Aatonaatto ja mies on jossain

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Piparileipuri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Piparileipuri

Vieras
Siis voiko enää enempää rasittaa, mies lähti puolislta päivin kavereitaan tapaamaan eikä vieläkään ole näkynyt, känny pois päältä ja ei hiiskaustakaan kuulunut koko päivänä. Piti tehdä jouluvalmistelut yhdessä, mutta tässä olen koko päivän yksin raatanut, mies on jossain enkä edes saa häntä kiinni. Kaikki kaatui taas minun harteilleni, jos en olisi huolehtinut mistään olisimme olleet varmaan nälässä pyhät ja lomat. Harmittaa ja itkettää täällä yksin laittaa joulua, olen vielä ihan varma, että kun mies tulee kotiin, hän tulee tuhannen päissään ja huominen o´n krapulaa aamusta alkaen. Ja piti mennä lupautumaan joulupäivälliselle sukulaisten luo, nyt pelottaa missä kunnossa mies tulee tai että joudunkin menemään yksin.

No voi harmi :( Oma miehenikin on menossa tänään, molemmat kävimme vielä töissä tänään ja hän oli sopinut "juhlivansa joulua" niiden työkavereiden kanssa jotka tänään työskentelivät. Eipä ole vielä ehtinyt kotiin vaikka klo 18-20 välillä kertoi aiemmin palailevansa. No, en minä soittele perään, tulkoon kun tulee. Tiedän myös että hän tulee olemaan krapulassa huomenna, mutta koska olemme menossa hänen perheensä luokse joulupäivälliselle niin omapa on häpeänsä. Ei tarvi minun selitellä. En ole myöskään sen kummemmin joulua valmistellut koska on tosiaan tuo jouluateria tiedossa muualla.

Tuntuu tämä joulu stressaavan pariskuntia ja perheitä :( Monet tuntemani parisuhteessa tai perheellisinä elävät ihmiset ovat kertoneet kurjista fiiliksistä kotona. Odotetuimman juhlan valmistelut ovatkin menneet riidellessä tai mököttäessä...

Piparileipuri: ajattele, että teet joulua itsellesi. Älä anna miehesi käytöksen surettaa! Sinä olet kuitenkin osasi tehnyt.

Minä tein lihapullia ja laatikoita sekä graavasin kalaa aamupäivällä. Illansuussa mies ehdotti kävelyä kaupungilla; lähdettiin ihailemaan jouluvaloja ja käytiin syömässä kivassa ravintolassa ja vielä sen jälkeen glögillä. Äsken palattiin kotiin ja sytytettiin kynttilät. Kohta kinkku uuniin ja nauttimaan aatonaattoyöstä kynttilänvalossa...

Joulu on monessa kodissa suurten pettymysten aikaa. Jos alkoholi on ongelma, se ajaa kaiken muun ohi. Siinä ei merkitse mitään, että joulu on sinulle iso juhla, koska yksin asuessaan mies ei taatusti leipoisi pipareita ja valmistaisi alusta loppuun asti laatikoita joulukoristelusta puhumattakaan. Tuo oli hyvä vinkki, että tee joulua itsellesi äläkä miehelle.

Minusta sinun tehtävänäsi ei ole häpeillä ja peitellä miehen juomista. Ei se sinun syytäsi ole. Ei miestä nyt tarvitse lähteä kylään haukkumaan, mutta ei sitä myöskään tarvitse pitää kulisseja pystyssä ja teeskennellä, että on täynnä joulumieltä, jos niin ei ole.

P.S. Laatikot voi muuten tehdä paistamista vaille valmiiksi kertakäyttöisiin foliovuokiin jo vaikkapa itsenäisyyspäivänä ja sitten vain ottaa pakastimesta vuorokautta ennen sulamaan ja laittaa uuniin paistumaan. Piparit säilyvät hyvin ja ne voi paistaa vaikka marraskuun lopulla. Rosollin ehtii tehdä vaikka edellisenä päivänä. Kun jaksottaa tekemisiä, niin ei tule vaimoväelle stressiä ja mieskin todennäköisesti on edes joskus kotona eikä aina siellä baarissa.

P.S.S. Joku fiksu on sanonut, että suursiivouksia ei kannata jouluksi tehdä, ellei sitten satu viettämään joulua kaapissa:)

Alkuperäinen kirjoittaja Voi teitä onnettomia!;10357395:
Minä tein lihapullia ja laatikoita sekä graavasin kalaa aamupäivällä. Illansuussa mies ehdotti kävelyä kaupungilla; lähdettiin ihailemaan jouluvaloja ja käytiin syömässä kivassa ravintolassa ja vielä sen jälkeen glögillä. Äsken palattiin kotiin ja sytytettiin kynttilät. Kohta kinkku uuniin ja nauttimaan aatonaattoyöstä kynttilänvalossa...

ja sit sä heräsit.

Tuskin piparileipuri halusi hehkutuksia "voit eitä onnettomia" tapaan.

Että pistää vihaksi nuo itsekkäät sontiaiset, jotka ehdoin tahdoin pilavaat muiltakin hyvän mielen, aivan varmasti tietäen, kunika paljon esim. joulu puolisolle merkitsee ja kuinka paljon siihen panostetaan.Tuliko aapeen mies kotiin? Mitäpä, jos jättäisit miehen itsekseen hönkimään krapuloissaan ja vietät sellaisen joulun kuin sinusta tuntuu. Lähde vaikka jonnekin reissuun -Tahko, Himos, Levi, joku kylpylä. Ja muista sulkea puhelin, aivan kuten miehesikin tekee. Voit myös tehdä päätöksen, että tämä oli viimeinen joulu tätä lajia.

Hyvää joulua kaikesta huolimatta!

Et vissiin ole tullut ajatelleeksi, ettei joulu voisi miestäsi vähempää kiinnostaa. Se on sinun juttusi ja teet sitä itsellesi, vaikka marttyyrimäisesti kuvittelet tekeväsi sitä teille molemmille. Miksi kaikki pitää tehdä yhdessä? Tee sinä itsellesi ja nauti itse tuloksista. Miehesi sotkeminen asiaan näyttää vain aiheuttavan pahaa mieltä.

Et vissiin ole tullut ajatelleeksi, ettei joulu voisi miestäsi vähempää kiinnostaa. Se on sinun juttusi ja teet sitä itsellesi, vaikka marttyyrimäisesti kuvittelet tekeväsi sitä teille molemmille. Miksi kaikki pitää tehdä yhdessä? Tee sinä itsellesi ja nauti itse tuloksista. Miehesi sotkeminen asiaan näyttää vain aiheuttavan pahaa mieltä.

Niin ihan totta! Mikäpä ihanampaa kuin istua yksin syömässä laatikoita, kinkkua ja rosollia. Mihin ihmeeseen siinä toista ihmistä kaipaisi vaikka nyt jonkunsorttisen parisuhteen onkin solminut. Toivottavasti olet myös paistanut torttuja, että voit nautiskella oikein torttukahveista.

Ai äijä näkyi rantautuvan eteisen lattialle ja oksentavan. Hui hai, minä tyttö nautin joulusta!

Viimeksi muokattu:
Pyydän anteeksi pahoja kirjoituksiani. Kyllähän varmaan jo perustuslaissakin sanotaan, että jokaisen suomalaisen kuuluu pitää jouluperinteistä ja elää niiden mukaan. Ja jos joku ei jostain syystä nauti torttukahveista, ei hän ainakaan parisuhdetta ansaitse.

Joo, mies tuli kotiin heti kun olin ehtinyt kirjoittaa tänne Elleihin.

Nyt kun kirjoitin tänne, niin pakko kyllä kommentoida näitä tähän ketjuun kirjoittaneita. Minulla oli todella ahdistunut ja surullinen olo kun kirjoitin, ajattelin että se helpottaisi oloani ja ehkä kuulisin joltakulta jotain rohkaisevaa tai lohduttavaa, tai vaikka rakentavia kommentteja. Ja mitä täältä luin? Järkyttävää aggressiota, omakehua, sättimistä ja harhaisia olettamuksia! Uskomaton paikka, mistä näitä katkeran ja luonnevikaisen oloisia kirjoittajia oikein sikiää? Taitaa olla itse kullakin vähän vaikeaa näin jouluna, jos pitää tuntemattomalle ja ahdistuneelle kirjoittajalle jättää tämän tasoisia viestejä.

Hakekaa apua vaikkapa terapiasta, ei ole normaalia toimintaa yrittää saada tuntemattomia ihmisiä huonommalle tuulelle jos nämä kirjoittavat vaikeasta tilanteestaan. Teillä on ongelmia, yrittäkää edes tunnistaa ne.

kiitos, tämän palstan lukeminen riitti.

Enpä yhtään ihmettele että ap. mies tykkää olla kotoa poissa, jos vaimo ottaa nokkiinsa joka asiasta.Valittaa kun ei saanut lohdutusta, vaikka saikin joiltain ymmärtäisiä kommentteja. Ei tämä ole mikään terapiaistunto, jos sellaista luuli. Ei varmaan ole mihinkään tyytyväinen. Voisi ap. hakea itselleen terapiahoitoa omiin ongelmiinsa. Jos ap on juoppo mies, ei tarkoita että täällä olisi juoppoja miehiä jokaisella. Luulosairaus on ap. ongelma. Ja hyvä kun pysyy ap. poissa.

Ap, ihan oikean päätelmän teit, ei täällä normaalit ihmiset ole, vaan elämäänsä pettyneet ja yksinäiset. Normaalit ihmiset, joilla on perhe tajuavat, että tämä hiekkalaatikko ei ole heitä varten. Ei silti, hyvä, että sairaille on seuraa, mutta ei täältä mitään apua kannata hakea. Jätä se sika on yleisin ohje.

Ap, ikävää että olet saanut keljuja kommentteja. Toivottavasti voit jättää ne omaan arvoonsa ja olla niiden yläpuolella. Minä myös ihmettelen sitä, että joka ongelmaan neuvotaan lääkkeeksi eroa. Ei kaikki voi olla niin mustavalkoista.

Toivon ap:lle kaikkea hyvää, ja toivottavasti ongelmat saadaan selvitettyä!

Jätä se sika on yleisin ohje.

Mun mielestä tää onkin ihan hyvä ohje. Jos elämäntyylit ja -arvot menee noin vaikeasti ristiin, en tiedä miksi pitäisi väkisin yrittää yhdessä? Itse pistäisin heti pihalle äijän, joka lähtee jouluaatonaattona vetämään olantakaa-kännit ja makaa aaton krapulassa. Tosin noin pahasti viinaanmenevää ukkoa en alun alkaen edes huolisikaan.

Viimeksi muokattu:
Joo, mies tuli kotiin heti kun olin ehtinyt kirjoittaa tänne Elleihin.

Nyt kun kirjoitin tänne, niin pakko kyllä kommentoida näitä tähän ketjuun kirjoittaneita. Minulla oli todella ahdistunut ja surullinen olo kun kirjoitin, ajattelin että se helpottaisi oloani ja ehkä kuulisin joltakulta jotain rohkaisevaa tai lohduttavaa, tai vaikka rakentavia kommentteja. Ja mitä täältä luin? Järkyttävää aggressiota, omakehua, sättimistä ja harhaisia olettamuksia! Uskomaton paikka, mistä näitä katkeran ja luonnevikaisen oloisia kirjoittajia oikein sikiää? Taitaa olla itse kullakin vähän vaikeaa näin jouluna, jos pitää tuntemattomalle ja ahdistuneelle kirjoittajalle jättää tämän tasoisia viestejä.

Hakekaa apua vaikkapa terapiasta, ei ole normaalia toimintaa yrittää saada tuntemattomia ihmisiä huonommalle tuulelle jos nämä kirjoittavat vaikeasta tilanteestaan. Teillä on ongelmia, yrittäkää edes tunnistaa ne.

kiitos, tämän palstan lukeminen riitti.

Ap, tästä kommentistasi...

Moni on kirjoittanut aloittamaasi ketjuun tsemppaavia viestejä. Luitko lainkaan niitä? Vai ärsyynnöitkö negatiivisista kommenteista niin paljon, että päätit sitten ryöpyttää kaikki ketjuusi vastaajat...?

Tuli itsellekin apea fiilis tämän kommenttisi jälkeen :(

Toivottavasti kuitenkin joulunne meni mukavasti.

Viimeksi muokattu:
No joo. Vähän minakin ihmettelen tuota aapeen purkausta. Mutta toisaalta, jos joulu oli suuri pettymys, niin ymmärrän noiden provojen ärsyttävän siinä määrin, että asialliset jäivät noteeraamatta.

Siis voiko enää enempää rasittaa, mies lähti puolislta päivin kavereitaan tapaamaan eikä vieläkään ole näkynyt, känny pois päältä ja ei hiiskaustakaan kuulunut koko päivänä. Piti tehdä jouluvalmistelut yhdessä, mutta tässä olen koko päivän yksin raatanut, mies on jossain enkä edes saa häntä kiinni. Kaikki kaatui taas minun harteilleni, jos en olisi huolehtinut mistään olisimme olleet varmaan nälässä pyhät ja lomat. Harmittaa ja itkettää täällä yksin laittaa joulua, olen vielä ihan varma, että kun mies tulee kotiin, hän tulee tuhannen päissään ja huominen o´n krapulaa aamusta alkaen. Ja piti mennä lupautumaan joulupäivälliselle sukulaisten luo, nyt pelottaa missä kunnossa mies tulee tai että joudunkin menemään yksin.

Yhdenkään naisen ei pitäisi alistua tuollaiseen. Nuorena minulla oli tuollainen poikakaveri, joka oli minua vanhempi ja yritti esittää miestä, mutta huomasin, että sain aina hävetä hänen olemattomia käytöstapojaan. Minun mielestäni oikeisiin käytöstapoihin kuuluu pitää lupauksensa ja olla asiallisessa kunnossa, kun mennään vierailulle. Myös perheen yhteisiin asioihin tulee osallistua. Koska minä edellytän puolisolta asiallista käytöstä, jätin exäni. En ala sietää sitä, että saan hävetä, jos tulee vieraita tai jos joutuu perumaan kyläilyreissun miehen krapulan takia. Päätin, etten enää ala suhteeseen sellaisen ihmisen kanssa ja päätös on pitänyt. Menin naimisiin raittiin miehen kanssa. Exän jättäminen tuntui kipeälle, mutta en voinut ottaa sitä riskiä, että pilaan elämäni ja urani sillä, että joudun häpeämään tilaisuuksissa moukkamaista puolisoa, joka yhtäkkiä saattaa linnoittautua boolimaljan ääreen ja olla siinä koko illan. Ymmärrän aloittajan surua asiasta. Tuohon ei auta muu kuin puolison vaihtaminen. Heti alkuun pitää etsiä hyvätapainen mies, jolla on tilannetajua ja käytöstavat hallinnassa.

Viimeksi muokattu:
Ap, tästä kommentistasi...

Moni on kirjoittanut aloittamaasi ketjuun tsemppaavia viestejä. Luitko lainkaan niitä? Vai ärsyynnyitkö negatiivisista kommenteista niin paljon, että päätit sitten ryöpyttää kaikki ketjuusi vastaajat...?

Tuli itsellekin apea fiilis tämän kommenttisi jälkeen :(

Toivottavasti kuitenkin joulunne meni mukavasti.

Tätä ilmenee paljonkin parisuhdepastalla: nainen hermostuksissaan purkaa ahdistustaan täällä. Kun sitten ukkokulta kotiutuu, antaa jonkin hyvällä tahdolla hyväksyttävissä olevan selityksen, taputtaa ehkä poskelle ja "osoittaa hellyyttä" halutaan moinen "hillitön" käytös unohtaa: Voi minua hupakkoa, taas hermostuin ihan suotta!

Yleensä käy niin, että ketju jatkuu omalla painollaan kun ap:t ovat ajat sitten kadonneet. Tässä tapauksessa ap reippaasti teki mokomille paskavastauksille stopin.

Viimeksi muokattu:
Tuntuu tämä joulu stressaavan pariskuntia ja perheitä :( Monet tuntemani parisuhteessa tai perheellisinä elävät ihmiset ovat kertoneet kurjista fiiliksistä kotona. Odotetuimman juhlan valmistelut ovatkin menneet riidellessä tai mököttäessä...

Piparileipuri: ajattele, että teet joulua itsellesi. Älä anna miehesi käytöksen surettaa! Sinä olet kuitenkin osasi tehnyt.

Kulissit on pystyssä, kyllä sofi oksanen on oikeassa. On ok-talot sun muut ja naama on pepsodentillä ja vaimokullalle annetaan vieraiden nähden Channel 5_n hajusteet mutta kun vieraat on lähteneet ja ovi käy kiinni, tulee selkäsaunaa loppuyö ellet lähde jossain välissä turvakotiin.

Viimeksi muokattu:
Ap:n kaltaisia perheitä alkaa olla aina vain enemmän ja enemmän. Eikä aina ole kysymys perheen isästä vaan myös äidit juovat niin, että velvollisuudet unohtuvat.

Voitte valita mielestänne alla olevista vaihtoehdoista

a) kotona on raitis vaimo/mies joka nalkuttaa viinan juonnista joten kotona ei viitsi olla
b) kotona on tylsää kun ei voi juoda viinaa eikä vaimolla /miehellä ole huumorintajua
c) kotona on tylsää kun ei voi juoda viinaa eikä selvinpäin viitsi pyhiä viettää

On vaikea lopettaa suhde ja olla yrittämättä vielä jos on oltu monta vuotta yhdessä. Ei se ole niin kauhean helppoa. Täältä on turha hakea myötätuntoa, täällä saa vaan puukon selkäänsä. Täytyy muistaa, että sairaita ihmisiä on myös täällä.

Itse sain ihan kaameita viestejä kun purin tuntojani siitä, että yritin olla liitossa lasteni takia vähän pitempään vaikka mies kulki vieraissa.

Yhteistyössä