Kuka muistaa lapsuuden (mummon keittämät) vellit? Entä muut unohtuneet herkut?

vierailija
---Mä kun teen sen, maustan aromisuolalla,---
Olen ottanut talteen lauseenpätkän, kirjoittajat Jouko Tuomisto ja Kai Savolainen:
..."etenkin hippokampuksessa mutta myös muissa aivojen osissa anoxia (hapettomuus) lisää eksitatorisen aminohapon g l u t a m a a t i n vapautumista. Glutamaatti aiheuttaa kohdesolussaan kalsiumin välityksellä voimakkaan kiihotustilan, josta voi seurata pysyvä soluvaurio..."
 
Olen ottanut talteen lauseenpätkän, kirjoittajat Jouko Tuomisto ja Kai Savolainen:
..."etenkin hippokampuksessa mutta myös muissa aivojen osissa anoxia (hapettomuus) lisää eksitatorisen aminohapon g l u t a m a a t i n vapautumista. Glutamaatti aiheuttaa kohdesolussaan kalsiumin välityksellä voimakkaan kiihotustilan, josta voi seurata pysyvä soluvaurio..."
Mä luulen, että solun kiihotustila on silti pienempi paha kuin se että olisi koko elämänsä kokonaan kiihottunut ja varuillaan välttäessään milloin mitäkin mielestään vaarallista.

Sitäpaitsi, aromisuolaa voi taiteilla ihan ite suolasta,(juujuu, ei jodipitoista!) sokerista, kuivatusta tattirouheesta, sipulijauheesta, sellerijauheesta ja kurkumasta.
 
vierailija
Sitäpaitsi, aromisuolaa voi taiteilla ihan ite suolasta,(juujuu, ei jodipitoista!) sokerista, kuivatusta tattirouheesta, sipulijauheesta, sellerijauheesta ja kurkumasta.
Lipstikka puuttuu tuosta, mut tosiaan sitä se alunperin on saattanut ollakin. Sienisokerista (trehaloosi-intoleranssi) tulee karmea mahakipu, joten en sitä laittaisi vieraiden ruokiin (enkä omiinkaan, kun se trehalaasi- entsyymi elimistöstä puuttuu. Listikkaa onkin ihan liikaa meillä ja esimerkiksi Arno Kasvi sanoo, et sitä käytetään kuten Laakerilehteä: otetaan se lehdykkä pois eikä murenneta ruokaan. Savukalan mausteena meillä, Maldon-suolan lisäksi. Mullahan ei sitä mummoa ole ollut, mutta äidiltä kuulin, et (Isoäiti siis, 100 vuotta sitten) kaalia on kasvattanut ja myrkkyjä käyttänyt aikoinaan - et "sekö mun äidin sitten tappoikin?" Ei ole monta vuotta siitä, kun niin sanoi. Meidän puput metsässä saavat espanjalaisen luomukukkakaalin kannat ja vihreät osat - se taas on mulle ihan hyvä liikuntaa ja ovatpa hyvin pysyneet nyt siellä, kun luulevat, et kohta sitä taas tulee lisää:LOL:
Ei siis mitään stressiä, vaan yksinkertaisia valintoja(y)
 
vierailija
vierailija
Hermosolusta siinä on kysymys, koska se makuaistimus tapahtuu aivoissa. Vähitellen olen oppinut asian omien kokemusten kautta. Ja muutkin ovat halunneet kertoa siitä:)
Omatekoista yrttisuolaa tosiaan voisi käyttää, mutta ei sitten laita niitä maunvahvistajia siihen. Tällä hetkellä siinä aromat-purkissa sanotaan olevan näitä aineksia, mutta täytyy tarkistaa purkista, mitä on, sanovat myös siellä tuoteselosteessa:
"Suola, (tavallisessa E536 kaliumferrosyanidi:sick:)
arominvahvenne (mononatriumglutamaatti), :poop::sick:
LAKTOOSI,
hiivauute, :poop::sick:
sipuli 3,4%,
auringonkukkaöljy,
palmurasva,
paakkuuntumisenestoaine (piidioksidi),
mausteet ja yrtit (mm. valkosipuli, SELLERINSIEMEN),
herkkutatti."

Jos tekee itse, laita
Lipstikkaa ("mm." tarkoittaa MUUN muassa;)..)
Maldonsuolaa,
Ruohosipulia kuivattuna
valkosipulia"

Minkä ihmeen takia yrttisuolaan mitään öljyjä:confused:
Syanidi on ainoastaan siksi, kun teollisuuden putkistot tukkeentuu ilman paakkuuntumisenestoaineita. Se on silti myrkyllistä. Jostakin luin kauan sitten, että se estää raudan tarttumisen hemiin, mut nyt en ala sitä penkomaan:notworthy:
 
vierailija
Ei oo tapana aukaista iltpäivälehtien tuotoksia.
"Radioaktiivista cesiumia löytyi kahdesta suppilovahveronäytteestä. Näytteissä oli cesiumia yli Euroopan komission suositusarvon, joka on 600 becquereliä kilossa (Bq/kg). Testissä olleiden sienien tulokset olivat 1 300 Bq/kg ja 970 Bq/kg.

Korkeimman aktiivisuuden omannut sienierä oli asiakirjojen mukaan poimittu Hyvinkäältä, jonka laskeuma-alue on 2. Toinen korkean säteilyarvon sieninäyte oli Pälkäneeltä. Pälkäneen laskeuma-alue on 4. Laskeuman suuruus on jaettu luokkiin 1-5 siten, että 1 on pienimmän laskeuman alue."
 
r0s
"Radioaktiivista cesiumia löytyi kahdesta suppilovahveronäytteestä. Näytteissä oli cesiumia yli Euroopan komission suositusarvon, joka on 600 becquereliä kilossa (Bq/kg). Testissä olleiden sienien tulokset olivat 1 300 Bq/kg ja 970 Bq/kg.

Korkeimman aktiivisuuden omannut sienierä oli asiakirjojen mukaan poimittu Hyvinkäältä, jonka laskeuma-alue on 2. Toinen korkean säteilyarvon sieninäyte oli Pälkäneeltä. Pälkäneen laskeuma-alue on 4. Laskeuman suuruus on jaettu luokkiin 1-5 siten, että 1 on pienimmän laskeuman alue."


Aaaa.

Onneksi me asutaan alueella joissa jäämät olivat alunperinkin pienet.
 
vierailija
Makaronivelli (y)
Otsikon luettuani meinasin kirjoittaa tämän. Olen tasan kerran elämässäni tätä syönyt. Taisin olla n. 6-vuotias. Mummo teki kun oli hoitamassa meitä (asui 500 km päässä, niin ne olivat spesiaalitapauksia) ja kertoi, että se oli vähän sellainen pula-ajan juttu. Kuulosti kovin jännältä. Tykkäsin siitä kyllä kovasti, mutta ei ole tosiaan tullut uudestaan maistettua.
 

Yhteistyössä