Lokakuiset 2020

Ei ookkaan nyt tullut hetkeen kirjoteltua tänne. Nyt on neuvolan mukaan 18+5 mutta omien laskujen mukaan ois pari päivää pidemmällä, kuitenkin. Täällä on tuntunu liikkeitä pari viikkoa jo, aluksi ne oli semmosia ihan hentoja mutta nyt niitä alkaa kunnolla erottamaan. Parin viikon päästä on rakenneultra, mitenhän käy pääseekö mies siihenkään mukaan. On se väärin että nuita rajoituksia höllennetään, mutta puoliso ei pääse osallistumaan näihin juttuihin vieläkään, harmittaa ihan tosi paljon, kun kyseessä on kuitenkin esikoisen. Täällä on onneksi närästys loppunut aikalailla kokonaan, samoin iltapahoinvointi. Huomaa että jos ei illalla meinaa muistaa syödä niin sitten iskee ällötys, mutta ei oo onneksi tarvinnu pönttöä enää halia. Pitäs alkaa varata kohta aikaa siihen toiseen sokerirasitukseenkin.. Mutta jes pian on jo puoliväli
Niin tohkeissaan alkoin kirjoittaa tätä että en huomannut etten oo ees kirjautunut. No kuitenkin minun kirjoittama tämä niin ja heinäkuussa sitten neuvolatätille aika ja siinä samalla hoidetaan isyydentunnustus ja saa raskaustodistuksen. Onneksi mies ees siihen pääsee mukaan..
Toivottavasti rakenneultrassa selviäis sukupuoli ❤ vaikka mitään väliä sillä ei kyllä oo
 
  • Tykkää
Reactions: mincha
Niin tohkeissaan alkoin kirjoittaa tätä että en huomannut etten oo ees kirjautunut. No kuitenkin minun kirjoittama tämä niin ja heinäkuussa sitten neuvolatätille aika ja siinä samalla hoidetaan isyydentunnustus ja saa raskaustodistuksen. Onneksi mies ees siihen pääsee mukaan..
Toivottavasti rakenneultrassa selviäis sukupuoli vaikka mitään väliä sillä ei kyllä oo
On kyllä suoraan sanottuna täyttä paskaa, eikä millään lailla perusteltua toi että isät suljetaan ulkopuolelle. Harmittaa ihan hirveesti teidänkin puolesta ettei ultraan pääse mukaan, varsinkin kun esikoisen aikana muistan et se oli se kaikkein paras ultra kun rauhassa käytiin kaikki rakenteet läpi ja nähtiin hyvin selkeesti sukupuolikin. Toivottavasti syksyksi poistuu loput näistä ihmisoikeuksia rikkovista rajotuksista ja ettei niitä ainakaan otettais enää takasin jos huomataan ettei yhteiskunnan avaaminen mennytkään putkeen.

Tsemppiä valtavasti odotukseen, kyllä tää tästä. Kohta alkaa sielläkin tuntua potkut kovilta ulospäin niin mies pääsee tuntemaan, että kyllä siellä oikeesti vauva on tulossa!
 
Närästystä myös täällä ja sit iskee paha olo. Yrittäny vähä seurailla mitkö ruoat nyt sitä Närästystä aiheuttaa, mut se on niin päivästä kiinni. Täytyy vaan muistaa syödä, koska pitkillä ruokaväleillä se pahenee.
 
En oo aiemmin uskaltanut liittyä mukaan, vaikka aktiivisesti olenkin seurannut tätä ketjua. Nyt piti, kun luin että fb-ryhmään ei pääse enää kohta ja täällä keskustelu on aika paljon hiljentynyt. Tässä vaiheessa on itse alkanut kaipailemaan keskustelua jostain syystä. Kävin kyllä jo rakenneultrassa, mutta vieläkö pääsisi mukaan fb-ryhmään?
 
  • Tykkää
Reactions: mincha
En oo aiemmin uskaltanut liittyä mukaan, vaikka aktiivisesti olenkin seurannut tätä ketjua. Nyt piti, kun luin että fb-ryhmään ei pääse enää kohta ja täällä keskustelu on aika paljon hiljentynyt. Tässä vaiheessa on itse alkanut kaipailemaan keskustelua jostain syystä. Kävin kyllä jo rakenneultrassa, mutta vieläkö pääsisi mukaan fb-ryhmään?
Ryhmään pääsee sisään siihen asti kunnes kaikki ovat rakenneultrassa käyny, eli koht alkaa olemaan viimeiset hetket liittyä.
 
vierailija
Itse mietin samaa (alusta asti keskustelua sivusta seuranneena), on ollut hauska lukea muiden päivityksiä ja kuulumisia täältä.

Täällä siis eräs sivustaseuraaja lokakuinen :)
 
Wilsu20
Moi, olen seurannut tätä ketjua, mutta kovin hiljaista on ollut. Itse en halua kirjoittaa faceryhmään. Raskaus, parisuhde, ongelmat, tuntemukset jne. on koko perheeni asia. En todellakaan koe reiluksi miestäni tai lastani kohtaan, että omalla naamalla ja nimellä puhun meidän perheen yksityisistä asioista. Mulla ei ole edes yhtään nimikaimaa tässä maassa, joten helppo yhdistää. Näin nimettömänä on paljon helpompi jutella ja kysellä. Lisäksi ihmettelin, mikä syy siihen oli, että faceryhmä laitettiin kesäkuussa kiinni? Eiköhän jokainen ole valmis liittymään tuollaiseen ryhmään omien tuntemuksien ja aikataulujen mukaan. En siis ole tähän suljettuun faceryhmään liittynyt. Olen kyllä yhdessä toisessa lokakuiset fb-ryhmässä, mutta alussa mainitsemistani syistä en ole kirjoittanut. Kieltämättä sieltä voi lukea ihan ok vinkkejä muilta. Mutta mieluummin juttelisin täällä.

Tänään rv 26+6 ja neuvola. Rautakuuri napsahti, hb oli 118. normaalisti on yli 140. Ylihuomenna sokerirasitus.

Vointi on koko raskauden ollut tosi hyvä. Nyt vaan huomaa, ettei oikein jaksa enää esim. metsässä mennä niinkuin ennen. Sienireissut kestää tunnin kun ei vaan riitä potku. Muutenkin jäänyt liikunta vähän huonolle. Kääk. Oon ihan rapakunnossa kun synnytys koittaa.
 
nettavierailija
Olen tuon tauon jälkeinen eka vierailija.

Mulla loppui liikuntaharrastukset melkein heti sen jälkeen kun plussasin helmikuussa, sillä silloin alkoi pahoinvointi, joka jatkuu edelleen. Yritän kävellä omaan tahtiin päivittäin (että jaksan edes synnyttää), mutta se on lähinnä sellaista vaappumista :D

Ja nyt tosiaan rv 29+.
 
Minä täällä edelleen myöskin mukana, en halunnut liittyä faceryhmään. Nyt rv29 alussa. Liikkumaan olen toistaiseksi pystynyt aika normaaliin tapaan, mutta nyt kun olen muutaman viikon ollut kesäloman jälkeen töissä, tuntuu tämä toisinaan todella raskaalta. Päivisin ei yhtään pääse rentoutumaan esim sohvalle maaten, kun istuminenkin ottaa selän päälle ja sitten taas hoitaja kun olen, niin potilaita joutuu nostamaan ja siirtämään ja se tuntuu selässä ja vatsa on toisinaan aika kova, ilmeisesti supistelee (?) Ajattelin ottaa huomenna neuvolassa puheeksi, jos kirjoittaisivat saikkua, joko edes viikoksi pariksi, tai sitten äippäloman alkuun. En kuitenkaan haluaisi ihan heikossakaan kunnossa työni takia olla. Tulipas pitkä sepustus :D
 
nettavierailija
Pohdiskelija, näillä viikoilla voi supistella kun tekee jotain fyysisempää ja yleensä neuvolasta kehotetaan silloin lepäämään. Toivottavasti saat saikkua tai sitte pitää lopettaa nosteleminen.

Olispa jo lokakuu :D tai edes syyskuu.
 
Elinanen
Minäkään en liittynyt fbseen:)

Rv28+0 nyt :) olo ollut erinomainen mutta liikunta ollutkin tosi kevyttä, vain koiran kanssa kävelyä ja tennistä :) supistuksia ei vielä ole tullut tai ainakaan en ole huomannut..

Neuvolasta sanoivat että vatsa on melko pieni viikoille ja sf mitta alarajoilla, kuulemma kun on pitkä niin voi ”hukkua” hiukan tuohon keskikroppaan. Saapa nähdä ensi kerralla joudutaanko johonkin kasvukontrolleihin, painoa tullut kuitenkin ihan ok onneksi

Oletteko jo tehneet jotakin vauva ostoksia? Me on ostettu tosi paljon valmiiksi, kaukalo ja vaunut, sänky, sitteri jne:)
 
Minäkään en liittynyt fbseen

Rv28+0 nyt olo ollut erinomainen mutta liikunta ollutkin tosi kevyttä, vain koiran kanssa kävelyä ja tennistä supistuksia ei vielä ole tullut tai ainakaan en ole huomannut..

Neuvolasta sanoivat että vatsa on melko pieni viikoille ja sf mitta alarajoilla, kuulemma kun on pitkä niin voi ”hukkua” hiukan tuohon keskikroppaan. Saapa nähdä ensi kerralla joudutaanko johonkin kasvukontrolleihin, painoa tullut kuitenkin ihan ok onneksi

Oletteko jo tehneet jotakin vauva ostoksia? Me on ostettu tosi paljon valmiiksi, kaukalo ja vaunut, sänky, sitteri jne

Mulla tänään mitattiin ekaa kertaa sf mitta ja se oli 26cm, tosiaan oon kanssa rv 28+0 sekin on tässä vaihdellut raskauden aikana niin en tiedä voiko olla vähän isompikin sikiö jo ☺
Ollaan hankittu vaunut ja turvakaukalo. Sänky ja muut hankitaan sitten kun vauvan huone on saatu valmiiksi ☺
 
Wilsu20
Sokerirasitus ohi. Tuli ekan tunnin aikana niin huono olo, että ajattelin, että nyt ei käy hyvin. Tulokset olikin tulleet omakantaan. Kaikki sallituissa rajoissa. Kiva juttu.

En ole hankkinut muuta kuin vaunut, Emmaljungat. Käly synnytti alkuvuodesta, joten sieltä olisi tulossa vaatteita ja ehkä turvakaukalo, mikäli ehtivät hankia uuden ennen tämän syntymää. Mulla la. vasta aivan lokakuun lopussa. Kaikki ovat sanoneet, että vastasyntynyt ei paljon mitään tarvitse ja on ihan vauvasta kiinni, mitä tarvitaan. Ajattelin siis ihan rauhassa katsella synnytyksen jälkeen, että miltä elämä näyttää. Hoitopöytää meille ei mahdu. Olen tilannut mieheltä hoitotason pesukoneen päälle. Siihen pehmuste pitää hankkia. Myös kaukalopussi on hankintalistalla. Yritän löytää käytetyn.

Asutaan Uudellamaalla, joten lähimpään lastentarvikeliikkeeseen on n. puolen tunnin matka, ikeaan vartti ja kirppiksiäkin on tuossa oman kunnan keskustassa muutama. Eli ostosmahdollisuuksia on jollei korona nyt syksyllä taas ryöpsähdä uusiin sfääreihin.

Sf-mitta oli maanantaina 26 ja viikkoja 26+6. Lähellä yläkäyrää siis. No mulla on vatsaläskiä jonkun verran, niin se toki lisää sf-mittaa. Olin reilu viikko sitten yksityisellä 3d-ultrassa, jotta mieskin pääsi kerrankin mukaan (yleisiin ei koronan vuoksi päässyt) ja sikiö oli täysin keskikäyrällä kokonsa puolesta.

Meillä on alkamassa yläkerran remppa ja se pitäisi saada eristettyä ennen kuin lapsi syntyy. En todellakaan toivo että olisipa jo syyskuu
 
Mandarii_
Kiva, että keskustelu jatkuu tälläkin sivustolla! Itsekin nyt vasta ekaa kertaa tänne kirjoittelen, vaikka lukenut oon jo pidempään. Odotan siis toista lastamme, esikoinen ehtii juuri täyttää kaksi ennen uuden syntymää. Rv 27 nyt meneillään ja huomaan, että tässä raskaudessa raihnaisuus on tullut paljon ekaa raskautta nopeammin. Mahassa tuntuu heti jos yrittää kävelläkään muutamaa sataa metriä enempää, joitakin kipeitäkin supistuksia on rasituksessa tullut. Olen sitten suosiolla todennut, että liikunta saa nyt jäädä ja laiskotellut hyvällä omalla tunnolla. Online-välitteisen raskauspilateksen tosin aloitin, mutta se on hyvin kaukana hikiliikunnasta ja siellä keskitytään lähinnä lantionpohjanlihaksiin. Mulla onneksi työ ei ole lainkaan fyysistä, niin oon luottavainen siihen että pystyn siellä olemaan loppuun asti. Jossain tuollaisessa Pohdiskelijan kaltaisessa hoitotyössä olisinkin varmasti jo täysin pulassa.

Me ollaan saatu ylimääräisiä ultria sen takia, että esikoinen syntyi pienehkönä. Pari viikkoa sitten oli eka kasvukontrolli ja vielä ainakin kaksi tulossa lisääkin. On tosi kiva, että päästään näkemään pikkuista näin monta kertaa vielä ennen syntymää, ja toki sekin, että nää lisäultrat on nyt mahdollistaneet miehellekin mukana olemisen. Sukupuolta ei olla haluttu tietää, joten sen näkemistä oon aina yrittänyt parhaani mukaan vältellä, saa nähdä onnistuuko loppuun asti vai ei. :D

Vaunuja tai turvakaukaloa ei olla vielä ostettu, todennäköisesti hankitaan sitten käytettynä jostain lähempänä syntymää. Myös kehto ajateltiin ostaa, mutta muuten pärjäillään ainakin alkuun esikoisen vanhoilla tavaroilla. Aika vähällä tavaramäärällä kyllä alkuun pärjäileekin, ja varsinkin jos pystyy helposti käydä tarvittaessa kaupoilla. Ite muistan et esikoisen kohdalla jo ekoina viikkoina kantoliina ja sellainen sitterin tapainen olivat ihan ehdottomat, mutta nää toki vaihtelee lapsesta riippuen ja voisi jollain toisella jäädä kokonaan käyttämättäkin.
 
nettavierailija
Mä oon hieman lyhyempi, joten mulla maha kasvanu "hyvin".

Meillä on esikoinen päiväkoti-iässä ja ollaan sen vauva-ajalta säästetty kaikki tavarat ja vaatteet. Onneksi. Mulla kun on tuota pahoinvointia niin en todellakaan jaksais mitää hankintoja tehdä saati ravata kaupoissa. Pitäis vain saada inspiraatiota kaivaa ne vanhat vaatteet varastosta :D Mies saa mennä sinne hikoilemaan.

Onneks on elokuu. Alkuraskaudessa mä ajattelin et sitten joskus heinä-elokuussa on helpompaa mutta en usko että näillä viikoilla pahoinvointi lähtis enää pois. Päivä kerrallaan mentävä.
 
Elinanen
Kauniit nuo teidän valitsemat vaunut! Tosi kurjaa että jatkunut pahoinvointia koko raskauden, saa varmasti odottamaan kyllä lokakuuta entistä enemmän.

Mulla sellainen olo että nyt alkaa vasta vähän sisäistää että on edes raskaana kun pidempien lenkkien jälkeen alaselkä joskus vähän jomottelee. Vielä ei ole minun puolesta kiire lokakuuhun :D ihan erikoinen ajatus että äitiyslomalle pitäisi jäädä alle 2kk päästä!
 
Wilsu20
Onpa kurja kuulla Netta, että vieläkin paha olo vaivaa. Tsemppiä!

Mulla oli tänä aamuna outo olo. Heräsin ja vatsa/kohtu tuntui ihan löllöltä. Ei ollenkaan sellaiselta pinkeältä kuin yleensä. Käännyin vielä vatsan kautta toiselle kyljelle ja yleensä vatsallaan huomaan olevani raskaana. Nyt ei mitään. Menin tietysti vähän paniikkiin ja käännyin selälleni ja aloin vatsaa heiluttaa ja painella. Lopulta tuntui muutama liike/muksaisu ja kohtukin hieman kovettui. Mulla on istukka edessä, joten paljon vauva ilmeisesti liikkuu selkään päin ja aika harvoin liike tuntuu vatsan päältä. Mutta kyllä minä ne itse "sisäisesti" tunnen, jos eteen tai kylkiin muksii. Kai se on vaan uskottava, että mulla on edelleen paljon tilaa keskikropassa, joten vauva voi helposti edelleen piiloutua esim. lantioon. Silti tuo löysyys kyllä hetkellisesti pelästytti. Nyt taas tavallinen pinkeä olo, kun vauva jostain uiskenteli keskelle vatsaa potkimaan.
Eilen oli myös aika hiljainen päivä. Olen ollut myös viikolla kipeä, joten liikkeitä on tuntunut huonosti, kun on mennyt omien kiputilojen kestoon kaikki energia. Siksikin pelästytti. Ilmeisesti siellä kuitenkin elossa ollaan.
 
nettavierailija
Wilsu, uskon että hieman säikäytti :( hyvä jos jotain liikettä tuntuu nyt.

Kuinkas muuten, pääsettekö te vielä kyykkyyn? Itse pääsen aika hyvin kyykkimään, mutta sieltä nouseminen on vaikeaa :D Mä muistan että esikoista odottaessa mulla oli "tää ongelma" vasta ihan vikoilla viikoilla.
 
Elinanen
Täällä kyykitty lähipäivät mustikassa ja sienessä joten vielä ei maha rasita, mutta tosiaan minulla riesanakin tämä ”pieni” maha.. toivottavasti se tuosta vielä lähtee kasvamaan reilusti. Potkut on tosi kovia ja tuntuu säännöllisesti samoihin aikoihin pitkin päivää. Koko maha völjyy mukana kun hän liikkuu niin että näkyy vaatteistakin läpi :D nyt sentään saatu jo tälläinen pikku kumpu keräiltyä kasaan, mutta tämäkin tullut nyt ihan parin viikon sisään vasta:) toivon että ens neuvolassa jo suurempi mitta. Ultrassa kuitenkin ihan normaalikokoinen tyyppi. Oikeastaan nyt huomannut että kyljellään tai selällään tulee nukuttua kun aiemmin aina vatsallaan heräsin!
 
nettavierailija
Kuinkahan tässä käy. Nyt oli sikiön kasvukäyrä laskenu sen verran että sitä ruvetaan tarkkailemaan, ens viikolla ylimääräinen kontrolli siitä ja jos ei nouse niin äitipolille. Nyt siis rv30.

Muilla ollu vastaavaa?
 

Yhteistyössä