40 + so what, wol 14 (2019)

@nasu08 pahoittelut keskenmenosta. Kurja kuulla että kävi noin. Oliko siis kyseessä teidän viimeinen blasto?

Mulla on kokemusta kahdesta varhaisesta keskenmenosta, viimeisin aika tarkkaan vuosi sitten, olin silloin 45. Siirretty alkio oli 2 vuotta aiemmin kerätystä munasolusta. Varmaan suurin osa näistä alkuvaiheen keskenmenoista johtuu kromosomihäiriöistä jotka eivät pääse kehityksessään eteenpäin, ja sellaisten määrä lisääntyy voimakkaasti iän myötä.

Tämän vuoden keväällä tein 3 ivf-kierrosta peräkkäin juuri ennen kuin täytin 46 (joka on Dextran raja omien solujen keräämiselle). Yhteensä kolme blastoa tuli, joista eka ei tarttunut, mutta toinen siirto onnistui ja nyt olen viikolla 27 raskaana. Kromosomivikoja ei ole laajassa NIPTissä löytynyt, rakenteet ja mitat olleet ultrissa tähän mennessä normaaleja. Tiedän kyllä että onnistunut raskaus omilla munasoluilla 45 vuoden iän jälkeen on äärimmäisen harvinaista, ja sen vuoksi en voi varauksetta kannustaa muita sitä yrittämään näin myöhään (iso riski että palaa turhaan rahaa ja aikaa, ja vastassa pettymyksiä), mutta voin todeta että se ei ole täysin mahdotonta. Lahjasoluvaihtoehto on huomattavasti varmempi vaihtoehto kun mennään selvästi neljänkympin yli.
Joo, me saatiin kolme blastoksi asti. Kaksi alkiota meni diagnostiikkaan ja todettiin siirtokelvottomaksi. Tämä ainut blasto kyllä sitten kiinnittyi, mutta taisi olla myös viallinen, kun lakkasi kehittymästä. Sinulla on @Katti75 käynyt kyllä uskomaton tuuri, aivan ihanaa! Me nyt harkitaan sitä lahjamunasolua. Pitää olla maanantaina dextraan yhteydessä.
 
  • Tykkää
Reactions: MARIAL43
Hei kaikki

Minä "muutan" myös tähän ketjuun. Kun jos raskaus nyt alkaisi, olisin 40 kun vauva syntyisi.. Tätä ketjua olen seurannut aktiivisesti jo reilun vuoden ajan.

Takana syyskuussa myöhäinen keskenmeno 15+3 viikoilla jos nyt oikein viikot muistan. Vauva (tyttö) kuoli ennenaikaisiin vesien menoihin ja syytä sille miksi kalvot puhkesivat ei löytynyt. Tyttönen tuhkattiin ja tuhka laskettiin lastenlehtoon, jonne kynttilän ja lelusien vienti tuo aina surun pintaan. Tuntuu kuitenkin tärkeältä käydä muutaman viikon välein paikalla.

Nyt on siis toinen yrityskierros lopuillaan tänään dpo11. Eilen testasin pregchekillä negan iltapissasta kun en malttanut odottaa.
Jostain hullusta syystä minusta tuntyy kuin vauvamme sielu olisi lentänyt takaisin "jonoon", tullakseen uudelleen sisälleni kasvamaan.
Eli tammikuussa uutta yritystä. Pääosin positiivinen meininki, vaikka itkut itketty monesti tässä viime kuukausina.

Meille olisi miehen kanssa ensimmäinen yhteinen lapsi, olemme saman ikäisiä ja kummallakin on lapsia aiemmasta elämästä, nuorimmat molemmilla ovat jo 8v.

Tunteet aaltoilee toivosta ja uskosta, sinne toiseen päähän. Mies on postiivinen tsemppari ja aina mukana yrittämässä mielellään ;) eli ei tarvitse houkutella jokailtaisiin harjoituksiin!
 
  • Rakkaus
Reactions: MARIAL43
Heippa kaikille ♡

Onko kenelläkään kokemusta semmoisesta, että lähes joka kuukausi tulee testiin varhaisilla päivillä haamuviivaa ja silti kuukautiset saapuu normaalisti. Minulla tuntuu näitä kemiallisia olevan lähes joka kuukausi mutta ei vaan raskaus jatku. Ikää on keväällä 42v. Menkkakierto säännöllinen 28pv ja vuoto on runsas. Mistä ihmeestä se johtuu ettei tärppää ja mistähän saisi apua tähän... lääkärissä on ilm.käytävä ultrauksessa että katsoo kohdun tilanteen. Viim.keväänä sain kkm vkolla 6+. Silloin kohtu oli ok useammalla ultrauksella katsottuna eli ei näkynyt mitään ihmeellistä mikä voisi selittää kemialliset tai tuon kkm mikä tuli.
 
Heippa kaikille ♡

Onko kenelläkään kokemusta semmoisesta, että lähes joka kuukausi tulee testiin varhaisilla päivillä haamuviivaa ja silti kuukautiset saapuu normaalisti. Minulla tuntuu näitä kemiallisia olevan lähes joka kuukausi mutta ei vaan raskaus jatku. Ikää on keväällä 42v. Menkkakierto säännöllinen 28pv ja vuoto on runsas. Mistä ihmeestä se johtuu ettei tärppää ja mistähän saisi apua tähän... lääkärissä on ilm.käytävä ultrauksessa että katsoo kohdun tilanteen. Viim.keväänä sain kkm vkolla 6+. Silloin kohtu oli ok useammalla ultrauksella katsottuna eli ei näkynyt mitään ihmeellistä mikä voisi selittää kemialliset tai tuon kkm mikä tuli.
No ikä on ainakin yksi syy joka vaikuttaa ja munasolujen laatu. Kannattaa käydä hedelmällisyystutkimuksissa, jos siis todella yrittää lasta.
Mä kävin joskus sun ikäisenä myös ja arvot olivat super alhaiset. Tehtiin kuitenkin ivf omilla munasoluilla, ei mitään vaikutusta. Nyt raskaana luovutetulla munasolulla.
 
  • Tykkää
Reactions: Samppa40
Heippa kaikille, tulin pitkästä aikaa kurkistamaan tänne. Seurailin aktiivisesti 2 nuorimman (2019 ja 2020) yritys- ja odotusaikana. Tsemppiä ja onnistumista poluillenne❤

Heippa kaikille ♡

Onko kenelläkään kokemusta semmoisesta, että lähes joka kuukausi tulee testiin varhaisilla päivillä haamuviivaa ja silti kuukautiset saapuu normaalisti. Minulla tuntuu näitä kemiallisia olevan lähes joka kuukausi mutta ei vaan raskaus jatku. Ikää on keväällä 42v. Menkkakierto säännöllinen 28pv ja vuoto on runsas. Mistä ihmeestä se johtuu ettei tärppää ja mistähän saisi apua tähän... lääkärissä on ilm.käytävä ultrauksessa että katsoo kohdun tilanteen. Viim.keväänä sain kkm vkolla 6+. Silloin kohtu oli ok useammalla ultrauksella katsottuna eli ei näkynyt mitään ihmeellistä mikä voisi selittää kemialliset tai tuon kkm mikä tuli.
Meillä tuon 2019 (itse olin 40v.)syntyneen yritysaikana kävi niin että raskauduin jokaisesta yrityskierrosta. Kerran oli tuulimuna ja 5 krt kemiallinen. Itse kyllä koin ne alkuraskauden keskenmenoina vaikkei niitä virallisesti ilmeisesti lasketakaan. Menivät kesken muistaakseni 5-6 viikoilla. Itse ajattelin että munasolujen huono laatu koska oli jo ikää.
Kuopuksen raskaus taas alkoi kun edellisestä synnytyksestä oli 7kk. Eikä edes kierto ollut vielä kunnolla säännöllistynyt.
Minulla on useampi lapsi ja aina olen tullut helposti raskaaksi eikä aiemmin ole ollut keskenmenoja.
En tiedä mikä tuolloin aiheutti monet km peräkkäin. Kun viimeisin raskaus (Olin 41v.) kuitenkin alkoi heti. Oliko kroppa valmiimpi kun oli juuri ollut raskaana. Ja kohdalle sattui juuri se harvinainen hyvä munasolu. 🤷‍♀️
 
Heippa kaikille, tulin pitkästä aikaa kurkistamaan tänne. Seurailin aktiivisesti 2 nuorimman (2019 ja 2020) yritys- ja odotusaikana. Tsemppiä ja onnistumista poluillenne



Meillä tuon 2019 (itse olin 40v.)syntyneen yritysaikana kävi niin että raskauduin jokaisesta yrityskierrosta. Kerran oli tuulimuna ja 5 krt kemiallinen. Itse kyllä koin ne alkuraskauden keskenmenoina vaikkei niitä virallisesti ilmeisesti lasketakaan. Menivät kesken muistaakseni 5-6 viikoilla. Itse ajattelin että munasolujen huono laatu koska oli jo ikää.
Kuopuksen raskaus taas alkoi kun edellisestä synnytyksestä oli 7kk. Eikä edes kierto ollut vielä kunnolla säännöllistynyt.
Minulla on useampi lapsi ja aina olen tullut helposti raskaaksi eikä aiemmin ole ollut keskenmenoja.
En tiedä mikä tuolloin aiheutti monet km peräkkäin. Kun viimeisin raskaus (Olin 41v.) kuitenkin alkoi heti. Oliko kroppa valmiimpi kun oli juuri ollut raskaana. Ja kohdalle sattui juuri se harvinainen hyvä munasolu.
Jospa se omallekkin kohdalle vielä osuisi se hyvä munasolu ♡
 
Onko kellään kokemusta että tupla letrozol annoksella voisi tärpätä? Kaksi kiertoa kokeilin normi annoksella ja tämän kierron tupla ja lisäksi luget. Kaksi kolmesta raskaudestani on saanut lääkkeellisen alun clomeilla..
Onko vaan munasolut jo niin huonoja ettei tärppää.. ikää jo 42
letrotkin loppuvat ensi kierrossa jo vähän kesken että yritys taitaa olla siinä
 
Onko kellään kokemusta että tupla letrozol annoksella voisi tärpätä? Kaksi kiertoa kokeilin normi annoksella ja tämän kierron tupla ja lisäksi luget. Kaksi kolmesta raskaudestani on saanut lääkkeellisen alun clomeilla..
Onko vaan munasolut jo niin huonoja ettei tärppää.. ikää jo 42
letrotkin loppuvat ensi kierrossa jo vähän kesken että yritys taitaa olla siinä
Minä en ole lääkkeisiin vielä turvautunut. Mutta taitaa olla vuodenvaihteen jälkeen edessä vielä kokeilut niillä..
 
Heippa kaikille ♡

Tänään pitäisi olla dpo7 tai 8 ja hätähousu testaaja kokeili rfsun susihuonolla testillä näkyykö mitään. No tosi haaleaa haamua teki mutta kuivuttuaan hävisi...no testailut jatkuu..

Oireita tänään alkanut tissikipu, lämmöt 37.1 ja repäisykivut.

https://aijaa.com/RHdbnK

Olisipa nyt meidän vuoro ja saataisiimpa vauva syliin saakka ♡ vuosi yritystä takana, sisältäen yhden kkm.

Mutta pessimistinä aattelen, että tuskimpa tärppää vieläkään.. 😪
 
vierailija
Heippa kaikille ♡

Tänään pitäisi olla dpo7 tai 8 ja hätähousu testaaja kokeili rfsun susihuonolla testillä näkyykö mitään. No tosi haaleaa haamua teki mutta kuivuttuaan hävisi...no testailut jatkuu..

Oireita tänään alkanut tissikipu, lämmöt 37.1 ja repäisykivut.

https://aijaa.com/RHdbnK

Olisipa nyt meidän vuoro ja saataisiimpa vauva syliin saakka ♡ vuosi yritystä takana, sisältäen yhden kkm.

Mutta pessimistinä aattelen, että tuskimpa tärppää vieläkään..
Mun mielestä tuo näyttää vaan viivan paikalta joka ilmestyy kun testi ei ole vielä ns valmis. Viivan kadotessa sen kuivuttua ei voi laskea edes haamuksi
 
vierailija
Onko kellään kokemusta pregnylista? Määrääkö sitä muut kuin lapsettomuusklinikan lääkärit?
En ole törmännyt että irrotuspiikiä saisi normaali gyneltä, mutten tiedä.
Yleensä sitä käytetään inssi ja ivf hoidoissa, joskus kait OI:ssakin.

Pregnyl ja ovitrelle sisältää hcg:tä joten ne näkyy 10vrk + raskaustestissä plussana. Auttaa munasolun irtoamiseen ja joskus käytettään pienempinä annoksina luteaalivaiheen tukena.
 
LINDALIINI
Uutena mukaan keskusteluun. Ikää 45 v ja takana pitkä matka erilaisia hoitoja. Jos saa kysyä, niin minkälaisilla IVF protokollilla olette onnistuneet saamaan noin tosi hyviä määriä munasoluja kasvateltua (10 kpl ja vastaavaa). Itsellä on ollut saalis paljon heikompi ja mietinkin, että voisiko kokeilla vielä vaikka jotain toista lääkettä/annostusta.
 
Uutena mukaan keskusteluun. Ikää 45 v ja takana pitkä matka erilaisia hoitoja. Jos saa kysyä, niin minkälaisilla IVF protokollilla olette onnistuneet saamaan noin tosi hyviä määriä munasoluja kasvateltua (10 kpl ja vastaavaa). Itsellä on ollut saalis paljon heikompi ja mietinkin, että voisiko kokeilla vielä vaikka jotain toista lääkettä/annostusta.
Minäkin täältä pitkästä aikaa aktivoidun palstalle.
Olen myös 45v ja ivf- hoito päättyi keskenmenoon marraskuun puolivälissä.
Olin silloin vielä 44v. Minulla saatiin 10 munasolua, joista kaikki hedelmöittyi. Mahtavasti vielä kolme saatiin blastoksi asti, joista ensimmäinen blasto siirrettiin suoraan ja kaksi blastoa kävi läpi alkiodiagnostiikan. Molemmat todettiin siellä siirtokelvottomiksi. Ilmeisesti myös tämä ensimmäinen, siirretty blasto oli viallinen, sillä raskaus meni kesken noin viikolla 6+4.
Tässä iässä ei varmasti enää suuria saaliita ole odotettavissa ja munasolujen laatu on usein jo aika huono. Oletko tietoinen AMH- pitoisuudestasi? Pitoisuushan kertoo hieman jäljellä olevasta reservistä, mutta ei toki laadusta. Minulla ¨se oli 1,76 ja aika hyvin linjassa siis tuohon 10 munasoluun. Jälkikäteen klinikan hoitava lääkäri sanoi minulle ennusteen, että minun iässä pitäisi saada 15 blastoa, jotta niistä yksi toisi vauvan ehkä syliin.
Se voisi tarkoittaa noin 5 punktiota, jos kolme blastoa tuli tuosta yhdestä. Me emme raaski enää aloittaa sitä lottoa, vaan olemme nyt lahjasolujonossa. Viemmekö sen loppuun? En vielä tiedä, mutta jonopaikka nyt ainakin on.
 
Uutena mukaan keskusteluun. Ikää 45 v ja takana pitkä matka erilaisia hoitoja. Jos saa kysyä, niin minkälaisilla IVF protokollilla olette onnistuneet saamaan noin tosi hyviä määriä munasoluja kasvateltua (10 kpl ja vastaavaa). Itsellä on ollut saalis paljon heikompi ja mietinkin, että voisiko kokeilla vielä vaikka jotain toista lääkettä/annostusta.
Oon 46 ja nyt rv 32, omista soluista jotka kerättiin vuosi sitten. Mulle tehtiin kolme stimulaatiota ihan peräjälkeen viime keväänä, koska klinikalla ikärajana 45 omien keräämiselle (eli siihen asti voi tehdä keräyksiä kun tulee 46. syntymäpäivä). Saldona oli yhteensä kolme blastoa (muistaakseni 2+1+0). En enää muista paljonko munasoluja kerättiin per kierros, saattoi olla jotain 8-10 luokkaa ja siitä niitä sitten lähti putoamaan pois eri vaiheissa. Blastoksi tulokin kesti kauan, kahdella 6 päivää ja yhdellä 7 päivää. En muista lääkityksiä tarkkaan ja niitähän räätälöitiin koko ajan, mutta mulla on yleensä ollut heti alkukierrosta letrotsolia, varmaan kahdessa noista viime keväisistä oli alussa Elonva, ja kaikissa on ollut Pergoveris reiluilla annoksilla. Kun stimulaatioita tehtiin ihan peräjälkeen, vaste kyllä alkoi heikentyä lääkkeille ja munasolut kasvoivat huonommin. Ehkä oisin voinut saada parempia tuloksia jos olisi ollut vähän lepoa niiden välillä. Ai niin, mulla oli kaikissa hyvin varhaisessa vaiheessa aloitettu Fyremadel-jarru, kun sen ei pitäisi vaikuttaa solujen kasvuun mutta esti sen, ettei vain ovulaatio karkaa kesken kaiken. Irrotuksessa mulla oli sekä Gonapeptyl että Ovitrelle.
 
  • Tykkää
  • Rakkaus
Reactions: nasu08 ja MARIAL43
vierailija
Onko täällä ovitrelle irroitus piikin käyttäneitä, onko tullut sivuoireita ja missä vaiheessa? Laitoin piikin viime viikon loppupuolella
Heti seuraavana päivänä. Olen tosi herkkä hcg:lle ja tuli ihan alkuraskauden oireita: pahoinvointia ja väsymystä sekä rinnat oli todella kipeät. Ne ei sitten koskaan helpottaneet, koska raskauduin siitä.

Kannattaa muistaa että se voi näkyä vielä 11-12 vuorokautta testissä, joten ei kannata testata kuin aikaisintaan 2vkoa pistosta.
 
Heti seuraavana päivänä. Olen tosi herkkä hcg:lle ja tuli ihan alkuraskauden oireita: pahoinvointia ja väsymystä sekä rinnat oli todella kipeät. Ne ei sitten koskaan helpottaneet, koska raskauduin siitä.

Kannattaa muistaa että se voi näkyä vielä 11-12 vuorokautta testissä, joten ei kannata testata kuin aikaisintaan 2vkoa pistosta.
Kiitos tiedosta ehkä nyt päänsärky ei sitten ole enää siitä johtuvaa ainakaan. Mulla ei heti piikin jälkeen tullut mitään tuntemuksia
 
En tiedä onko mulla jo kierrot loppuneet. Viimeksi elokuussa, loppuvuodesta yksi tyhjennys Primolutilla. Nyt on jo viikon ollut ovisliman tapaista, eikö sekin tarkoittanut ettei kroppa toimi kunnolla? Mietin vaan voisko se edes ennustaa, että seuraava vuoto tulee luonnollisesti. Primolutia on enää yhteen kuuriin ja ajattelin odottaa kp90 asti (nyt kp62) ja aloittaa sitten jos menkkoja ei näy. Meillä onkin vielä toiveissa uusi hoito, niin jotenkin tuntuu että kohtu menee vielä pilalle jos se sama limakalvo on siellä pitkään.
 
  • Tykkää
Reactions: Adelieamanda
vierailija
Tein huvikseen testin kun irrotus piikin jälkeen pitäisi näyttää 10pv positiivista mutta eipä näytä..tarkoittaako tää nyt ettei piikki toiminut vai alkaako näyttää vasta myöhemmin?
Ei _pitäisi_ näyttää vaan voi näyttää. Jpiölakin ja elimistö pilkkoo hcg:n nopeammin.
Sen ohjeen varoitus koskee sitä, että jos testaa esim. 10vrk pistosta niin silloin tullut plussa voi johtua vielä lääkkeestä.
 

Yhteistyössä