Syyskuun vauvat 2010

• Viestiketjun aloittaja tiiko
  • Ensimmäinen viesti
...
Joo neuvolassa käytiin ja kaikki oli ihan hyvin. Turhaan panikoisin taas painoani,oli noussu viikolta 10 800grammaa. Et ei huolen häivää ainakaan viel :) Tiiän et se paino kyl kerkee sielt nousee viel :)

Mut oli kyl kiva taas kuulla ne sydänäänet,ku niin tasaista aikaa ollu ni kerenny miettii kaikenlaista :) ske hällä oli 146 min ja tasainenki oli. Mä en malttais odottaa rakenneultraa jossa toivottavasti näkyis sukupuoli. Ku mulla ei oo itellä mitään oloa et kumpi tulee ni mielenkiinnosta olis kiva tietää. Suurinosa sukulaisista ja ystävistä luulee et poika tulee..... Mut mene ja tiedä :)

Jaksamisia kaikille!

Jenna 17+1

Nanna2010
Joo, tässä eletään rauhallista aikaa ja nautitaan täysillä :)

Päällimmäisenä ajatuksena on jatkuvasti ruoka!! Tosin outoja himoja ei ole ollut, mutta olen jostain syystä ruvennut syömään paljon enemmän ja isoja annoksia vihersalaattia (eli perussetti: tomaatti, kurkku, salaatti) mikä on tosiaan ihan hyvä juttu!

Eilen tehtiin jo ensimmäinen suuri hankinta vauvaa varten; mustat Brio Kombi yhdistelmävaunut. Työkaverini ilmoitti joku aika sitten, että hän on löytänyt meille sopivat vaunut ja kertoi toisesta työkaverista jolla oli sitten nämä vaunut. Hän oli 2007 maksanut niistä 800 euroa ja käyttänyt niitä noin 1,5 vuoden verran jonka jälkeen on pitänyt niitä sisällä, eli olivat todella hyvässä kunnossa. Siinä oli kova sisäkoppa, 5-pistevyöt jne. Saatiin mukaan sadehupun, hyttysverkon ja pyöräsuojat. Maksoimme niistä 350 €.

Tänään lähden sitten vihdoin ja viimein shoppailemaan Mamalicious-vaatteita Helsinkiin, olen niin kyllästynyt tähän kuminauhasysteemiin farkuissa joten aion hankkia äitiysfarkut, legginsit ja farkkuhameen. Paidathan käy vielä jonkun aikaa. Vatsa on pullahtanut esiin tällä viikolla oikein kunnolla :)

Nyt odotetaan vaan että saadaan asunto myytyä jotta voimme muuttaa uuteen taloon ja aloittaa remontit niin pian kuin mahdollista :/ Vähän stressaantunut olo kun kaikki on vielä auki. Seuraava neuvolakäynti on 20.4. ja toinen ultra 27.4. jolloin toivottavasti selviää sukupuoli. Itselläni on sellainen tunne että se olisi poika mutta en osaa sanoa miksi.

Hyvää viikonloppua kaikille!

orvokki
Tosiaan rauhallista odottelua se on täälläkin :)
Minulle kans ruoka maistuu, ei niinkään herkut vaan ihan kotiruoka.
On niin hyvä olo etten muuten oikein tietäs olevani raskaana jos tuo rantapallo ei kasvaisi.
Ajattelin myös lähteä ostamaan parit mammahousut/hameet näiden yksien lisäksi, kiva saada vaihtelua.

Meillä on rakenneultra ensi tiistaina. Jännittää jos sukupuoli varmistuu. Kävin pari viikkoa sitten yksityisellä ihan huvikseni ja tyttöä tämä jo kokenut kätilö veikkas, joten katsotaan saadaanko varmistusta asiaan.

Onko teitä muita alkanut pelottaa että mitä jos lapsi sittenkin on esim down-lapsi tai jotain vielä vakavampaa, vaikka missään ei ole "jäänyt kiinni" ? Minua on alkanut huolettaa ihan hirveästi vaikka kaikki yrittävät lohduttaa. No ehkä ei kannata alkaa miettiä tommosia.

Mukavaa viikonloppua ja kevättä kaikille
Orvokki rv 20

Helinä
Toivottavasti Nanna saatte pian asunnon myytä. Meilläkin oli samanmoinen tilanne pari kuukautta sitten kun ostettiin tämä talo eikä entistä ollut vielä myyty. Kaikki välittäjät ja pankissa olivat aivan varmoja, että se edellinen asunto saadaan varmasti myytyä parissa kuukaudessa ja niin se menikin reilussa kolmessa viikossa ja vielä tosi hyvällä hinnalla. Nyt alkaa olemaan kaksi asuttua viikkoa 'uudessa' talossa ja keittiö on tehty, koidonhoitohuone, erillinen wc ja sisäpintojen maalaaminen hyvällä tolalla. Vielä on sunnitteilla väliovien vaihtaminen jossain vaiheessa lattian laminoittaminen ja kesällä ulkoa maalaus ja pihan aitaus. Hetkellisesti pientä painetta tämä remontti on kyllä pukannut. Toistaiseksi en ole edes vielä miettinyt sen tarkemmin lopullisia huonejärjestelyjä ja niiden sisustuksia, ne luulen sunnittelevani joskus kesällä tai sitten pienokaisen synnyttyä.

Minullakin on välillä juolahtanut mieleen tuo, että mitä jos lapsi onkin vammainen vaikkei se ole näissä näkynytkään. Tiedänkin yhden semmoisen tapauksen. Mutta jos niin kävisi niin sitten tulisi arjesta vaikeampaa, muttei se muuttaisi tunteita lasta kohtaan, että sitten mentäisi niillä eväillä mitä on. Kylhän sitä varmaan voi miettiä miten tilanteen hoitaisi jos niin kävisi, mutta tuskin kannattaa hirveästi ainakaan stressata siitä :).

Helinä rv 18+0 (poks, hirmusesti tuntuu jo olevan noita viikkoja vaikka ennen rv12:toista tuntui aika matelevan)

Jenni83 ei kirj
Täällä ei mitään uutta, aika seesteistä tosiaan.
Esikoisella tänään puolen päivän aikaan 5v neuvola, joten otin täksi päiväksi vapaa päivän töistä.
Se kestää 1,5-2h, kun nyt jo katsotaan valmiuksia ja taitoja koulu elämää varten. Ja alkaahan tytöllä sitten vuoden päästä eskari.
Oletteko jo mietiskelleet kauanko olette kotona äitiysloman jälkeen?
Tähtäimessä olisi, että olisin kotona tammikuuhun 2012 asti, mutta saa nähdä kuinka rahat antaa myöten, kun se hoitoraha on sen vaivaset 300e.
Esikoinen olikin kotona 1,7 ikäiseksi, joten hoitorahalla olin jotain 9-10kk. Silloin pärjättiinkin, mutta oli vähän vähemmän tuota asuntolainaa...
Olen myös kauhean riippuvainen ns. omasta rahasta. Vaikka ollaan naimisissa,talolaina jne ja periaatteessa "meidän" rahat jne, niin silti haluan, että mulla on mun-rahat ja oma tili.
On ne yhteiset laskut, mutta maksan omat laskuni itse.
Kun taas esim. vanhemmillani on vain meidän-rahat ja yhteinen tili.

Mutta raskaus asiaa...
Mun rinnat jatkaa kasvamistaan :D
Ostin jo kokoa isommat rintaliivit kuukausi sitten, niin nyt tuntuu, että tursuaa :) Ihan jees, tälläselle normaalisti B-kuppiselle.
Vaa`alla kävin aamulla ja painoa ei ole tullut.
Maha on mukavan kokoinen ja vauva potkii ja nyrkkeilee.
Kaikin puolin ihan mukava vaihe meneillään.
Selkä pikkasen valittelee välillä, varsinkin työviikon jälkeen oon aivan puhki.

rv 19+0

Twiggy
Tämä tuntuu tosiaan olevan ihan paras aika raskaudesta. Olo on hyvä ja tosi energinen, ainakin siihen ensimmäisen kolmanneksen jatkuvaan väsymykseen verrattuna! Se olikin mun ainoa "raskausoire" ja nyt kun se on helpottanut, niin mikäs tässä on ollessa.

Selkä on mullakin vaivannut aika paljon, uskoisin sen johtuvan suht hankalasta skolioosista, joka mulla on riesana. Hieman mietityttää, että mikähän se olo on sitten kun vatsa tästä vielä tuplaantuu. Sitten täytynee vain maata selällään odottamassa H-hetkeä ;) Toivottavasti ei.

Mä en ole mitään kauhean vahvoja potkuja vieläkään tuntenut, mutta illalla kun makaa ihan paikallaan selällään, niin tuntuu hentoa potkunyrkkeilyä. Mutta se on tosiaan sen verran hentoa, että ei sitä näin liikkeellä ollessa vielä huomaa.

Ensimmäinen potkiskin tuli hankittua, on ne vauvanvaatteet vaan niin hellyttäviä.

Twiggy rv 19+5

Helinä
Minä olen miettinyt jonkun verran tota minkä aikaa olen kotona, ja toistaiseksi ajatellut, että varmaan riippuen miten lapsi kehittyy lähden töihin viimeistään kun alkaa olla vuoden. Toivoisin, että oppisi kävelemään ennen kuin lähden töihin. Olen hiukan työnarkomaani, joten minusta tuntuu että töistä poissa oleminen voi olla vaikeaa jossain vaiheessa, ajattelin myös, että voisin tehdä alkuun vaikka töitä vähemmän ja olla väähn töissä ja vähän kotona siihen vuoteen asti. Liekköhän semmonen onnistuu, eli voiko saada sitä kodinhoititukea jos käy vaikka kolmena päivänä töissä? Meillä miehen äiti saattaaisi pystyä hoitamaan mukeloa kun minun töihin paluuni on ajankohtainen (on ollut pitkään työttömänä ja on sanonut, että jos on jouten niin katsoisi mielellään), mutta vielä ei hänenkään töistä kyllä tiedä. Jonkun verran on tullut säästettyä mitettien juuri tätä jos jää kotiin ja se tuki on niin pieni, mutta älyttömän pitkää aikaa ei varmaan voi pois olla kun on juurikin tota asuntolainaa sen verta. Onko se kodinhoidontuki kaikille sama vai vaihteleeko?

Minäkin tunnenn liikkeitä jo päivittäin, yleensä tuntuu, että kun itse asettuu paikoilleen niin mahassa alkaa elämä. Onko muilla tuntunut tökkimistä kylkiluissa? Minulla tökki eilen pitkin päivää alimpiin kylkiluihin oikealle puolelle. Yllätyin, että olisi niin korkealla kuin ajaattelin, että lymyää jossain navan alapuolella, mutten keksinyt mistä muistakaan voisi tuntua tökkäisyt sisältä päin kylkiluihin :D

Onko muilla ollut suonenvetoa? Minulla oli pari yötä sitten todella kovat suonenvedot, kuin koitti toisesta kohdasta venyttää niin alkoi vetämään toisesta. Loppujen lopuksi samasta jalasta veti suonta noin kolmesta kohtaa ja se oli kuin tulessa. En voinut tehdä mitään kuin kipu oli niin kova. Se teki niin kipeetä, että minä vain vaikeroin ja itkin keskellä yötä ja mies koitti hieroa, että edes vähän helpottas. Sitä kesti ehkä 15 min ja sen jälkeen pohje tuntui, että sitä ikäänkuin koko ajan pikkasen veti, tuntui semmoiselta kireältä. Seuraavana päivänä se tekikin kipeää kävella eikä pystynyt venyttämään, kuin heti alkoi veto.

Helinä 18+3

Syysmiss-
Helinä: mulla oli ekassa raskaudessa loppuvaiheessa tosi paljon suonenvetoja. Nyt ei ole vielä tullut. Muista vaan juoda paljon vettä. Vaikka se vessassa ravaaminen ärsyttää, niin runsas veden juominen auttaa tosi moneen raskausajan vaivaan.
Minä olen kanssa jo suunntellut töihin paluun. Säästän osan tämän vuoden lomista ja pidän ne äitiysloman jälkeen (noin 1,5 kk). Sitten palaan töihin. Varmaan ekat 2 kk teen lyhennettyä päivää. Esikoinen oli 10 kk kun palasin töihin, nyt yritän venyttää vähän lähemmäs sitä 1v. Silloinkin tein ekat 2 kk lyhennettyä päivää. Tietty tilanteet muuttuu aina, kaikki riippuu ihan vauvasta.
Itse kuitenkin haluan palata pian töihin. Urani on tällähetkellä nousussa, enkä halua jäädä kelkasta olemalla liian pitkään kotona.
Täytyy tänään yrittää löytää viime raskaudessa hankittu tukivyö. Alkaa selkää jo särkeä ja liitoskivut ovat välillä huikeita. Jospa se vyö vähän auttaisi (ekassa raskaudessa en kyllä kokenut siitä mitään apua).

Syysmiss 16+3

Orvokki
Minut voi poistaa ketjusta... Tulin rakenneultraan ja vauva oli kuollut. Nyt ootellaan lääkkeiden vaikutuksen alkamista :( Onnea teille kaikille odotukseen ja ihanaa kesää, minä poistun kasaamaan voimia.

Listapäivitys :(
Twiggy: ensimmäinen lapsi, luomu, 33 v., Varsinais-Suomi, la 1.9.
Syyspaketti: ensimmäinen lapsi, luomu, 30.v. la 1.9.
vivi: toinen (poika 05), 34v, pirkanmaa, la 4.9.
Jenni83: Toinen (tyttö 05) , 26v, pirkanmaa, la 6.9.
Tiiko: Ensimmäiset lapset, clomivauvat, 27v, satakunta, la 6.9
Helinä: Ensimmäinen lapsi, luomu, 23, Kuopio, la 10.9
pirita: kolmas lapsi (kaksoset 00), luomu, 36 v., pk-seutu, la 11.9.
Martsu84: Ensimmäinen lapsi,hoidot clomifen+metforem,26v,Oulun seutu,la 12.9.
Syysmasu: Kolmas lapsi (tytöt, -03, -05), Keski-Pohjanmaa, la 15.9
Inga: Ensimmäinen lapsi, luomu, 35v, pk-seutu, la 16.9.
Varpu: Toinen tuplana, clomit+pregnyl (poika-06), 32v., Keski-Suomi, la 19.9.
Jenna: Ensimmäinen lapsi, luomuvauva, 22v , Turku, la 19.9
Nanna2010: Ensimmäinen lapsi, luomu, 25 v, Itä-Uusimaa, la 19.9.
Sari:ensimmäinen lapsi ,luomu,33v,helsinki, la21.9
Mai*82: Toinen (tyttö 09), luomu, 27v, itä-uusimaa, la 24.9.
Nea: Ensimmäinen lapsi, luomuvauva, 28v, Etelä-Karjala, La 26.9.
Syysmiss: Toinen (poika 07), 30v, pk-seutu, la 26.9.
Annikki27: Ensimmäinen lapsi, luomu, 27v, ulkomaat, la 27.9.
Angsteri: Toinen (tyttö 08), luomu, 31v, la 28.9

Syyspaketti
En ollut lukenut täältä viestejä muutamaan päivään ja olen kyllä sanaton luettuani Orvokin enkelivauvasta. Ei sitä voi käsittää mitenkään. Voimia Orvokille surun hetkellä.

Syyspaketti
Heipat täältäkin. Tosiaan, tasaista odotusta eikä oikeastaan mitään uutta. Tuohon Syyspaketin kysymykseen lainaan Espoon kaupungin sivuilta:

Keinotekoiset makeutusaineet
Jos tekee mieli makeaa eikä halua verensokerin kohoavan, voi makeuttajana käyttää keinotekoisia makeutusaineita. Makeutusaineet, jotka eivät sisällä energiaa/hiilihydraatteja eivätkä vaikuta verensokeriin:
- aspartaami (E 951)
- asesulfaami K (E 950)
- taumatiini (E 957)
- neohesperidiini DC (E 959).

Luettelossa olevat makeutusaineet ovat kaikki sallittuja myös raskaana oleville. Keinotekoisille makeutusaineille on määritetty päivittäiset enimmäiskäyttömäärät. Keinotekoisista makeutusaineista raskaana olevan on siis turvallisinta valita aspartaamia tai asesulfaami K:ta sisältäviä elintarvikkeita, sillä niiden päivittäiset enimmäiskäyttösuositukset eivät normaalikäytöllä ylity.

Espoon kaupungilla on muutenkin hyvää tietoa raskaanaoleville: Ohjeet - Espoon kaupunki

Itsekin kuittaan makeanhimon Pepsi Maxilla, joka on makeutettu aspartaamilla ja asesulfaami K:lla. Se myös röyhtäyttää mukavasti, kun närästää ja tuntuu että ruoka jumittaa mahassa. Kola juomia juodessa täytyy tietysti muistaa raja kofeiinin määrässä (muistaakseni 0,5 litraa kolaa vastaa 1 kuppia kahvia, ja raskaana ollessa suositus on 3 kuppia kahvia/päivä, eli kolaa saisi kiskoa 1,5 litraa). Itse juon noin 1-2 lasillista päivässä.

Oletteko muut syöneet vitamiinien lisäksi vielä kalaöljykapseleita? Itse syön huonosti kalaa, niin pakko syödä. Söin ekassa raskaudessa Mölleriä, ja se oli ihan kidutusta! Röyhtäytti kalan makua suuhun, YÄK! Nyt löysin sellaisen sitruunanmakuisen pureskeltavan valmisteen, joka ei maistu yhtään kalaöljylle.

Maha näkyy täälläkin niiiiin selvästi, eivätkä mitkään vanhat housut mene enää päälle. Mammahousut vaan. Onneks mulla on aika paljon tunikatyyppisiä paitoja, niillä olen pärjännyt hyvin. Kesäksi tilasin jo mammauikkarin ja shortsit, maha kun on silloin isoimmillaan niin on mukavaa pukeutua sopiviin vaatteisiin. Ekassa raskaudessa olin viimeisillään talvella, silloin käytin mammahousuja ja villatakkeja.

Eipä täällä kummempaa, neuvolaan kaksi viikkoa ja rakenneultraan kuukausi.

Syysmiss 15+5

Kiitos Syysmiss selkeästä vastauksesta. Kävin tutkailemassa Espoon sivustoja muutenkin. Siellä tosiaan on paljon hyödyllistä tietoa raskaudesta ja ruokavaliosta. Saisivat muutkin kaupungit ottaa mallia ja tehdä yhtä hyvät sivustot.

Viimeksi muokattu:
Syyspaketti
Alkuperäinen kirjoittaja Helinä;10500865:
Minäkin tunnenn liikkeitä jo päivittäin, yleensä tuntuu, että kun itse asettuu paikoilleen niin mahassa alkaa elämä. Onko muilla tuntunut tökkimistä kylkiluissa? Minulla tökki eilen pitkin päivää alimpiin kylkiluihin oikealle puolelle. Yllätyin, että olisi niin korkealla kuin ajaattelin, että lymyää jossain navan alapuolella, mutten keksinyt mistä muistakaan voisi tuntua tökkäisyt sisältä päin kylkiluihin :D

Helinä 18+3

Tunnen jotakin kuplimisen tapaista tai hentoja tökäisyjä, ja neuvolassa ne tulkittiin vauvan liikkeiksi. Koska istukka on edessä, neuvolassa kerrottiin, etten välttämättä tunne vauvan liikkeitä muualta kuin sivuilta. Kylkiluihin en tietääkseni ole saanut osumia. Tuntemukset ovat navan alapuolella ja sivuilla. Mitään varsinaisia potkuja en ole tuntenut vielä.

Helinän havainto on faktaa, että kun itse rauhoittuu, elämöinti vatsassa alkaa. Se on kai jonkinlaista mielenosoitusta ja kehoitusta lähteä liikkeelle. Vau:n sivuilta lainattua:

"Sinä kannat lastasi koko ajan mukanasi ja lapsi rekisteröi kaikki liikkeesi. Ei siis ihme, että vastasyntynytkin haluaa, että sitä kannetaan paikasta toiseen. Kun lapsi on vatsassasi, se usein nukahtaa kun olet liikkeellä ja herää kun pysähdyt. Saman huomaat, kun kannat vastasyntynyttä lasta."

20. raskausviikko

Tästä tulikin mieleeni, että kehittyyköhän vauvalle eri unirytmi kuin äidille? Kun äiti haluaisi yöllä nukkua, vauva sitten syntymän jälkeen mekastaa yöllä ja nukkuu silloin, kun äiti jaksaa häntä kanniskella tai työntää vaunuissa. En osaa sanoa tähän mitään, ensimmäistä kun odotan.

Twiggy
Tästä tulikin mieleeni, että kehittyyköhän vauvalle eri unirytmi kuin äidille? Kun äiti haluaisi yöllä nukkua, vauva sitten syntymän jälkeen mekastaa yöllä ja nukkuu silloin, kun äiti jaksaa häntä kanniskella tai työntää vaunuissa. En osaa sanoa tähän mitään, ensimmäistä kun odotan.
Ihan ensimmäisenä syvä osanotto Orvokille, todella ikävä lukea uutisesi. Voimia.

Ja sitten Syyspaketille: näinhän se juuri menee eli syntymän jälkeen vauva nukahtaa helpoiten liikkeeseen; vaunukävelyllä, automatkalla jne. Sen takia perinteiset kehdotkin varmaan toimii kiikkutuoli periaatteella! Tämä ei tietty tarkoita sitä, että liikkeessä pitäisi olla koko sen ajan kun vauva nukkuu, mutta se auttaa nukahtamista.

Unirytmi kehittyy pikkuhiljaa säännöllisemmäksi, yleensä 6 kk ikään mennessä jo pääsääntöisesti nukutaan yöt ja valvotaan päivät. Ensimmäinen lapsi mullakin, mutta satuin just eilen lukemaan jotain vauvanhoito-opasta. Kaikki vauvat ovat toki yksilöitä, eli jotkut voivat löytää rytmin jo hyvinkin varhaisessa vaiheessa.

Itselläni hentoja potkuja tuntuu yleisimmin kun käyn nukkumaan ja makaan hetken paikoillani. Mutta jos makailee valveilla pitkään, niin kyllä ne potkut loppuukin jossain vaiheessa eli ei se vauvan alku varmaan ole hereillä koko yötä ;) Ja se, että potkut tuntuu paikallaan ollessa voi johtua myös siitä, että hentoja liikkeitä ei itse liikkeellä ollessa rekisteröi samalla tavalla kuin paikoillaan.

rv 20 + 0

Viimeksi muokattu:
Jenni83 ei kirj
Tää on saikulla :/
Neuvolan täti passitti lääkärille ja lääkäri määräs viikoksi lepoa tän selän takia...
Laittoi lähetteen jumpparille ja antoi tukiliivin.
Muuten tiistain neuvolakäynti meni hyvin. Painoin kilon vähemmän, kun ekalla käynnillä, että kyllä se siitä sitten lähtee nousuun :)
Hemoglobiini oli mahtavat 139 (???!!) siis täh??! Mulla ei varmaan koskaan ole ollut niin hyvä!
Jaksan kyllä nyt tosi hyvin, mutta nukkumaan menen edelleen viimestään 21.00, koska aamulla herätys 05.00-06.00 välillä arkisin. Tänään tietty vedin sikeitä 7.30 asti :D
Mutta unikeko on aina unikeko...

Mä käyn joka yö ainakin sen kerran vessassa ja joka kerta, kun tuun sänkyyn takaisin, vauva alkaa potkia vimmatusti mahassa :D Laitan sitten käden mahalle ja tunnustelen potkuja...Se on niin ihanaa, että en mä malta nukkua :) Aika kauan se siellä peuhaa ja mä valvon 1-2h...että se on tän asian miinus puoli :D
Mulla potkut tuntuu lähinnä tuolla alhaalla, mutta muutamia kunnon osumia on tullut tohon navan korkeudelle, ei ihan vielä kylkiluihin asti.

Aurinkoista odotusta kaikille!!!

Rv 19+3

ulrika
Twiggy: ensimmäinen lapsi, luomu, 33 v., Varsinais-Suomi, la 1.9.
Syyspaketti: ensimmäinen lapsi, luomu, 30.v. la 1.9.
vivi: toinen (poika 05), 34v, pirkanmaa, la 4.9.
Jenni83: Toinen (tyttö 05) , 26v, pirkanmaa, la 6.9.
Tiiko: Ensimmäiset lapset, clomivauvat, 27v, satakunta, la 6.9
Helinä: Ensimmäinen lapsi, luomu, 23, Kuopio, la 10.9
pirita: kolmas lapsi (kaksoset 00), luomu, 36 v., pk-seutu, la 11.9.
Martsu84: Ensimmäinen lapsi,hoidot clomifen+metforem,26v,Oulun seutu,la 12.9.
Syysmasu: Kolmas lapsi (tytöt, -03, -05), Keski-Pohjanmaa, la 15.9
Inga: Ensimmäinen lapsi, luomu, 35v, pk-seutu, la 16.9.
Varpu: Toinen tuplana, clomit+pregnyl (poika-06), 32v., Keski-Suomi, la 19.9.
Jenna: Ensimmäinen lapsi, luomuvauva, 22v , Turku, la 19.9
Nanna2010: Ensimmäinen lapsi, luomu, 25 v, Itä-Uusimaa, la 19.9.
Sari:ensimmäinen lapsi ,luomu,33v,helsinki, la21.9
Mai*82: Toinen (tyttö 09), luomu, 27v, itä-uusimaa, la 24.9.
Nea: Ensimmäinen lapsi, luomuvauva, 28v, Etelä-Karjala, La 26.9.
Syysmiss: Toinen (poika 07), 30v, pk-seutu, la 26.9.
Annikki27: Ensimmäinen lapsi, luomu, 27v, ulkomaat, la 27.9.
Angsteri: Toinen (tyttö 08), luomu, 31v, la 28.9
Ulrika: Toinen (tyttö 05), 27v, ulkomaat, la 3.10.

Martsu84
Orvokille lämmin halaus ja suuret pahoittelut enkelivauvasta! Voimia rutkasti!!!

Tuntuu niin pahalta edes hehkuttaa omaa raskautta, kun miettii miten epäreilua, et joltakin se pikku kaveri viedään pois ja vielä noin pitkällä raskautta.

Eipä ole tosi pitkään aikaan tullut kirjoiteltua tänne. Ehkä se on tämä seesteinen keskiraskaus, kun mitään ihmeempiä ei tapahdu. Oireita ei ole jne.. Tosin alaselkä mulla on kipuillut viikkoja. Ei mitenkään särkynä, vaan just sängyssä asennon vaihtaminen jos makaa selälleen on tuskaa, ja tietyt asennot kun ponnistaa ylös tai kumartaa sattuu. Mut toistaiseksi ainakin töissä olen pystynyt hyvin istumatyötä tekemään.

Neuvola oli vasta, sikiön syke 140, mun hemppa laskenut 144 ja nyt 131 mikä edelleen on tosi hyvä. Paino on noussut jo muutaman kilon ennen raskautta ajasta. Tosin tympii kun siinä on joulu välissä ja meillä vielä parin viikon mökkeilyt mässytyksineen et turhaa edes vertaa siihen painoon mitä oli ennen joulua, kun lihoi varmaan loman aikana sen pari kiloa. Mut painon nousu on ollut tasaista ja alle 300g viikossa niin neukkarin mielestä tosi ok.

Seuraavana sitten jänskäillään rakenneultraa, viikon päästä maanantaina olisi aika. Toivottavasti selviää kumpi sieltä on tulossa.

Liikkeitä tunnen todella paljon päivittäin, mikä antaa kyllä uskoa sille et kaikki olisi hyvin. Etenkin töissä kun istun rauhassa 8h päivän niin vilinä on mahassa silloin suurimmillaan. Joskus illalla sitten telkkua katsellessa tai sängyssä tuntee hetkellisesti liikettä, mut töissä eniten. Joskus ihan pitää pysähtyä kuulostelemaan niitä et missä päin ne tarkalleen tuntuu. Vielä en ole mahan päälle niitä tuntenut. Käden jos laittaa masulle niin liike loppuu siihen.

Yhteistyössä