Kyselin klinikalta voinko saada PAS:n joulukuussa. Ei mitään estettä, nyt kun vointi on hyvä ja veriarvot kunnossa. Laskeskelin, että aika tiukille menee kun joulun pyhät pukkaa päälle. Yksi vaihtoehto on siirtää viimeinen alkio lääkkeelliseen kiertoon, jolloin aikataulu olisi helpommin säädettävissä.
Onko kukaan raskautunut lääkkellisessä kierrossa? Kun joskus aiemmin hoitava lääkäri puhui, että keskenmeno riski on suurempi lääkkeelliseen kiertoon. Hän sanoi, että sitä ei tarkalleen tiedetä miksi näin on, mutta yksi teoria on, että naiset joilla kierto ei muutenkaan toimi ja on isommat ongelmat raskautumisessa ja siksi suurempi km-riski, saisivat muutenkin todennäköisemmin km. Toinen vaihtoehto oli, että lääkkeillä raskaus on "keinotekoisempi" eli siihen itsessään sitten liittyisi km riski. Vähän jäi arveluttaan, että kannattaako hätäillä ja ottaa luonnollinen kierto ja mieluummin sit tammikuulle, jos ei joulukuussa ehdi. Toisaalta mietin, että tuolla lahjasolupuolella on tullut nyt raskauksia useampia lääkkeelliseen kiertoon, että kyllä kai hyvä alkio kiinnittyy sitten oli kierto millainen hyvänsä? Uskoa tähän alkioon ei juuri ole, se on hännänhuippu ja ilmeisesti semmonen kuudennen päivän blasto eli vähän hidas...
Yks juttu on vielä se ferritiini, oon nyt tehostanut raudan ottoa, mutta edelleen arvo pyörii just ja just 30 yläpuolella, ei tahdo millään nousta paremmaksi. Oon ihan kade teille eteläsuomessa oleville, jotka voi hakea iv-rautaa ilman ongelmia. Mulla kuitenkin tuo arvo pyörinyt vuosia 15-30 välillä vaikka oon vuosia popsinut rautaa... Ja otan omasta mielestä ihan laadukkaasti, aterioiden välillä tai tyhjään mahaan c-vitamiinin kanssa. Yritän vielä jotain kautta saada lähetteen, itse rautainfuusio ei maksa täällä "isolla kirkolla" kuin 300-400 e, riippuen kuinka paljon annetaan.
Pahoittelut
@Nytkö negasta <3 Mikä teillä pakkasen tilanne?