Ensi- ja turvakotien liitto lähes 100 000 euron kohukampanjasta: Teema tärkeä, toteutuksessa ehkä virhearvio
Keskiviikko 16.11.2016 klo 22.00
Helsingin kaupunki yhdisti äidin mediankäytön väkivaltaan. Mitä tästä ajatellaan Ensi- ja turvakotien liitossa, jossa tunnetaan perhe- ja lähisuhdeväkivaltaa sekä kaltoinkohtelun uhreja?
(MOSTPHOTOS)
LUE MYÖS
Helsingin äitikampanja herätti someraivon - "Tämä oli tietoinen valinta"
MLL vanhempien mediankäytöstä kotona: Neuvo, jolla voi olla iso merkitys
Marja Hintikka pöyristyi äitien syyllistämisestä: "Ihan todellako näin, Helsingin kaupunki?"
Helsingin kaupungin kampanja ihmetyttää: Miksi äiti ja tabletti yhdistetään väkivaltaan? Missä ovat isät?
Helsingin kaupunki yhdistää tuoreessa kampanjassaan äidin tabletin ja kännykän käytön perheväkivaltaan.
Ensi- ja turvakotien liitossa kampanjan idea ymmärretään ja pidetään lasten kaltoinkohtelusta keskustelua tärkeänä. Toteutus ei ehkä ihan onnistunut.
Riitta Särkelä toteaa, että ajatus Helsingin kaupungin kampanjassa on hyvä. Mutta hän ymmärtää myös sen saaman kritiikin. Hänen mukaansa jokaisen on hyvä pysähtyä pohtimaan, miten kohtelemme lapsia ja miten kohtaamme heidät.
Helsingin kampanjassa käytettiin sanaa väkivalta.
- En ehkä itse käyttäisi vastaavaa ilmaisua. Kampanjalla on hyvä tarkoitus, mutta toteutuksessa on ehkä käynyt virhearvio, hän sanoo,
Riitta Särkelä toteaa silti, että kaltoinkohtelun määrittely on laaja.
- Lapsen kaltoinkohtelu voi olla aktiivista hoidon laiminlyöntiä, mitätöintiä tai muuta henkistä väkivaltaa. Se voi olla tekemättä jättämistä, Särkelä toteaa.
Hänen mukaansa vanhempien läsnäolosta keskusteleminen on siksi tärkeää.
- On tärkeää, että puhutaan siitä, kuinka merkittäviä vanhemmat ovat lapsen kehitykselle. Vanhempien rakkaus ja huolenpito lastaan kohtaan ja se kuinka lapselle puhutaan vaikuttavat siihen, että lapsesta kasvaa tasapainoinen aikuinen. Isotkin lapset tarvitsevat vanhempiensa rakkautta, hän sanoo.
Mutta syyllistämisen keinoja hän ei koe järkeviksi.
- Syyllistäminen vie voimia, Riitta Särkelä toteaa.
- Arjessa on paljon tilanteita, joissa lapsi joutuu odottamaan ja lapsen pitääkin oppia odottamaan. Mutta mitä pienemmästä lapsesta on kysymys, sitä lyhyemmän ajan hän voi odottaa, että hänen tarpeisiinsa vastataan. Lapsella on oikeus tulla kuulluksi ja nähdyksi.
Kampanja maksoi kaupungille 92 500 euroa.
Kampanjan videossa käytettiin tehokeinoja: Korppi vie lapsen. (KUVAKAAPPAUS KAMPANJAVIDEOSTA)
http://www.iltalehti.fi/perhe/201611162200028528_pr.shtml