Jeesus = jumala ja jumala käski tappaa miljoonia ihmisiä.
Ja mihis unohtui se Jeesuksen kiivaus ja väkivaltapuheet, joita muistat korostaa aina, kun joku puhuu Jeesuksen lempeydestä?
Tehdääs nyt tää mun kanta selväks.
Jumala on äärimmäisen rakastava ja lempeä, mutta myös ankara ja rankaiseva. Ääripäät.
Jumala käski VT:ssä juutalaisia tappamaan Israelin alueella asuvat vierasheimot, jotta juutalaiset pääsisivät Luvattuun maahan (no se ei ole iso kaistale mutta arabeja se pännii vieläkin). VT:ssä sotiminen oli siis sallittua, samoin kuolemanrangaistus (kivittäminen jne). Sit kun asettuivat aloilleen niin olivat tyytyväisiä, eivätkä lähteneet valloitussotia käymään esim.Eurooppaan.
Sille sotimiselle ON vaikea uskovana löytää perusteluja, mutta se oli sen kansan selviytymistä ja opin puhtauden vaalimista.
NO, UT:ssa Jeesus torppasi sotimiset. Uskovaiset eivät olleet enää joku tietty etninen ryhmä, vaan kuka tahansa (vaikka kreikkalainen) joka otti evankeliumin vastaan.
->kristityt eivät olleet maantieteellisesti mitenkään yhtenäinen joukko vaan ripoteltuina ympäri maailmaa. Aika vaikeaa olisi silloin sotiakin.
->Lisäksi Uusi liitto on erilainen kuin Vanha liitto, Jeesus asuu itse uskovassa, meidän aseet ei ole pyssyjä vaan rukous, ns.hengellinen sodankäynti.
Koska pohjimmiltaan, ennen kuin maan päällä tapahtuu jotain, niin sitä ennen tapahtuu taivaallisissa. Eli rukoilemalla voi vaikuttaa tapahtumien kulkuun (vaikka usein siihen tarvitaankin ihan sikana rukousta).
-Ristiretket ja inkvisitio eivät olleet Jumalasta, alkukristityt kieltäytyivät armeijastakin.
-Jeesus oli lempeä ja pasifistinen heppu mutta ankara: on Raamatun henkilöistä eniten se joka uhkaa kadotuksella jos joku elää erossa Jumalasta.
No, Jeesus itse raivasi kivuliaalla tavalla tien taivaaseen ristillä, ja pelastuminen on ilmaista, yhden rukouksen päässä, ja tarjolla kaikille ketä kiinnostaa.
Jumala rakastaa meitä suunnattomasti, tarjoaa pelastuksen, jopa itsensä, ja lisänä maallista hyvää.
MUTTA. Jos ne ei kelpaa ihmiselle - ja ihmisellä on aikaa, keskimäärin 25000? elinpäivää aikaa kääntyä Jeesuksen puoleen, niin kuoleman jälkeen armonaika on ohi ja edessä on ikuinen kadotus.
Puhuinkohan nyt kaiken?