@nasu08 pahoittelut keskenmenosta. Kurja kuulla että kävi noin. Oliko siis kyseessä teidän viimeinen blasto?
Mulla on kokemusta kahdesta varhaisesta keskenmenosta, viimeisin aika tarkkaan vuosi sitten, olin silloin 45. Siirretty alkio oli 2 vuotta aiemmin kerätystä munasolusta. Varmaan suurin osa näistä alkuvaiheen keskenmenoista johtuu kromosomihäiriöistä jotka eivät pääse kehityksessään eteenpäin, ja sellaisten määrä lisääntyy voimakkaasti iän myötä.
Tämän vuoden keväällä tein 3 ivf-kierrosta peräkkäin juuri ennen kuin täytin 46 (joka on Dextran raja omien solujen keräämiselle). Yhteensä kolme blastoa tuli, joista eka ei tarttunut, mutta toinen siirto onnistui ja nyt olen viikolla 27 raskaana. Kromosomivikoja ei ole laajassa NIPTissä löytynyt, rakenteet ja mitat olleet ultrissa tähän mennessä normaaleja. Tiedän kyllä että onnistunut raskaus omilla munasoluilla 45 vuoden iän jälkeen on äärimmäisen harvinaista, ja sen vuoksi en voi varauksetta kannustaa muita sitä yrittämään näin myöhään (iso riski että palaa turhaan rahaa ja aikaa, ja vastassa pettymyksiä), mutta voin todeta että se ei ole täysin mahdotonta. Lahjasoluvaihtoehto on huomattavasti varmempi vaihtoehto kun mennään selvästi neljänkympin yli.