Minun mielestäni ihmisarvo on myös muilla kun Suomen kansalaisilla. Eikö sinusta ole?
Se missä sattuu syntymään, ei ole mikään meriitti, sehän on puhtaasti vain hyvää tai huonoa tuuria. Joten ei ihminen ole mielestäni sen arvokkaampi siksi, että on syntynyt Suomessa. Mutta tottakai on pakko huomioida realiteetit, emme me voi tarjota länsimaista elintasoa ja pohjoismaista sosiaaliturvaa kaikille, jotka sitä täältä tulevat hakemaan. Joten ei, ei minusta tänne pidä ottaa niitä, jotka pakenevat vain taloudellisesti heikkoa tilannetta. Mutta ne jotka pakenevat vainoa ja sotaa, ne jotka olisivat vakavassa hengenvaarassa kotimaassaan, kyllä heitä pitää auttaa. Ei minusta olisi lähettämään ketään kuolemaan. Jos sinusta on, olet kyllä sinä mielestäni vinksahtanut.
Matti- esimerkkiin palatakseni, joo kyllä minusta voi omasta leveästä elämästään vähän tinkiä auttaakseen heikommassa asemassa olevia. Tietenkään muita ei voi siihen pakottaa, mutta eihän kyse ole siitä, jos demokraattinen valtio päättää lahjoittaa hyväntekeväisyyteen tietyn määrän rahaa ja resursseja. Muiden pakottaminenhan olisi sitä, että vaadittaisiin aseellisesti uhaten muita valtioita toimimaan samoin. Toki Matti voi kannustaa kavereitaan myös antamaan rahaa hyväntekeväisyyteen. Ja jos Matti kavereineen solmii sopimuksen jossa jokainen lupaa tietyllä tavoin hyväntekeväisyyteen osallistua, on sopimusta kunnioitettava. Esimerkiksi jos yksi Matin kaveriporukasta joutuu asunnottomaksi ja kaverukset sopivat keskenään, että jokainen vuorollaan tarjoaa majapaikan tälle asunnottomalle, on sopimusta syytä noudattaa, tai muuten ystävyyssuhteet voi katketa eikä Matti saa itse apua, jos joskus sitä kaipaa. Jos sopimus käy liian raskaaksi noudattaa, esimerkiksi siksi että kaverin asunnottumuus vaan jatkuu ja jatkuu tai useampi kaveriporukasta joutuu asunnottomaksi, voidaan tietysti neuvotella uusi sopimus. Mutta koska kaveria ei ole syytä jättää heitteille kadulle, tämän uuden sopimuksen pitäisi sisältää keinoja joilla kaveria voitaisiin auttaa jollain muulla tavalla, kuin majoittamalla toisten kodeissa. Ja hei, koittakaan nyt viimein tajuta että Matti on vertauskuva, älkääkä vaan alkako seuraavaksi jauhamaan turvapaikanhakijoiden majoittamisesta yksityishenkilöiden kodeissa.
Minä olen pienituloisempi kuin esimerkin Matti, mutta annan vastaavan osuuden tuloistani kuukausittain hyväntekeväisyyteen. Jos jonain kuukautena on tiukkaa, niin en kuvittele että se johtuisi siitä pikkusummasta, jokaa hyväntekeväisyyteen menee. Kyllä se johtuu ihan jostain muusta, jostain merkittävämmästä summasta kuin siitä reilusta prosentista. Eihän kukaan pienituloinen kirkkoon kuuluvakaan varmasti ajattele, että on köyhä juuri siksi, että maksaa 1-1,5% kirkollisveroa?