Multa on mennyt täysin ohi tällaiset jutut, enkä itsekkään ole moiseen ilmiöön törmännyt, että lasten puheen viivästyminen olisi johtunut vanhempien välinpitämättömyydestä ja puhumattomuudesta. Monen sellaisen lapsen olen kyllä nähnyt, joilla puheen kehitys on viivästynyt. Tosin, minä en ole erityisen paljoa tekemisissä lasten kanssa ja ne joiden kanssa olen tekemisissä ovat varmaan perhetaustaltaan aika samanmoisia kuin mekin. Eli kaikki toivoo, että edes joskus joku pitäisi päänsä kiinniItse näkisin tämän laajempana ongelmana kuin yksin äitien nettiköytön kannalta. En tiedä (tuskin vielä kukaan), kuinka vakavasta ongelmasta oikeasti on kyse. Mutta onhan esim ollut puhetta siitä, kuinka esim. osalla lapsista puheenkehitys on selkeästi viivästynyt, kun heille ei vain yksinkertaisesti puhuta. Samoin on näkynyt ammattilaisten kirjoituksia siitä, kuinka koneita ja pelilaitteita käytetään aika reippaasti nykyisin "lapsenvahtina".
Eli ei se yksin ole äitien, vaan koko perheiden ongelma.
Todella surullista, jos nykyään on yleistäkin, että lasten puheen kehitys viivästyy siksi, ettei heille puhuta tai he eivät kuule puhetta.
Mitä tulee tuohon mainoskampanjaan, niin se on siltikin mun mielestä paska. Äitejä syyllistävä mainos, joka saa pian jokaisen hätkähtämään, jos sattuu pistämään tekstarin kerran päivässä. Siitä en ole erimieltä, etteikö jokaisen olisi syytä vähän tarkkailla omaa ja lastensa ruutuaikaa.