~*~ alkionsiirroista plussanneet ~*~

Itse ainakin huomaan harkkasupistelut kireytenä ja kovettumisena vatsalla ja sit noi kivuliaat supistukset vie kuumaan suihkuun ja tarvii ottaa särkylääkettä. Ei myöskään pysty tekemään mitään, kun mahaan selkään ja reisiin sattuu. Joten siis noi harkkasupistukset tulee useita kertoja päivässä, mut nyt ei oo ainakaan viikkoon ollut noita kivuliaita. Muistakaa juoda paljon. Yks supistelujen aiheuttaja on liian vähäinen juominen. Itsellä selkeesti auttaa. Toivottavasti kaikilla supistelut helpottaa ja saisitte tarvittaessa sairaslomaa.
 
  • Tykkää
Reactions: MyMa
Moi kaikki! Täällä on synnytetty ja synnytty❤

Vauva syntyi viime pe, 8.5. aamulla rv 41+5 joskus klo 05!

❤❤❤❤❤❤❤❤❤
Tyttö 46,5 cm ja 3300 g
❤❤❤❤❤❤❤❤❤


Seuraa piiiiiiitkä synnytyskertomus

Syntyi siis vasta raskausviikolla 41+5 eli melkein kaks viikkoa lasketun ajan jälkeen! Meinattiin käynnistykseen joutua ja kyllä sitä vähän sitten avitettiinkin, kun vaikka mulla alko jatkuvat supistukset jo ti niin ne oli sitten kai vähän heikonpuoleisia että avautuminen oli tosi hidasta. Ti aamuna alko ihan yllättäen supistukset kun olin nukkumassa ja niitä tuli n 5-10 minuutin välein n. kahdeksan tuntia, jonka jälkeen harvenivat 15-20 min välille pariksi tunniksi ja sitten taas jatkuivat n 10 minuutin väleillä yli vuorokauden eli keskiviikkoiltaan asti. Ke-iltana alkoivat taas tihentyä pikkuhiljaa ja voimistuakin ja soittelinkin yön aikana useampaan kertaan synnärille, jonne sitten lopulta to-aamulla klo 08 lähdettiin. Yllätys yllätys sairaalassa supistukset alkoivat laantumaan! Tulivat yhtäkkiä enää 15-20 minuutin välein. Olin ihan uupunut väsymyksestä koska en ollut kahteen vuorokauteen oikeastaan nukkunut muuta kuin noita supistusten välejä torkkunut jossain kohtaa. Sovittiin sitten että saan siellä kipulääkettä ja nukun siellä muutaman tunnin ja että sen jälkeen tod. näk. takaisin kotiin odottelemaan. Sainkin nukuttua ihanasti yli 3 tuntia ja sitten siinä vaiheessa oli jo hoitajien vuorojen vaihtunut ja uusi hoitaja olikin fiksu ja laittokin mut lääkärille kun olis joka tapauksessa seuraavana päivänä ollu se yliaikaiskontrolli. Lääkäri katsoi että kohdunsuu on 1-2 cm auki ja totesi vauvan olevan hyvissä asemissa tosi alhaalla ja tuumasi että kyllähän tää tästä on alkamassa että ei mitään kotiin vaan synnyttämään. Lisäksi lapsivettä oli vähänlaisesti niin siitäkin lääkäri sanoi että ei tässä nyt jäädä oottelemaan.

Sitten puhkastiin ne sikiökalvot että vähän vauhdittuis ja voimistuis supistukset. Ei ne siitä kuitenkaan mitenkään kovin siitä voimistuneet, tulivat ehkä n vartin välein, välillä tiheämmin. Yrittivät kolmen tunnin päästä aloittaa oksitosiinin mutta samaan aikaa vauvan sydänäänet laskivat ja lisää hoitajia ja lääkäri ryntäsi huoneeseen mutta sitten tilanne palautui normaaliksi. Sen jälkeen olivat varovaisia eivätkä uskaltaneet sitä oksitosiinia enää antaa ja muutenkin selkeesti varautuivat hätäsektioon.

Sitten kuitenkin n 5 tuntia kalvojen puhkaisusta alkoi olemaan aika kipeetä mutta silti suurin ongelma oli mun mielestä väsymys kun en ollut nukkunut kuin niitä 10-15 min supistusten välipätkiä tiistaista asti niin aloin olee niin heikko ja vapiseva et en pystyny olee pystyasennossa, joka taas autto kivuissa. Sit pyysin epiduraalin jota mä siis pelkäsin etukäteen mutta siinä ei kyllä mitään pelättävää ole, mieluummin otan sen epiduraalin vaikka nyt heti kuin verensokerin sormenpäästä!

Sitten oli kuin paratiisi se epiduraali koska se vei kaikki kivut ja sain nukkua! Nukuin 2+2 h ja sit ne kattokin että kohdunsuu oli täysin auki. Sitten vähän hengailin pystyasennossa ja se kipu oli jo erilaista kuin aiemmin kun alko vähän ponnistuttaa. Sit alkokin nopeesti ponnistusvaihe joka ei ollu yhtään kauheeta eikä kestäny kuin 24 minuuttia ja sitten oli vauva sylissä❤❤❤ Olin niin ihmeissäni et totesin heti vauva sylissä kätilöille ja lääkärille että ”miten tää oli näin helppoo, voisin synnyttää uudestaan vaikka heti” Synnytyksen kokonaiskestoksi kirjattiin 9,5 h. Mutta siis itse kyllä koin kokonaiskestoksi melkein kolme vuorokautta kun kyllä se sellasta kärvistelyä oli niiden supistusten kanssa kotona :-D

Vauva sai 9 pistettä mutta sitten parinkymmenen minuutin kuluttua ne alko kuuntelee että hengitys on vähän rohisevaa tai jotain ja ne vei sen lastenosastolle tsekkiin jonne se sit joutui jäämään yhdeksi yöksi. Ei ollut siis mitään sinänsä vakavaa, joku semmonen adaptaatiohäiriö tms jota ne sanoi että on melko yleinen että jotain kun kohdussa lapsen keuhkoissa on lapsivettä joka sitten syntyessä menee pois niin joskus sitten sinne jää ”kosteutta”.

Niin sitten vauva joutui olemaan siellä osastolla lähinnä seurannassa seuraavaan päivään ja ravasin häntä siellä katsomassa ja koitin imettää ja muuten lypsää jälleen omaa maitoa No seuraavana päivänä sitten kotiutu mun luokse ja sitten oltiin se vuorokausi siellä yhdessä ja sitten sunnuntaina eli äitienpäivänä kotiuduttiin kotiin

On ollu tosi ihanaa ja kaikki on menny tosi hyvin, sähläystä tietysti kaiken kanssa kun kaikki on mulle uutta ja sitten kun vauva oli siellä osastolla niin sai korviketta niin sitä piti jatkaa vielä vaikka siis haluan imettää mutta nyt alkuun sitä jatkettiin vähän aikaa niin siitä kaikkee säätöö niiden pullojen ja keittelyiden kanssa ja maidon lämmittämisen kanssa kun ei ollu mitään pulloja eikä mikroa! Käytiin ostaa pulloja ja mikro ja heti helpotti! Muutenkin nyt onneksi imetys sujuu mallikkaammin, toisen rinnan kanssa on vähän hankalampaa kun nänni on huono ja puoli on mulle vaikea.

Vauva on ihan maailman ihanin❤❤❤ja ihan hassun pieni, mun kohdalla siis tuo pieni maha ja pieni sf tarkoittivat myös pientä vauvaa❤ Kaikki pienetkin vaatteet on ihan liian isoja, tilailin nopeesti nyt netistä vähän lisää vaatteita ettei vauvaliinin tarvi nyt ihan ryysyissä kulkea! Vauva on valloittava ja tosi jäntevän oloinen ja niin kaunis❤

Oon ihan hirveessä unenpuutteessa mutta ihmeesti sitä jaksaa, kai se on nää hormonit! Vauva on tosi yörytminen ja lisäksi en oikeen osaa nukkua, nyt jo kyllä paljon paremmin mutta alku meni kyllä ihan 1,5 h/vrk unilla. Arki on lähtenyt ihanasti käyntiin, oon ihan ihmeissäni että miten näin sujuvasti kaikki voi mennäkin!

Mulla ei leikattu välilihaa eikä oikeestaan tullu repeämiä, siellä oli pari ”nirhaumaa” jotka ommeltiin puudutuksessa enkä tuntenut mitään ja siis niitä tikkejä tuli vaan pari. En oo ollu yhtään kipeä synnytyksen jälkeen, yhtäkään kipulääkettä en ole tarvinnut ja kävin ihan reippaasti suihkussakin jo heti synnytyssalissa kun yksin siis olin kun vauva vietiin sinne osastolle.

Yksin synnyttäminen oli mulle ihan nappi valinta, en olis yhtään kestäny että siinä olis joku ollu vieressä lässyttämässä, en olis voinu keskittyä ja olla ollenkaan, sanoin niille kätilöillekin että olkaa hiljaa ja älkää koskeko kun mua sattuu! Ja omat vaatteet oli päällä synnytyksessä ihan loppuun asti ja sama mekko tänään päällä pesun kautta toki mutta eipä siihen juuri tahroja ollut tullut, eli mun kokemuksen mukaan omissa vaatteissa voi hyvin synnyttää, musta ne omat vaatteet on jotenkin voimauttavat ja sitten ei tule niin kuumakaan hihattomassa mekossa kuin siinä sairaalan pitkähihaisessa.

Espoon sairaalan henkilökunta oli aivan huippua siellä synnytysosastolla, kehuinkin niitä moneen kertaan maasta taivaisiin kun niin ihailtavaa ammattitaitoa ja työtä tekevät. Totesin etten tiennyt näin hyvää hoitoa/palvelua olevan olemassakaan ja ettei varmasti edes amerikkalaisessa yksityissairaalassa saisi näin hyvää hoitoa :)

Mukavaa viikkoa kaikille ja nauttikaa raskauksistanne❤

❤Karhurouvanen ja vauva 9 pv❤
 
vierailijaAislinn83
Oon käyny jännityksellä kurkkimassa tässä jo pitkän aikaa että KOSKA! Ja nyt sain tiedon! Aivan sylikaupalla onnea @Karhurouvanen rakas! <3 <3 ihana tyttö on täällä!
Kiitos synnytyskertomuksesta, ihana että kuitenkin pitkän latenssivaiheen jälkeen loppu meni hieman helpommin! Nyt nauttia vauvasta. <3

ajatella, me tehtiin se mistä viime toukokuussa vielä haaveiltiin...

voi että, onnellista on tää, pienen syntymä. :) minä kans tykkäsin kovasti saamastani hoidosta, todella ihania oli koko henkilökunta.
Mulla syntyi poika 41+0 painaen 3600. Että kauheesti ei eroa ollut vaikka kans yliajalle meni viikon lasketusta.
 
  • Tykkää
Reactions: Karhurouvanen
@Karhurouvanen, olenkin täällä kärkkynyt synnytysuutisia. Lämpimät onnittelut ja hienoa, että sait hyvän synnytyskokemuksen :). Täällä vauva kohta kuukauden. Hyvin kasvaa ja voi. Imetys ei onnistu edelleenkään, ja huomenna mennään erikoislääkärille tarkistuttaan suu, kun imu on niin heikko. viihdyn superhyvin kotona ja voin paljon paremmin kuin raskaussikana ja uusperheongelmatkin ovat helpottaneet yhteisen lapsen myötä.
 
Moi kaikki! Täällä on synnytetty ja synnytty

Vauva syntyi viime pe, 8.5. aamulla rv 41+5 joskus klo 05!

Tyttö 46,5 cm ja 3300 g


Seuraa piiiiiiitkä synnytyskertomus

Syntyi siis vasta raskausviikolla 41+5 eli melkein kaks viikkoa lasketun ajan jälkeen! Meinattiin käynnistykseen joutua ja kyllä sitä vähän sitten avitettiinkin, kun vaikka mulla alko jatkuvat supistukset jo ti niin ne oli sitten kai vähän heikonpuoleisia että avautuminen oli tosi hidasta. Ti aamuna alko ihan yllättäen supistukset kun olin nukkumassa ja niitä tuli n 5-10 minuutin välein n. kahdeksan tuntia, jonka jälkeen harvenivat 15-20 min välille pariksi tunniksi ja sitten taas jatkuivat n 10 minuutin väleillä yli vuorokauden eli keskiviikkoiltaan asti. Ke-iltana alkoivat taas tihentyä pikkuhiljaa ja voimistuakin ja soittelinkin yön aikana useampaan kertaan synnärille, jonne sitten lopulta to-aamulla klo 08 lähdettiin. Yllätys yllätys sairaalassa supistukset alkoivat laantumaan! Tulivat yhtäkkiä enää 15-20 minuutin välein. Olin ihan uupunut väsymyksestä koska en ollut kahteen vuorokauteen oikeastaan nukkunut muuta kuin noita supistusten välejä torkkunut jossain kohtaa. Sovittiin sitten että saan siellä kipulääkettä ja nukun siellä muutaman tunnin ja että sen jälkeen tod. näk. takaisin kotiin odottelemaan. Sainkin nukuttua ihanasti yli 3 tuntia ja sitten siinä vaiheessa oli jo hoitajien vuorojen vaihtunut ja uusi hoitaja olikin fiksu ja laittokin mut lääkärille kun olis joka tapauksessa seuraavana päivänä ollu se yliaikaiskontrolli. Lääkäri katsoi että kohdunsuu on 1-2 cm auki ja totesi vauvan olevan hyvissä asemissa tosi alhaalla ja tuumasi että kyllähän tää tästä on alkamassa että ei mitään kotiin vaan synnyttämään. Lisäksi lapsivettä oli vähänlaisesti niin siitäkin lääkäri sanoi että ei tässä nyt jäädä oottelemaan.

Sitten puhkastiin ne sikiökalvot että vähän vauhdittuis ja voimistuis supistukset. Ei ne siitä kuitenkaan mitenkään kovin siitä voimistuneet, tulivat ehkä n vartin välein, välillä tiheämmin. Yrittivät kolmen tunnin päästä aloittaa oksitosiinin mutta samaan aikaa vauvan sydänäänet laskivat ja lisää hoitajia ja lääkäri ryntäsi huoneeseen mutta sitten tilanne palautui normaaliksi. Sen jälkeen olivat varovaisia eivätkä uskaltaneet sitä oksitosiinia enää antaa ja muutenkin selkeesti varautuivat hätäsektioon.

Sitten kuitenkin n 5 tuntia kalvojen puhkaisusta alkoi olemaan aika kipeetä mutta silti suurin ongelma oli mun mielestä väsymys kun en ollut nukkunut kuin niitä 10-15 min supistusten välipätkiä tiistaista asti niin aloin olee niin heikko ja vapiseva et en pystyny olee pystyasennossa, joka taas autto kivuissa. Sit pyysin epiduraalin jota mä siis pelkäsin etukäteen mutta siinä ei kyllä mitään pelättävää ole, mieluummin otan sen epiduraalin vaikka nyt heti kuin verensokerin sormenpäästä!

Sitten oli kuin paratiisi se epiduraali koska se vei kaikki kivut ja sain nukkua! Nukuin 2+2 h ja sit ne kattokin että kohdunsuu oli täysin auki. Sitten vähän hengailin pystyasennossa ja se kipu oli jo erilaista kuin aiemmin kun alko vähän ponnistuttaa. Sit alkokin nopeesti ponnistusvaihe joka ei ollu yhtään kauheeta eikä kestäny kuin 24 minuuttia ja sitten oli vauva sylissä Olin niin ihmeissäni et totesin heti vauva sylissä kätilöille ja lääkärille että ”miten tää oli näin helppoo, voisin synnyttää uudestaan vaikka heti” Synnytyksen kokonaiskestoksi kirjattiin 9,5 h. Mutta siis itse kyllä koin kokonaiskestoksi melkein kolme vuorokautta kun kyllä se sellasta kärvistelyä oli niiden supistusten kanssa kotona :-D

Vauva sai 9 pistettä mutta sitten parinkymmenen minuutin kuluttua ne alko kuuntelee että hengitys on vähän rohisevaa tai jotain ja ne vei sen lastenosastolle tsekkiin jonne se sit joutui jäämään yhdeksi yöksi. Ei ollut siis mitään sinänsä vakavaa, joku semmonen adaptaatiohäiriö tms jota ne sanoi että on melko yleinen että jotain kun kohdussa lapsen keuhkoissa on lapsivettä joka sitten syntyessä menee pois niin joskus sitten sinne jää ”kosteutta”.

Niin sitten vauva joutui olemaan siellä osastolla lähinnä seurannassa seuraavaan päivään ja ravasin häntä siellä katsomassa ja koitin imettää ja muuten lypsää jälleen omaa maitoa No seuraavana päivänä sitten kotiutu mun luokse ja sitten oltiin se vuorokausi siellä yhdessä ja sitten sunnuntaina eli äitienpäivänä kotiuduttiin kotiin

On ollu tosi ihanaa ja kaikki on menny tosi hyvin, sähläystä tietysti kaiken kanssa kun kaikki on mulle uutta ja sitten kun vauva oli siellä osastolla niin sai korviketta niin sitä piti jatkaa vielä vaikka siis haluan imettää mutta nyt alkuun sitä jatkettiin vähän aikaa niin siitä kaikkee säätöö niiden pullojen ja keittelyiden kanssa ja maidon lämmittämisen kanssa kun ei ollu mitään pulloja eikä mikroa! Käytiin ostaa pulloja ja mikro ja heti helpotti! Muutenkin nyt onneksi imetys sujuu mallikkaammin, toisen rinnan kanssa on vähän hankalampaa kun nänni on huono ja puoli on mulle vaikea.

Vauva on ihan maailman ihaninja ihan hassun pieni, mun kohdalla siis tuo pieni maha ja pieni sf tarkoittivat myös pientä vauvaa Kaikki pienetkin vaatteet on ihan liian isoja, tilailin nopeesti nyt netistä vähän lisää vaatteita ettei vauvaliinin tarvi nyt ihan ryysyissä kulkea! Vauva on valloittava ja tosi jäntevän oloinen ja niin kaunis

Oon ihan hirveessä unenpuutteessa mutta ihmeesti sitä jaksaa, kai se on nää hormonit! Vauva on tosi yörytminen ja lisäksi en oikeen osaa nukkua, nyt jo kyllä paljon paremmin mutta alku meni kyllä ihan 1,5 h/vrk unilla. Arki on lähtenyt ihanasti käyntiin, oon ihan ihmeissäni että miten näin sujuvasti kaikki voi mennäkin!

Mulla ei leikattu välilihaa eikä oikeestaan tullu repeämiä, siellä oli pari ”nirhaumaa” jotka ommeltiin puudutuksessa enkä tuntenut mitään ja siis niitä tikkejä tuli vaan pari. En oo ollu yhtään kipeä synnytyksen jälkeen, yhtäkään kipulääkettä en ole tarvinnut ja kävin ihan reippaasti suihkussakin jo heti synnytyssalissa kun yksin siis olin kun vauva vietiin sinne osastolle.

Yksin synnyttäminen oli mulle ihan nappi valinta, en olis yhtään kestäny että siinä olis joku ollu vieressä lässyttämässä, en olis voinu keskittyä ja olla ollenkaan, sanoin niille kätilöillekin että olkaa hiljaa ja älkää koskeko kun mua sattuu! Ja omat vaatteet oli päällä synnytyksessä ihan loppuun asti ja sama mekko tänään päällä pesun kautta toki mutta eipä siihen juuri tahroja ollut tullut, eli mun kokemuksen mukaan omissa vaatteissa voi hyvin synnyttää, musta ne omat vaatteet on jotenkin voimauttavat ja sitten ei tule niin kuumakaan hihattomassa mekossa kuin siinä sairaalan pitkähihaisessa.

Espoon sairaalan henkilökunta oli aivan huippua siellä synnytysosastolla, kehuinkin niitä moneen kertaan maasta taivaisiin kun niin ihailtavaa ammattitaitoa ja työtä tekevät. Totesin etten tiennyt näin hyvää hoitoa/palvelua olevan olemassakaan ja ettei varmasti edes amerikkalaisessa yksityissairaalassa saisi näin hyvää hoitoa

Mukavaa viikkoa kaikille ja nauttikaa raskauksistanne

Karhurouvanen ja vauva 9 pv
Paljon onnea, ihana kuulla että kaikki meni hyvin! <3
 
  • Tykkää
Reactions: Karhurouvanen
Täällä rakenneultra ohi, ei jäänyt epäselvää ja meille tulee toinen tyttö <3 olen niin onnellinen, meidän esikoinen toivonut kovasti siskoa ja tänään pääsen kertomaan että hän sen saa! :)
Kaikki oli oikein hyvin. Napanuora lähti istukasta ei keskeltä vaan sivusta, mikä voi aiheuttaa pienempää kasvua. Mutta en ole huolissani yhtään, tyttö meinaan vastasi edelleen vanhempaa kooltaan. Esikoisesta tässä kohtaa paino arvio oli jotain 300g ja nyt oli melkein puolikiloa. 28.7 kasvukontrolli vielä, vaikka ultraaja sanoi että hän ei määräisi edes ellei olisi sääntö. :)
Rv 21+3
 
Kiitos onnitteluista kaikille❤❤❤ Onhan tää ihan huippua!

@Aislinn83 niin ihanan osuvasti sanoit että Uskomatonta että tehtiin tosiaan se mistä vuos sitten vasta haaveiltiin! Ja sillon se tuntu niin kaukaiselta, miltei mahdottomalta tai ainakin tosi isolta haaveelta! Kävinkin synnytystä ootellessa aina kurkkimassa tota listaa kun muistan että sullakin meni yli lasketun, selasin niitä vanhoja kirjotuksiakin vertaistukimielessä kun aattelin et kääk et kuin pitkäks menee :-D

@nyuu Kiitokset❤ Joo mähän mietin ihan viimeseen asti että Lohja vai Espoon sairaala mutta oli kyllä tosi hyvä kokemus toi Espoo! Mulla kävi vielä tuuri kun sillon sattu olee tosi hiljainen yö kuulemma!

@kirsillevauva Ihanalta kuulostaa teidän elo❤ Teidän vauvakin jo kuukauden❤ Tosi ikävää ettei se imetys meinaa onnistua. Miten teidän lääkärikäynti meni, tuliko sieltä selvyyttä asiaan?

Meillä on mennyt ihanasti❤ Rakastan olla kotona vauvan kanssa ja nyt on mieskin toistaiseksi kotona niin on ollu aivan ihanaa olla vaan eikä ole mitään kiirettä mihinkään. Tää vauva on ihan yörytminen, onneksi olen minäkin ja mieskin aika lailla. Vauva valvoo pitkälti yöt ja päivät sitten nukkuisi. Alkuun kävi ”yöunille” klo 07-08 mutta nyt se on myöhäistynyt siten että alkaa nukkumaan vasta klo 11-12! Oon jo neuvolaan ja synnärillekin kerennyt soittaa pariin otteeseen ties mistä asiasta mutta viimesin soitin kun tuntu ripulia olevan ja ihmettää tää vauvan vähäunisuus, oli toissayönä ”hereillä” klo 23-11 paitsi että nukku tässä välissä 1hx1 ja lisäksi 2x30 min. Mutta ne kyllä rauhotteli et ihan normaalia, tiheän imun kautta ja yörytmisyyttä yms. Että kai se sitten on, ainakin vauva on ihan virkeä ja pääosin rauhallinen, välillä näyttää vatsa vaivaavan juurikin öisin mutta enimmäkseen on hyvä. Ei siis sinänsä huuda tai muuta sellasta.

Sitten on ollut ongelmaa että vauva nukahtaa tissille/syliin mutta omaan sänkyyn siirrettäessä tai viimeistään vartin päästä herää. Tätä sitten jatkui tuntikausia. Nyt helpottanut aika paljon kun siirrettiin nukkumaan tohon ”sitteri-keinu-päiväsänkyyn”, kai toi oma sänky on sitten liian iso vauvan mielestä, vaikka ei sekään suuren suuri ole kun on toi sleepi mini -ensisänky, mutta siitä vauva ei näytä yhtään tykkäävän :-D. Paitsi päivällä. Päivällä kaikki menee :-D

Noh tässä nyt tuli vähän jaarittelua, siirtyneen piakkoin tuonne vauvaketjun puolelle :)

Ihanaa jatkoa teille kaikille raskauksiinne! Mä ihan jo ikävöin raskausaikaa ja haluaisin olla jo hetikohta uudestaan raskaana :-D En nyt tietty vaan sen raskausajan takia vaan vauva on niin ihana❤❤❤ Ihan välillä meinaa itkettää kun tää vauva kasvaa niin nopeasti! Nyt on siis kahden viikon ikäinen mutta jo jotenkin niin paljon isompi ja erilainen kuin kaksi viikkoa sitten!

Karhurouvanen & vauva 16 pv
 
@Jasmina20, onnea tyttölupuaksesta. Neljän tytön äitinä olen tyttöfani <3

@Karhurouvanen, hienoa että viihdyt kotona. Tuo valvominen vaan kuulostaa hirmu raskaalta, toivottavasti helpottaa.

Meidän neiti kävi korva-nenä- ja kurkkulääkärilä Töölössä Mehiläisessä ja lääkäri kertoi huulijänteen olevan erityisen kireän ja koko yläikenen. Jänne leikattiin paikallispuudutuksessa ja kotiinpäästyämme alkoi imetys :) En ole siis ole antanut pulloa kohta viikkon ja tämä imettäminen on huippua! Turhauttaa vaan, kun lastenlääkäri JOrvissa ei osannut katsoa suuta, ja menetettiin kuukausi imetystä! Neiti valvoo turhan pitkään mun makuun, yleensä aamukolmeen. Eilen oli juhlaa, kun meni nukkumaan jo kello 24.00.
 
@kirsillevauva Wau, ihanaa että saitte avun imemiseen ja noin näpsäkkäästi! Ihanaa että pääsit nyt imettämään, mun mielestä tää imettäminen on jotain niin ihanaa❤ Uskomatonta etteivät tollasta huomanneet Jorvissa!

Meillä on korviketta mennyt lisänä mutta nyt vaihdoin lisämaidon omaan maitoon, etten anna enää korviketta lain vaan lypsän itteltä ja annan sitten pullosta kun suosittelivat lisämaitoa siis neuvolasta kun vauvalla oli kyllä pituutta ja päänympärystä tullut hyvin mutta paino ei ollut noussut tarpeeksi, noussut 100 g/vk kun pitäisi kuulemma vähintään 150 g/vk.

Onhan tää vauvan yövalvominen sinänsä aika rankkaa, vielä tää nyt menee kun kyse näin lyhyestä ajasta ja mulle tosiaan yövalvominen sinänsä sopii ja odottelen että jos rytmi muuttuisi muutamassa viikossa, toivossa on hyvä elää :-D

Mukavaa alkavaa viikkoa kaikille :)

❤Karhurouvanen & vauva 17 pv❤
 
Viimeksi muokattu:
Ihana lukea teidän ensihetkistä @Karhurouvanen ♥ Hormonipöhnä oikein loistaa tekstistä, hyvällä tavalla :D Ne ekat viikot ja kuukaudet on jotenki ihan taianomaisia, kun alkaa vasta tajuta että tämä ihana pallero ei ole menossa minnekään vaan on ihan iki oma ja ihana ♥ Yhyy, oikein herkistyn täällä teidän ja muiden puolesta!

@kirsillevauva Onpa mahtavaa, että pääsitte lopulta imetykselle kun sitä olit toivonutkin! :) Voi olla näköjään pienestä kiinni, noista kireistä jänneasioista kyllä tuntuu olevan monenmoista mielipidettä. Ainakin mammojen FB-ryhmissä kuohuu aiheen ympärillä...

@Jasmina20 Onnea tyttölupauksesta! ihana juttu, kun siskokin oli sitä jo odottanut. Ja hienoa että kaikki muutenkin hyvin :)

Mulla oli tänään myös rakenneultra, ja siellä kaikki kunnossa <3 Koko oli 2 päivää edellä viikkoja kuten oli np-ultrassakin jo. Ja meille tulossa erehtymättämästi toinen poika :) Ei siitä pikku pippelistä voinut erehtyä ja sain siitä kuvan vielä kotiinkin :D Koko oli jotain 350g ja pituus CRL 16cm.

Ihanaa, kun kaikki oli kunnossa. Maha alkaa pömpöttää ihan kunnolla ja olokin vähän raskaan tuntuinen. Pyöräillessä ottaa maha jo tielle ja muutenkaan ei oikein fyysinen rasitus tunnu hyvältä. Vaikka oma fiilis syyksi on enemmän huonon kunnon puolella, olen hoikka luonnostaan mutta liikunnasta en pidä sitten yhtään. Harmittaa kun ei näiden kahden lapsen välissä yhtään tullut treenattua. Nyt pakkopullana koitan edes lantionpohjaa treenata.

Ihanaa kun alkaa kesä jo kurkistella, mieliala on aika hattaraa nyt, koronarajoituksiinkin on jo tottunut. Pikkuhiljaa pitäisi alkaa tehdä vaatteista vauvalle inventaaria jne, esikoiselta valtaosa kyllä tallessa. Hänet pitäisi vielä siirtää omaan huoneeseen nukkumaan kesän aikana.

Harmi kun ei nyt tule uusia palstailijoita kun hoidoissa oli kaikilla taukoa ja heti näkyy "aukkona". Kertokaahan siis vanhat kuulumisianne :)

MyMa 20+3
 
vierailija
Hei!
Olen menossa PAS:iin, mutta ajattelin kysyä teiltö jo plussanneilta, kun olette jo läpikäyneet tämän vaiheen. Eli: otan nyt estrogeeniä 6 mg/päivä, ja kohtu on nyt alkanut tuntua erilaiselta. Muistan että viime yritykselläkin tunsin limakalvon kasvun jotenkin, mutta nyt kohtu tuntuu enemmän kuin viimeksi, voisi sanoa että painaessa se myös hieman aristaa. Ultra on maanantaina enkä haluaisi sitä ennen kiitää klinikalle kun sinne on sadan kilsan matka suuntaansa...
Oliko teillä tuntemuksia limakalvon kasvaessa? Lääkkeen käyttöohjeessa sanotaan että vatsan tuntemukset ovat mahdollisia. Pelkään että tämä onkin jokin tulehdus ja hoito taas siirtyy...
Kiitos jos joku ehtii kommentoida!
 
Hei!
Olen menossa PAS:iin, mutta ajattelin kysyä teiltö jo plussanneilta, kun olette jo läpikäyneet tämän vaiheen. Eli: otan nyt estrogeeniä 6 mg/päivä, ja kohtu on nyt alkanut tuntua erilaiselta. Muistan että viime yritykselläkin tunsin limakalvon kasvun jotenkin, mutta nyt kohtu tuntuu enemmän kuin viimeksi, voisi sanoa että painaessa se myös hieman aristaa. Ultra on maanantaina enkä haluaisi sitä ennen kiitää klinikalle kun sinne on sadan kilsan matka suuntaansa...
Oliko teillä tuntemuksia limakalvon kasvaessa? Lääkkeen käyttöohjeessa sanotaan että vatsan tuntemukset ovat mahdollisia. Pelkään että tämä onkin jokin tulehdus ja hoito taas siirtyy...
Kiitos jos joku ehtii kommentoida!
Moi vierailija ja tsemppiä siirtoon :)
En muista tarkkaan, onko tullut estrogeenista tuntemuksia. Onko sulla tabletti vai laastari? Entä onko lugesteronia? Mulla on aina siirroissa (6 kpl) on ollut 2x Zumenon (estrogeeni) ja lugesteron 2x2 päivässä. Sen muistan, että luget aloittaessa alkaa alapää tuntua turvonneelta :D Mutta tuosta kohdun aristuksesta en kyllä itseäni tunnista. Mutta ei kai se kovin todennäköistä ole, että sulla olisi joku tulehdus..? Varsinkin, jos selkeästi estrogeenin aloituksesta on tullut tuo tunne. Oletko kysynyt puhelimitse klinikalta?

Sori ei nyt ehkä kauheasti vastannut sun kysymyksiin, mutta en itse murehtisi tuota oiretta :)

MyMa
 
Harmi kun ei nyt tule uusia palstailijoita kun hoidoissa oli kaikilla taukoa ja heti näkyy "aukkona". Kertokaahan siis vanhat kuulumisianne

MyMa 20+3

Mie olen "uusi", mutta olen vain seuraillut teän juttelua, kun ite olen niin eri vaiheessa menossa. Nyt siis rv 13+1 ja meille ehdittiin juuri ennen korona sulkua tehdä 2. Icsi ja siitä tuoresiirrosta tärppäsi tämä pikkuinen. Itteä on harmittanut, että uusia hoidoista raskautuneita ei ole, ei ole ollu oikein tuota alkuraskauden vertaistukea. Noissa "normaalisti" raskautuneiden ryhmissä jonkin verran keskustellu, mutta on se niin eri asia kuitenkin.

Mukavaa kesän alkua kaikille! :giggle:
 
vierailija
Moi vierailija ja tsemppiä siirtoon
En muista tarkkaan, onko tullut estrogeenista tuntemuksia. Onko sulla tabletti vai laastari? Entä onko lugesteronia? Mulla on aina siirroissa (6 kpl) on ollut 2x Zumenon (estrogeeni) ja lugesteron 2x2 päivässä. Sen muistan, että luget aloittaessa alkaa alapää tuntua turvonneelta Mutta tuosta kohdun aristuksesta en kyllä itseäni tunnista. Mutta ei kai se kovin todennäköistä ole, että sulla olisi joku tulehdus..? Varsinkin, jos selkeästi estrogeenin aloituksesta on tullut tuo tunne. Oletko kysynyt puhelimitse klinikalta?

Sori ei nyt ehkä kauheasti vastannut sun kysymyksiin, mutta en itse murehtisi tuota oiretta

MyMa
Tuhannet kiitokset, MyMa!
Olet oikeassa, tulehdus epätodennäköinen syy tässä tilanteessa.
Luget tulee mukaan vasta viikon päästä.
Hoito siirtynyt koronan takia ja ehkä tässä on vain paniikissa että taasko se katkeaa johonkin...
Aurinkoista viikkoa sinulle!
 
  • Tykkää
Reactions: MyMa
Onnea hyvistä ultrakuulumisista @Jasmina20 ja @MyMa :) mulla oli tänään toinen neuvolalääkäri, siellä kaikki hyvin: vauva on raivotarjonnassa ja lääkärin mukaan keskikokoinen. Kohdunsuu oli vielä takana, kiinni ja kiinteä mutta hieman jo lyhentynyt. Sf-mitta on edelleen keskikäyrällä mikä sopii hyvin lääkärin arvioon keskikokoisesta vauvasta; myös lapsivettä näytti olevan ultrassa ihan normaalisti. Eli eipä tässä muuta kuin jatketaan pikkuneidin kasvattamista kunnes hän haluaa tulla ulos yksiöstään :) Viikkoja on jo 35+5 eli reilun viikon päästä ollaan täysiaikaisia. Aurinkoista alkukesää kaikille!
 
Onpas lyhyt tuo meidän odottavien lista! Ja @Pupuna112 sun laskettu aika on mun eka äitiyslomapäivä. :) Huomenna taas radikontrolli äitiyspolilla ja ensi viikolla neuvola. Vähän tuntuu nyt turhilta nuo neuvolakäynnit kun kaikki katotaan niin tarkkaan tuolla polilla. Paastosokerit on taas olleet mitä sattuu, syön aika samalla tavalla joka päivä, mutta silti suunnilleen joka toinen päivä on liian korkea lukema. Pitänee taas nostaa annostusta.

Mulla on vihdoin alkanut vatsa näkymään! Tietty kevyempi vaatetuskin auttaa asiantilan huomaamista. Eilen ekaa kertaa yksi koiratuttu kysy olenko raskaana. :) Töissä on edelleen aika lailla kiristellyt vatsaa, pitää huomenna kysyä lääkäriltä mitä se siitä tuumaa ja jos on taas sisätutkimuskin, niin selviää onko mikään avautunut tai lyhentynyt ennen aikojaan. Toivottavasti ei, mutta olisi helpompi jäädä sairaslomalle (jos tarvitsee) kun olisi joku konkreettinen syy. Ei mulla kyllä taida enää olla kuin parikymmentä työpäivää, ainakaan teoriassa se ei tunnu kovin paljolta.

30+5
 

Yhteistyössä