Se on sitten herne saamelaisten nenässä

miten niin ilkeästi? kertoi että niitä pukuja ei noin vain lähetetä minnekkään, koska niitä ei osteta muulloinkaan kaupoista vaan tehdään mittatilaustyönä..
ei siis ole mahdollista 9pv varoitusajalla saada sinne pukua, sekö on ivallista ja naureskelua?
No jos sä soittaisit vaikka Kalevalaisiin naisiin ja kysyisit että saisiko kansallispukua lainaksi, niin mukava lukea lehdestä:
"Tämä alkaa jo mennä huvittavuuksiin asti ja komiikan puolelle, Helander naurahtaa."
 
Yleensä noissa kisoissa halutaan näyttävyyttä myös kansallispukuihin. Lapsuudessani oli missit se perus-kansallispuku päällä, mutta nykyään ne on kansallispuvun ja fantasiapuvun väliltä. Ja juu, on ollut kaikkea jääpukua ja revontulta ym.suomalaista.

Jos ajatellaan sun kysymystä, niin sen voisi kääntää toisinpäin: kumpiko saamelaisille on tärkeämpää, avittaa oman maan missiä voittoon (vaikka ei se kuitenkaan voita) vai olla kertaakaan joustamatta jostain periaatteesta?
Kenelle vaan itseään kunnioittavalle ihmiselle tai kansalle merkitsevät tärkeät periaatteet enemmän kuin jotkut missikisat.

Voi herranen aika sentään :ROFLMAO: Tää voi tulla sulle yllätyksenä, mutta missikisat ei ole mikään arvovaltainen tai arvostettu kilpailu. Suurimmalle osalle on ihan samantekevää, kuka ne voittaa, voittaako kukaan vai pidetäänkö niitä kisoja ollenkaan. En ole itse saamelainen eikä ole henkilökohtaisia siteitä saamelaisuuteen, mutta saamelaisella kulttuurilla on minun maailmankuvassani paljon suurempi arvo kuin Suomen voitolla missikisoissa. Arvostan saamelaista kulttuuria, missikisoja en.

Ja jos kerran siellä käy joku fantasiapuku, niin miksi ei päästäisi mielikuvitusta valloilleen? Suomalaisesta perinteestä ja mytologiasta löytyy kyllä ainekset, kun jaksaa etsiä. Mutta jos inspiraation lähde on pilailukauppa, niin heikoillahan siinä ollaan.
 
vierailija
No jos sä soittaisit vaikka Kalevalaisiin naisiin ja kysyisit että saisiko kansallispukua lainaksi, niin mukava lukea lehdestä:
"Tämä alkaa jo mennä huvittavuuksiin asti ja komiikan puolelle, Helander naurahtaa."
niin? Karjalan pukuja voi ostaa tai vuokrata kuka tahansa, saamelaispuvut on henkilökohtaisia mittatilaustyönä tehtäviä, etkö ymmärrä eroa?
 
Perustakoot saamelaiset oman valtionsa, jos he eivät miellä itseään suomalaisiksi.
Haluaisin käydä joskus Lapissa, mutta ei innosta viedä eurojani sinne (toki Lapissa on muutakin porukkaa kuin saamelaiset), kun eivät anna itseään mainostaa. Uskon että turistien raha kelpaisi saamelaisillekin.
Olen vähän samaa mieltä. Olen saanut saamelaisita erittäin negatiivisen vaikutelman, esim kaikki Suomeen kuuluvat petoeläimet tapetaan Lapista samantien kun vain häntä vilahtaa. Valtiolta kuppaavat isoja korvauksia ihan työkseen kun vaikka poro jää auton alle tai joku luontokappale on sellasen popsinut, mikä kyllä on suurimmaksi osaksi jo tarua, koska siellä ei ole enää villieläimiä kuin fantasioissa . porot ei syö poroja. Mutta valtio maksaa ja banjot soi.
Vaikutta helvetin korneilta ne Lapin idylliset mainokset, joissa näkyy susia ja karhuja ja koskematonta erämaata.
Eihän siellä ole kuin valtiota kuppaavia poroukkoja ja maiseman raiskanneita turistirysiä yms mitälie kaivostoimintaa.
En ole käynyt, enkä mene. Tukehtukoot kansallispukuihinsa mun puolesta. Eikä ne nykyajan saamelaiset ole kuin korkeintaan varttisaamelaisia jos sitäkään.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Echo
Olen vähän samaa mieltä. Olen saanut saamelaisita erittäin negatiivisen vaikutelman, esim kaikki petoeläimet tapetaan Lapista samantien kun vain häntä vilahtaa. Valtiolta kuppaavat rahaa kun poro jää auton alle tai joku eläin on tappanut, mikä kyllä on suurimmaksi osaksi tarua, koska siellä ei ole muita kuin poroja enää.. porot ei syö poroja. Mutta valtio maksaa ja banjot soi.
Vaikutta helvetin korneilta ne Lapin idylliset mainokset, joissa näkyy susia ja karhuja ja koskematonta erämaata.
Eihän siellä ole kuin valtiota kuppaavia poroukkoja ja maiseman raiskanneita turistirysiä yms mitälie kaivostoimintaa.
En ole käynyt, enkä mene. Tukehtukoot kansallispukuihinsa mun puolesta. Eikä ne nykyajan saamelaiset ole kuin korkeintaan varttisaamelaisia jos sitäkään.
No...sä sanoit sen mitä en viittinyt, eli olen kuullut saamelaisten olevan muutenkin veemäistä porukkaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Lunatic
Miks niiden pitää olla henkilökohtaisia, haiseeko ne käyttäjänsä hielle?
Joo meidän suvussakin on tehty kansallispukuja mittatilaustyönä, mittatilaus ei ole uutta.
Koska saamenpuku on todellakin erilainen vaate kuin muut kansallispuvut. Saamenpuku on yksilöllinen ja puvusta käy ilmi mihin sukuun (tai perheeseen? en muista yksityiskohtia nyt ihan tarkkaan) puvun kantaja kuuluu. Perinne on myös se, että pukua käyttävät vain saamelaiset. Pukuja ei ole tapana lainailla.
 
Olet ihan kamala rasisti. Miten voit uskovana ihmisenä olla noin ikävä ihminen, ei mitään empatiakykyä mihinkään suuntaan.
Tämä on keskustelupalsta. Kaikki mitä täällä kirjoitetaan ei ole "mitä söit tänään? Mikä on lempivärisi? Ihanaa kun aurinko paistaa." Ne on kivoja, mutta sitten mä tykkään myös tarkastella kulttuurisia ilmiöitä. Ja se jos kirjoittaa negatiivisiakin asioita ei tarkoita että otsasuoni olisi poksahtamassa.

Mutta mä voin sun lohduksi tehdä pari positiivista aloitusta tämä jälkeen niin saat rauhan. Sensuuri päälle.
 
Olen vähän samaa mieltä. Olen saanut saamelaisita erittäin negatiivisen vaikutelman, esim kaikki Suomeen kuuluvat villieläimet tapetaan Lapista samantien kun vain häntä vilahtaa. Valtiolta kuppaavat isoja korvauksia ihan työkseen kun poro jää auton alle tai joku luontokappale on sellasen popsinut, mikä kyllä on suurimmaksi osaksi jo tarua, koska siellä ei ole enää kuin fantasioissa muita eläimiä kuin poroja. porot ei syö poroja. Mutta valtio maksaa ja banjot soi.
Vaikutta helvetin korneilta ne Lapin idylliset mainokset, joissa näkyy susia ja karhuja ja koskematonta erämaata.
Eihän siellä ole kuin valtiota kuppaavia poroukkoja ja maiseman raiskanneita turistirysiä yms mitälie kaivostoimintaa.
En ole käynyt, enkä mene. Tukehtukoot kansallispukuihinsa mun puolesta. Eikä ne nykyajan saamelaiset ole kuin korkeintaan varttisaamelaisia jos sitäkään.
No petotuhot on kyllä ihan tosiasia, jollet ketään muuta usko niin ota yteyttä maa- ja metsätalousministeriöön ja kysy sieltä. Korvauksia maksetaan sen vuoksi että ne petoeläimet jätetään ampumatta. Karhu, ilves ja susikanta on tieteellisten mittaustapojen mukaan kohoonneet merkittävästi lapissa. Ota pää pois perseestäsi (vaikka tuntuukin niin mukavalta) ja ota, öö.. no vaikka saatana selvää asioista ennenkuin auot päätäs täälä. Voisitko tehdä noi? pliis :)
 
No petotuhot on kyllä ihan tosiasia, jollet ketään muuta usko niin ota yteyttä maa- ja metsätalousministeriöön ja kysy sieltä. Korvauksia maksetaan sen vuoksi että ne petoeläimet jätetään ampumatta. Karhu, ilves ja susikanta on tieteellisten mittaustapojen mukaan kohoonneet merkittävästi lapissa. Ota pää pois perseestäsi (vaikka tuntuukin niin mukavalta) ja ota, öö.. no vaikka saatana selvää asioista ennenkuin auot päätäs täälä. Voisitko tehdä noi? pliis :)
Relaa.
 
No petotuhot on kyllä ihan tosiasia, jollet ketään muuta usko niin ota yteyttä maa- ja metsätalousministeriöön ja kysy sieltä. Korvauksia maksetaan sen vuoksi että ne petoeläimet jätetään ampumatta. Karhu, ilves ja susikanta on tieteellisten mittaustapojen mukaan kohoonneet merkittävästi lapissa. Ota pää pois perseestäsi (vaikka tuntuukin niin mukavalta) ja ota, öö.. no vaikka saatana selvää asioista ennenkuin auot päätäs täälä. Voisitko tehdä noi? pliis :)
MMM se onkin oikein luontoa arvostava pulju:sneaky:, hehheh..luuletko että sen luonnonraiskauspuljun sanomiset jotenkin vakuuttaisi luonnon puolella olevan ihmisen (jollainen siis olen) yhtään mistään. Johan se nimikin kertoo kenen asioita se puupääpuoti ajaa ja miksi. (Lue maa- ja metsäTALOUS).

Mihin Suomi niitä helvetin ziljoonia poroja tarttee? Ei mihinkään.
Onko sellasen turhaketalouden takia tuhottava oikea luonto.
Ei ole. Mutta tätä ei saisi ääneen sanoa.
 
Viimeksi muokattu:
MMM se onkin oikein luontoa arvostava ja suojeleva pulju:sneaky:, hehheh..luuletko että sen paskapuljun sanomiset jotenkin vakuuttaisi luonnon puolella olevan ihmisen (jollainen siis olen). Johan se nimikin kertoo kenen asioita se puupääpuoti ajaa ja miksi. (Lue maa- ja metsäTALOUS).

Mihin Suomi niitä helvetin ziljoonia poroja tarttee? Ei mihinkään.
Onko sellasen turhaketalouden takia tuhottava oikea luonto.
Suomessa syö vain muutama turisti jossain Helsingin luksusravintoloissa poronlihaa, mutta onhan se selvä ettei korvaukset juokse ilman että poroukko sellasia omistaa. "Petokorvauksillahan" tienaa hyvin. Suuriosa poroista muuten taitaa nykyään kuolla ihan nälkään, kun ei ole enää mitään järsittävää.
Mutta en ole enää niissä piireissä että olisin vähään aikaan seurannut sellasia asioita. Tuli mitta täyteen.
Enkä lauantai-illalla jaksa tämmösiä vatkata. Varsinkaan minkään lappalaisen kanssa joka näkee asiat omasta vinkkelistään, eikä neutraalisti.
Oikia homma, julistetaan omaa evankeliumia ja kritiikkiin vastataan että en mie jaksa tämmöistä kuunella.
Halusit tai et, sinä olet väärässä
 
vierailija
No...sä sanoit sen mitä en viittinyt, eli olen kuullut saamelaisten olevan muutenkin veemäistä porukkaa.
Juu, niinhän ne on kaikki vähemmistöt jotka haluavat pitää kiinni oikeuksistaan/vaalia omaa kulttuuriaan/odottavat kunnioitusta itselleen tärkeisiin asioihin.

Tässä ei olla viemässä tuolta missiltä nyt voittoa, kun eivät saatanat anna hänelle lainaa omaa, henkilökohtaista ja tärkeää vaatettaan, jota ei lainailla muutenkaan, johonkin turhuuksien markkinoille. NE ON SAATANA MISSIKISAT. Tsiisus.

Jos joku asia, joka ei ole sulle mitenkään tärkeä, mutta on sitä jollekin toiselle, niin sun pitää vaan päästä tekemään sitä, vaikka se loukkaisi sitä toista. Ihan vaan periaatteesta vai vittumaisuuttasi? Selitä mulle tämä logiikka. "No kun mä vaan ha-luu-uu-uun enkä välitä, vaikka muut loukkaantuu, mutta kun MINÄminaMINÄ"?
 
Jos saamelaisilla on sen verran itsekunnioitusta ja kunnoitusta perinteitään kohtaan niin pakkoko jonkun bimbon on juuri saamelaisten perinnepuvun tekele vetää yllensä? Miksi ei laittanut esim burkhaa?

Ja mitä se sinua kaivelee jos toiset yrittää varjella kulttuuriaan.
Vaalia perintöään lastenlapsille. Ei se puku ole mikään naamiaisasu.
Täh. Eikö se nimen omaan ollut joku naamiaispuku? Käsittääkseni sen typyn piti kiireessä joku puku keksiä, joten otti tuon.

Ja ehkä olisi paikallaan miettiä, kuinka moni katsojista tunnistaa tuon koltun saamelaispuvuksi tai sen kopioksi. En usko, että kovinkaan moni. Kriteereinä lienee ollut, että mekko pitää saada äkkiä, sen pitää olla lyhyt (tanssin takia) ja vähän muistuttaa Suomea. Siihen tarkoitukseen tuo oli mielestäni ihan ok.
 

Yhteistyössä