Hautausmaalla työskentely on ainakin mun mielestä kivaa, joskin vähän yksipuolista. Varsinkin naisille jaettavat työtehtävät voivat olla itseään toistavia: kukkien kastelua, käytävien haravoimista, ruohonleikkurin työntelyä. Toisaalta, jos viihtyy omissa ajatuksissaan niin tuossa kerkeää ainakin ajatella.
Paikasta riippuu, pääseekö ajamaan koneilla tai tekemään luovempaa puutarhurin työtä. Koneiden käyttöön perehdytetään tarvittaessa. Muu perehdytys tulee siinä samalla, kun työtehtäviin ruvetaan. Ei ole rakettitiedettä. Kunhan osaa istuttaa kasvit oikein päin. Tietty auttaa, jos erotat samettikukan begoniasta.
Palkka määräytyy yleensä KirvesTesin mukaan, siihen vaikuttaa työtehtävien lisäksi työkokemus ja koulutus. Itse sain 1700€/kk brutto mutta mulla on aika paljon alan kokemusta ja tutkinto. Olin työpaikan parhaiten tienaavia.
Työ on fyysisesti yllättävän kuormittavaa. Siihen kun lisää vaihtelevat sääolot niin kaikki ei tätä jaksa. Tosin raskaita päiviä kompensoi työsuhteiden lyhyys. Montaa työntekijää ei palkata koko kaudeksi. Kouluttamaton, alalla uusi saa todennäköisemmin parin kuukauden sopimuksen.
Eroja paikkakuntien välillä on paljon niin ilmapiirin, työtapojen kuin käytännön järjestelyjen kanssa. Esim. joillain hautausmailla saa työvaatteet ja kengät talon puolesta, joillain pitää tuoda omat.
Alalta löytyy kaikenlaista porukkaa, on yliopisto-opiskelijoita kesätöissä, kivimiehiä, puutarhureita, monenlaisia elämäntaiteilijoita

Käy ihmeessä kokeilemassa, jos voit!