Syyskuun vauvat 2010

• Viestiketjun aloittaja tiiko
  • Ensimmäinen viesti
Helinä
Mietin vain, että missähän vaiheessa, pitäisi lopettaa mahallaan nukkuminen, vai onko semmoista suositusta. Olen aina nukkunut mahallani niin voi olla vaikea nukkua muissa asennoissa, nykyään tuntuu epämukavalle hypätä heti mahalleen, mutta käännyn eka kylelle ja siitä mahalleni. Tiedän taitaa pienent olla ongelmat kun tämmöisiä mietin, mut tuli vaan mieleen :D

Helinä rv 15+3

Twiggy
Nyt kun luin pienen tauon jälkeen teidän muiden kuulumisia, niin iski joku ihme vainoharha. Mä en omasta mielestäni ole tuntenut mitään liikkeitä vielä ja huomenna tulee 17 viikkoa täyteen...täytynee oikein nyt keskittyä asiaan iltaisin.

Viime neuvolakäynnillä (2. kerta) oli paino noussut kaksi kiloa ja edelleen menee farkut jalkaan, vatsa ei siis ole suuren suuri, mutta kyllä siitä huomaa että on jotain muuta kuin joulukiloja ;) Olen siis hoikka ja pitkä mallilta ja tietty vatsakumpu erottuu aika hyvin vaikkei iso olekaan, olen yrittänyt pitää kaikenlaisia löysiä tunikoita ja pitkiä kaulahuiveja duunissa, koska en ole vielä kertonut uutisia...tosin luulen että tämä uusi pukeutusmistyyli paljastaa mut kyllä ihan yhtä hyvin...

Lapsivesipunktiosta tulee kuluneeksi huomenna kaksi viikkoa ja mitään tuloksia ei ole kuulunut. Joka kerta kun puhelin soi, sydän hyppää kurkkuun. Tähän asti olen ollut jotenkin suht rauhallinen, mutta nyt kun tuloksia ei kuulu niin jännitys tiivistyy.

Ingalle onnittelut hyvistä tuloksista!

Helinä: itse olen pitänyt sellaista nyrkkisääntöä (jonka luin jostain neuvolan urheilua raskauden aikana käsittelevästä prosyyristä), että muhun sattuu ennenkuin vauvaan sattuu. Eli voin tehdä kaikkea, esim. nukkua mahallani, jos se ei tunnu pahalta. Jos joku asia tuntuu pahalta vatsassa, niin sitten sitä luonnollisesti pitää välttää. Eli en oikein usko, että vatsallaan nukkuminen on tässä vaiheessa mitenkään vahingollista. Korjatkaa jos olen väärässä.

Twiggy 16+6

Halia
Minäkin liityn keskusteluun enemmän ja vähemmän aktiivisesti :) Meillä tosiaan odotellaan esikoista ja nyt on 14+4 menossa :) Laskettu aika 17.9 ja keskiviikko-perjantai välillä jossain vaiheessa pompsahti mahakumpu esiin. Huvittavaa miten yhtäkkiä se ilmestyi. Turvotusta se ei ilmeisesti ole kun on ihan pinkeä ja kovahko :)

Seulontaultrassa 12 viikolla oli kaikki hyvin ja veriseulatkin oli negat. Rakenneultra on 3.5 ja jos suostuvat sukupuolesta vihjaamaan niin otetaan selvää, vaikka ei ilmeisesti ollenkaan varmaa olekaan sen arvion pitävyys (?). Huvin vuoksi olisi vain sukupuoli-arvauksia kiva kuulla vaikka en siihen arvioon luotakaan.

Meille on pinnasänky ja iso kasa vauvantarvikkeita ja vaatteita tiedossa, kun pikkusiskoni on vasta 2,5 vuotias joten ovat äidillä vielä tallessa ;) Itse olen siis 21.

Raskausoireita ei ole ihan hirveästi ollut, eikä mitkään hajut okseta, ällöttävän näköiset asiat kylläkin saavat yökkimään (maahan kaatunut pirtelö kadulla, jotkin likoavat tiskit yms ihan hölmöt asiat). Muuta ei pysty juuri syömään kun hedelmiä ja kasviksia ja olenkin laihtunut ensimmäisen neuvolareissun jälkeen viitisen kiloa... Ei vain yksinkertaisesti maistu vaikka kuinka yrittää väkisin jotain saada alas. Yhden lämpimän lihaakin sisältävän pienen aterian sentään yleensä saan kerran päivässä näykittyä ja kunhan vauvalla on kaikki hyvin niin ei painon putoaminenkaan ilmeisesti haittaa :)

pirita
Heipä hei!
Liitynpä minäkin ketjuun. Kolmas lapsi tulossa, laskettu aika 11.9.

Olen jo yli 36, joten istukkabiopsiakin tehtiin (yksityisellä). Sen mukaan kaikki hienosti. Pelkäsin tietysti keskenmenoa ja vaikka mitä, mutta nyt siitä on jo kolme viikkoa, joten pelko siltä osin on haihtunut.
Muuten niitä pelkoja sitten onkin riittänyt. On se kummallista, miten niitä kehittääkin koko ajan jostain.

Maha on ruvennut hiukan näkymään. Ehkä pitää hiljalleen ruveta sukulaisille kertomaan, etteivät kovasti loukkaannu. Mies oli kyllä sitä mieltä, että ehtiihän sitä kertoa - vaikka synnytyslaitokselta sitten :)

ulrika
Tervetuloa mukaan pirita ja halia! Ja onnea hyvistä uutisista Inga!

Mut laitettiin eilen viikon saikulle supistusten takia.. Menin lääkäriin, koska oli maha ja kipeä ja tuota vatsatautia liikkeellä. Lääkäri sanoi, että vaikka vatsakin on sekaisin niin supistelee kohtu niin paljon, että ainakin viikko lepoa ja jos ei parin päivän sisään helpota niin kiireen vilkkaan äitiyspolin ensiapuun tutkimaan tilanne. Maanantai ja tiistai olikin aika tuskaista, pelkkä kevyt käveleminen tekee kipeetä. Pelottaa tämä tilanne, mutta toivottavasti asiat järjestyy.

Mäkin olin eiliseen asti ajatellut, ja ajattelen kyllä periaatteessa vieläkin, että oikeastaan kaikkea voi tehdä, kunhan ei itsestä tunnu pahalta. Nyt on vähän syyllinen olo, koska olen fillaroinut paljon ja meidän kotikaupungissa on paljon mukulakivikatuja tai muuten vaan kuoppaisia katuja, joten aika rytinää se pyöräiy välillä on. Mutta ehkä asialla ei ole ollut vaikutusta.

Viime viikolla oli np-ultra ja kaikki oli ok. Veriseulanta on kai ensi viikolla. Annikki kyselit, että millainen systeemi ranskassa on. Täällä saa aika pitkälle itse valita, että kenen haluaa raskauttaan seuraavan. Neuvolaa ei ole, tai ei ainakaan samanlailla kuin esim Suomessa. Mua seuraa nyt alkuun mun oma gyne ja sitten ensi kuusta lähtien luultavasti alan käymään synnärillä joko kätilön tai synnytyslääkärin seurattavana. Täällä siis raskautta seuraa aina joko kätilö tai gyne/synnytyslääkäri. Itse kukin valitsee ainakin isommissa kaupungeissa.

Meillä on vielä paljon vaatteita yms esikoisen jäljiltä eli paljon ei ainakaan ihan vauva-ajalle tarvi ostaa. Sänkykin on tallessa, rattaat vaan täytyy ostaa uudet. Siskoltakin saan paljon vaatteita ja muuta kamaa, kun sillä on vuoden ikäinen lapsi. En ole tehnyt vielä mitään hankintoja enkä edes tarkastanut vanhoja kamoja, kun syyskuun loppu tuntuu jotenkin niin kaukaiselta ja paljon muuta pitäisi sitä ennen tehdä, mm saada gradu valmiiksi.. Meidän pitää muuttaakin ennen vauvan syntymää, koska nykyisessä kämpässä on tosi jyrkät portaat yläkertaan ja pelottaisi niitä kulkea vauvan kanssa. Sen lisäksi naapurit on aika meluisia ja tupakoi sisällä, joten meillekin riittää välillä hajua. Ei vaan vielä tiedetä, missä päin maailmaa mies syyskuussa on, joten hankalaa tämä suunnittelu. Muutettiin tosin tähän asuntoon joulukuussa eli esikoisen kannalta harmi, et joutuu taas muuttaan, mutta ehkä se on jo tottunut meidän vaeltelevaan elämään.

Kerroin tytölle perjantaina, et siitä tulee isosisko ja se on tosi iloinen asiasta. Se silittelee mun mahaa ja sanoo aina syodessä, että muista äiti syödä jälkkäri, ettei vauvalle tuu nälkä :) Ja sit se kehuu mua koko ajan kauniiksi, ihanaksi ja vaikka mitä ja kaikki mun vaatteet on yht'äkkiä aivan uskomattoman kauniita :) Se toivoo siskoa ja sanoi isälleen puhelimessa, että jos se on poika niin ei voi mitään.

Tulipas romaani. Nyt aamupalan laittoon kun tyttökin heräsi.

Syysmiss.
Heippa vaan ja uusille tervetuloa! Olipas mukavaa lukea hyviä uutisia kaikilta tahoilta. Toivottavasti Ulrikankin supistukset ovat ohimenevää.

Juu, kyllä ne vaan liikkeitä oli, joita jo viime viikolla tunsin. Noin kerran päivässä, yleensä illalla kun menen nukkumaan, tuntuu hienon hienoa kutitusta alavatsalla :) Olinkin jo unohtanut, miten ihanaa tuo on!
Mulla verenpaineet tasaantui sairasloman aikana, ja lääkärikin totesi että oli varmaan stressiperäistä. Ei siis lähdetty sen enempää nyt tutkimaan. Jos paineet uudelleen nousee, niin sitten tutkitaan lisää. Täytyy vaan ottaa rennosti.
Kävin tuossa yhtenä saikkupäivänä esikoisen vaatekaappia läpi ja etsin käsiini ne kaikkein pienimmät vaatteet <3 <3 <3 Tippa linssissä niitä sitten nuuskuttelin. Huomasin vaan, että niitä täytyy hankkia jonkun verran lisää. Osa oli niin kauhtuneen kuluneita ja tahraisia, etten niitä enää toiselle halua pukea. Ihan pienimmät 56 koon vaatteet jäivät meiltä melkein käyttämättä kun esikoinen oli niin iso syntyessään. Olenkin niitä antanut pois, eli niitäkin täytyy varmaan muutama hankkia varmuudeksi. Äitiyspakkauksen vaatteethan eivät ihan vastasyntyneelle vielä sovi, ovat vähän isoja.
Pinnis ja rattaat löytyy, uusi hoitoalusta täytyy hankkia (vanha heitettiin pois kun hajosi yhdestä kulmasta). Meillä hoitopöytänä toimii sivusta täytettävä pesukone. Hankittavien listalta löytyy myös turvakaukalo, sitteri ja kaikkea muuta pientä sälää.

Onko teillä ollut vielä liitoskipuja? Mulla vihloo välillä ihan kamalasti tuosta häpyluun kohdalta. Eilen kävin vähän reippaammalla lenkillä ja sen jälkeen en meinannu päästä sohvalta ylös. Auts. Päänsärky on hellittänyt, osittain varmaan verenpaineen laskun ansiosta. Vatsan turvotus ja täysivaltainen väsymys on myös poissa. Itse asiassa, olo on aika loistava!! Jospa nyt alkaisi se paljon puhuttu keskiraskauden onnellinen vaihe!

Tänään vielä töitä ja sitten alkaa reilu viikon loma!!! Ihanaa kun pääsee nauttimaan kevään tulosta!!

Syysmiss 13+6

orvokki
Tervetuloa mukaan pirita ja halia!

Ultrassa käyty ja 30 vuoden kokemuksella kätilö veikkaa 80%:n varmuudella tyttövauvaa!
Joten mielenkiinnolla odotan 13.4. rakenneultraa, ollaanko siellä samaa mieltä.
Kävin siis ihan yksityisellä ja oli tosi ihanaa nähdä pieni taas ja kätilö koko ajan kertoi mitä näkyy ja miten pitää olla ja on. Ja kaikki oli enemmän kuin kunnossa, joten taas voin ottaa hieman rennommin ja luottaa tulevaan. Mieheni ei päässyt mukaan, joten rakas siskoni oli mukana, ja on se kiva kun joku tosi läheinen on jakamassa tuon hetken.

Aurinkoista viikonloppua kaikille!!

Jenni83 ei kirj.
Moikka ja tervetuloa kaikki uudet mukaan!!!

Mulla on kanssa kaikin puolin hyvä olla.
Maha pikkunen pömppis ja mammafarkkujen maha-pussukka täyttyy nätisti (ei varmana mahdu noihin farkkuihin muutaman kuukauden päästä...)
Liikkeet tuntuu ja tekis mieli koko ajan vaan löhötä sohvalla :D
Ainut mikä edelleen vaivaa on tuo väsymys, tai se etten jaksa kertakaikkiaan valvoa.
Ruoka maistuu, mutta kiloakaan ei ole vielä tullut, painan edelleen 4kg vähemmän.
Kattelin tuossa esikoisen neuvolakorttia ja 2kg oli tullut vasta viikolla 22.
Joten en ole vielä huolestunut.
Seuraava neuvola on 2vkon päästä, että katotaan mitä sillon mittari näyttää...

Ai niin, meinasin unohtaa!!!
Torstaina pomo palasi lomaltaan ja päätin heti järkyttää sitä :)
Mutta vastaanotto oli kyllä kaikin puolin positiivinen.
Kehui, kun kerroin jo tässä vaiheessa, koska kesälomat alkaa pyöriin ja tilalleni tarvii saada sijainen ja se koulutettava.

Voikaa paksusti!

rv 16+5

listan nosto
orvokki: ensimmäinen lapsi, inssien välinen "luomuihme", 36v, la 27.8.
Twiggy: ensimmäinen lapsi, luomu, 33 v., Varsinais-Suomi, la 1.9.
vivi: toinen (poika 05), 34v, pirkanmaa, la 4.9.
Jenni83: Toinen (tyttö 05) , 26v, pirkanmaa, la 6.9.
Tiiko: Ensimmäiset lapset, clomivauvat, 27v, satakunta, la 6.9
Helinä: Ensimmäinen lapsi, luomu, 23, Kuopio, la 10.9
Martsu84: Ensimmäinen lapsi,hoidot clomifen+metforem,26v,Oulun seutu,la 12.9.
Syysmasu: Kolmas lapsi (tytöt, -03, -05), Keski-Pohjanmaa, la 15.9
Inga: Ensimmäinen lapsi, luomu, 35v, pk-seutu, la 16.9.
Varpu: Toinen tuplana, clomit+pregnyl (poika-06), 32v., Keski-Suomi, la 19.9.
Jenna: Ensimmäinen lapsi, luomuvauva, 22v , Turku, la 19.9
Nanna2010: Ensimmäinen lapsi, luomu, 25 v, Itä-Uusimaa, la 19.9.
Sari:ensimmäinen lapsi ,luomu,33v,helsinki, la21.9
Mai*82: Toinen (tyttö 09), luomu, 27v, itä-uusimaa, la 24.9.
Nea: Ensimmäinen lapsi, luomuvauva, 28v, Etelä-Karjala, La 26.9.
Syysmiss: Toinen (poika 07), 30v, pk-seutu, la 26.9.
Annikki27: Ensimmäinen lapsi, luomu, 27v, ulkomaat, la 27.9.
Angsteri: Toinen (tyttö 08), luomu, 31v, la 28.9

Uudet, nostin tätä listaa ylemmäs...lisäilkää omat tietonne...
-Jenni-

Varpu
Tervetuloa uudet!

Eilen oli neuvola ja kaikki ok. Mulla on painoa tullu n. 3 kg. Maha on kasvanu jo ihan kiitettävästi. Eilen taas ultrattiin ja molemmilla vauvoilla tais olla jumppahetki päällä. Mulla on taas parin viikonpäästä äitipolille meno ja sillon on viikkoja 16+. Meinasin josko sais jo vähän vihiä sukupuolista ;).

Mulla on kahden viikon välein vuorotellen käynti äitipolilla ja omalla terkkarilla. pitäävät hyvän huolen kaksosten odottajista.

Leppoisaa viikonloppua kaikille!

Varpu 14+6

Inga
Pakko tänne on kirjoitella kun ollaan jo jossain ketjujen hännillä :) Ei mitään erikoista mutta neuvolakäynti oli viime pe ja saatiin ensimmäistä kertaa kuunnella sydänääniä mikä oli tietysti aika ihanaa. Pieni liikkui hyvin ja myös äiti sai kehuja eli kaikki arvot edelleen yhtä hyviä kuin ekalla kerralla. Syödä saisi kuulemma enemmän eli painoa oli tullut muutama sata grammaa lisää viime kerrasta. En tosin tiedä miten se on mahdollista kun tuntuu siltä että en muuta tee kuin syön. Maha teki vakuuttavan esille tulon viikonlopun aikana eli nyt ei kenellekään ole epäselvää missä tilassa ollaan...

Pääsiäisen odotusta kaikille!

Twiggy
Täällä kans vatsa on pullahtanut esiin kunnolla ja pitäisi lähteä mammafarkkuja metsästämään. Vielä menee jalkaan yhdet vanhat pillifarkut, joissa on aika matala vyötärö, mutta ei viitsisi samoissa enää montaa viikkoa kulkea ja näistäkin pitää lounaan jälkeen avata nappi ;)

Töissä on kerrottu ja vastaanotto oli ihan positiivinen. Lapsivesipunktion tuloksia emme ole saaneet vieläkään!!! Jo kolme viikkoa hermoja raastavaa odotusta ja soittelua tulosten perään. Loppuviikosta EHKÄ saamme tietää onko kaikki ok. Viljelyssä ollut jotain ongelmia.

Helinä
Tervetuloa uusille!

Mulla on kijoittelusta jo vierähtänyt tovi, kun muutimme viikonloppuna ja nyt on paljon remonttia käynnissä niin kaikki aika ja energia menee siihen eikä vielä olla edes loppusuoralla. Onneksi ei kaikkea tarvitse tehdä itse vaan osassa on ammattilaiset. Silti maalaushommaa on tehty paljon ja sitä on vielä aivan kamalasti, mut ei auta kun hammasta purren.
Maanantaina oli neuvola ja siellä kaikki hyvin, ainoastaan hemoglobiini oli laskenu niin, että lisärautaa tarvii syödä. Painoa oli noussu viikolta 8+0 2,4 kg ja siihen terkkari ei sanonu mitään, joten varmaan ihan normaali.

Toivottavasti kaikkien uutisia odottavien tulokset ovat hyviä ja iloista odotusta kaikille

Helinä rv 16+4

Twiggy
No niin, aamulla saimme vihdoin tulokset punktiosta kolmen viikon odottelun jälkeen ja kaikki ok. Nyt lopetan kaikkien mahdollisten asioiden murehtimisen ja rupean nauttimaan odotuksesta oikein toden teolla.

Hyvää pääsiäistä kaikille,

Twiggy vko 18 + 0

pirita
pirita: kolmas lapsi (kaksoset 00), luomu, 36 v., pk-seutu, la 11.9.

Jenni83 ei kirj
Moikka kaikille!

Täällä ollaan selvitty esikoisen 5v synttärijuhlista :)
Ihanaa, kun ensin siivoot lattiasta kattoon edellisenä päivänä ja vieraiden lähdettyä paikka on kuin sikolätti :D Ja taas joutuu siivoon!
No, onneksi nämäkin juhlat on vai kerran vuodessa...mutta oli kyllä kiva päivä.
Näkee veljet ja heidän perheet samaan aikaan, tytön kummit jne...

Itse voin nyt tosi hyvin!
Syöminen vähän tökkii, en tiedä miksi, mutta annokset ovat pienentyneet, en vain jaksa syödä samaa määrää, kun ennen raskautta. Mutta nähtävästi kaikki ravinto mitä syön menee vauvalle ja mun perse vaan laihtuu :DD
Painan vieläkin vähemmän, kun ennen odotusta (-2kg)

Kevät on täällä alkanut tuleen urakalla.
Meijän piha on sellanen ihana muta lillukko.
Olin kyllä jo niin kyllästynyt tohon lumen tuloon, että odotan niin että ne sulaa pois.

rv 17+6 (muistaakseni)

Ulrika
Onnea Twiggy hyvistä uutisista!

Mä voin kanssa jo vähän paremmin, tosin supistukset jatkuu edelleenkin, mutta lievempinä. Menen takaisin töihin vasta ensi viikolla, tuli 2vk oltua saikulla. Olin synnytyspolilla viime viikolla uudessa ultrassa ja tarkistuksessa ja kaikki on ok, lääkäri sanoi, et supistukset saattaa jatkua vaarattomina raskauden loppuun asti.

Maha on pullahtanut esiin aivan yllättäen ja olo on lihava, vaikka ei mulle ole tullut kuin 1kg. Kävin ostamassa mammafarkut ja onpa mukavaa kun ei kiristä mistään :) Mullakin tökkii syöminen, varsinkin iltaisin. Syön useammin kuin ennen, mutta pienempiä annoksia. Olen muutaman kerran oksentanut tosi rankasti yöllä ja aina olin samana päivänä syönyt jotain kakkua tai leivosta, eli nyt kaikki sellaiset pannaan! Voikohan näin aikaisin tuntea liikkeitä (vko 15)? Olen ollut makuulla viimeiset 2vk ja olen ehtinyt analysoimaan kaikki mahdolliset pulinat mahassa :) Ihana mennä takaisin töihin ja ajatella jotain muutakin :)

Mulle tuli ultrassa LA 3.10. ja havaitsin samalla, että täällä lasketaan raskauden kestoksi 41+ vk ja suomessa taas 40, vai olenko väärässä? Eli Suomessa mun LA olisi siis syyskuun loppupuolella. täällä käynnistetään synnytys viimeistään 2pv LA:n jälkeen jos ei vauvaa ole kuulunut.
Sulla on Jenni jo 5-v juhlat ohi, meillä ne on ensi viikolla, tulee 8 (iik!) lasta päivällä ja illalla kaikki sukulaiset ja kaverit.

Aurinkoista pääsiäsiviikonloppua kaikille!

Ulrika rv 15 kai, en pysy laskuissa

Helinä
Onnittelut Twiggylle hyvistä tuloksista.

Kaikki meiän ketjussa taitaa elää suht rauhallista aikaa, kun tekstiä ei ihan joka päivä satele. Näin ainakin mulla lukemassa käyn kyllä mut ei ole paljon kirjoitettavaa ollut kun on vaan :)

Mutta rauhaisaa odotusta kaikille!

Helinä rv 17+5

...
Minäkin täällä pitkästä aikaa :) Tietokone meni rikki ja tuli korjauksest viimeinki :)

Mä en tiiä mitä mul on tapahtunu,mut tos kokeilin farkkujani ja huomasin et nehän ei mee kiinni :) Huomenna neuvola ni siel sit selvii et kuinka paljon on painoo tullu,IIK!!!!

Mut joo rauhallisia aikoja vietetään, odotellaan et liikkeet alkais tuntukmaan... Mut kirjottelen huomen sit neuvolan jälkeen.

Jenna 17+0

Syyspaketti
Ihanaa, kun pahoinvointi on viimeinkin hellittänyt ja sitä on enää harvoin satunnaisesti. Entiset vaatteet eivät juurikaan enää mahdu päälle, eli housut eivät mene kiinni ja paidat alkavat nousta ikävästi. Maha on jo melkoinen potkupallo. Se johtuu varmaan osittain myös lihomisesta, sillä ruoka on alkanut maistua ja moniin herkkuihin on kamalaa himoa.

Osaisiko joku sanoa, miten haitallista noiden light-limppareiden juominen oikein on raskausaikana? En ole juurikaan juonut limppareita raskausaikana, mutta nyt tekisi mieli juoda vaikka jaffaa tai colaa. Vappukin on tulossa. Simaa en uskalla juoda, koska siinä saattaa olla alkoholia, mutta jos jotakin hyvää limpparia maistelisi.

Syyspaketti
Syyspaketti: ensimmäinen lapsi, luomu, 30.v. la 1.9.
pirita: kolmas lapsi (kaksoset 00), luomu, 36 v., pk-seutu, la 11.9.

Syysmiss.
Heipat täältäkin. Tosiaan, tasaista odotusta eikä oikeastaan mitään uutta. Tuohon Syyspaketin kysymykseen lainaan Espoon kaupungin sivuilta:

Keinotekoiset makeutusaineet
Jos tekee mieli makeaa eikä halua verensokerin kohoavan, voi makeuttajana käyttää keinotekoisia makeutusaineita. Makeutusaineet, jotka eivät sisällä energiaa/hiilihydraatteja eivätkä vaikuta verensokeriin:
- aspartaami (E 951)
- asesulfaami K (E 950)
- taumatiini (E 957)
- neohesperidiini DC (E 959).

Luettelossa olevat makeutusaineet ovat kaikki sallittuja myös raskaana oleville. Keinotekoisille makeutusaineille on määritetty päivittäiset enimmäiskäyttömäärät. Keinotekoisista makeutusaineista raskaana olevan on siis turvallisinta valita aspartaamia tai asesulfaami K:ta sisältäviä elintarvikkeita, sillä niiden päivittäiset enimmäiskäyttösuositukset eivät normaalikäytöllä ylity.

Espoon kaupungilla on muutenkin hyvää tietoa raskaanaoleville: Ohjeet - Espoon kaupunki

Itsekin kuittaan makeanhimon Pepsi Maxilla, joka on makeutettu aspartaamilla ja asesulfaami K:lla. Se myös röyhtäyttää mukavasti, kun närästää ja tuntuu että ruoka jumittaa mahassa. Kola juomia juodessa täytyy tietysti muistaa raja kofeiinin määrässä (muistaakseni 0,5 litraa kolaa vastaa 1 kuppia kahvia, ja raskaana ollessa suositus on 3 kuppia kahvia/päivä, eli kolaa saisi kiskoa 1,5 litraa). Itse juon noin 1-2 lasillista päivässä.

Oletteko muut syöneet vitamiinien lisäksi vielä kalaöljykapseleita? Itse syön huonosti kalaa, niin pakko syödä. Söin ekassa raskaudessa Mölleriä, ja se oli ihan kidutusta! Röyhtäytti kalan makua suuhun, YÄK! Nyt löysin sellaisen sitruunanmakuisen pureskeltavan valmisteen, joka ei maistu yhtään kalaöljylle.

Maha näkyy täälläkin niiiiin selvästi, eivätkä mitkään vanhat housut mene enää päälle. Mammahousut vaan. Onneks mulla on aika paljon tunikatyyppisiä paitoja, niillä olen pärjännyt hyvin. Kesäksi tilasin jo mammauikkarin ja shortsit, maha kun on silloin isoimmillaan niin on mukavaa pukeutua sopiviin vaatteisiin. Ekassa raskaudessa olin viimeisillään talvella, silloin käytin mammahousuja ja villatakkeja.

Eipä täällä kummempaa, neuvolaan kaksi viikkoa ja rakenneultraan kuukausi.

Syysmiss 15+5

Yhteistyössä