Saataisiinko uusi julkinen yhteiskeskustelu

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Ihana kun 6v laulaa 'mä en kestä kun sä katot mua tolleen...' ja välillä moittii kun hiukset on kuulema liian paksut, pörröiset ja pitkät ja sitten taas laulaa 'mä en kestä kun sä oot niin ihana ja 'onneks et rakastunut naapurin Villeen' ja sitten hyppää lattialle tanssimaan ja mulla on hiuksissa niin nätti ja koristeltu letti ettei kunnolla liikkua uskalla...tai voio_O
 
r0s
  • Tykkää
Reactions: Elena777
Ne liidelin timjami-sitruuna-vastaavat vasta kamalia ovatkin.

En tajua, miten niin hyvistä mausteista edes saa niin pahanmakuista.
Se on se pistävä teollinen maku. Sama kuin kouluruuassa: vaikka se ois ollu keittiöltä lähtiessä mitä kurmeeta, niin tunnin-pari lilluminen niissä metallikipoissa marinoi ne ihan kamaliksi.
Vaikka eihän kotona noin käy, eikä pistävää makua tule, joten en tiedä missä syy...
 
vierailija
Ai juu, muisti palailee pätkittäin.:oops: -Marinadiohjeet on aina kullanarvoisia, kaivan sen jostain. (y)
Vihattu lisäaine tosin nykyään usein korvataan kasviperäisellä arominvahventeella, hiivauutteella. Syynä tähän on se, että lihatalot saavat natriumglutamaatista kiukkuista palautetta asiakkailta.

Kuluttaja-lehti kuitenkin muistuttaa, että hiivauute sisältää samaa glutamaattihappoa kuin natriumglutamaattikin. Hiivauutteella ei ole e-koodia.Viranomaisten mukaan natriumglutamaatti on turvallisena pidetty lisäaine. Osa ihmisistä kuitenkin kokee sen esimerkiksi aiheuttavan päänsärkyä.
 
vierailija
Myös marinadien lisäainepaljous vieroksuttaa monia. Ostimme juttua varten kokeeksi kolme marinadituotetta, joista lisäaineita löytyi peräti 16 erilaista sorttia. Joukossa on aromivahvenne natriumglutamaatti, jota on epäilty monenlaisista allergiankaltaisista oireista ja jopa ylipainon aiheuttamisesta.
Natriumglutamaatti on arominvahvenne, jota käytetään yleisesti kiinalaisessa ruoassa. Nykyään natriumglutamaattia lisätään tuhansiin ruokiin, joita sinä ja perheesi syötte.

Natriumglutamaatti on yksi haitallisimmista lisäaineista. Sitä lisätään kaikkeen: tölkkikeittoihin, kekseihin, lihaan, salaattikastikkeisiin, vauvanruokaan, maidonkorvikkeeseen ja lastesi koululounaaseen.

Natriumglutamaatti ei ole mauste, kuten suola tai pippuri. Se vahvistaa makua, minkä vuoksi prosessoitu liha ja pakasteruoat maistuvat paremmalta kuin miltä ne normaalisti maistuisivat. Natriumglutamaatti saa ruoat maistumaan tuoreemmalta ja tuoksumaan paremmalta, salaattikastikkeet ovat maukkaampia ja tölkkiruoat maistuvat vähemmän säilykkeeltä.

Kaikki käy järkeen, sillä tuottaahan natriumglutamaatti suurille ruokayhtiöille voittoa, ja he välittävät vain rahasta. Mutta aiheuttaako natriumglutamaatti haittaa terveydelle?
 

Yhteistyössä