Aikamoinen puutarha

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Ei nyt olla millään äidinkielen tunnilla eli kirjoita niinkuin haluat
No siellä käytiinkin elämää, ei koulua varten, joten koitapa nyt vain kirjoittaa niin, että muiden on helppo sitä lukea. Eikä syy ole se, että hyvä lukija lukee huonoakin tekstiä, vaan se, että hyvän lukijan on vaikeaa lukea huonosti kirjoitettua tekstiä, koska lukeminen on niin nopeaa.
Hitaasti tankkaava peruskoulum käynyt saakin varmaan paremmin selvää.
 
vierailija
Jere on vielä sitä ikäluokkaa luulisin että Vantaalla Ruskeasannan koulussa ja kiekko-vantaan treeneissä epäilemättä "homo" ei ole ollut mikään mieltä ylentävä kehu.
Heteronormatiivisuus elää vahvana edelleen. Pikku hiljaa asenteet muuttuu.. mutta kyllä valtavan iso asia jos yhtäkkiä huomaa ihastuneensa samaan sukupuoleen.
L

Luulen, että J:n ehkä hieman nihkeä suhtautuminen J&B-tapahtumiin juontaa juuri tästä. On oltu jätkäporukassa ihan pikkupojasta saakka, jaettu kaikki, konhotettu yhdessä, ryypätty, puhuttu naisjutut saunan lauteilla ja oltu niin heteroa kuin vain olla voi. "Me jätkät".

Ja sitten yks kaksi, paras kaveri alkaakin kiinnostua jostain miehestä. Kyllä siinä varmasti nielemistä on ennen kuin sellaisen sulattaa tyypistä, jonka uskoi tuntevansa perin pohjin. Siis suotakoon J:lle nihkeys, ehkä järkytyskin, jonka ylittäminen on varmasti vaatinut aikaa.
 
vierailija
"hänenhän pitäisi nyt antaa avoin haastattelu, jossa kertoo, että rakastaa ja kaipaa Bojania, ja että jatkoja on tulossa."

TÄMÄ!!!

Mango

No minkä ihmeen takia olisi pitänyt antaa tuollainen haastattelu. Höpön, höpön. Ei Jere olisi sitä paitsi sellaiseen pystynyt - kuka kolme vuosikymmentä heterona kulkenut siihen tuosta vaan pystyisi, ja tuollaisessa paikassa ison julkisuuden kynnyksellä. Ei kukaan.

Näin on hyvä. Jos jotain tulee (mitä epäilen), sitten tulee. Tärkeintä on se, että he itse tietävät tilanteensa, mitä kyllä suuressa määrin epäilen. Bojan käyttäytyy just niin kuin itsestään ja tunteistaan epävarma ihminen tekee - huseeraa viinan kanssa, on ihan outo lavalla eikä näytä kauhean hyvin jaksavan pitää huolta itsestään. Jere paahtaa hullun lailla ympäri Suomea, keikkakalenteria täydennetään koko ajan. Kaikki mahdollinen asioiden pohdintaan käytettävä aika menee nukkumiseen, jotta jaksaa taas seuraavan keikan.

Nämä vaikuttavat kumpikin aika itsetuhoisilta tyypeiltä just nyt. Ja juuri siksi pitäisi kummankin saada vähän aikaa itselleen. Muuten käy huonosti.
 
vierailija
No minkä ihmeen takia olisi pitänyt antaa tuollainen haastattelu. Höpön, höpön. Ei Jere olisi sitä paitsi sellaiseen pystynyt - kuka kolme vuosikymmentä heterona kulkenut siihen tuosta vaan pystyisi, ja tuollaisessa paikassa ison julkisuuden kynnyksellä. Ei kukaan.

Näin on hyvä. Jos jotain tulee (mitä epäilen), sitten tulee. Tärkeintä on se, että he itse tietävät tilanteensa, mitä kyllä suuressa määrin epäilen. Bojan käyttäytyy just niin kuin itsestään ja tunteistaan epävarma ihminen tekee - huseeraa viinan kanssa, on ihan outo lavalla eikä näytä kauhean hyvin jaksavan pitää huolta itsestään. Jere paahtaa hullun lailla ympäri Suomea, keikkakalenteria täydennetään koko ajan. Kaikki mahdollinen asioiden pohdintaan käytettävä aika menee nukkumiseen, jotta jaksaa taas seuraavan keikan.

Nämä vaikuttavat kumpikin aika itsetuhoisilta tyypeiltä just nyt. Ja juuri siksi pitäisi kummankin saada vähän aikaa itselleen. Muuten käy huonosti.
"Tärkeintä on se, että he itse tietävät tilanteensa, mitä kyllä suuressa määrin epäilen." Sinusta ei ainakaan tulisi kenenkään terapeuttia, pelkkää ulkoapäin tulevaa arvostelua poikia kohtaan. Kuka tarvitsee enää vihollisia, jos heillä on sinut.
 
vierailija
Kiitos Tarotar! 🙏 Jotenkin nämä luennat on juuri niitä, mitkä maadoittavat omia ajatuksia ja fiiliksiä tämän shipin osalta. Nyt tuli myös tunne, että haluaisin kasata luennat aikajärjestykseen itselleni. Jos siis joku on jo tehnyt työtä ja kerännyt esim. luentojen päivämäärät/sivunumerot niin olisin superkiitollinen, jos ne voisin saada tänne ja kerätä itselleni talteen. 🙇

Hyvää keskustelua muutenkin ollut täällä taas! ❤ Halaus kaikille, jotka kokevat sitä tällä hetkellä tarvitsevansa. Shippauskulttuurista en kovin paljon tiedä, mutta tätä laivaa seuratessa on vahvasti käynyt ilmi, että tunteiden aallokko seilaa edestakaisin ja jostain syystä hyvin kollektiivisesti. ☺ Mutta täältäkin noustaan taas!! Leila on kyllä sanoittanut niin hyvin omia ajatuksiani, mutta ovat myös muut! ❤ Itsellänikin hyvin monia arvioita B&K tämän hetkisestä tilanteesta, joista päällimmäisenä on vahva luottamus siihen, että yhteys on olemassa, mutta viestintä tapahtuu privaatisti. Minusta tuo Tarottaren luenta vahvistaa myös sitä, että tästä ystävyydestä (jota shippilasit päässä rakkaudeksi haluaisin kutsua) pidetään tiukasti kiinni. 🔥🔥 Pohjaten oman elämän kokemuksiin, näen että se mitä J ”nihkeys” K&B kohtaan on voinut olla voi hyvin olla mustasukkaisuutta toisen äkillisestä hullaantuneesta ystävyydestä, mutta ehkä uskottavampana pidän sitä, että taustalla on ollut enemmän huolta rakkaasta ystävästä, että ei nyt polttaisi näppejään uudessa tilanteessa ja/tai satuttaisi läheisiään. Mitä läheisempiä omat ystäväni ovat sitä suorempia he myös minulle ovat eli sanovat ja ilmaisevat suoraan huolensa, jos eivät ole nähneet jotain omaa toimintaani ”hyvänä” ja arvostan sitä suuresti vaikka se olisikin vastoin sitä mitä haluaisin heiltä kuulla. Ymmärrän että ovat puolellani ja taustalla halu suojella minun tai läheisteni tunteita. Toisaalta kuitenkin arvostaneet myös sitä, että teen itse päätökseni oli ne lopulta mitä vain. Ehkä siis J on tuntenut huolta K ja gf kohtaan ja ehkä myös ajatellut että B hullaantuminen on joku viisuaikainen ohimenevä ilmiö, kunnes K on tehnyt selväksi (tarotluenta) että tämä ihminen (B) on ja pysyy hänen elämässään (realismilaseilla ystävänä) ja myös J on asian nähnyt ja hyväksynyt. Ehkä asiasta on käyty myös syvällisempiä keskusteluja idk.



Se mitä tulee äkilliseen ihastumiseen samaa sukupuolta olevaan, josta siis itselläni kokemusta, niin sen käsittely voi todella ottaa aikaa ja kokemuksesta liikkeelle lähtevä ”identiteettikriisi” aiheuttaa todella hämmentäviä tunteita. Itse pohdin pitkään sitä, että miksi vasta nyt 30v, miksi en aiemmin. Kävin läpi koko elämäni etsien vihjeitä siitä olisiko tilanteita ollut jo aiemminkin, mutta joihin en ole osannut kiinnittää huomiota tai niille tunteille ei ole ollut olemassa edes nimeä. Myös sitä mietin, että mitä lähimmät ystävät ajattelevat. Tuli tarve vakuuttaa, että en ole heitä katsellut ”sillä silmällä” vaikka jotain kännipussailujakin tullut heidän kanssa harrastettua ihan platonisessa mielessä. Ihan hullua, mutta hetkellisesti oli tunne ikäänkuin olisin pettänyt heidän luottamuksen kun ”en ollutkaan sitä mitä piti” eli hetero. Eihän näissä ajatuksissa ollut oikeasti mitään järkeä ja kaikki ystäväni hyväksyivät minut 100%, mutta ymmärrän että tämmöisen heräämisen jäljiltä voi oikeasti päätyä miettimään vaikka mitä. Myös sitä jouduin pohtimaan että mikä minä nyt olen? Olenko lesbo, bi, pan? Heitin vitsillä, mutta ehkä puoli tosissaan, silloiselle kumppanilleni, joka oli ensimmäinen naisihastukseni, että en mä tykkää naisista, että mä tykkään Sinusta. Tänä päivänä en koe enää tarvetta määritellä itseäni, helpointa sanoa ex-hetero. :D Mutta voin myös ymmärtää, jos K on kokenut hämmentävän tunteen siitä, että ei yleisesti koe, että tykkäisi edelleenkään miehistä siinä mielessä eli pitää itseään heterona, mutta että tykkää Bsta.
 
vierailija
Ihan hyvin minusta voi sanoa rakkaudeksi, vaikka ei olisikaan romanttista rakkautta niin onhan sieltä niitä rakkaudentunnustuksia tullut puolin ja toisin. :) Kuten minullakin lähes kaikki läheiset ystävät ovat sanoneet minulle.

- Joymuffin
 
vierailija
Ja energiamammalle haluan minäkin anonyymi antaa kiitoksen, myös Tarottarelle, minusta on ihanaa, että täällä on tuollaisia intuitiivisia sieluja mukana! Olen saanut paljon tukea minäkin tähän molempien näkemyksistä. Ja muiltakin, monilta, monilta teistä.
 
vierailija
Ihan hyvin minusta voi sanoa rakkaudeksi, vaikka ei olisikaan romanttista rakkautta niin onhan sieltä niitä rakkaudentunnustuksia tullut puolin ja toisin. Kuten minullakin lähes kaikki läheiset ystävät ovat sanoneet minulle.


- Joymuffin
Totta, sanotaan nyt niin miten pohjimmiltani ajattelen, eli rakastavat toisiaan! 🥰

Olen itse kokenut teininä platonisen hullaantumisen/rakastumisen kun tutustuin ripari-ikäisenä yhteen ystävääni, joka on elämässäni edelleen. Koin hänestä myös riipivää mustasukkaisuutta eräässä elämäntilanteessa. Siksi en pitäisi J mustasukkaisuutta mahdottomana ajatuksena, mutta toisaalta ikä tasoittaa tunteita aika paljon, joten en ihan täysin usko, että samalla tavalla olisi mustis ystävästään, kun itse olin 14-15v.

Ailakki
 
vierailija
Ihan nyt vilpittömästi kysyn, en piruillakseni, että mihin tämä teidän näkemys siitä että myös Jerellä olisi tunteita Bojania kohtaan perustuu? Kun mielestäni Bojan on ihan selvä keissi mutta Jere ei. Eihän niissä paljon puhutuissa tarot luennoissakaan ole tullut missään vaiheessa selkeästi ilmi, että Jerellä olisi Bojania kohtaan romanttisia tunteita, ainoastaan ettei hän ymmärrä omia tunteitaan?
 
vierailija
Ihan nyt vilpittömästi kysyn, en piruillakseni, että mihin tämä teidän näkemys siitä että myös Jerellä olisi tunteita Bojania kohtaan perustuu? Kun mielestäni Bojan on ihan selvä keissi mutta Jere ei. Eihän niissä paljon puhutuissa tarot luennoissakaan ole tullut missään vaiheessa selkeästi ilmi, että Jerellä olisi Bojania kohtaan romanttisia tunteita, ainoastaan ettei hän ymmärrä omia tunteitaan?
voi olla et jere ei tiiä itsekään omista tunteistaan mitä heräs viisu aikana bojanin suuntaan voi olla vielläkin sekasin voi mennä hetki tajuaa oman suuntautumistaan

aksu/m
 
vierailija
Toi mun vahvistus tuohon, että Jeren pitäisi antaa haastattelu että rakastaa Bojania ja haluaa olla tämän kanssa, nyt oli tollanen heitto, miten luin alkuperäisen kommentin. Että se olisi kaikista parasta, mutta tietenkään sellaista ei ole tulossa. Todennäköisesti.

Mango
 
vierailija
Toi mun vahvistus tuohon, että Jeren pitäisi antaa haastattelu että rakastaa Bojania ja haluaa olla tämän kanssa, nyt oli tollanen heitto, miten luin alkuperäisen kommentin. Että se olisi kaikista parasta, mutta tietenkään sellaista ei ole tulossa. Todennäköisesti.

Mango
kaikee ei tarvii täällä uskoo suurinosa noista vaan trollin tai ankeutajan heittämiä

aksu/m
 
vierailija
Ihan nyt vilpittömästi kysyn, en piruillakseni, että mihin tämä teidän näkemys siitä että myös Jerellä olisi tunteita Bojania kohtaan perustuu? Kun mielestäni Bojan on ihan selvä keissi mutta Jere ei. Eihän niissä paljon puhutuissa tarot luennoissakaan ole tullut missään vaiheessa selkeästi ilmi, että Jerellä olisi Bojania kohtaan romanttisia tunteita, ainoastaan ettei hän ymmärrä omia tunteitaan?
Minusta tunteet näkyy selkeästi Jerestä, mutta eri asia toki liittyykö niihin romanttista ihastumista vai onko vain puhtaasti ihastusta ystävänä. Shippiminä toivoisi että olisi romanttista ”very romantic” kuten K itsekin sanoi jossain viisihaastattelussa, mutta sen tietää vain K itse.

Mitä taas tulee pohdintoihini ihastumisesta samaa sukupuolta olevaan niin avasin tuntemuksia mitä tällainen äkillinen tilanne voi aiheuttaa. En tietenkään väitä että K olisi käynyt niin, mutta en myöskään ihmettele jos olisi käynyt niin.

Ailakki
 
vierailija
Olen ollut mukana jonkinlaisessa shippilaivassa prepartyista asti, mutta silti olin pitkään sitä mieltä että kyse on vain iloisesta ja vähän todellisuudesta irrallaan olevasta viisukuplasta ja uudesta kaverista innostumisesta.

Täällä oli aiemmin puhetta parhaista shippaushetkistä tai -pätkistä, ja mulle kaikista merkittävin hetki oli se K:n ”baby ”-kommentti B:n koiranpentukuvaan. Miten B ensin vastasi jotakin kasuaalia ja koiraan liittyvää, mutta rohkaistui sitten muutaman kaljan jälkeen jatkamaan flirttiä ”oh you meant me?” Tämä oli musta jotenkin niin 100 % ihastuneen ihmisen käytöstä, että ihan sydämestä ottaa! Kun ei ole ensin ihan varma, mitä toinen tarkoittaa, miten pitäisi vastata. Ollaan viettämässä iltaa, mutta ajatukset palaa koko ajan uudestaan siihen yhteen kommenttiin. Ja sitten on pakko vielä mennä jatkamaan juttua, kokeilla lähteekö toinen vielä mukaan. Tähän oli niin helppo samaistua ja muistaa, millaista oli itse olla korviaan myöten ihastunut, kytätä koko ajan puhelinta ja tulkita ihastuksen viestejä. En kestä!!

Mitä ikinä näiden välillä on/oli, on ollut ihana myötäihastua heidän kanssaan.
Kiitos kun jaoit. Kun ruusut olivat vielä vilkkaita somessa, en ollut vielä laivassa…
Sipriina
 
vierailija
"Tärkeintä on se, että he itse tietävät tilanteensa, mitä kyllä suuressa määrin epäilen." Sinusta ei ainakaan tulisi kenenkään terapeuttia, pelkkää ulkoapäin tulevaa arvostelua poikia kohtaan. Kuka tarvitsee enää vihollisia, jos heillä on sinut.
Koitetaan nyt yrittää hyväksyä toistemme näkemykset, eikä tylytetä ketään. Vauvan puolella näin tehdään, ei tehdä tästä samanlaista.
 
vierailija
Ihan nyt vilpittömästi kysyn, en piruillakseni, että mihin tämä teidän näkemys siitä että myös Jerellä olisi tunteita Bojania kohtaan perustuu? Kun mielestäni Bojan on ihan selvä keissi mutta Jere ei. Eihän niissä paljon puhutuissa tarot luennoissakaan ole tullut missään vaiheessa selkeästi ilmi, että Jerellä olisi Bojania kohtaan romanttisia tunteita, ainoastaan ettei hän ymmärrä omia tunteitaan?
Tätä koko shippausta ei olisi olemassa ilman niitä euroviisujen aikaisia videoklippejä. Olen elämäni aikana paljonkin nähnyt, mutta harvoin sellaista hehkua, mikä näkyi läpi niistä videoista. Jos se olisi ollut vain Bojan, niin niitä videoita olisi ollut vaivaannuttavaa katsoa.
Ja siis ihan vaan huomautuksensa, olen normaalisti mitä epäromanttisin ihminen, hertta-sarjat jää lukematta, filmivalinta osuu useinmiten reippaaseen toimintaan ei ikinä mihinkään nyyhkyelokuvaan. Eli jotain erikoista siinä oli, että sai minunkin mielenkiintoni heräämään.

Katrina
 
vierailija
” Olen elämäni aikana paljonkin nähnyt, mutta harvoin sellaista hehkua, mikä näkyi läpi niistä videoista. Jos se olisi ollut vain Bojan, niin niitä videoita olisi ollut vaivaannuttavaa katsoa….
. Eli jotain erikoista siinä oli, että sai minunkin mielenkiintoni heräämään.”

Juuri näin, kiitos Katrina!
 
vierailija
Kiitos Tarotar! Jotenkin nämä luennat on juuri niitä, mitkä maadoittavat omia ajatuksia ja fiiliksiä tämän shipin osalta. Nyt tuli myös tunne, että haluaisin kasata luennat aikajärjestykseen itselleni. Jos siis joku on jo tehnyt työtä ja kerännyt esim. luentojen päivämäärät/sivunumerot niin olisin superkiitollinen, jos ne voisin saada tänne ja kerätä itselleni talteen.

Hyvää keskustelua muutenkin ollut täällä taas! Halaus kaikille, jotka kokevat sitä tällä hetkellä tarvitsevansa. Shippauskulttuurista en kovin paljon tiedä, mutta tätä laivaa seuratessa on vahvasti käynyt ilmi, että tunteiden aallokko seilaa edestakaisin ja jostain syystä hyvin kollektiivisesti. Mutta täältäkin noustaan taas!! Leila on kyllä sanoittanut niin hyvin omia ajatuksiani, mutta ovat myös muut! Itsellänikin hyvin monia arvioita B&K tämän hetkisestä tilanteesta, joista päällimmäisenä on vahva luottamus siihen, että yhteys on olemassa, mutta viestintä tapahtuu privaatisti. Minusta tuo Tarottaren luenta vahvistaa myös sitä, että tästä ystävyydestä (jota shippilasit päässä rakkaudeksi haluaisin kutsua) pidetään tiukasti kiinni. Pohjaten oman elämän kokemuksiin, näen että se mitä J ”nihkeys” K&B kohtaan on voinut olla voi hyvin olla mustasukkaisuutta toisen äkillisestä hullaantuneesta ystävyydestä, mutta ehkä uskottavampana pidän sitä, että taustalla on ollut enemmän huolta rakkaasta ystävästä, että ei nyt polttaisi näppejään uudessa tilanteessa ja/tai satuttaisi läheisiään. Mitä läheisempiä omat ystäväni ovat sitä suorempia he myös minulle ovat eli sanovat ja ilmaisevat suoraan huolensa, jos eivät ole nähneet jotain omaa toimintaani ”hyvänä” ja arvostan sitä suuresti vaikka se olisikin vastoin sitä mitä haluaisin heiltä kuulla. Ymmärrän että ovat puolellani ja taustalla halu suojella minun tai läheisteni tunteita. Toisaalta kuitenkin arvostaneet myös sitä, että teen itse päätökseni oli ne lopulta mitä vain. Ehkä siis J on tuntenut huolta K ja gf kohtaan ja ehkä myös ajatellut että B hullaantuminen on joku viisuaikainen ohimenevä ilmiö, kunnes K on tehnyt selväksi (tarotluenta) että tämä ihminen (B) on ja pysyy hänen elämässään (realismilaseilla ystävänä) ja myös J on asian nähnyt ja hyväksynyt. Ehkä asiasta on käyty myös syvällisempiä keskusteluja idk.



Se mitä tulee äkilliseen ihastumiseen samaa sukupuolta olevaan, josta siis itselläni kokemusta, niin sen käsittely voi todella ottaa aikaa ja kokemuksesta liikkeelle lähtevä ”identiteettikriisi” aiheuttaa todella hämmentäviä tunteita. Itse pohdin pitkään sitä, että miksi vasta nyt 30v, miksi en aiemmin. Kävin läpi koko elämäni etsien vihjeitä siitä olisiko tilanteita ollut jo aiemminkin, mutta joihin en ole osannut kiinnittää huomiota tai niille tunteille ei ole ollut olemassa edes nimeä. Myös sitä mietin, että mitä lähimmät ystävät ajattelevat. Tuli tarve vakuuttaa, että en ole heitä katsellut ”sillä silmällä” vaikka jotain kännipussailujakin tullut heidän kanssa harrastettua ihan platonisessa mielessä. Ihan hullua, mutta hetkellisesti oli tunne ikäänkuin olisin pettänyt heidän luottamuksen kun ”en ollutkaan sitä mitä piti” eli hetero. Eihän näissä ajatuksissa ollut oikeasti mitään järkeä ja kaikki ystäväni hyväksyivät minut 100%, mutta ymmärrän että tämmöisen heräämisen jäljiltä voi oikeasti päätyä miettimään vaikka mitä. Myös sitä jouduin pohtimaan että mikä minä nyt olen? Olenko lesbo, bi, pan? Heitin vitsillä, mutta ehkä puoli tosissaan, silloiselle kumppanilleni, joka oli ensimmäinen naisihastukseni, että en mä tykkää naisista, että mä tykkään Sinusta. Tänä päivänä en koe enää tarvetta määritellä itseäni, helpointa sanoa ex-hetero. Mutta voin myös ymmärtää, jos K on kokenut hämmentävän tunteen siitä, että ei yleisesti koe, että tykkäisi edelleenkään miehistä siinä mielessä eli pitää itseään heterona, mutta että tykkää Bsta.
Minulla on kyllä itselläni kaikki luennat tallessa, mutta en tiedä miten voisin saada kaikki ne jotenkin teille muille laitettua. Kun täällä ketjussa on hyvä puoli ollut juuri se, että ne on ikäänkuin hävinny muiden tekstien sekaan niin en usko niiden häiritsevän heitä joita aihe ei ehkä nappaa. 🔮
 

Yhteistyössä