Kuka muistaa lapsuuden (mummon keittämät) vellit? Entä muut unohtuneet herkut?

vierailija
Meillä mummo ei tehnyt koskaan ruokaa, vaikka asui meillä. Ädin tekemistä ruuista herkkuani oli riisivelli. Se oli mahodttoman hyvää ruisleivän kanssa. Itse en ole koskaan tehnyt riisivelliä. Perunat ja valkokastikkeen muostan myös. Sitäkään en ole itse tehnyt.
 
Oi!
Makaronivelli!
Kesäkeitto!
Sipuli- voi- kastike uusille potuille..tai kananmunakastike...
Ruisjauhoista tehty samettinen ruispuuro..
Itsetehtyä viiliä talakkunalla ja mustikoilla aamulla ulkorappusilla kesäauringon lämmittäessä ja kuivattaessa kasteisia jalkoja...
Ja - ahomansikat maistuivat paaaaaljon paremmilta timoteihin pujoteltuina:love:...
Ja hei - pullamössö! Synnillinen hihitysherkku pienelle takkutukalle...isossa mukissa pannukahvia pienellä maitotilkalla mummin nikkaessa silmää..äitille tartte kaikkea kertoa...


Ihana ketju:)! Upeita muistoja tulvii tuoksuineen kaikkineen:love:...
 
  • Tykkää
Reactions: Elena777
vierailija
---, mutta suolattuja kaloja kypsennettiin perunakattilassa keittämisen loppuvaiheessa pottujen päällä, ne oli hyviä. (y)
Mullakaan ei ole ollut yhtään mummoa eikä pappaa, mutta mieheni mummo keitti niitä ahvenia ja siikoja, mitkä tosiaankin piti hakea kellarista (onneksi siellä ei nähnyt mitään:LOL:, epämääräainen liejuinen astia)
ja tönkkösuolattuja olivat. Aina karkeaan merisuolaan suolattuja. Pakastin pihalta ruohosipulia niiden kaveriksi ja voikastikeen sekaan. Halpaa ja melkein ilmaista ruokaa, hyvää oli;)
 
  • Tykkää
Reactions: Elena777 ja 0oo0
Sienieseuran facebook-sivuilla näytti joku jo löytäneen tatin.

Ja siitä tuli mieleen mummon tekemä sienisalaatti. Suolarouskuja, sipulia ja kermaa. *kuolaa* Nykyään noihinkin tungetaan kaikenmaailman hapatuksia ja mausteita.
 
  • Tykkää
Reactions: päätön
Vellit ja puurot,kiiselit,mustikkamaito.
Leipäressu, porkkalaatikko mikä lämmitettiin myöhemmin pannulla kerman kanssa.
Pullapitko ja pullamössö
 
  • Tykkää
Reactions: 0oo0
Mie keitän välillä riisivelliä tai mannavelliä puuron sijaan.

Makaroni velliä ei tuu ite tehtyä.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Elena777
ai niin se sipiluvoimaitokastike...en tykännyt yhtään, nyt vois jopa tykätäkin.
Pullamössöö maidon seassa, tykkäsin mutta nykyään en vois kyllä ees aatella maistavani..

Ihana ketju, tulee mieleen vaikka mitä muistoja ja tuoksuja mummolasta ja ihan kotiajoiltakin kun olin vielä ja pieni tinttara.
 
  • Tykkää
Reactions: 0oo0
Ota puolen litran pakastuspurkki mihin on kansi löydyksissä ja siivuta kurkku ohueksi,vaikkapa juustohöylällä, lorauta päälle etikkaa noin puoli desiä, sokeria kukkuraruokalusikallinen, ripaus suolaa ja silputtua tilliä jos tillistä tykkäät. Kansi päälle ja "hölskytä" ja tunnin päästä herkun voi nauttia.
*Mutustelee hölskyjä*

Hyviä ovat. (y)
 
  • Tykkää
Reactions: päätön
vierailija
Tänään tein raparperi-riisipuuroa jota sain lapsena mummulassa. Oli edelleen yhtä hyvää. :) Ketjun innoittamana täytyy lähiaikoina tehdä munakastiketta ja kesäkeittoa.
 
  • Tykkää
Reactions: 0oo0
vierailija
Vaikka minä olin toisen mummon kuollessa 7v ja toisen kuollessa 8v, niin muistan vain tämän toisen mummon luona tarjolla olleet perunapiirakat, joista en pitänyt, mutta joita piti syödä eikä niistä saanut valittaa, koska sota-aikana ei kuuleman mukaan ollut juuri ruokaa tarjolla niin oltaisiin oltu onnellisia vaikka vain niistä perunapiirakoista. Sitten sain kuulla valituksia siitä, että kuinka sen ikäluokan lapsille kuin minä ei kelpaa mikään ruoka, koska meitä ei osattu kasvattaa oikein, kun taas isovanhempien lapsuudessa syötiin kuuleman mukaan kiltisti kaikkea, mitä tarjolla oli ja oltiin kiitollisia ruoasta, vaikka olisi vain ollut vain pettuleipää tarjolla.
 
vierailija
Aamulla, kun heräsin, teki mieli riisivelliä. Mummon muistan keittäneen velliä ainakin riisistä, mannasta, neljänviljanhiutaleista ja -tietysti- makaroneista. Nykyään vellejä ei kai hirmusti keitellä?

Ja entäs potut valkokastikkeella? Tai itsehalstratut silakat? Valmiiksi tehdyt voileivät? Tai ihan tavallinen kääretorttu minkä sisällä vain kermaa ja omppuhilloa? Tai mansikkakiisseli. Tai juhannuspöydässä rosolli, vasikanlihahyytelö sekä rullasyltty? Hölskykurkut sentäs ovat palanneet takaisin ruokatrendien joukkoon.

Miksi nykyään tungetaan joka sapuskaan niin hiton paljon? Kun vertaa vaikka tuote velliä aamusmoothieen jossa on viittä hedelmää ja kahdeksaa siemensorttia ja vielä mausteita seassa.

Kuulostat ihan ikälopulta
 

Yhteistyössä