Mielipiteitä! Saako lasta nukuttaa päiväunille väkisin tunteja!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ----
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

----

Vieras
Tässäpä tämä kysymys. Yleensä poika 3 vuotias nukkuu hyvin päikkärit mutta jos nukahtaa rattaisiin tai autoon 20-30 minuutiksi ja herää ei enää suostu nukkumaan. Nykyisen mieheni mielestä (ei lapsen isä) lapsi pitää tämän jälkeen nukuttaa vaikka väkisin koska muuten on kiukkuinen myöhemmin. Minä olen ns. Vapaa kasvattaja joissain asioissa ja tämä raastaa hermoja kun poika itkee ja mies välillä nukuttaa lasta pitkään. Minulle sanoen "lapsi ei tule huoneesta ennenkuin on päikkärit nukuttu" tarkoittaen varmaan "istu siellä vaikka koko päivä" periksi Annankin monessa asiassa mutta sitten mies on ku perseelleen ammuttu karhu. Tässäpä miettinytkin jaksanko tätä enää!! Lapseni menee kuitenkin kaiken edelle. Lisäyksenä vielä että tämä oli vain yksi esimerkki muiden miljoonan joukossa.

Henk.koht en ole koskaan jaksanut tai ymmärtänytkään tuntien päikkärinukutuksia. Kun isommat lapset olivat pieniä heillä oli aika tarkat rutiinit noissa ja nukahtivat helposti.

Kolmosen kohdalla päivät ovat vaihdelleet ja samoin päikkäreiden aika. Nyt kun on 2v4kk jättää toisinaan nukkumattakin. Jos kerkeää nukahtaa tuollaisille mainitsemillesi torkuille ei suurella todennäköisyydellä enää kunnon päikkäreitä nuku joten olkoot nukkumatta.

• Tykkää
Reactions: Lispetti
Meillä on ainakin pakko laittaa vielä jatkamaan unia vaikka miltei väkisin, koska muuten menee hetki hyvin ja myöhemmin on kamalan kiukkuinen ja vallaton mukula. Samanikäinen lapsi kyseessä. Meillä minä saan lapset nukkumaan hyvin unet kuin unet, mies saa nukkumaan vain pätkiä ja lapset on levottomia. Lapset 1 ja 3.

No ei kai kukaan väkisin nukahda. Uni tulee jos väsyttää.
Meillä on 1,5 v ja jos nukahtaa autoon 30 minuutiksi, herää kotiin tullessa eikä enää halua nukahtaa uudelleen. Sitten tehdään niin, että päikkärit nukutaan vasta välipalan jälkeen. Loppuilta menee aika hassusti, mutta paremmin kuin jos jättäisi unet siihen 30 minuuttiin.
3-vuotiaan kanssa antaisin ehkä odottaa iltaan, jos lapsi ei menisi ihan kiukkuiseksi väsymyksestä.

Ei meillä nukuteta enää päiväunille, jos on jo kerran nukahtanut vähäksi aikaa. Syynä se, että olisi just väkisin laittamista ja jos lopulta nukahtaisi kello olisi jo niin paljon, et vaikuttaa yöuniin ja siihen monelta nukahtaa niille. Ei vaan jaksa nukuttaa, menisi itseltäkin hermot.

Minä näkisin tuon asian niin, että lapsihan on jo ne päikkärinsä nukkunut. Jo 20 min "powernapit" riittää aivan mainiosti 3-vuotiaalle; varsinkin, jos joinain päivinä viikossa saa pidemmät unet. Ongelma vaikuttaa kertomasi perusteella olevan isäpuolen, ei lapsen. Äitinä sinun täytyy pystyä päättämään rajat isäpuolen valtuuksille lasta koskevissa päätöksissä. Entäs joku kompromissi, että lapsen kanssa sovitaan puolen tunnin lepohetkestä sängynpäällä köllötellen, satukirjaa selaillen, satukasettia kuunnellen jne. Voi laittaa aluksi vaikka munakellon hälyttämään tuon puolen tunnin päästä, niin lapsi pystyy tarkemmin hahmottamaan ajan kulumista.
Ja isäpuoli voi varmaan keksiä muita toteutusmalleja lapsivapaalle ajalle kuin väkisinnukuttaminen, jota kuvatunlaisena pidän lasta alistavana!

Mitä lapsen isä sanoo asiaan??

Itse huolehdin jos lapsi nukkuu autoin tai rattaisiin tai mihin vaan kun on unien aika niin saa nukkua niin kauan kuin haluaa.
Rattaista en herätä enkä autosta.

Uudestaan et saa nukutettua.

Meillä ei 3v todellakaan enää nukkunut päikkäreitä. Lopetti säännölliset päikkärit jo alle 2-vuotiaana. Jos oltais huudatettu väkisin tunteja niin ehkä olisi nukahtanut; väsyyhän siinä aikuinenkin.

Ap: sinun tehtävä on turvata turvallinen lapsuuus ja tuo ei nyt kuulosta siltä. Olen törmännyt näihin pakottaviin miehiin lähipiirissä, enkä voi kertakaikkiaan ymmärtää sitä ajattelutapaa. Lapset ovat erilaisia. Lepohetki on hyvä olla, mutta jos ei nukuta niin ei. Lapsen huudattaminen on sadistista. Rajat pitää olla, mutta tuo on eri asia.

[QUOTE="Vieras";28268795]
Itse huolehdin jos lapsi nukkuu autoin tai rattaisiin tai mihin vaan kun on unien aika niin saa nukkua niin kauan kuin haluaa.
[/QUOTE]

Eli ajelet autolla vaikka 3 tuntia ilman päämäärää, että lapsi saa nukkua niin pitkään kuin haluaa? Meidän molemmat lapset herää sillä sekunnilla kun auto pysähtyy, kesken unien ja usein kiukkuisena...

Mulla on aina ollut se periaatteena että jos nukkuu tuollaiset lyhyet niin en pakota uudelleen nukkumaan ja myös jos uni sängyssä ei sellaisen noin 45 minuutin sisällä ole tullut niin saa nousta, kuka sitä haluaisi sängyssä hereillä maata.

Kannatan kyllä perheen yhteisiä pelisääntöjä, mutta lapsen kyykyttäminen on kyllä ehdoton nou nou.

Vähän vaikea sanoa. Meillä kuitenkin on menty äskettäin 3v täyttäneen kanssa siihen, että joinain päivinä unista luovutaan jos menee vaikeaksi esim. siksi että unille ei ole ehditty ajoissa, ja illalla hiukan aikaisemmin nukkumaan ja seuraavana päivänä ottaa sitten pitkät päiväunet.

Tuossa taitaa olla enemmän ongelmaa, että ei asiaa ulos huoneesta ilman unia on aika raakalaisjuttu ja omiaan estämään unen saamisen. Uhkailu-kiristys-lahjonta toimii meillä parhaiten niinpäin, että puhutaan kivoista asioista joita illalla ehtii sitten tehdä isän kanssa jos on nukkunut päiväunet, ja jotka jää sitten tekemättä jos väsyttää kun ei ole nukkunu. Lisäksi kaikesta pelleilemisestä nukkumaanmenon pilaamistarkoituksessa joutuu jäähylle. Kun kuri on toiminnassa päikkäreillemenohetkellä ja palkinto siintää silmissä, poika sammuu normaalisti aina.

Jos ongelmia on monia muitakin uusperheen vanhempien välillä, ymmärrän hyvin jos tämäkin asia nostaa hiukset pystyyn.

meillä 3v ei nuku enää päiväunia. Joskus nukahtaa päivällä leikkien lomassa sohvalle tai omalle petilleen ja sit annetaan nukkua hetki. Silloin pienempänä mulla oli periaate et jos nukuttamiseen mene aikaa lähes yhtä pitkään, kun ne unet olis kestäny, niin sit luovutin. :)

Mun mielestä miehesi toimii väärin.

Sulla ja sun miehellä on asioiden tiimoilta palaverin paikka!
Pyydä miestä mukaan ensi neuvolakäynnille ja jutelkaa myös siellä. Ei varmaan tee pahaa jos vinkkejä tulisi ulkopuoleltakin.

Pääsääntöisesti meillä mentiin rutiinilla noi päiväunet, helposti tottuivat. Minä luin kirjaa ja lapset nukahtivat tai olivat nukahtamatta. Kuitenkin lepäilivät sen puolitimmaa höyryämättä jos eivät nukahtaneet.

Viimeksi muokattu:
Meillä jätti esikoinen pois päiväunet 2-vuotiaana, kun en enää jaksanut yli kahta tuntia yrittää sitä nukuttaa. Luovutin. Joten miehesi todellakin on väärässä, eihän lasta voi pakottaa nukkumaan, joh hänellä ei nukuta. Päin vastoin, harva tuon ikäinen kotihoidossa oleva lapsi nukkuu enää päikkärit! Päiväkodissa usein nukkuvat, siellä kun touhutaan enemmän ja katsotaan muista mallia.

Jostain olen lukenut hyvän "nyrkkisäännön" koskien päiväunia: "Jos nukuttaminen kestää kauemmin kuin unet, niin päiväunet voi jättää pois."

Kahden jo isomman lapsen äitinä voin kertoa, että päiväunet ei ainakaan meillä jääneet kerta heitolla pois, vaan välillä lapsi ei nukkunut ja sitten taas muutaman päivän päästä nukkui päiväunet. Joskus lapsi nukahtaa päikkäreilleen myös myöhemmin, mutta ajan kanssa päikkärit jää kokonaan pois, viimeistään kouluiässä.

Meillä 1v3kk on joskus reissussa nukkunut 20-30 min päiväunia ja hyvin jaksaa valvoa iltaan saakka ilman kiukuttelua. Tällöin on herännyt päiväunilta toki vasta joskus 12.30, eli en tiedä miten kävisi jos aikaisemmin nukahtaisi.

Kuulostaa silti kurjalta miehesi toiminta, ja väärältä!

Minulla lapsi nukkui 5v asti päiväunet, kun pysyin tiukkana. Että tietty aika on makkarissa oltava ja sitten voi lähteä pois, jos ei ole nukahtanut. Kyllä lapsi tuossa ajassa kuitenkin nukahti eli oli siis selkeästi päikkäreiden tarpeessa. Eikä tuo aika ollut tunteja peräkanaa. Hällä oli tietyissä vaiheissa sellaista, ettei olisi nukkunut päkkäreitä, mutta tuolla omalla toiminnallani sain hänet kuitenkin päikkärit jatkamaan.

Ei esim; minusta 2v ikäisenä jätetä päikkäreitä pois. Ja lapseni muutenkin oli jo pienenä vilkas menijä, että kyllä hän senkin takia päikkärinsä tarvitse pitkään. Ei olisi muuten jaksanut aamusta iltaan touhuta ilman päiväunia. Olisi voinut olla kiukkuisella tuulella pelkästä väsymyksestä illalla.

Yhteistyössä