Ja nyt on vuorossa Aku Louhimies...

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Mikä "valta" sulla on määrittää, miten joku on asiat kokenut, onko alistamista tms?

Sulta näyttää kokonaan kyky puuttua toisen asemaan ja tajuta, etteivät kaikki toimi samalla tavalla kuin sinä.
Se, että joku kokee jonkin asian jollakin tavalla ei tarkoita sitä, että asia olisi siten. Minä en käsittääkseni ole väittänyt omaavani valtaa määrittää jonkun muun tunteita, enkä ole niin tehnytkään.

Entä jos se oletkin sinä, jolta puuttuu kyky asettua toisen asemaan ja ymmärtää, ettei kaikki ajattele kuten sinä... esim. tässä tilanteessa. Minä en näe asiaa aivan kuten sinä, niin SINÄ olet ensimmäisenä kertomassa mitä minä olen tai mitä minulta puuttuu. Aika jännää eikö? Sensijaan minä en ole lähtenyt arvioimaan sinun persoonaasi vaan olen yrittänyt avata omaa näkemystäni.

Se, että odotan ihmisten myös ottavan itse vastuuta elämästään ja asettamaan rajat itselleen ei minusta tarkoita sitä, että olisin empatiakyvytön.
 
vierailija
Pihla Viitala:

"Emme tee kaunisteltuja koreografisia rakastelukohtauksia, joita ehkä elokuvissa totuttu näkemään, vaan todenmukaisia, hämmentävän rujoja ja outojakin kohtauksia. Pointtina ei myöskään ole, että mässäillään pimpin tai pippelin kuvilla, hän kertoo."
 
vierailija
Se, että joku kokee jonkin asian jollakin tavalla ei tarkoita sitä, että asia olisi siten. Minä en käsittääkseni ole väittänyt omaavani valtaa määrittää jonkun muun tunteita, enkä ole niin tehnytkään.

Entä jos se oletkin sinä, jolta puuttuu kyky asettua toisen asemaan ja ymmärtää, ettei kaikki ajattele kuten sinä... esim. tässä tilanteessa. Minä en näe asiaa aivan kuten sinä, niin SINÄ olet ensimmäisenä kertomassa mitä minä olen tai mitä minulta puuttuu. Aika jännää eikö? Sensijaan minä en ole lähtenyt arvioimaan sinun persoonaasi vaan olen yrittänyt avata omaa näkemystäni.

Se, että odotan ihmisten myös ottavan itse vastuuta elämästään ja asettamaan rajat itselleen ei minusta tarkoita sitä, että olisin empatiakyvytön.
Ethän sinä ollut kokemassa sitä, mitä nämä näyttelijät kertovat, joten et todellakaan voi tuomaroida asiassa. En edes viitsi lukea, mitä kaikkea olet asiasta kirjoittanut, mutta nyt nuo muutamat kommentit riittivät ja aikaisempi kirjoittelusi kertoo myös paljon siitä, minkälainen olet.

Jos omalle lapsellesi tapahtuisi jotakin pahaa vaikka sitten jo aikuisena, olisitko silloinkin vähättelemässä hänen kokemaansa? Toivottavasti ei näin.

Toki, on ilman muuta hyvä oppia sanomaan "ei", mutta kuten tiedämme, ei se välttämättä ole jokaiselle tai kaikissa tilanteissa niin helppoa. Jos sinä hienosti osaat pitää pintasi aina ja kaikessa ja puolustaa itseäsi, se ei tarkoita, että kaikki siinä onnistuvat. Se tulisi sinun ymmärtää ja muistaa.

Niin ja sanan "valta" kirjoitin lainausmerkeissä, sillä oli ihan tarkoituksensa.
 
vierailija
Louhimiehen kannattaa ottaa seuraavaan elokuvaan pelkästään miehiä, loppuis toi ajojahti sen jälkeen.
Aha

Sinäkin kuulut naisvihaajiin!:confused: Teitä on nyt kolmen mustan naisnikin naisvihaajakopla :(

Missä on ajojahti?, te 3 olette hulluja!:mad:

Naisnäyttelijät vihdoin uskaltavat puhua VUOSIKYMMENIÄ kestäneestä suomalaisten miesohjaajien harrastamasta SADISMISTA!!!
 
vierailija
Ethän sinä ollut kokemassa sitä, mitä nämä näyttelijät kertovat, joten et todellakaan voi tuomaroida asiassa. En edes viitsi lukea, mitä kaikkea olet asiasta kirjoittanut, mutta nyt nuo muutamat kommentit riittivät ja aikaisempi kirjoittelusi kertoo myös paljon siitä, minkälainen olet.

Jos omalle lapsellesi tapahtuisi jotakin pahaa vaikka sitten jo aikuisena, olisitko silloinkin vähättelemässä hänen kokemaansa? Toivottavasti ei näin.

Toki, on ilman muuta hyvä oppia sanomaan "ei", mutta kuten tiedämme, ei se välttämättä ole jokaiselle tai kaikissa tilanteissa niin helppoa. Jos sinä hienosti osaat pitää pintasi aina ja kaikessa ja puolustaa itseäsi, se ei tarkoita, että kaikki siinä onnistuvat. Se tulisi sinun ymmärtää ja muistaa.

Niin ja sanan "valta" kirjoitin lainausmerkeissä, sillä oli ihan tarkoituksensa.
Asiaa, kiitos

Tuo AS:n asenne on viiltävän ja jäätävän kylmä jokaisessa tekstissään, huh sentään. Vastenmielistä

Joku jo arveli hänen olleen koulukiusaaja, sopisi hyvin kyllä tyyliinsä

Eihän seeprakaan raidoistaan pääse
 
Aha

Sinäkin kuulut naisvihaajiin!:confused: Teitä on nyt kolmen mustan naisnikin naisvihaajakopla :(

Missä on ajojahti?, te 3 olette hulluja!:mad:

Naisnäyttelijät vihdoin uskaltavat puhua VUOSIKYMMENIÄ kestäneestä suomalaisten miesohjaajien harrastamasta SADISMISTA!!!
Hengitä nyt hyvänen aika syvään, laske hitaasti kymmeneen ja rauhoitu...minä ketään vihaa.
Seksuaalinen häirintä on kuvottavaa, mutta outoa on se että miks noi naiset halus työskennellä myöhemminkin Louhimiehen kanssa jos hän on noin kamala ihminen? Ketään heistä tuskin pakotettiin siihen, vai mitäpä luulet?
Metoo-kampanja on muuttunut järjenköyhäksi ajojahdiksi miehiä vastaan, kohta kukaan ei uskalla enää aloittaa parisuhteita kun jo pelkästä katseesta itketään netissä ja syytetään ties mistä....mennyt aivan mahdottomaks nyt toi touhu.
 
vierailija
https://yle.fi/uutiset/3-10124153

Aku Louhimiehen anteeksipyyntö ei vakuuttanut: "Onko siellä ollut ohjaajana kaksi eri henkilöä?"

Eli kun anteeksipyynnön tekee riittävän vakuuttavasti, toistaen sen useaan otteeseen ja hallitusti, niin se muuttuukin "ei vakuuttavaksi". Just just. Ja epäily siitä, että Louhimies on ostanut apua kriisiviestinnän ammattilaiselta... mikä röyhkeys. Kaikkihan me olisimme halunneet nähdä tökeröitä kommentteja, kömpelöitä anteeksi pyyntöjä, toimittajilta pakoon luikkimista. Tästähän piti tulla miespuolinen "case Suvi Linden". Ja kehtasi mokoma vielä sanoa, että aivan kaikki väitteet eivät edes pidä paikkaansa. Mikä röyhkeys. Kyllä tuossa tilanteessa pitää ottaa niskoilleen ihan kaikki ja myös ne teot, mitkä ovat mahdollisesti hölynpölyä.
 
  • Tykkää
Reactions: Elena777
Laittaisitko lapsesi Akun leffaan? Jos luotat nyt intuitioon?
Mä en päästäisi, jos mulla valta päättää olisi, yhtäkään lapsistani edes aikuisena mihinkään leffaan näyttelijäksi.

Enkä mä sano, etteikö asia pitäisi tutkia vaan sen, että tutkinnan ja siitä mahdollisesti seuraavien sanktioiden pitäisi riittää. Julkinen asian puiminen ei mun mielestä ole oikein.
 
vierailija
Ihan hyvä että sadistit ja hyväksikäyttäjät tuodaan julki. Ei ne ole kykeneviä puhumaan rakentavasti henkkoht tasolla! Nyt hyvin kärjistetty vertaus, sano Hitlerille että hän on vähä silleen julma.

Hyvä, että joutuvat kasvoineen ja tekoineen julki, ihmiset osaavat varoa, muutenhan ne jatkaa ihan samalla menolla!
 
  • Tykkää
Reactions: Latimeria
vierailija
https://www.apu.fi/artikkelit/levottomat-suullinen-historia-nostalgiavaroitus

Matleena Kuusniemi, näyttelijä

”Levottomien aikaan olin ihan eri ihminen, tavattoman pelokas ja lukkoinen tyyppi. Minulla oli usein kuvausten aikana ulkopuolinen olo. Se johtui itsestäni, ei siitä, että meiltä olisi vaadittu jotain erityistä. Jokainen sai olla juuri sellainen kuin oli.

Olin lähtenyt Turkuun tekemään taide-elokuvaa ja hämmennyin huomatessani, että syvällisten elokuvapohdintojen sijaan jengi oli kiinnostuneempi ryyppäämisestä, hauskanpidosta ja Macarenan tanssimisesta. En osannut vielä arvostaa bilettämisen jaloa taitoa. Tosikkomainen suhtautumiseni sai minut keskittymään liikaa siihen, mitä muut minusta ajattelivat. Sulkeuduin, ja minun oli vaikeaa ilmaista itseäni ryhmässä. Mietin paineissani drinkkilasi kädessä, mistä voisin jutella ihmisten kanssa: Mitä elokuvia Tom Cruise oli kuvannut? Saisiko niistä revittyä jotain makeeta sanottavaa?

Kuvausten alkumetreillä kuvaajaa vaihdettiin islantilaisesta tyypistä kokeneeseen jenkkiin, Maciin, jolla oli kokemusta 1950-luvulta asti. En uskaltanut puhua hänellekään mitään. Mac otti minuun kontaktia tasan kerran kehottamalla minua leikkaamaan liikavarpaani, että voisin tulevaisuudessa käyttää italialaisia korkokenkiä. Olin ihan pihalla. Myöhemmin olen yrittänyt vain olla oma itseni.

Elokuvan markkinointi sekoitti vielä hetkeksi kaiken. Tunsin, että minut esineellistettiin ja kieltäydyin lähtemästä mukaan elokuvan markkinointikiertueelle. Tuntui hyvältä, kun elokuvan tiedottaja pyysi minulta pari vuotta sitten anteeksi leffan markkinointia.


Mainos


Pidän kuitenkin kaikkea kokemaani arvossa – voin ainakin kertoa surkuhupaisia muistoja. Opin itsestäni paljon, kohtasin pelkojani, ymmärsin rajojen merkityksen ja opin puolustautumaan. Siitä on myöhemmin ollut paljon hyötyä.

On selvää, että Levottomat vaikutti uraani paljon. Olen asiasta mitä mieltä tahansa, kuulen usein, että se on se elokuva, josta minut muistetaan
 
Komsii-komsaa. Puolensa ja puolensa. Kiusaaminen ja häirintä on toki aina väärin, mutta ei työpaikkariitoja kuulu käsitellä lehtien palstoilla. Ja mikäli naiset tosiaan ovat sanojensa mukaan kokeneet aivan äärimmäistä kiusaamista, oksennuksen syömisestä alkaen, niin millä ihmeen aivotuksella he ovat vapaaehtoisesti jatkaneet Louhimiehen produktioissa? Väittäisin, että tässä on vahvasti joillain nyt värikynää matkassa.

Ja "alan toimintatavat" on huono perustelu, mutta kyllä taide on oma lukunsa ihan kaikessa. Se on täynnä luovia hulluja, joiden metodit eivät ole tavanomaisia. Se on vähän myöskin taiteen idea. Jos ohjaajana olisi perus kirjanpitäjän prototyyppi, niin voi olla että leffa tappaisi tylsyydellään ja seuraava elokuva ei saisikaan enää rahoitusta. Ja väitän että tämä taiteellisuuden hulluus ei ole tullut näille näyttelijöille yllätyksenä.

Feminismi. Siitä tässä on kyse. Naisten asemaa elokuvamaailman huipulla ohjaajina ja näyttelijöinä ei kuitenkaan edistetä miehiä teilaamalla. Naisohjaaja menestyy, kun tekee loistavan elokuvan. Valittu tie on yksiselitteisen väärä ja epätoimiva.
 

Yhteistyössä