Elämättömän elämän häpeä

• Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Ja tekemällä nuo kaikki voi silti jäädä ilman työpaikkaa. Tilastolliset todennäköisyydet ovat olemassa ja laskettuja. On turhaa alkaa niiden kohdalla selittämään mustaa valkoiseksi. Ei tässä maassa ole työpaikkoja joihin ei ole kilpailua, eikä ole työpaikkoja joiden hakijoissa tyhjän CV:n omaava olisi millään tavalla edes jonon puolivälissä.

Jos työllistyminen olisi noin helppoa, niin mikseivät kaikki Suomen kymmenet tuhannet työttömät noudata noita neuvoja?

[ap]
Jos olet hyvä työntekijä niin työnantajilla on intressi palkata sinut. Työnantajilla nimittäin ei ole mitään itsetarkoitusta palkata juuri sellaista työntekijää jolla on hieno CV.

CV:n ainoa rooli on auttaa työnantajaa sen arvioimisessa, onko joku hänelle ennalta tuntematon hakija todennäköisesti osaava ja ahkera vai eikö ole. Jos työnantaja tuntee hakijan jo ennalta ja tietää tämän osaavaksi ja ahkeraksi ei CV:n mahdollisilla puutteilla ole merkitystä.

Mitä väliä on jollain ala/yläasteen tai lukion jutuilla aikuisen ihmisen elämässä? Aivan, ei mitään. Silloin mä valitettavasti luin kirjoja, suunnittelin paperilla taloja ja etsin yötaivaalta tähtikuvioita, kun tulevaisuuden kannalta olisi kannattanut olla ryyppäämäässä, pelaamassa tyttöjen kanssa pullonpyöritystä ja etsimässä ensimmäistä tyttöystävää. Nyt tilanne onkin, että ei ole työllistymiseen positiivisesti vaikuttavaa historiaa, eikä osaamista, joka poistaisi yksinäisyyden.

[ap]
Mun mielestä sun ei kannata määrittää itseäsi sanalla luuseri.
Jos olit kiinnostunut tähtitieteestä ja kirjoista, niin sä olet/olet nuorena ollut ehkä pohdiskeleva, harkitseva, introvertti? Ja siinä ei ole mitään pahaa.
Tietysti introverttiys tarkoittaa sitä että ei muijaa ja työpaikkaa saa niin helposti, kuin ne itsevarmat suupaltit.
Se mitä haaveilija/introvertti tarttee on lempeä hyväksyminen. Aloita itsestäsi se.

Mut toisaalta. Mä tunnen paljon ihmisiä jotka ovat sössineet elämänsä kun ovat kauhealla vimmalla tehneet kaikkea. No sitten on tullut ero, joku jää kiinni varatun kanssa panemisesta, lapset kärsineet, on tullut konkurssi. Paljon häpeää.

Ehkä sä haluaisit että olisit mieluummin kokenut ja epäonnistunut, kuin että sulla ei ole mitään. Mun sinkkukaveri aikoinaan huokasi:kun ois mies jonka kanssa tehdä edes virheitä, eli olisi edes jotakin elämää. No, sai miehen mut vaikea ero tuli mikä pisti ympärillä olevatkin ihmiset koville.

Sanoisin että ole iloinen ettet ole pistänyt kenenkään avioliittoa sekaisin tai jättänyt lapsia isäänsä vaille. Sä voit tuntea olevasi taakka muille koska et ole asioita tehnyt, mutta joillekin muille soisi etteivät he olisi niitä asioita tehneet. He rikkovat muiden tunteita ja kokonaisia perheitä.

Joo, voidaan kaikki yhdessä todeta että tarvitsisit enemmän joitain luonteenpiirteitä, kuten hyvä itsetunto, rohkeus, sosiaalisuus, blaablaablaa. Mutta se ettei sulla esim.muijaa ole, voi olla merkki hyvästä harkitsevuudesta. Ehkä oletkin tehnyt siinä asiassa oikein?

Viimeksi muokattu:
vierailija
Ap:n tilanteen voisi tiivistää niin, ettei hänessä sinällään ole mitään konkreettista vikaa joka estäisi aktiivisuuden ja asioiden tekemisen elämässä. Hän ei esim. selkestikään ole vähälahjainen vaan teoreettisista asioista kiinnostuneena ja lukion käyneenä enemmänkin päin vastoin.

Sen sijaan ongelma on siinä, että hänellä on ilmeisesti alun perinkin ollut huono itsetunto ja pitkäaikainen passiivisuus on lannistanut häntä lisää. Jos hän pääsisi eroon tästä voimakkaasta negatiivisuudesta esimerkiksi terapian ja/tai lääkityksen kautta voisi hän tulla aktiiviseksi henkilöksi.

• Tykkää
Reactions: Echo
vierailija
Mikset ollut aktiivinen heti lukion jälkeen?

Koska aloit ajattelemaan, että olet luuseri?
En mä tähän nyt ala elämäntarinaani kirjoittamaan. Olin jollain tasolla aktiivinen. Olin töissä ja yritin hakea jatko-opintoihin. Sitten työt hävisivät ja opintoja ei tullut.

Nuo ovat kuitenkin tähän nykyiseen tilanteeseen täysin merkityksettömiä seikkoja. Tilanne on mitä on, eikä vanhoja epäonnistumisia tai vääria valintoja mielessä pyörittelemällä voi mitenkään tämän hetkistä tilannetta muuttaa.

[ap]

vierailija
Itselläni oli vähän samaa 15-30-vuotiaana (EN siis sano että täysin samaa enkä väitäkään tietäväni täysin miltä susta tuntuu). Se on sitä kun ensin tulee sarja masentavia ja latistavia kokemuksia, joista tulee oikea masennus ja ahdistus.

Sit kun ne kokemukset jatkuu, niin välttämättä kaikki ei enää tuo masennusta kun psyyke ei jaksa enää ahdistua kaikesta, mutta ihmiselle jää masentuneen ihmisen "totuus" eli ajatukset päälle: olen huono, en ansaitse mitään, muut ansaitsevat onnen jne.
Niitä ajatuksia vaan pyörittää kylmän rauhallisesti, vaikka olisi jopa toimintakykyinen ja hymyilisi muille. Voi ei-masentuneena ajatella olevansa täysi luuseri.

Mulla oli outoa oppia niistä pois, koska ne ajatukset oli turvallinen, vuosikymmenien aikana muotoutunut paletti, mihin nojata, ja satunnainen myötätuuli tai onnistuminen ei sitä perusasetelmaa hetkauta. Siinä tilassa ne ilonaiheet ei tunnu tai ne unohtaa.
On noissa sun ajatuksissa varmaan osatotuus. Kyllä mä tiedostan jämähtäneeni paikalleni ja meneväni helpoimman kautta, kun en oikeastaan edes yritä muuttaa tilannettani. Tuo osa on totta. En silti näkisi, että tilanteeni "hoitokeino" liittyisi mitenkään perinteisiin masennuksen hoitokeinoihin eli lääkkeisiin ja terapiaan. Mä tiedän melko varmasti mistä huono oloni johtuu, eikä mun tarvi muuttaa kemiallisesti aivojeni toimintaa tai avautua lapsuudesta, jotta parantuisin. Mä tarvisin onnistumisen kokemuksia, tukea, tietoisuutta omasta kelpoisuudesta ihmisenä ja muutosta nykyiseen jämähdyksen tilaan.

[ap]

vierailija
Jos olet hyvä työntekijä niin työnantajilla on intressi palkata sinut. Työnantajilla nimittäin ei ole mitään itsetarkoitusta palkata juuri sellaista työntekijää jolla on hieno CV.

CV:n ainoa rooli on auttaa työnantajaa sen arvioimisessa, onko joku hänelle ennalta tuntematon hakija todennäköisesti osaava ja ahkera vai eikö ole. Jos työnantaja tuntee hakijan jo ennalta ja tietää tämän osaavaksi ja ahkeraksi ei CV:n mahdollisilla puutteilla ole merkitystä.
CV:llä saa jalan oven väliin. Sanoin jo aikasemmin lähettäneeni hakemuksia, eikä niistä ollut tuloksena edes haastattelupyyntöjä. Toki aina voisi mennä johonkin työharjoitteluun, mutta niiden kautta saatavat työpaikat ovat tilastojen mukaan ääriharvinaisia. Se olisi taas vain hukkaan heitettyä aikaa. Nykymaailma on työnhakijan ja varsinkin huonoilla referensseillä varustetun työntekijän kannalta julma paikka. En ymmärrä miksi on niin vaikeaa tunnustaa tätä?

[ap]

CV:llä saa jalan oven väliin. Sanoin jo aikasemmin lähettäneeni hakemuksia, eikä niistä ollut tuloksena edes haastattelupyyntöjä. Toki aina voisi mennä johonkin työharjoitteluun, mutta niiden kautta saatavat työpaikat ovat tilastojen mukaan ääriharvinaisia. Se olisi taas vain hukkaan heitettyä aikaa. Nykymaailma on työnhakijan ja varsinkin huonoilla referensseillä varustetun työntekijän kannalta julma paikka. En ymmärrä miksi on niin vaikeaa tunnustaa tätä?

[ap]
Mä en aikoinaan päässyt pelkällä hakemuksella mihinkään, koska työnantajalla on 10 cm pino hakemuksia.
Usein soitin, tai olin muutoin tehnyt keikkaa sinne.

vierailija
Mun mielestä sun ei kannata määrittää itseäsi sanalla luuseri.
Jos olit kiinnostunut tähtitieteestä ja kirjoista, niin sä olet/olet nuorena ollut ehkä pohdiskeleva, harkitseva, introvertti? Ja siinä ei ole mitään pahaa.
Tietysti introverttiys tarkoittaa sitä että ei muijaa ja työpaikkaa saa niin helposti, kuin ne itsevarmat suupaltit.
Se mitä haaveilija/introvertti tarttee on lempeä hyväksyminen. Aloita itsestäsi se.

Mut toisaalta. Mä tunnen paljon ihmisiä jotka ovat sössineet elämänsä kun ovat kauhealla vimmalla tehneet kaikkea. No sitten on tullut ero, joku jää kiinni varatun kanssa panemisesta, lapset kärsineet, on tullut konkurssi. Paljon häpeää.

Ehkä sä haluaisit että olisit mieluummin kokenut ja epäonnistunut, kuin että sulla ei ole mitään. Mun sinkkukaveri aikoinaan huokasi:kun ois mies jonka kanssa tehdä edes virheitä, eli olisi edes jotakin elämää. No, sai miehen mut vaikea ero tuli mikä pisti ympärillä olevatkin ihmiset koville.

Sanoisin että ole iloinen ettet ole pistänyt kenenkään avioliittoa sekaisin tai jättänyt lapsia isäänsä vaille. Sä voit tuntea olevasi taakka muille koska et ole asioita tehnyt, mutta joillekin muille soisi etteivät he olisi niitä asioita tehneet. He rikkovat muiden tunteita ja kokonaisia perheitä.

Joo, voidaan kaikki yhdessä todeta että tarvitsisit enemmän joitain luonteenpiirteitä, kuten hyvä itsetunto, rohkeus, sosiaalisuus, blaablaablaa. Mutta se ettei sulla esim.muijaa ole, voi olla merkki hyvästä harkitsevuudesta. Ehkä oletkin tehnyt siinä asiassa oikein?
Mä vertaan itseäni keskiarvoon. Mun itsetunto ei ole niin kova, että kykenisin olemaan ylpeä omasta "poikkeavuudestani". Enkä mä edes tuossa vaiheessa tajunnut olevani jotenkin huonompi tai outo - kunhan tein sitä minkä tunsin luontevaksi ja hyväksi. Eivätkä nuo muut ihmiset olleet mitään suupaltteja tai muutenkaan huonoja ihmisiä. He olivat normaaleja, jotka toimivat kuten pitääkin.

Mun elämä voisi tietenkin olla huonompaakin. Voisin olla kaiken tämän lisäksi vielä epäonnistunut suhteissa ja saanut sieltä turpiini. Mutta se mitä olen halunnut tuoda esiin on se, että en halua elää hypoteettista elämää. Mä haluan kokeilla. Haluan nähdä mistä kaikki hohkaavat. Haluan tuntea edes jotain ja päättää itse onko tämä kaikki minua varten.

Ja on naurettavaa (ei millään pahalla), että olen keski-ikäinen neitsyt, koska olen ollut harkitseva. Olen kokematon, koska olen outo, saamaton, taitamaton, kehittymätön, pelkäävä, ruma ja kaikkea muuta. Harkitsevuus on syiden listalla melko pohjalla.

[ap}

Mä vertaan itseäni keskiarvoon. Mun itsetunto ei ole niin kova, että kykenisin olemaan ylpeä omasta "poikkeavuudestani". Enkä mä edes tuossa vaiheessa tajunnut olevani jotenkin huonompi tai outo - kunhan tein sitä minkä tunsin luontevaksi ja hyväksi. Eivätkä nuo muut ihmiset olleet mitään suupaltteja tai muutenkaan huonoja ihmisiä. He olivat normaaleja, jotka toimivat kuten pitääkin.

Mun elämä voisi tietenkin olla huonompaakin. Voisin olla kaiken tämän lisäksi vielä epäonnistunut suhteissa ja saanut sieltä turpiini. Mutta se mitä olen halunnut tuoda esiin on se, että en halua elää hypoteettista elämää. Mä haluan kokeilla. Haluan nähdä mistä kaikki hohkaavat. Haluan tuntea edes jotain ja päättää itse onko tämä kaikki minua varten.

Ja on naurettavaa (ei millään pahalla), että olen keski-ikäinen neitsyt, koska olen ollut harkitseva. Olen kokematon, koska olen outo, saamaton, taitamaton, kehittymätön, pelkäävä, ruma ja kaikkea muuta. Harkitsevuus on syiden listalla melko pohjalla.

[ap}
Millä lailla sä olet outo? Et ole vielä ainakaan sanonut mitään outoa. Hypitkö öisin jossain Spiderman-puvussa vanhainkotien liepeillä säikyttelemässä mummoja vai käytkö marketin vihannesosastolla räkimässä tomaatteihin? Kaivatko ees nenääsi julkisella paikalla?

Olet lähinnä arka.

vierailija
Ap:n tilanteen voisi tiivistää niin, ettei hänessä sinällään ole mitään konkreettista vikaa joka estäisi aktiivisuuden ja asioiden tekemisen elämässä. Hän ei esim. selkestikään ole vähälahjainen vaan teoreettisista asioista kiinnostuneena ja lukion käyneenä enemmänkin päin vastoin.

Sen sijaan ongelma on siinä, että hänellä on ilmeisesti alun perinkin ollut huono itsetunto ja pitkäaikainen passiivisuus on lannistanut häntä lisää. Jos hän pääsisi eroon tästä voimakkaasta negatiivisuudesta esimerkiksi terapian ja/tai lääkityksen kautta voisi hän tulla aktiiviseksi henkilöksi.
Kiitos pitämisestäni normaalina. Se on enemmän kuin olen koskaan elämässäni keneltäkään kuullut. Tosin jos lukion käyminen olisi joku lahjakkuuden merkki, niin sitten lahjakkuuden käsite on kärsinyt melkoisesta inflaatiosta.

Terapia voisi ehkä auttaa. Vaikka en koekaan olevani niin sen tarpeessa. Ymmärtävä puhekumppani tietenkin kelpaisi. En kuitenkaan usko, että luuserius on mikään peruste terapiaan pääsylle.

[ap]

vierailija
Mä en aikoinaan päässyt pelkällä hakemuksella mihinkään, koska työnantajalla on 10 cm pino hakemuksia.
Usein soitin, tai olin muutoin tehnyt keikkaa sinne.
Niinpä. Tässä mun tilanteessa ongelmana on vielä se, että mulla ei ole työkokemusta, ei osaamista, eikä tutkintoa. Ne työpaikat johon voin hakea ovat hyvin kapealta sektorilta ja kumma kyllä juuri näistä alemman osaamisen paikoista on kovin kilpailu.

[ap]

vierailija
Millä lailla sä olet outo? Et ole vielä ainakaan sanonut mitään outoa. Hypitkö öisin jossain Spiderman-puvussa vanhainkotien liepeillä säikyttelemässä mummoja vai käytkö marketin vihannesosastolla räkimässä tomaatteihin? Kaivatko ees nenääsi julkisella paikalla?

Olet lähinnä arka.
Outo on se joka poikkeaa keskiarvosta liikaa.

Jos vaikka yläasteen luokkakavereistani 90% oli kokeillut alkoholia ja lukion luokkakavereistani 75% harrastanut seksiä, niin noihin kuulumaton on määrityksenkin mukaan outo. Tuohon kun lisätään valtavirrasta poikkeavat kiinnostuksenkohteet ja ajatusmaailma niin kyseessä on oikea friikkisirkuksen outolintu.

[ap]

Kiitos pitämisestäni normaalina. Se on enemmän kuin olen koskaan elämässäni keneltäkään kuullut. Tosin jos lukion käyminen olisi joku lahjakkuuden merkki, niin sitten lahjakkuuden käsite on kärsinyt melkoisesta inflaatiosta.

Terapia voisi ehkä auttaa. Vaikka en koekaan olevani niin sen tarpeessa. Ymmärtävä puhekumppani tietenkin kelpaisi. En kuitenkaan usko, että luuserius on mikään peruste terapiaan pääsylle.

[ap]
On niitä pienempiäkin syitä mennä terapiaan kuin luuserius. Tietty jonot voi kunnallisella olla pitkät ja yksityisellä maksaa, mut kannattaa kokeilla.

vierailija
On niitä pienempiäkin syitä mennä terapiaan kuin luuserius. Tietty jonot voi kunnallisella olla pitkät ja yksityisellä maksaa, mut kannattaa kokeilla.
Eikö sun pitänyt olla jo nukkumassa? ;)

No, yksityiseen mulla ei ole varaa. Kunnallisessa täällä on moniportainen prosessi, jossa terapiaan pääsy kestää parhaimmillaankin vähintään vuoden. Otin tästä joskus heikkona hetkenä selvää.

[ap]

Eikö sun pitänyt olla jo nukkumassa? ;)

No, yksityiseen mulla ei ole varaa. Kunnallisessa täällä on moniportainen prosessi, jossa terapiaan pääsy kestää parhaimmillaankin vähintään vuoden. Otin tästä joskus heikkona hetkenä selvää.

[ap]
Mulla on tapana jäädä kurkkimaan kun olen toivottanut hyvätyöt. :oops:
Hmm, oisko psykoterapeutit halvempia, mitkä ei siis ole psykologeja.

vierailija
Mulla on tapana jäädä kurkkimaan kun olen toivottanut hyvätyöt. :oops:
Hmm, oisko psykoterapeutit halvempia, mitkä ei siis ole psykologeja.
Kaikki mikä maksaa. Niihin mulla ei ole varaa. Ei ainakaan niin pitkään suhteeseen kuin noissa yleensä vaaditaan. Täällä kunnallisella noihin on tarkkaan määritelty ja pitkä prosessi. Lisäksi mun kohdalla prosessi olisi luultavasti pidempi, koska missään mua koskevissa potilastiedoissa ei ole mitään merkkejä henkisen tasapainon tai mielen järkkyvyydestä. Päinvastoin siellä lukee, että reipas, verbaalinen ja urheilullinen.

[ap]

vierailija
Voi helvetti mitä länkytystä. Pääset niin paljon helpommalla kun vaan myönnät itsellesi, että mitään et meinaa asioille tehdä. Ole vaan itsesi ja tyytyväinen siihen mihin pystyt ja vietä mukava elämä. Kohtaa rehellisesti itsesi ja elä sen mukaisesti. Mutku mutku ja eiku eiku.. ei johda mihinkään.

vierailija
Voi helvetti mitä länkytystä. Pääset niin paljon helpommalla kun vaan myönnät itsellesi, että mitään et meinaa asioille tehdä. Ole vaan itsesi ja tyytyväinen siihen mihin pystyt ja vietä mukava elämä. Kohtaa rehellisesti itsesi ja elä sen mukaisesti. Mutku mutku ja eiku eiku.. ei johda mihinkään.
Mä myönsin ton jo ekalla sivulla.

Ei tämä ketju ole mun potkimista normaaliin elämään. Mä olen käytännössä sen suhteen luovuttanut. Tää on mulle terapiaa ja eka kerta elämässäni, kun voin puhua näistä asioista. Ymmärrän, että sinä ja muut normaaleina ihmisinä ette voi käsittää kaltaisieni ihmisroskien olemassaoloa, mutta näin nyt vain on. Olen huono ihminen ja kykenemätön mihinkään. Ei tässä ole mitään kiistettävää.

Mä voisin olla jotenkin onnellinen, jos saisin vain mädäntyä yksinäisyydessäni omassa asunnossani. Tämä ei vain ole mahdollista vaan joudun kohtaamaan oikean maailman todellisuuden, jos haluan pysyä hengissä.

[ap]

vierailija
Ei työelämän osalta kannata miettiä mitään keskimääräisiä todennäköisyyksiä. Kaikki on tilannekohtaista ja työllistymisen tapoja on hyvin monia (myös yrittäjyys on muuten yksi tapa).

Mitä työharjoitteluihin ja vastaaviin tulee, niin taidat olla katsonut väärää tilastoa. Ensinnäkin opiskelijoilla on erittäin yleistä, että he valmistuttuaan työllistyvät johonkin harjoittelupaikoistaan.

Myös työkokeilun pohjalta on ihan hyvät mahdollisuudet työllistyä jos miettii kunnolla mihin menee työkokeiluun. Ilman ammattia olevan kannattaa mennä sellaiselle alalle (ja sellaiselle työnantajalle) missä/jolla on suuri kouluttamattoman määräaikaisen työvoiman tarve. Esimerkiksi ruokakaupat, siivousala, päivähoitoala ja vammaistenhoitoala ovat tällaisia.

Yhteistyössä