Syyskuiset 2023

Meille tulee Cybex Gazellet sisaruskäyttöön. Asutaan vanhassa kerrostalossa, jossa on samanaikaisesti sekä olemattomat yhteiset säilytystilat että myyjää lainatakseni "ahtain hissi, josta olen kuullut". Yhden lapsen vaunuilla tää ei ollut ongelma, mutta nää Cybexit on ainoat, jotka mahtuu meidän hissiin. Helppo valinta :D Liikutaan todella paljon vaunuilla ja jalan, joten sisarusrattaat on meille ainoa mielekäs vaihtoehto erityisesti talvea ajatellen. Nää on muuten kallein meidän lapsiin liittyvä hankinta!

Turvakaukalo hankitaan myös uutena, koska lähipiirissä ei oo joutilaita. Esikoisella on käytössä istuimena Klippanin Opti129, joka ei oo pienin, mutta se on pitkäikäinen. Ajatus on siirtää kakkonen sit siihen, kun esikoinen vaihtaa jossain vaiheessa istuinta. Toivotaan, että saataisiin kaukaloksi vähän sirompi malli, mutta mielellään telakalla. Käydään tutkimassa vaihtoehtoja tässä lähiaikoina.

Muuten ei ollakaan ajateltu mitään hankintoja. Yritin hoitaa Kelan suuntaan asioita, mutta ilmoittivat ystävällisesti tekevänsä päätökset mun suhteen vasta heinäkuussa. Nyt kuitenkin ajattelen useammin, että ehkä me oikeasti saadaan toinen lapsi. Nukkumista nyt ainakin pitäisi miettiä.

28+2

vierailija
Valvooko muut kuin minä? Mulla on niin valtava maha, eikä yhtään miellyttävää nukkuma-asentoa.. hirveä närästys on vaivannut (lääkkeistä huolimatta) koko raskauden ajan eikä se todellakaan helpota vaaka-asennossa. Ärsyttää kun ei pysty nukkuun!

vierailija
Me saadaan 80-luvun emmaljungat sukulaiselta vaunuiksi. Ovat kuulemma siistissä kunnossa käytetty yhden vauvan kanssa vuonna -85 ja sen jälkeen lämpimässä varastossa säilötty. 👌

Minä nukun iltaisin tunnin, herään yöksi ja aamulla nukahdan pariksi tunniksi. Kerran viikossa saan nukuttua normaalisti. Aluksi stressasin unettomuutta, mutta nyt olen jo tottunut siihen.

vierailija
Kuulostaa samalta kuin meilläkin. Äitiyspakkausta kummosempaa ei ole vielä hankittuna, mut olemme alkaneet jo suunnittelemaan. Se on jotain sekin!
Kauhean kalliita on uudet vaunut, mut sellaiset ajattelin uutena hankkia samoin turvakaukalot ym.

Oletteko katselleet minkä merkkisiä vaunuja tai turvaistuimia? Onko kokemusta, mitä suositella?
Edellisistä vauva-ajoista on niin paljon aikaa et kaikki tarvii hankkia uudelleen.

Minullakaan ei ole kaukaloista mitään tajua! Itse haluaisin ostaa halvimman mahdollisen, ei väliä miten menestynyt turvatesteissä tms. Mutta ovatko kaikki Suomessa myytävät kaukalot lain puitteissa riittäviä, vai onko täällä kaupoissa myynnissä myös kaulaloita, joissa lasta ei autossa saa kuljettaa?

vierailija
Minullakaan ei ole kaukaloista mitään tajua! Itse haluaisin ostaa halvimman mahdollisen, ei väliä miten menestynyt turvatesteissä tms. Mutta ovatko kaikki Suomessa myytävät kaukalot lain puitteissa riittäviä, vai onko täällä kaupoissa myynnissä myös kaulaloita, joissa lasta ei autossa saa kuljettaa?
No ei varmasti ole ja muutenkin kaukaloa käytetään varsin lyhyt aika. Mä katsoin netistä sellaista, mikä käy pienin muutoksin pikkuvauvasta kuusivuotiaaseen. Se lienee suhteessa halvin, koska menee käytännössä koko turvaistuin iän, mutta kokemuksesta voin sanoa että sen saattaa haluta jossain kohtaa vaihtaakin ihan uuteen. Meinaa sotkeentuu ja nukkaantuu ym. No mietitään, mikä olisi järkevintä. Uutena ajattelin kuitenkin hankkia turvakaukalon.

vierailija
No ei varmasti ole ja muutenkin kaukaloa käytetään varsin lyhyt aika. Mä katsoin netistä sellaista, mikä käy pienin muutoksin pikkuvauvasta kuusivuotiaaseen. Se lienee suhteessa halvin, koska menee käytännössä koko turvaistuin iän, mutta kokemuksesta voin sanoa että sen saattaa haluta jossain kohtaa vaihtaakin ihan uuteen. Meinaa sotkeentuu ja nukkaantuu ym. No mietitään, mikä olisi järkevintä. Uutena ajattelin kuitenkin hankkia turvakaukalon.
Löysinkin jo sopivan kaukalon, Jollyroomilta alennuksen kera vain alle 70 eur. Minä myös ostan uutena kaiken mitä en saa sukulaisilta tai ystäviltä käytettynä, on kokemusta kirpparitavaroista jotka ovatkin olleet asunnossa, jossa on luteita, siksi mitään muuta kuin sellaisia tavaroita, jotka saa pesukoneeseen, en osta tuntemattomilta käytettynä.

vierailija
Moikka! Ekaa kertaa tänne nyt kirjoittelen, mutta ketjua oon seuraillut alusta alkaen.

RV 27+6 menossa. Perheessä ennestään syksyllä 8 vuotta täyttävä esikoinen.

Hankinnoista oli täällä puhetta. Juuri eilen laitoin tilaukseen turvakaukalon telakalla (Britax) sekä pinnasängyn. Vaunut on vielä tallessa esikoisen jäljiltä.

Äitiyspakkauksen otin rahana, kun esikoisen pakkaus on tallessa lähes kokonaan. Huomasin varastoa penkoessa, että olin laittanut kiertoon kaikista pienimmät vaatteet joten niitä on jonkin verran hankittava.

Kärsiikö täällä muut liitoskivuista? Itsellä ollut kyseiset vaivat jo lähes kaksi kuukautta ja tällä hetkellä liikkuminen on aika tuskaista. Tukivyö on käytössä, mutta en ole saanut siitä merkittävää apua.

vierailija
Moikka! Ekaa kertaa tänne nyt kirjoittelen, mutta ketjua oon seuraillut alusta alkaen.

Hankinnoista oli täällä puhetta. Juuri eilen laitoin tilaukseen turvakaukalon telakalla (Britax) sekä pinnasängyn. Vaunut on vielä tallessa esikoisen jäljiltä.

Äitiyspakkauksen otin rahana, kun esikoisen pakkaus on tallessa lähes kokonaan. Huomasin varastoa penkoessa, että olin laittanut kiertoon kaikista pienimmät vaatteet joten niitä on jonkin verran hankittava.

Kärsiikö täällä muut liitoskivuista? Itsellä ollut kyseiset vaivat jo lähes kaksi kuukautta ja tällä hetkellä liikkuminen on aika tuskaista. Tukivyö on käytössä, mutta en ole saanut siitä merkittävää apua.
Minulla on ihmeen vähän liitoskipuja, viimekerralla niitä oli ihan kunnolla. Olen ollut varsin hyvinvoipanen tässä keskiraskauden aikana. Alku olikin aikalailla hankalaa.

Närästys kyllä vaivaa edelleen jokapäivä.

Synnytyksistä olen lukenut paljon viimeaikoina ja alkanut henkisesti valmistautumaan tulevaan koitokseen joka osaltani on jo kolmas kerta.

Tällä hetkellä viikkoja 26+0

vierailija

Täällä myös liitoskivut ovat liikkuessa läsnä, lepokipua ei kuitenkaan ole ja sängyssäkin kivut ovat läsnä vain noustessa tai kylkeä kääntäessä. Mutta kiloja tulee huimaa vauhtia, kun herkut maistuu eikä pysty enää lenkkeilemään.
Naistenpolilla ohi mennen kivuista keskustellessa kätilö totesi, että silloin kun kivut ovat näin voimakkaat, niin yleensä ainoa helpotus niihin on synnytys 🙈

30+6

vierailija
Tuleeko muille käyttöön mitään samoja tavaroita, joita olette itse vauvana käyttäneet?

Me vanhemmat olemme 80-luvulla syntyneitä ja meillä esikoiselle tulee käyttöön isänsä käyttämät vaunut ja pinnasänky, minun, eli äitinsä käyttämä kastemekko sekä satukirjat.

Olisi kiva kuulla, mitä omaa tai jopa vauvan isovanhempien lapsuus tavaraa muilla tulee käyttöön?

vierailija
Tuleeko muille käyttöön mitään samoja tavaroita, joita olette itse vauvana käyttäneet?

Me vanhemmat olemme 80-luvulla syntyneitä ja meillä esikoiselle tulee käyttöön isänsä käyttämät vaunut ja pinnasänky, minun, eli äitinsä käyttämä kastemekko sekä satukirjat.

Olisi kiva kuulla, mitä omaa tai jopa vauvan isovanhempien lapsuus tavaraa muilla tulee käyttöön?
Meille tulossa käyttöön minun vanha kastemekko. Siinä on kastettu myös meidän esikoinen, minä ja minun kaksi veljeä. Mekolla on myös tunnearvo, tätini on sen aikoinaan minulle virkannut ja mekolla on ikää jo lähes 40 vuotta.

Sitten minulla on varastossa äitiyspakkauksen toppahaalari joka on ollut minun pakkauksessa vuonna 1983, retroa melkein sekin. Täytteet on jo vähän kulahtaneet, mutta muuten ehjä ja varmaan alkusyksystä ihan ok. Suunnittelin sen käyttöä kaukalopussina.

vierailija
Onko kaikki todella siirtyneet facebookiin? Olis ollut kiva jakaa juttuja täällä mieluumin.
Miten porukalla on supistellut?
Minulla viikkoja 30+3 ja kivuttomat supistukset arkipäivää.
Pelkään myös erilaisia tulehduksia, neuvolat niin harvoin. Haluaisin ehkä vähän parempaa seurantaa.

vierailija
Täällä yksi seurailija.
Viikkoja nyt 33+4. Kivuttomia supistuksia tullut varmaan kuukauden ajan päivittäin, mutta eivät ole säännöllisiä.

Kesäkuun neuvola käynnillä pyysin lähetteen virtsakokeeseen, näyte oli puhdas. Sanoivat silloin, että kivuttomat supistukset ok, mutta kipeää ei saa tehdä. Ohjeistivat juomaan reilusti vettä ja lepäämään eikä tilanne tuosta ole pahentunutkaan.

Tuntuu kyllä, että neuvola käyntejä on harvoin. Odotin esikoista 8 vuotta sitten ja katselin juuri, että silloin näillä viikoilla tuli käytyä neuvolassa kahden viikon välein tarkistuksessa ja kyseessä oli ihan normaali raskaus. Nyt ikää on kuitenkin 40 ja vielä radi riesana.

Kävin viimeksi neuvolassa RV 32+0 ja seuraavaa aikaa ei edes vielä varattu, kun olen menossa ensi viikolla synnytyspelkopolille keskussairaalaan, viikkoja tuolloin 35+1.

vierailija
Minäkään en ole FB:ssä, vaan täällä sivusta seurailen 😊

Kivuttomia supistuksia tullut ehkä kuukauden tai kaksi oikeastaan aina niinä päivinä kun touhuan jotain muuta kuin makoilen sohvalla, en ole niistä edes maininnut neuvolassa kun lueskelin, että olisivat normaaleja.

Itse koen että neuvolassa tai ultrassa saa ravata vähän väliä, vähempikin riittäisi, vaikka eihän niitä käyntejä oikeasti paljoa ole.

Nyt alkoi RV 36 ja viikon sisällä muutamia kertoja ollut menkkamaista poltetta alavatsassa ja -selässä iltaisin aaltoilevasti muutamia tunteja. Seuraava aika RV37 lopulla kun sovitaan sektio aika, ajattelin silloin mainita näistä poltoista (ei supistele polttojen aikaan kuitenkaan) jos pysyvät samalla mallilla.

vierailija
Täällä supistellut nyt välillä muutaman kerran. Hengästyttää ihan kamalasti kun touhuaa ja puhuu. Vauva tuntuu olevan aika ylhäällä eikä liikkeistä päätellen ole vielä kääntynyt.En ole käynyt neuvolassa kertaakaan. Tai no hain vain sen todistuksen.
Minullakin polttelee vähän milloin minnekkin, kun vauva punkee milloin mistäkin 😅 Mutta lepo ja istuminen auttaa. Itsellä aina loppu raskaudessa selkään sattuu enemmän ja enemmän.

vierailija
Heips sin
Täällä supistellut nyt välillä muutaman kerran. Hengästyttää ihan kamalasti kun touhuaa ja puhuu. Vauva tuntuu olevan aika ylhäällä eikä liikkeistä päätellen ole vielä kääntynyt.En ole käynyt neuvolassa kertaakaan. Tai no hain vain sen todistuksen.
Minullakin polttelee vähän milloin minnekkin, kun vauva punkee milloin mistäkin Mutta lepo ja istuminen auttaa. Itsellä aina loppu raskaudessa selkään sattuu enemmän ja enemmän.

Ompas ihana kun on toinen palstalla joka ei oo käynyt neuvolassa kertaakaan. Uskallanko kysyä, kysyn silti ja ymmärrän sen jos et halua puhua asiasta, mut aiotko synnyttää kotona?

Mulla nyt tasan rv 34. yksittäisiä supistuksia tulee. Mut on lähinnä ollut oireeton raskaus, jonka uskon johtuvan tästä omasta rohkeasta polustani. ❤

vierailija
Heips sin

Ompas ihana kun on toinen palstalla joka ei oo käynyt neuvolassa kertaakaan. Uskallanko kysyä, kysyn silti ja ymmärrän sen jos et halua puhua asiasta, mut aiotko synnyttää kotona?

Mulla nyt tasan rv 34. yksittäisiä supistuksia tulee. Mut on lähinnä ollut oireeton raskaus, jonka uskon johtuvan tästä omasta rohkeasta polustani.
Miksi et käy neuvolassa? Mielestäni siinä ei ainakaan ole mitään rohkeaa, vastuuttomuutta ennemminkin...

vierailija
Heips sin

Mulla nyt tasan rv 34. yksittäisiä supistuksia tulee. Mut on lähinnä ollut oireeton raskaus, jonka uskon johtuvan tästä omasta rohkeasta polustani.
Saa kysyä ☺ Kyllä haaveilisin kotisynnytyksestä, mutta mies on sitä mieltä että jos se vauva ei satu syntymään ns. Vahingossa kotiin niin menemme sairaalaan.

Villiraskaus on ollut kokemuksena stressittömämpi, ja luonnollisempi. Toki ottaisin yhteyttä neuvolaan, jos minulle tulee sellainen tunne, että tarvitsen heidän apuaan. Neuvolassa ei ainakaan kritisoitu valintaani millään tavalla. Eivätkä nähneet aihetta huoli ilmoituksen tekoonkaan.

Enkä loukkaannu siitä, että joku kyseenalaistaa valintaani ☺ Enemmän näkyy ihmisiä nörsköttävän, kun eivät tiedä laskettua aikaa

vierailija
Ite kyllä olen nauttinut omasta raskaudesta, ilman neuvolaa, ilman syyniä. Eikä se ole vastuuttomuutta. Tottakai jokainen ottaa varmasti siinä vaiheessa nlaan, sairaalaan tms. Yhteyttä jos herää epäillys joko omasta tai vauvan voinnista. En oo ite kokenu nlaa tarpeelliseksi omalle kohdalle ja vointi on ollut erinomainen, ei närästystä. Ei pahoinvointia, ei kipuja eikä väsyä, eikä muutakaan kolotuksia. Tunnen, että vauva liikkuu ja hikkailee.

Meidät on niin ajettu tuohon sairaalasynnytyksiin ja neuvolakäyntänteisiin, että ymmärrän kyllä että jotakin kauhistuttaa ajatus että joku uskaltaa valita toisenlaisen polun. Rauha jokaiselle ja jokaisen valinnalle. Toki saa kysyä jos joku asia mietityttää.

vierailija
Se on nykyään automaatio jättää oma terveys toisen kontolle esim. Neuvola, sairaala tms. Mutta loppujen lopuksi terveys on omissa käsissä.
Ihmisten ei tarvitse enää miettiä itse ja se on valitettavaa.

Nykyään lehdetkin kirjoittelevat syyttävästi oman tienkulkijoita. Siksi omista valinnoista en ole pitänyt meteliä. Pääasia on olla itse tyytyväinen.

Kun tuntee oman kehonsa, niin tietää jos jokin on vinossa ☺

vierailija
Se on nykyään automaatio jättää oma terveys toisen kontolle esim. Neuvola, sairaala tms. Mutta loppujen lopuksi terveys on omissa käsissä.
Ihmisten ei tarvitse enää miettiä itse ja se on valitettavaa.

Nykyään lehdetkin kirjoittelevat syyttävästi oman tienkulkijoita. Siksi omista valinnoista en ole pitänyt meteliä. Pääasia on olla itse tyytyväinen.

Kun tuntee oman kehonsa, niin tietää jos jokin on vinossa
Täysin samaa mieltä sun kans. Juu, eipä oo tullu kerrottua läheisille omasta valinnasta..
mut ihana, että joku muukin on valinnut samanlaisen polun kuljettavaksi❤

vierailija
Jos ovat udelleet laskettua aikaa niin olen sanonut esim. Kesän jälkeen. Kysymys on yleensä, miten et tiedä sitä tms. Kun ei sillä lasketulla ajalla ole merkitystä sen kummemmin ja näin sanoi neuvolassakin, kun kelan papereihin joutui jotain laittamaan.

Mietin ensin, että käyn yksityisellä kätilöllä hakemassa todistuksen, mutta kun se lähin oli 2,5 h päässä niin siksi valitsin 10 min matkan ennemmin. Kyllä ehdin kysellä jo kätilöltä miten on.

Olisi mukava kulkea saman henkisen kanssa kanssa samaa matkaa jakuulla toisen valinnoista ym. Tosiaan se 98 - 99 % tekee ns. Ohjeiden mukaan kun taas se 1% on omantiensä kulkijoita.

mulla on tänne nimimerkkikin jos haluat vieras vaihtaa ajatuksia tai kanssakulkijan ☺

Yhteistyössä