Kuinka aikaisin päiväunet voivat jäädä pois?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja v
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

v

Vieras
Poika 1v8kk myllää sängyssään 1,5h joka päivä, välillä nukahtaa välillä ei. Jos nukahtaa päiväunille, on yöunille meno vaikeaa, kestää kaksikin tuntia. Toisaalta on päivällä väsynyt, jos ei nuku. Pitäisikö nyt vaan totuttaa olemaan ilman päiväunia ja mennä vaikka aiemmin yöunille?

Kyllä mäkin toivon, että nukkuis, mutta millä mä pakotan sen nukkumaan? Poika valvois illalla ties miten pitkään, jos nukkuu päivällä, en mä jaksa niin pitkään valvoa, kun vauvaakin pitää yöllä syöttää.

Hmm. Kuulostaa vähän nuorelta. Mutta eipä ollut meiän lapsonenkaan kuin 2,5v. kun kotihoidossa jätti päikkärit pois. Eikä ollut väsynyt ennen iltaa. Sit kun siiryti päiväkotiin rupes taas nukkumaan muiden kanssa, on meno vissiin raisumpaa.

Jonkunlainen nyrkkisääntö on kai se, kun nukahtamiseen menee kauemmin aikaa kuin itse nukkumiseen, voi päikkärit jättää pois. Mut mun mielestä sais kyllä olla edes yli 2v.

Eli mä teksin ehkä niin, että myöhäistäisin päiväunillemenoa -siis jos nykysin on nukkunut vaikka klo12 jälkeen ni menis vasta kahdelta. Mut esim. neljän jälkeen ei kannata enää nukahtaa, sit ei nuku millään yöunille. Ja lisäksi vois yöunille menoa ja/tai aamuheräämistä siirtää. Monelta nyt menee nukkumaan, millon herää ja millon ne päikkärit? Kuinka kauan?

Noin pienelle päikyt ovat tarpeellisia. Se on tärkeää aivojen kehitykselle. JOS mahdollista niin IHANNE tutkimusten mukaan on että lapset nukkuis päikyt 5v:ksi asti. Tuskin kovin moni sinne asti menee mutta yrittää kannattaa. Oli munkin esikoinen jossain vaiheessa niin vaikee et luulin et päikyt jää pois mutta se oli vain VAIHE ja taas jatkoi vanhempana unia.
Koita muuttaa päikkyajankohtaa. Tai ota siihen rutiiniksi satukirja tai hiljaista laulua pään silittelyllä. Mitä vaan kannataa tehdä sillä lapsen aivot on siinä kyseessä karkeesti sanottuna.

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Poika 1v8kk myllää sängyssään 1,5h joka päivä, välillä nukahtaa välillä ei. Jos nukahtaa päiväunille, on yöunille meno vaikeaa, kestää kaksikin tuntia. Toisaalta on päivällä väsynyt, jos ei nuku. Pitäisikö nyt vaan totuttaa olemaan ilman päiväunia ja mennä vaikka aiemmin yöunille?

Meillä on vähän samaa ongelmaa... Tyttö 1v 5kk :heart:
Herää aamulla 8.30 ja nukkuisi päiväunet 14.30-16.00... mutta yöunille nukahtaa vasta 23.00 aikoihin. Joskus jos jättää päiväunet pois niin nukkuu 19.00-09.00 eli 14 tuntia. Ongelmallisinta tässä on tuo yöunille nukahtaminen jos päiväunet tulevat liian myöhään eli ei suostu nukahtamaan aiemmin vaan vain mylläisi.

Meillä oli juuri tuossa iässä tosi vaikea saada neiti nukkumaan päikkäreitä, välillä tapeltiin 3 tunti ennenkuin sain nukahtamaan, meni ohi muutamassa kuukaudessa ja nyt 2,5-vuotias ja nukkuu yhä päikkärit ja nukkuu vielä pitkään jos minusta kiinni.

meillä tyttö 2v2kk on nyt just jättäny päikkärit pois..
joku päivä saattaa hetkeks torkahtaa mut ei yleensä. nyt tekee niin että siihe vanhaan uniaikaan menee sohvalle maate ja kattoo lastenohjelmaa siinä 30-60 min ja nousee ylös,eli huilaa vaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Millipidetär:
Meillä oli juuri tuossa iässä tosi vaikea saada neiti nukkumaan päikkäreitä, välillä tapeltiin 3 tunti ennenkuin sain nukahtamaan, meni ohi muutamassa kuukaudessa ja nyt 2,5-vuotias ja nukkuu yhä päikkärit ja nukkuu vielä pitkään jos minusta kiinni.

Juuri tuolla tavalla munkin esikoinen teki et jossain ikävaiheessa sai taistella ja sit alkoi taas nukkuun nätisti ja se kannatti!

Yhteistyössä