Pakko sivusta seuraavana kertoa omista kokemuksista letrojen ja inssien suhteen:
Olen kahden lapsen äiti ja kummatkin ovat saaneet alkunsa letrot+inssi-yhdistelmällä.
Esikoista yritimme luomuna vuoden, pelkillä letroilla 7kk (jonka aikana yksi kemiallinen raskaus n. 4kk kohdalla) ja sitten letro+inssi toi meille esikoisen. Eli yritystä tuli n. 1v 8kk.
Raskausaikana minulle kerrottiin, että koska raskauden inssillä, niin voin ihan hyvin raskautua luomusti. Tämän takia yritimme luomuna 2. lasta 8kk, sitten sain letrot, joita käytin toiset 8kk, jonka aikana tehtiin yksi inssi, joka ei toiminut. Kun 9kk letroja käytettyäni tehtiin toinen inssi, raskauduin siitä.
Tänä vuonna olemme yrittäneet kolmatta lasta ja sovimme puolison kanssa, että emme enää jaksa yrittää luomusti kun se ei ole meidän tapauksessa auttanut. Kahden lapsen yritystaivalta oli yhteensä lähes 3 vuoden ajalta ja meidän tapauksessa se "turha jyystäminen" on tuntunut erittäin turhauttavalta kun tulosta ei tosiaan sillä ole aiemminkaan tullut.
Minulle on tehty tänä vuonna kaksi inseminaatiota (letrot taas mukana), joista toisesta raskauduin. Ikävä kyllä se meni kesken spontaanisti 11+4, tuossa kesän lopussa. Tarkoitus on yrittää vielä inssillä uutta raskautta.
Mutta meillä siis miehen puolelta sperma on aina ollut priimaa. Mulla tulee ovulaatio, mutta kierrot ovat vaihtelevia: 35-42 päivän välillä yleensä, mutta jopa letroilla se on ollut joskus yli 50 päivää. Endoa on epäilty, mutta eri lääkärit sanoo siitä eri asioita ja virallista diagnoosia ei ole.
Kukaan ei ole osannut sanoa, miksi raskaudun inseminaatioista suhkot helposti, mutta luomuna en sitten millään. Voisiko vikaa olla kohdunkaulan limassa, joka tuhoa tehokkaasti siittiöt? Se on oma teoriani, mutta vastausta en taida ikinä asiaan saada.
Tiedän, että inseminaatioiden onnistumisprosentti on matala ja luotto siihen ei ole vahvaa, mutta halusin vaan jakaa tämän oman kokemuksen. Ihan vaan edes toivonkipinäksi.
Hei,
Huomasin, että täällä onkin jo muutamia tuttuja tuolta toisesta ketjusta. Ite voisin kans liittyä tänne, kun nyt ollaan virallisesti julkisella hoidoissa.
Taustaa:
Yritys aloitettu jo 5/23 ja itselleni eka lapsi, puolisolle toinen. Ikää mulla kohta 32 vuotta ja puolisolla 34. Kävin yksityisellä lapsettomuuslääkärillä 10/23-7/24, jonka aikana mulle tehtiin jo aika paljon kaikkia tutkimuksia. Vihdoin 8/24 saatiin lähete julkiselle puolelle hoitoihin. Meille sattui hyvä tuuri ja saatiin peruutusaika ensikäynnille, joten siellä käytiin tällä viikolla. Jos kaikki menee suunnitelmien mukaan, niin seuraavasta kierrosta oi+inssi. Ihanaa, että asiat etenee vihdoin.
Toisaalta en tiedä, mitä pitäisi ajatella, en tiedä, uskonko oi+inssin auttavan tilanteessamme. Tuntuu, että kyseiset hoidot toimii paremmin ihmisillä, joilla ei tapahdu ovulaatiota tai miehen siemennesteessä lievää häikkää. Mulla siis lievää häikkää ovulaatiossa, mutta ovulaatio kuitenkin tapahtuu. Joka toisessa kierrossa ovulaatio tuli hyvin ja joka toisessa huonosti, ovulaatio kp 14-21 välillä.
Oli yllättävää huomata, että yksityisen ja julkisen lääkärillä oli aika erilainen näkemys meidän tilanteeseen, ja arvio hoitomuodoista erilainen tai niiden hyödyistä. Yksityisen kautta diagnoosi on määrittämätön naisen hedelmällisyys ja julkisen kautta munasolun irtoamattomuuteen liittyvä naisen hedelmättömyys.