Hahaa, mä luin kaiken koirankasvatuksesta jo teininä, sillä kasvatin ekan koirapentueen 16-vuotiaana. Selvittelin siinä samassa miten ne hommat ihmisillä menee, joten en ikinä ollut siinä uskossa, että hedelmöittyä voi milloin vain ja se tapahtuu tuosta vain.
Silti kyllä stressasin pillereiden unohduksesta mikäli se tapahtui "väärään aikaan" niin että ovulaatio olisi saattanut tapahtua. Ja myöhemmin, koska tunsin oman, säännöllisen kiertoni, niin mentiin varmoilla päivillä puolitoista vuotta - tiedostaen, että se riski siinä tietysti on että kierto sen kerran sekoaakin ja ovulaation tapahtuu epätyypilliseen aikaan. Tästäkin sain joskus kuulla, että ei ne varmat päivät toimi jne ja väitteitä siitä kuinka voi tulla raskaaksi milloin tahansa. Niin vissiin, annoin mennä yhdestä korvasta sisään ja toisesta ulos
Raskaaksi ei tasan tule paitsi ovulaation aikaan - toki ovulaatio voi joskus tulla epätyypilliseen aikaan ja ne siittiöt tosiaan elää pitkään, joten yhden ihmisen ja yhden kierron varmat päivät eivät päde kaikkiin ihmisiin ja kiertoihin.
Tosin muistan että mulla heräsi kerran bilsanluennolla epäilys, että miesten siemennesteessä todennäköisesti olisi jotain joka edistää ovulaation tapahtumista, ja että tämä edistää "vahinkojen" tapahtumista jo siitä yhdestä yhdynnästä ilman ehkäisyä. Googletin silloin asian (taisi olla vuosi 2013
) ja vuonna 2012 julkaistiinkin tutkimus, jonka mukaan näin todennäköisesti on. Eli jos ovulaatio on teillä ongelma tai meinaa tapahtua myöhään, niin harrastakaa oikein paljon seksiä jo heti alkukierrosta, koska siitä on näytteitä että siemennesteessä on mm. ovulaatiota edistäviä proteiineja
Se siemenneste voi siis olla hyödyllistä lisääntymisen kannalta silloinkin kun siittiöt eivät vielä pääse hedelmöittämään munasolua.
Lasta ei tosin täällä ole näkynyt, mutta ihan syystä kyllä pelkäsin raskautumista... Kolmesti olen jo tullut raskaasti kertalaakista - ne raskauden eivät vain kanna loppuun asti