Hakutulokset

1. L

Te joiden ensimmäinen synnytys on käynnistetty yliaikaisuuden takia, onko myös seuraava synnytys jouduttu käynnistämään?

Hei, Mulla meni ensimmäisellä kerralla 12 päivää yli ajan ja vauva syntyi 41+5, käynnistystä ei kylläkään tarvittu. Toisella kerralla meni vain vaivaiset kaksi päivää yli eli 40+2. Vastasin vaikka kysyitkin juuri käynnistetyistä synnytyksistä, yritän vain valaa toivoa että toisella kerralla...
  2. L

Mahdollisimman vähäinen kivunlievitys - hyvän äidin mittari?

Supistukset ja synnytykset voi olla niin kamalan erilaisia että ei niitä voi verrata eri ihmisten välillä. Mulla kaksi kertaa synnyttäneenä oli aivan täydellisen erilaiset supistukset eri kerroilla. Ekalla kerralla tuntui selässä ja paineentunteena, ja sain epiduraalin 7cm kohdalla, ja siitä...
  3. L

'kuvitellut' raskausoireet, tuliko + ?

Mulla on molemmilla raskautumiskerroilla ainoana oireena ollut kaikkien mahdollisten merkkien ja oireiden puuttuminen. Kauan oltiin yritetty joten kaikenlaisia oireita olin ehtinyt kuvitella miinuskierroissa, mutta molemmilla plussakierroilla ihan tosissaan luulin että ovis oli jäänyt kokonaan...
  4. L

virallisesti repeämistä

Hieno aloitus Wirma, kuin omia ajatuksiani olisi lukenut monissa viesteissä täällä. Mää en myöskään yhtään ymmärrä mikä ero on sektiossa ja siinä että emätin on kahdessa kappaleessa ja sitä kursitaan kasaan ilman puudutusta puolitoista tuntia. Infektiokin tuli kuin kaupan päälle. Kuukauden...
  5. L

Niin kipeä kävellessä, kauan palautuminen kestää??

Mulla oli myös aivan mystistä, tosi kovaa kipua nivusissa vain toisella puolella, joka tuntui varsinkin kävellessä, pitkään seisoessa ja makuulla. Kipu siis oli kai eri paikassa kuin sulla. Mulla kipu luultavasti johtui pihtisynnytyksestä kun vauva piti saada nopeasti ulos hapenpuutteen takia...
  6. L

Synnytys ja peräruiske

Mulle ei tarjottu ja en olisi kyllä ottanutkaan, oli nimittäin sen verran kipeä olo kun olin 5cm auki sairaalaan mennessä että en olisi voinut kuvitellakkaan että haluaisin vielä jotain ylimääräistä vatsaan kipristelemään. Etukäteen olin suunnitellut ottavani jos tarjotaan mutta siinä...
  7. L

Kahden vuoden sääntö?!?

Mullakin on kokemusta tästä kummasta kahden vuoden säännöstä. Täällä meilläpäin Ruotsissa on myös sääntö että jos ollaan selittämättömiä ja alle 35, pitää odottaa kaks vuotta ennen kuin irtoaa maksusitoumus. Mulle tuli tosi yllätyksenä, mutta meillä oli silloin enää puoli vuotta jäljellä tuohon...
  8. L

Otitko odottaessasi sikarokotteen, vastasyntyneellä outoja oireita?

Otin sikarokotteen noin raskausviikolla 5, ja terve poika tuli, nyt 3kk.
  9. L

Lapseton ystävätär

Itse olen kokenut kahden vuoden lapsettomuuden, mikä oli pahinta mitä olen joutunut kokemaan vaikka olen aika monessa sopassa jo keitetty. Minulla ei edes ollut keskenmenoja kemiallisia raskauksia lukuunottamatta.Voin kuvitella että ystäväsi voi todella pahoin (toivottavasti hän hakeutuu...
  10. L

Kilpirauhasarvot

MiiJane76 Tosi ihme juttu että olivat menneet tuplaamaan annoksen, ei kukaan asiantunteva lääkäri tollasta ehdottais! 0.2 mg annos on tosi hurja, en ole kuullut kenestäkään kuka niin paljon ottaisi. Mutta ei se 0.17 TSH arvo nyt niin kamala ole, ei pitäisi sinällaän estää raskautumista. Mulla...
  11. L

Kilpirauhasarvot

Mullakin katosi monta oiretta ihan muutaman päivän sisällä lääkkeiden alottamisesta, vaikka ei sen varmaan pitäis olla edes mahdollista. Siinä kun sitten mietin että onko se placebo-efektiä niin ainakin se että kädet ja jalat, jotka oli normaalisti kuin jääkalikat, lämpeni normaaleiksi, ja sen...
  12. L

Kilpirauhasarvot

Nemesiss, Mää en kyllä käsitä miksi pitäisi odottaa, mutta noin ne lääkärit monesti tekee. Haluavat muuttaa vain yhtä asiaa kerrallaan, tai jotain. Ne lääkkeet ei ehkä ehtisi vaikuttaa siihen ensimmäiseen kiertoon, mutta en kyllä käsitä että niistä olisi haittaakaan. Että yritä saada siitä...
  13. L

Kilpirauhasarvot

Nemesis, Täältäkin kaikki sympatiat sinnepäin. Kuten aikaisemmin olen tainnut mainita, minä sain läakityksen kuudennelta (!) lääkäriltä. Siinä viidennen lääkärin ja noin vuoden lääkärissa ramppaamisen jälkeen annoin jo periksi ja aloin jo uskomaan lääkäreitä, mutta onneksi sitten inssejä...
  14. L

Vauvakuume vs. lapsettomuuden pelko kahden naisen perheessä

Kyllä tuo sun ongelma kuulostaa kamalan tutulta vaikka itse miehen kanssa elänkin. Parin vuoden yrittämisen läpikäyneenä tiedän tunteen. On pelottavaa kun ei tiedä, meneekö helposti vai vaikeimman kautta. Jos jotakin vinkkiä vois antaa niin kyllä musta naisparikin voi ajatella ihan samalla...
  15. L

Kilpirauhasarvot

Piupula, tuo T4-V oli tosiaan reilusti viitearvojen alapuolella, joten kyllähän tuollaisilla arvoilla pitäisi lääkitys tulla automaattisesti! Tai vähintäänkin ottaa uusi verikoe ja katsoa jos se vieläkin on noin alhainen. Mustakin on hyvä ottaa lääkitys jos vain saa koska siitä ei haittaakan ole...
  16. L

Kilpirauhasarvot

Jonnuli: Hyvin sulla oli TSH laskenut. Kyllä mää ainakin nostaisin siihen 50 mikrogrammaan tuossa vaiheessa, ja pitäisin sitä aika monta viikkoa. Parasta on varmaankin nostella (tai laskea) oman olotilan mukaan, mutta ei ole hyvä muutella annosta liian useinkaan. Paitsi tietenkin heti pitää...
  17. L

Kilpirauhasarvot

Jonnuli: Mulla aloitettiin annoksella 50 mikrogrammaa eli puolet "aikuisten" annoksesta. Kilpirauhasinfosta oon saanut selville että just tuo lastentabletti (25 mikroa) on aika tavallinen aloitus (mikä on tosi raivostuttavaa kun on lapsettomuutta ja haluais saada arvot nopeasti kuntoon). En...
  18. L

Kilpirauhasarvot

Faith83: Mahtavaa että sait reseptin! Kuulostaa todella tutulta tuo lääkärin vähättely, mullekin kävi noin monta kertaa, ja kerran tuli iso itkukin. Eikä edes silloin reseptiä tippunut. Mullakin oli normaali t4v arvo (15), mutta kummasti silti lääkkeet paransi oloa todella paljon...
  19. L

Kilpirauhasarvot

Faith83: Olin hyvin samantyyppisessä tilanteessa paitsi tehtiin vain inssejä eikä ehditty IVF:ään saakka. 2 vuotta yritetty, selittämättömiä. Moni gynekologi sanoi että mun TSH 4.0 (raja-arvo oli 4.0) oli aivan ok, kunnes löysin ammattitaitoisemman lääkärin. Mulla oli mielestäni vajaatoiminnan...

Yhteistyössä