The ketju

Status
Viestiketju on suljettu.
vierailija
Näköpiiri on vähän väärä ilmaisu.
Oikealla silmälläni en näe oikeastaan mitään ja vasemmalla silmälläni näen lukea.

Aina vaan mä osuisin ladon pitkään seinään jos mä vaan näkisin sen.
no onpa hankalaa sulla...










"En ole vaivani kanssa yksin: englanniksi googlettamalla löytyy paljon muitakin, joilla on tilapäinen tai pysyvä valoherkkyys eli "light sensitivity" tai "photophobia". Kaikkia yhdistää tietty lääke: Roche-lääkeyhtiön valmistama isotretinoiinivalmiste Roaccutan (Amerikassa myyntinimenä on Accutane) tai sen samansisältöiset kopiolääkkeet. Lääkkeen tuoteselosteessa kerrotaan, että se voi aiheuttaa silmien valoherkkyyttä (todennäköisyys alle 1/10000), ja mainitaan, että jokin sivuvaikutuksista voi jäädä pysyväksi.http://www.laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=984&i=ROCHE_ROACCUTAN

Etkö ole vielä vakuuttunut yhteydestä? Täällä (http://www.ehealthme.com/ds/accutane/light+sensitivity) on FDA:n selvitys 26 700:sta yhdysvaltalaisesta Accutanen käyttäjästä; näistä 89:llä (0,33 %) on valoherkkyys, joka yli 11 %:lla heistä ilmeni vasta yli vuoden kuluttua lääkekuurista. Tässä ei tosin eritelty ihon ja silmien valoherkkyyttä, mutta ehkä ne kulkevatkin enimmälti yhdessä: itsekin saan nykyään auringosta kesakkoja, kun aiemmin en saanut, ja kärähdän aiempaa helpommin.

Minullakin vaiva alkoi vasta vuosien kuluttua lääkekuurista, ja se on pahentunut tasaisesti viimeisen vuosikymmenen aikana.

Lääkkeellä voi olla valoherkkyyttä vakavampiakin pysyviä sivuvaikutuksia, kuten suolisto-ongelmat, jatkuvat päänsäryt (siis ilman valoaltistustakin) tai masennus ja itsemurhahakuisuus. Tästä syystä lääkeyhtiö Roche onkin joutunut maksamaan Yhdysvalloissa korvauksia ihmisille niin monien miljoonien dollarien edestä, että lääkkeen myynti lopetettiin siellä joitain vuosia sitten. (http://www.drugwatch.com/accutane/lawsuit.php) Korvaavia kopiolääkkeitä kuitenkin myydään edelleen, ja monissa muissa maissa (kuten Suomessa) edelleen myös Rochen Roaccutania. Yhdysvalloissa useita joukkokanteita on edelleen vireillä, mutta tietääkseni yksikään ei keskity valoherkkyyteen."U.S.
 
Oikein :)(y)

...ja jotenkin pompsahti mieleen:oops::barefoot::alien:..semmonen sana kuin "kasikopelointi":eek::notworthy::X3::alien:...mutta kun en hajatelmasta oikein tolkkua saa niin antaapahan moisen ollao_O...

Aaa, luultavasti liittyikin siihen kurtun..haitarin soittoon(y):geek:
Vaikka olenkin (rytmitajuton) rumpali, niin mulla on takana jokunen sata haitarilla vedettyä häävalssia.
Toivottavasti edes jotkut heistä ovat vielä yhdessä.

Jonain päivänä sormenikin unohtavat miten "suvivalssi" menee.
Toivottavasti silloin letkusta tulee vielä ravintoa.

Tää on muuten just nyt ajankohtainen... siis niinku vuodenajaltaan..
 
vierailija
Sori, päiväkahvi sekoittaa kädet nyt niin, et meni väärä linkki edelliseen postaukseen. Huomasin sellaisen silmänkääntötempun, mitä fimeakäyttää: voittehan testata, onnistuuko fontin muuttaminen sieltä fimean lääketietosivulta ollenkaan? Linkki, jonka laitoin, mahdollistaa sen suurentamisen ctrl+plusmerkki ytaikaa käyttämällä. Onan tuo vähän sama asia, kuin mun piti viettää iltoja kirjaston lukusalissa, kun ne Pharmacat oli siellä, mitä sai lueskella. Väitän ettei moni muu niitä fontteja ole nähnyt ilman suurennuslasia.... voin tietysti olla väärässäkin. Ja sit se yks apteekkari Välimerellä kimpaantui sairaiden palstalla, kun menin Imodiumista kirjoittamaan samaa, mitä siellä siitä luki:ninja::ninja::ninja::ninja::ninja::ninja::censored:
Satuin tietämään saman asian aikaisemmin, vaikka ikinä en ole sitä kokeillut:barefoot:






edellisestä postauksesta jäi pois alku:
"Minulla on erilaisia aurinkolaseja. Jos ulkona on kirkas päivä, otan käyttöön jykevimmät: ne ovat tiiviisti päänmyötäiset, ja normaalin aurinkolasitummennuksen lisäksi niissä on kaksi kerrosta pimennysteippiä. Sitä samaa, jolla tummennetaan autojen ikkunoita. Sisävaloissa riittävät normaalit aurinkolasit tummimmasta päästä. Hämärässä en sentään tarvitse minkäänlaista tummennusta, kunhan näytön tai television kirkkautta on pienennetty.

Jos erehdyn aukaisemaan silmäni kirkkaassa auringonvalossa ilman noita ääritummia aurinkolaseja, kipu viiltää näköhermojani. Viiltävä kipu loppuu pian kun silmät suojataan valolta, mutta seuralaiseksi jää jomottava päänsärky, joka tuntuu näköhermoissa ja silmien takana. Onneksi silmäni menevät kivun vuoksi automaattisesti kiinni, enkä edes voi pitää niitä auki kirkkaassa valossa. Reilun vuosikymmenen aikana kärsittyjen tuhansien päänsärkypäivien ja kymmenientuhansien särkylääketablettien jälkeen sitä oppii suojaamaan silmät valolta ja olemaan piittaamatta muiden mielipiteistä.

Tämä vaiva rajoittaa elämää monella tavalla. Sen lisäksi, että sisätiloissa aurinkolaseja käyttävä saa omituisen hiipparin maineen, esimerkiksi autolla liikkuminen on valoisan aikaan haastavaa. Tummimpien lasien läpi näkee toki liikenteen, liikennevalot ja liikennemerkin muodon, mutta opasteiden tekstien näkeminen tai tietynmuotoisten liikennemerkkien tarkka erottelu toisistaan ei onnistu. Tutuissa maisemissa tämä ei haittaa, mutta vieraalla reitillä pitää vaihtaa kevyemmin tummentaviin aurinkolaseihin, mistä sitten seuraa aina ja automaattisesti silmä- ja päänsärky. Onneksi työskentelen tietokoneen ääressä sisätiloissa, joten varsinaista toimeentuloa tämä vaiva ei minulla haitanne." sori
 
vierailija
---olis mukava mennä lääkäriin joka sanois, että olen lukenut tietosi ja kerro jos jokin on muuttunut. Sen sijaan, että aina kun lääkäri vaihtuu pitää aloittaa vuodesta nuotio&dinosaurus ja sit lääkäri ehdottaa lääkettä joka on todettu huonoksi jo viime vuosituhannella. Se on todella rasittavaa.
Ittelleni kävi sillai, et tossa kymmenen vuotta sitten nelkytvuotishuollossa lekuri totesi, että Asiankannattaja jää nyt sairaslomalle. Sitä kestikin sit vuoden. Syy oli masennus. Sairiksen pituus jo kertoo sen, että kyseessä ei ollut mikään pikkuvitutus vaan itselle (ja muille) hengenvaarallinen tila.

Tietääkseni minulla ei missään papereissa ole hullun leimaa.
Jos hakisin aselupaa niin siihen nuo vanhat lausunnot saattaisivat vaikuttaa haittaavasti (mut miksi hakisin koska en nykyisellään näe). Vuonna -32 uusittavaan ajokorttiinikin vaikuttaa enemmän silloinen silmälääkärin lausunto kuin 30 vuotta vanhat muut lausunnot.

Se on semmoinen juttu, että murhaajakin pääsee linnasta puhtain paperein ja voi aloittaa uuden elämän jos tahtoo niin.
Jos jollain on taakkanaan sydänsuruista johtuva lääkärikäynti niin se on oikeesti pikkujuttu ihmisen syntikartalla
.
Nyt vasta hoksasin, et sun silmävaiva saattaa olla joko ruoassa (sianliha) olleen lääkejäämän takia. Siinä on mahdoton homma selvittää, mutta älä lisää a-vitamiinin määrää (fineli tietää) enää yhtään. Veikkaan kyllä et soija saa aikaan ne lääkehaitat, kun sitä on niin paljon tuossa, mut enhän tiedä, oletko koskaan sellaista kuuria saanut. Kasviöljyissä on varmaan kans soijaa, kuten kasvirasvajäätelöt. a-vitamiinivalmistetta se on ja kotimaisessa possussa on liikaa, vaikkei sitä tarvis olla ollenkaan. Se uutinen ei ole enää tallessa monessakaan paikassa... Sori, mitä se mulle kuuluu, mut nyt tarkkana vaan - eikä yhtään porkkanaakaan:sick::love:
 
edellisestä postauksesta jäi pois alku:
"Minulla on erilaisia aurinkolaseja.
Jos toi mitenkään liittyy minuun, niin voin kertoa, että aurinkolasit ovat mulle pelkkä haitta.

Mä nautin siitä kun aurinko paistaa.

Autoa voin ja pystyn päivänvalossa ajamaan.
Mutta fakta on se, että auringonlaskun jälkeen minä en pysty ajamaan. Enää koskaan.

Tuulilasi kun muuttuu pikimustaksi niin auto pysähtyy siihen.
 
vierailija
Jos toi mitenkään liittyy minuun, niin voin kertoa, että aurinkolasit ovat mulle pelkkä haitta.

Mä nautin siitä kun aurinko paistaa.

Autoa voin ja pystyn päivänvalossa ajamaan.
Mutta fakta on se, että auringonlaskun jälkeen minä en pysty ajamaan. Enää koskaan.

Tuulilasi kun muuttuu pikimustaksi niin auto pysähtyy siihen.
Se on pätkä tekstistä, minkä linkittäminen ei onnistu mitenkään. Tässä alku siihen:
"Lääke pilasi silmäni"19.8.2013 14:58 Jaakko Häkkinen
U.S. etsi koko artikkeli itse. Mulle se tuli uutena eilen vasta:-(
Ehkä selviää paremmin tuota kautta?
 
Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä