45.v.

  • Viestiketjun aloittaja Onko tämä villitystä?
  • Ensimmäinen viesti
rakkaus vs. rakastuminen
Tuo pitää paikkansa.

Mutta huomasitko, että lausahdus käsitti vain sanojan rakkauden tilan. Parisuhteessa on kuitenkin kaksi ja lähes aina sanotaan, että "meistä tuli ystäviä". Silloin arvioidaan ehkä ylimielisesti toisen rakkauden tilaa.
Niinhän se on. Ihmiset eivät ehkä kuitenkaan ole kasvaneet erilleen yhtä aikaa, vaikka sellaistakin voi tapahtua pitkällä aikajänteellä. Rakastumisen tunne on mennyt, tai sitä ei ole edes ollut ns. järkiavioliitossa. Rakkautta, tunnetason kiintymystä ei ehkä koskaan ole kehittynyt. Yhteiselo on samassa kämpässä asumista ja arjen yhteensovittamista enemmän tai vähemmän onnistuneesti. Parisuhde voi olla hyvä kaverisuhde ja toisen perusteellisen tuntemisen pohjalta myös ystävyyttä. Joten "pysykäämme ystävinä" on silloin mahdollista.

Ero voi olla toiselle vaikea, jopa ylitsepääsemätön, koska voi tuntea olevansa rikki revitty. Toinen on herättänyt rakastumisen tunteen, synnyttänyt poltteen, joka on jäänyt yksipuoliseksi. Onneton rakkaus aktivoi aivot ilman mielihyvää. Tuntee kirvelevää pettymystä, tulleensa verisesti loukatuksi. (Melko fyysisiä ilmauksia :)). Toinen on tehnyt toisen tunteille väkivaltaa.

Mutta koska prosessissa on tosiaan aina kaksi. Turhautunut, kyllästetty osapuoli, joka ei koe mielihyvää suhteessa, voi rakastua toisaalla, eikä sille enää silloin mahda välttämättä mitään, ellei pysty tuottamaan hänelle samaa ja suurempaa mielihyvän tunnetta. Tähänhän juttu yleensä kulminoituu. petetty, jätetty loukkaantuneena vain masentuu eikä pysty kokemaan itse mielihyvää saati tuottamaan sitä toiselle entisessäkään määrin.

Siinä mielessä parisuhdeterapia, vanhemmat kokeneet ovatkin viisaita, että neuvovat jatkamaan ja ponnistelemaan toisen huomion voittamiseksi, herättelemään rakkautta uudelleen kaikella yhteisellä, mistä tietää toisen nauttivan. Tosin aika harva taitaa onnistua tuossa juuri sen oman pettymyksen tunteen ottaessa vallan. Pitäisi olla kylmäverinen ja järkevä.
 
Viimeksi muokattu:
peruskaura
Mutta huomasitko, että lausahdus käsitti vain sanojan rakkauden tilan. Parisuhteessa on kuitenkin kaksi ja lähes aina sanotaan, että "meistä tuli ystäviä". Silloin arvioidaan ehkä ylimielisesti toisen rakkauden tilaa.
Kyllä. Sanoja tuntee oman tilansa. Lause on hyväntahtoinen, eli jotain kiintymystä (rakautta) on jäljellä, mutta ei syvää, ei kyllin merkittävää. Kuulija ehkä tajuaa kiintymyksen vähennyksen, mutta myös hyväntahtoisuuden. Ilmaisu on tarkoitettu ja toimii (jos toimii) tilanteen pehmentäjänä.
 
Viimeksi muokattu:
peruskaura
Tepä sen sanoitte. Olen oman sielunkumppani kanssa naisissa. Yli 35v jälkeenkään en voi ymmärtää, miten joku voi tuntea ja tietää minun, itsenäisen ihmisen, ajatukset, halut ja tarpeet niin hyvin.
Tuskin naisissa, vaan naimisissa. Ei hätiä mitiä! Kootut selitykset ja niiden varaselitykset löytyy. Eikä ole ollenkaan ristririidassa Alberonin tai Tennovin juttujen kanssa:

1. Juttu on voinut alkaa rilmänräpäyksessä rakastumisella, mutta (limerenssi) loppunut alkuunsa, kun on huomattu toisen vastaavan tunteisiin. Hetken päästä onkin ollut kysymys ystävyydestä (eroksen eettinen muoto) ja erotiikasta (+ eroksen raadollinen muoto = täysi eros).

2. Muistat väärin, tai haluat ilmaista asian ensisilmäisesti.

3. Minuakin on epäilty. Kerroin kerran exälleni mitä hän ajattelee. Hän hämmästyi ja kysyi, miten voin sellaista tietää. Sanoin leikilläni että osaan lukea ajatuksia. Hän pelästyi ja kysyi: "Ai, osaatko?". Pientä tekemistä siinä oli selittää kuinka pelkkä havainnointi ja logiikka ajaa pitkälle saman asian. Tämä tokaisi vielä että: "En kyllä ihmettelisi vaikka osaisitkin lukea ajatuksia!". Ihanan imartelevaahan sellaista oli kuulla.
 
Viimeksi muokattu:
no
Kyllä se on vaarallista, jos tippaleipä lukee ajatuksia.

Kirja voi tuntea pelkoa, jos kansi kertoo toista, mitä sisältä voi lukea.

Joskus varmaan olisi hyvä olla tietämätön ja naiivi.
 
peruskaura
Viimeksi muokattu:
Mielipiteeni
Joskus varmaan olisi hyvä olla tietämätön ja naiivi.
Joskus? Ainahan sinä olet. Olet myös kovin ymmärtämätön toisten erilaisille tunteille ja tuntemuksille. Kaikki eivät koe samalla lailla asioita.

Myös tämä, että uskoo painetun sanan olevan se ehdoton oikea tulkinta johtaa ojasta allikkoon. Jos Alberoni tai Tennovi tai Hellsten on jotain mieltä asiasta, niin se ei tee asiasta välttämättä faktaa.

Olen muuten huomannut, että täälläkin on moni ihminen sellainen joka kulkee kuin tuuliviiri eri teorioiden matkassa. Mielipiteet vaihtuvat sen mukaan kuinka vakuuttavasti joku asiansa esittää. Kun näin on, tulee ihmisestä kovin heikko ja huonoitsetuntoinen.
 
Viimeksi muokattu:
no
Joskus? Ainahan sinä olet. Olet myös kovin ymmärtämätön toisten erilaisille tunteille ja tuntemuksille. Kaikki eivät koe samalla lailla asioita.

Myös tämä, että uskoo painetun sanan olevan se ehdoton oikea tulkinta johtaa ojasta allikkoon. Jos Alberoni tai Tennovi tai Hellsten on jotain mieltä asiasta, niin se ei tee asiasta välttämättä faktaa.

Olen muuten huomannut, että täälläkin on moni ihminen sellainen joka kulkee kuin tuuliviiri eri teorioiden matkassa. Mielipiteet vaihtuvat sen mukaan kuinka vakuuttavasti joku asiansa esittää. Kun näin on, tulee ihmisestä kovin heikko ja huonoitsetuntoinen.
Miksi äänestät sdp:tä
 
Viimeksi muokattu:
peruskaura
Myös tämä, että uskoo painetun sanan olevan se ehdoton oikea tulkinta johtaa ojasta allikkoon. Jos Alberoni tai Tennovi tai Hellsten on jotain mieltä asiasta, niin se ei tee asiasta välttämättä faktaa.
Taas oikein! Ei tee! Mielipiteitähän ne eivät silti ole.

Olen muuten huomannut, että täälläkin on moni ihminen sellainen joka kulkee kuin tuuliviiri eri teorioiden matkassa. Mielipiteet vaihtuvat sen mukaan kuinka vakuuttavasti joku asiansa esittää. Kun näin on, tulee ihmisestä kovin heikko ja huonoitsetuntoinen.
Olen samaa mieltä. Huomaa mitä lystäät! Esititköhän mielipiteesi nyt vakuuttavasti?
 
Viimeksi muokattu:
Mielipiteeni
Jälkihuomiona vielä. Tuo ihmisen huono itseluottamus heijastuu siinäkin, että hän pyrkii matkimaan idoliaan tai johtajaansa, kuten tämä yksi, nyt muuttamalla kirjoitusasuaan samaksi kuin pari muuta. Pitäisi ymmärtää, että muutos ei tapahdu ulkoisia asioita matkimalla, vaan asiat täytyy sisäistää, eli ymmärtää ja sitä taas ei voi tehdä jos kirjoittajat ovat täysin eri leveleillä. Toinen lukee ja pohtii toinen ei lue mutta koettaa silti pohtia. Se on sama jos ekaluokkalainen laitetaan lukion pitkän matematiikan kirjoituksiin. Vaan eihän siitä mitään voi tulla, kun peruspalikat tiedoista puuttuu. Ilmainen vinkki. Lue enenmmän -luulet vähemmän.
 
no
Jälkihuomiona vielä. Tuo ihmisen huono itseluottamus heijastuu siinäkin, että hän pyrkii matkimaan idoliaan tai johtajaansa, kuten tämä yksi, nyt muuttamalla kirjoitusasuaan samaksi kuin pari muuta. Pitäisi ymmärtää, että muutos ei tapahdu ulkoisia asioita matkimalla, vaan asiat täytyy sisäistää, eli ymmärtää ja sitä taas ei voi tehdä jos kirjoittajat ovat täysin eri leveleillä. Toinen lukee ja pohtii toinen ei lue mutta koettaa silti pohtia. Se on sama jos ekaluokkalainen laitetaan lukion pitkän matematiikan kirjoituksiin. Vaan eihän siitä mitään voi tulla, kun peruspalikat tiedoista puuttuu. Ilmainen vinkki. Lue enenmmän -luulet vähemmän.

En minä ole ärsyyntynyt toisen lukutottumuksista tai erittäin hienoista lainauksista, joita tässäkin keskustelussa suorastaan vilisee.

Minä luon omaa maailman kuvaa ja ilmoitan kyllä, jos olen tekstissäni lainannut jotakin. Rakastan kirjoittamista, vaikka en lue kirjoja, mutta en voi kieltää ettenkö lukisi nettiä ja muiden mielipiteitä.

haluatko , että kirjoitan sinulle runon päiväsispirittytseksi
 
Viimeksi muokattu:
Mielipiteeni
En minä ole ärsyyntynyt toisen lukutottumuksista tai erittäin hienoista lainauksista, joita tässäkin keskustelussa suorastaan vilisee.

Minä luon omaa maailman kuvaa ja ilmoitan kyllä, jos olen tekstissäni lainannut jotakin. Rakastan kirjoittamista, vaikka en lue kirjoja, mutta en voi kieltää ettenkö lukisi nettiä ja muiden mielipiteitä.

haluatko , että kirjoitan sinulle runon päiväsispirittytseksi

Et ymmärtänyt ollenkaan. Mutta ei se mitään.

En halua.
 
Viimeksi muokattu:
Kysyjä
Onko sinulla Peruskaura omia ajatuksia asiasta vai tuke(+h-u)udutko toisten mielipiteisiin? Kaikki tekstit kun tuntuvat olevan lainauksia toisten kirjoista. Onko tämä tai nämä kirjat sinulle pyhiä raamattuja? Olisi mukava lukea kommenttejasi joissa et lainaa, vaan pohdit ajatuksen virtana asiaa.

Tuttuja teoksia minulle kaikki, ja osaan mielipiteistä yhdyn, osaan en. Osa taas itsestäänselvyyksiä ja vuosisatoja vanhoja juttuja. Osaa asioista olen muokannut minun maailmankatsomukseeni sopiviksi.
 
peruskaura
Alkuperäinen kirjoittaja Kysyjä;10568338:
Onko sinulla Peruskaura omia ajatuksia asiasta vai tuke(+h-u)udutko toisten mielipiteisiin? Kaikki tekstit kun tuntuvat olevan lainauksia toisten kirjoista. Onko tämä tai nämä kirjat sinulle pyhiä raamattuja? Olisi mukava lukea kommenttejasi joissa et lainaa, vaan pohdit ajatuksen virtana asiaa.
Taidammää tukehtuakin ehkä viäl. Ai, sää huamasit et ne on lainauksii, oikee hyvä nii! Yhtää Pyhää Raamattua en oo jaksanu kokonaan lukee, mut jos sä oot useempaan kertaan ni kirkko taitaa pysyy keskel kylää. Yhdy ja muokkaa vaan. Enhämmä tieteskää kykene samaan ku sä, ku mul on keskittymisvaikeuksii. Onks sullaki jotain vaivaa?
 
Toisinaan
Tässä siteerattua rakkaudesta hyveiden muodossa. En kirjoita tätä varsaaleilla, koska ajattelen vilpittömästi, että ne ovat universaalisti päteviä ja oikeutettuja jokaiselle ilman vaistonvaraisia häiriötekijöitä. Olkaa hyvä!

Hyveet auttavat rakastamaan paremmin

Nöyryys. Nöyrän ihmisen on helpompaa havaita hyvää muissa ihmisissä (myös tapahtumissa, asioissa jne.) ja samalla hän pystyy pitämään muita ihmisiä rakastamisen arvoisina. Nöyryys siis avaa ihmisen, kun taas itseriittoinen ja omahyväinen ylpeys sulkee ihmisen pois ympäristöstään. Ylpeän henkilön on vaikeampaa olla aidossa ykseydessä ja yhteydessä muihin ihmisiin.

Kommunikaatio on pohjimmiltaan antamista ja saamista. Siksi jos ylpeä ihminen ei pysty antamaan eikä välttämättä suostu antamaan, hänen kommunikaatiokykynsä kärsii ja hänen rakastamisen kykynsä rajoittuu.

Järjestys. Sisäistä järjestystä saattaa olla vaikeampi pitää kurissa kuin ulkoista järjestystä Sisäinen järjestys auttaa ihmistä antamaan eri ihmisille, eri tapahtumille, eri asioille oman arvonsa ja tärkeytensä. Isä tai äiti eivät suhtaudu samalla tavalla omiin lapsiinsa kuin naapurin lapsiin. Hyvä sisäinen järjestys auttaa meitä myös antamaan eri lupauksille oman arvonsa ja merkityksensä ja käyttäytymään sen mukaisesti.

Uskollisuus kulkee rinnan järjestyksen kanssa. Järjestys auttaa pitämään arvot oikeassa hierarkiassa. Uskollisuus auttaa meitä pitämään hierarkiasta kiinni sekä teoriassa että käytännössä. Nämä koskevat sekä vaikeita / ratkaisevia päätöksiä, että jokapäiväisiä, pieniä valintoja. Esimerkiksi menenkö perjantai-iltana kavereiden kanssa baarin vai vietänkö iltaa vaimoni tai aviomieheni kanssa?

Ilo. Hyvin tärkeä hyve rakastamisessa on ilo. Ilo ei ole ainoastaan tunnetila. Se on myös hyve, jota on hyvä kehittää. Usein iloisena oleminen voi olla vaativaa. Ei aina ole helppoa hymyillä tai olla mukava, kun työkaveri pyytää apua. Ei aina ole helppoa olla hyvällä tuulella, kun saapuu kotiin ja lapset vaativat huomiota. Siksipä ilo osoittaakin tehokkaasti, että aidosti välitämme ja rakastamme.

Rohkeus. Se on välttämätöntä. Puhun nyt rohkeudesta sanoa “ei”. En tarkoita rohkeutta sanoa “ei” kiusauksille tai viettelyksille, vaan tarkoitan kykyä sanoa “ei” rakastamillemme ihmisille kun he haluavat tehdä jotakin, joka voi vahingoittaa heitä. Monesti on helpompaa antaa olla ja ajatella, ettei se ole niin pahaa tai vakavaa. Kyseessä saattaa olla silti rohkeuden puute ja mukavuuden halu. Kuinka monta kertaa olemme tunteneet kiitollisuutta vanhempiamme kohtaan (jälkikäteen), kun olemme tajunneet — ehkä vuosia myöhemmin — heidän suojelleen meitä monilta pahoilta asioilta ja vaaroilta, kun kielsivät meitä tekemästä milloin mitäkin!

-->Hyveet auttavat rakastamaan, eli auttavat olemaan onnellinen, sillä ei löydy onnellisempaa ihmistä kuin se, joka rakastaa ja tuntee itsensä rakastetuksi.

-Santi Martínez-
 

Yhteistyössä