Se on sitten herne saamelaisten nenässä

Mutta ovatko saamelaiset suomalaisia? Ovat.
Voiko missikisoissa tuoda vaan osaa oman maan kulttuurista esille? Voi.

Ei jonkun Saksan missin tarvitse kulkea koko Saksaa edustavassa puvussa, esim. kulkea olutkolpakot kädessä ja jalkapallon kanssa, Mersun merkki helmassa. Mutta voi ottaa osan saksalaisuutta.
Saamelaiset voivat olla Suomen kansalaisia (toki eivät välttämättä ole, koska Saamenmaa sijaitsee Suomen, Norjan, Ruotsin ja Venäjän alueilla). Mutta saamelaisuus ei ole osa suomalaisuutta. Suomalainen ja saamelainen historia ja kulttuuri kyllä kulkevat rinnakkain ja osittain limittyvät (eikä vain hyvässä), mutta saamelaisuus ei ole osa suomalaista kulttuuria. Voidaan kyllä puhua Suomen vähemmistökansan kulttuurista.

Eikä saamelaisuutta voida ruveta määrittämään ulkoapäin, suomalaisesta näkökulmasta. Kyllä siinä määrittämisessä pitää painaa saamelaisten oma identiteetti ja kokemus.
 
Perustakoot saamelaiset oman valtionsa, jos he eivät miellä itseään suomalaisiksi.
Haluaisin käydä joskus Lapissa, mutta ei innosta viedä eurojani sinne (toki Lapissa on muutakin porukkaa kuin saamelaiset), kun eivät anna itseään mainostaa. Uskon että turistien raha kelpaisi saamelaisillekin.
Mikä ongelma siinä sitten on, jos identiteetti on saamelainen eikä suomalainen?

Joskus aiemminhan saamelaisia haluttiin pakkosuomalaistaa, mm. heidän ei annettu käyttää äidinkieltään, lapsia otettiin pois vanhemmiltaan, jne.
 
vierailija
Mutta jos ymmärsin oikein, kyseistä feikkipukua ei edes ollut tarkoitus käyttää missään kansallispuku-osiossa, vaan "maailmojen tanssi" nimisessä fantasia-osiossa.

Millaisia asuja muilla tytöillä on päällä? Itse luulisin, että feikkipuku olisi ollut juuri sopiva tuohon osioon. Ja kyllä saamelaisyhteisö veti herneet nenään aivan turhasta.
 
Mikä ongelma siinä sitten on, jos identiteetti on saamelainen eikä suomalainen?

Joskus aiemminhan saamelaisia haluttiin pakkosuomalaistaa, mm. heidän ei annettu käyttää äidinkieltään, lapsia otettiin pois vanhemmiltaan, jne.
Siinä on se ongelma että hyödyntävät kuitenkin Suomen valtiota ja suomalaisia.
En mä kieltä muuttaisi tai lapsia pois ottaisi tietenkään. Mutta enemmän jotkut suomenruotsalaiset ovat integroituneet suomalaiseen yhteiskuntaan vaikka heillä on myös oma kieli. Veikkaan että eivät vetäisi hernettä jos heitä mainostettaisiin maailmalla.
 
Mutta jos ymmärsin oikein, kyseistä feikkipukua ei edes ollut tarkoitus käyttää missään kansallispuku-osiossa, vaan "maailmojen tanssi" nimisessä fantasia-osiossa.

Millaisia asuja muilla tytöillä on päällä? Itse luulisin, että feikkipuku olisi ollut juuri sopiva tuohon osioon. Ja kyllä saamelaisyhteisö veti herneet nenään aivan turhasta.
Aivan. Vaikka olisi ollut feikkipuku niin ei maailmalla sitä olisi tajuttu. Ja saamelaiset saisivat pitää ne ihan aidot aktin...eiku gaktinsa.
 
Siinä on se ongelma että hyödyntävät kuitenkin Suomen valtiota ja suomalaisia.
En mä kieltä muuttaisi tai lapsia pois ottaisi tietenkään. Mutta enemmän jotkut suomenruotsalaiset ovat integroituneet suomalaiseen yhteiskuntaan vaikka heillä on myös oma kieli. Veikkaan että eivät vetäisi hernettä jos heitä mainostettaisiin maailmalla.
Eihän missi olisi mitään saamelaisuutta mainostanut tai edustanut maailmalla, vaan hän olisi ottanut saamelaiskulttuurin elementin hyödyttääksen sillä itseään. Itseäänhän hän siellä mainostaa ja edustaa Suomea - ei saamelaisia. Eihän hän voisikaan edustaa saamelaisia, koska ei kerran ole saamelainen. Ei niin voi ajatella, että saamelainen kulttuuri on jotain, mistä voidaan ottaa kivoja eksoottisia elementtejä omiin tarkoituksiin ja sitten oikeuttaa se sillä, että osa saamelaisista on Suomen kansalaisia.

Tuskin suomenruotsalaiset siitä tykkäisivät, jos joku umpisuomenkielinen esiintyisi maailmalla suomenruotsalaisena, puhuisi tönkköruotsia ja esittäisi parodiaa rapujuhlista. Saamelaisten kohdalla tilanne on vielä erilainen, kuten tuosta aiemmin linkittämästäni jutusta kävi ilmi. Lue vaikka se lihavoitu kohta siitä lainauksesta.
 
vierailija
Eihän missi olisi mitään saamelaisuutta mainostanut tai edustanut maailmalla, vaan hän olisi ottanut saamelaiskulttuurin elementin hyödyttääksen sillä itseään. Itseäänhän hän siellä mainostaa ja edustaa Suomea - ei saamelaisia. Eihän hän voisikaan edustaa saamelaisia, koska ei kerran ole saamelainen. Ei niin voi ajatella, että saamelainen kulttuuri on jotain, mistä voidaan ottaa kivoja eksoottisia elementtejä omiin tarkoituksiin ja sitten oikeuttaa se sillä, että osa saamelaisista on Suomen kansalaisia.

Tuskin suomenruotsalaiset siitä tykkäisivät, jos joku umpisuomenkielinen esiintyisi maailmalla suomenruotsalaisena, puhuisi tönkköruotsia ja esittäisi parodiaa rapujuhlista. Saamelaisten kohdalla tilanne on vielä erilainen, kuten tuosta aiemmin linkittämästäni jutusta kävi ilmi. Lue vaikka se lihavoitu kohta siitä lainauksesta.
Onko tuo missi meinannut imitoida saamelaisi ja esittää porosketsejä?
Tuskin suomenruotsalaiset loukkaantuisivat, jos ruotsinkielisen pitäjän kansallispukua käyttäisi.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
Eihän missi olisi mitään saamelaisuutta mainostanut tai edustanut maailmalla, vaan hän olisi ottanut saamelaiskulttuurin elementin hyödyttääksen sillä itseään. Itseäänhän hän siellä mainostaa ja edustaa Suomea - ei saamelaisia. Eihän hän voisikaan edustaa saamelaisia, koska ei kerran ole saamelainen. Ei niin voi ajatella, että saamelainen kulttuuri on jotain, mistä voidaan ottaa kivoja eksoottisia elementtejä omiin tarkoituksiin ja sitten oikeuttaa se sillä, että osa saamelaisista on Suomen kansalaisia.

Tuskin suomenruotsalaiset siitä tykkäisivät, jos joku umpisuomenkielinen esiintyisi maailmalla suomenruotsalaisena, puhuisi tönkköruotsia ja esittäisi parodiaa rapujuhlista. Saamelaisten kohdalla tilanne on vielä erilainen, kuten tuosta aiemmin linkittämästäni jutusta kävi ilmi. Lue vaikka se lihavoitu kohta siitä lainauksesta.
Joo, mutta kun saamelaisuus on -toivon mukaan- osa suomalaisuutta, niin silloin suomalaisuudesta saa ottaa ne palat mitkä haluaa.

Ja kyllähän kansainvälisissä missikisoissa maatakin edustetaan, vaikka missi tietty ajattelee omaa uraansa. Vai kuulutetaanko siellä vaan pelkkä missin nimi?
 
Onko tuo missi meinannut imitoida saamelaisi ja esittää porosketsejä?
Tuskin suomenruotsalaiset loukkaantuisivat, jos ruotsinkielisen pitäjän kansallispukua käyttäisi.
Niin, on hyvin mahdollista, että saamelaisille saamenpuvulla on syvällisempi ja suurempi merkitys kuin suomenruotsalaisille omilla kansallispuvuillaan. Sen puvun merkitystä ei kuitenkaan voi arvioida täältä suomalaisista näkökulmista käsin.

Ja pilailukaupan saamenpuku vertautuu porosketseihin.
 
Niin, on hyvin mahdollista, että saamelaisille saamenpuvulla on syvällisempi ja suurempi merkitys kuin suomenruotsalaisille omilla kansallispuvuillaan. Sen puvun merkitystä ei kuitenkaan voi arvioida täältä suomalaisista näkökulmista käsin.

Ja pilailukaupan saamenpuku vertautuu porosketseihin.
No jos ei aitoa gaktia anneta niin sit on hommattava kopio?

Siis, mä ymmärtäisin saamelaisten tuohtumuksen jos saamelaisuutta haluttaisiin halveerata maailmalla. Mutta nyt päinvastoin saamelaisilla olisi tuhannen taalan paikka tuoda esille sitä sorrettua kulttuuriaan, näkyville (vaikka noita missikisoja nyt ei taideta noteerata missään).

Mutta ei mee mun jakeluun. Ja yritän lopettaa kun menee jankutukseksi.
 
vierailija
Onhan suomalaisissa sukujuhlissa (häät tms) naisilla, vanhoillakin naisilla muitakin kansallispukuja kuin oman heimonsa puku. Siinä ei nähdä mitään pahaa jos haluaa teettää itselleen vaikka mielestään kauneimman näköisen kansallispuvun.

Esim. karjalainen Tuuterin puku on tosi paljon käytetty, muistan nähneeni esim.Lola Odusogan päällä.
Siinä onkin puvun kantajalla sama etnisyys. Saamepukuun vertautuisi tässä tapauksessa romaniasu, Ruotsalainen kansallispuku, burkha, sari jne., jos ymmärrät….
 
vierailija
No jos ei aitoa gaktia anneta niin sit on hommattava kopio?

Siis, mä ymmärtäisin saamelaisten tuohtumuksen jos saamelaisuutta haluttaisiin halveerata maailmalla. Mutta nyt päinvastoin saamelaisilla olisi tuhannen taalan paikka tuoda esille sitä sorrettua kulttuuriaan, näkyville (vaikka noita missikisoja nyt ei taideta noteerata missään).

Mutta ei mee mun jakeluun. Ja yritän lopettaa kun menee jankutukseksi.
Sinä Echo oletkin jo tässäkin asiassa osoittanut ääliömäisyytesi. Ei mene jakeluun niin ei mene jakeluun.

Ymmärään, että saamelainen pitäisi saamepukua, mutta miksi ihmeessä joku muu haluaa mennä esiintymään alkuperäiskansan (feikki)asussa kilpailuihin? Mautonta.
 
Siriusel
Hyvä, Mörköäiti, että jaksat yrittää selittää asiaa, käsittämätöntä että tämä voi olla joillekin niin vaikea tajuta. Asiat nähdään vain ja ainoastaan sitä omasta pienestä näkövinkkelistä, eikä mikää muu "mene millään jakeluun". Luulisi että aikuinen normaaliälyinen ja normaalilla empatiakyvyllä varustettu ihminen voisi ymmärtää asian siteeratun artikkelin luettuaan. Vähän erikoista jos ja kun ei.
 
vierailija
Missikeisarinna esitti pukupyynnön saamelaisille – saamelaisnuoret: ”Tämä menee jo komiikan puolelle”
Julkaistu: 11.12. 14:04

Carola Miller ei edustakaan Suomea pilailupuodista ostetussa feikkilapinpuvussa. Missikeisarinna Sunneva Kantolanmukaan Miller teki virhearvion valitessaan kyseisen kilpailuasun Maailmojen tanssi -osioon. Kantola kertoo IS:lle, että vielä ei ole täysin varmaa, millaisessa asussa Miller osiossa nähdään.

Miss Maailma valitaan Kiinassa järjestettävässä finaalissa 20. joulukuuta.

– Tässä on vielä aikaa, että ehtisimme puvun Kiinaan postittaa. Olenkin vinkannut, että jos saamelaiset tahtovat, otamme mielellämme aitoja lapinpukuja vastaan ja olen muutamien jo muutamien kanssa Facebookissa tästä keskustellut. Tietenkin olisi hienoa, jos hän aidon puvun saisi, mutta varmaa on se, että feikkipuvussa hän ei kilpailussa tanssi, Kantola kommentoi IS:lle.


Carola Miller edustaa Suomea Miss Maailma -kilpailussa Kiinassa. Kuvassa Miller itse valitsemassaan feikkilapinpuvussa.

”Menee jo komiikan puolelle”
Suomen saamelaisnuorten puheenjohtaja Ida-Maria Helander on pöyristynyt Sunneva Kantolan ehdotuksesta.

– Edelleenkin kyseenalaistan, miksi hän ikinä pukeutuisi gáktiin, saamelaisten kansanpukuun, miksi hän ei pukeudu oman alueensa kansallispukuun? Helander kysyy.

Hän muistuttaa, että saamelaisten kansanpukua saavat käyttää vain saamelaiset tai heidän puolisonsa.

– Ja ensinnäkin tässä on yhdeksän päivää aikaa kilpailuihin. On aika kohtuuton vaatimus, että joku saamelainen ompelisi heille puvun ja lähettäisi sen vielä Kiinaan. Gáktit tehdään aina mittatilaus- ja käsityönä, se ei ole mikään tuote, joka vaan shopataan kaupasta 50 eurolla. Aidot puvut maksavat sadoista euroista tuhansiin euroihin.

– En usko, että yksikään saamelainen esimerkiksi lähettäisi omaa pukuaan kisoihin, puvut ovat hyvin henkilökohtaisia ja ei ole olemassa lainauskulttuuria.

Helanderin mukaan pyyntö todistaa sen, ettei missiorganisaatio ”tiedä mitään” saamelaisten kulttuurista.

– Tämä alkaa jo mennä huvittavuuksiin asti ja komiikan puolelle, Helander naurahtaa.

Helander kertoo että hän ja monet muut saamelaiset ovat lähestyneet Kantolaa ja missiorganisaatiota lähettämällä tietoa siitä, kuinka henkilökohtainen asia kansanpuku on saamelaisille.

– Tämä oli varmaan meidän osalta tässä, saimme ikään kuin eräänlaisen anteeksipyynnön. Ja on hyvä, ettei Miller edusta feikkipuvussa. Toivon, että tästä on opittu ja jatkoissa misseille kerrotaan, mitä ei ainakaan kannata pukea ylleen tämänkaltaisiin kilpailuihin.

”Ei opeteta kouluissa”
Helander muistuttaa, että saamelaiset ovat aivan tavallisia työssäkäyviä ihmisiä, jotka eivät voi käyttää kaikkea aikaansa tietämättömien valistamiseen.

– Meilläkin on ihan omat elämämme elettävänä ja työt tehtävänä. En koe, että on meidän tehtävämme viedä kultatarjottimella missiorganisaatiolle tietoa näistä asioista. Varsinkin kun kaikki tieto on nykyään helposti saatavilla.

Yhdestä asiasta Helander on Kantolan kanssa samaa mieltä: kansallis- ja kansanpuvuista tulisi kouluissa opettaa enemmän.

– Eihän suomalaiskouluissa opeteta mitään saamelaisten historiasta. Juuri tietämättömyyden vuoksi tällaisia kohuja syntyy. Olisi hienoa, jos näistä opetettaisiin enemmän koulussa, siten suomalaisetkin kansallispuvut saisivat enemmän näkyvyyttä.
 
Missikeisarinna esitti pukupyynnön saamelaisille – saamelaisnuoret: ”Tämä menee jo komiikan puolelle”
Julkaistu: 11.12. 14:04

Carola Miller ei edustakaan Suomea pilailupuodista ostetussa feikkilapinpuvussa. Missikeisarinna Sunneva Kantolanmukaan Miller teki virhearvion valitessaan kyseisen kilpailuasun Maailmojen tanssi -osioon. Kantola kertoo IS:lle, että vielä ei ole täysin varmaa, millaisessa asussa Miller osiossa nähdään.

Miss Maailma valitaan Kiinassa järjestettävässä finaalissa 20. joulukuuta.

– Tässä on vielä aikaa, että ehtisimme puvun Kiinaan postittaa. Olenkin vinkannut, että jos saamelaiset tahtovat, otamme mielellämme aitoja lapinpukuja vastaan ja olen muutamien jo muutamien kanssa Facebookissa tästä keskustellut. Tietenkin olisi hienoa, jos hän aidon puvun saisi, mutta varmaa on se, että feikkipuvussa hän ei kilpailussa tanssi, Kantola kommentoi IS:lle.


Carola Miller edustaa Suomea Miss Maailma -kilpailussa Kiinassa. Kuvassa Miller itse valitsemassaan feikkilapinpuvussa.

”Menee jo komiikan puolelle”
Suomen saamelaisnuorten puheenjohtaja Ida-Maria Helander on pöyristynyt Sunneva Kantolan ehdotuksesta.

– Edelleenkin kyseenalaistan, miksi hän ikinä pukeutuisi gáktiin, saamelaisten kansanpukuun, miksi hän ei pukeudu oman alueensa kansallispukuun? Helander kysyy.

Hän muistuttaa, että saamelaisten kansanpukua saavat käyttää vain saamelaiset tai heidän puolisonsa.

– Ja ensinnäkin tässä on yhdeksän päivää aikaa kilpailuihin. On aika kohtuuton vaatimus, että joku saamelainen ompelisi heille puvun ja lähettäisi sen vielä Kiinaan. Gáktit tehdään aina mittatilaus- ja käsityönä, se ei ole mikään tuote, joka vaan shopataan kaupasta 50 eurolla. Aidot puvut maksavat sadoista euroista tuhansiin euroihin.

– En usko, että yksikään saamelainen esimerkiksi lähettäisi omaa pukuaan kisoihin, puvut ovat hyvin henkilökohtaisia ja ei ole olemassa lainauskulttuuria.

Helanderin mukaan pyyntö todistaa sen, ettei missiorganisaatio ”tiedä mitään” saamelaisten kulttuurista.

– Tämä alkaa jo mennä huvittavuuksiin asti ja komiikan puolelle, Helander naurahtaa.

Helander kertoo että hän ja monet muut saamelaiset ovat lähestyneet Kantolaa ja missiorganisaatiota lähettämällä tietoa siitä, kuinka henkilökohtainen asia kansanpuku on saamelaisille.

– Tämä oli varmaan meidän osalta tässä, saimme ikään kuin eräänlaisen anteeksipyynnön. Ja on hyvä, ettei Miller edusta feikkipuvussa. Toivon, että tästä on opittu ja jatkoissa misseille kerrotaan, mitä ei ainakaan kannata pukea ylleen tämänkaltaisiin kilpailuihin.

”Ei opeteta kouluissa”
Helander muistuttaa, että saamelaiset ovat aivan tavallisia työssäkäyviä ihmisiä, jotka eivät voi käyttää kaikkea aikaansa tietämättömien valistamiseen.

– Meilläkin on ihan omat elämämme elettävänä ja työt tehtävänä. En koe, että on meidän tehtävämme viedä kultatarjottimella missiorganisaatiolle tietoa näistä asioista. Varsinkin kun kaikki tieto on nykyään helposti saatavilla.

Yhdestä asiasta Helander on Kantolan kanssa samaa mieltä: kansallis- ja kansanpuvuista tulisi kouluissa opettaa enemmän.

– Eihän suomalaiskouluissa opeteta mitään saamelaisten historiasta. Juuri tietämättömyyden vuoksi tällaisia kohuja syntyy. Olisi hienoa, jos näistä opetettaisiin enemmän koulussa, siten suomalaisetkin kansallispuvut saisivat enemmän näkyvyyttä.
Voi tuska.

Helander valittaa että "ei työssäkäyvillä saamelaisilla ole aikaa muiden valistamiseen saamelaisuudesta." No jos joku muu ystävällisesti tekee sen heidän puolesta, niin kauhea parku.

Ja viimeinen lause:"kouluopetuksen kautta suomalaiset kansallispuvut saisivat enemmän näkyvyyttä." Ei maailmalla tiedetä meidän puvuista jos me itse vaan tiedetään, mutta ei näytetä niitä heille.

No, antaa olla.
 
Viimeksi muokattu:
No jos ei aitoa gaktia anneta niin sit on hommattava kopio?
Mutta ihan pakko on pitää joko aitoa tai kopiota, vaikka se loukkaisi saamelaisia?

Siis, mä ymmärtäisin saamelaisten tuohtumuksen jos saamelaisuutta haluttaisiin halveerata maailmalla. Mutta nyt päinvastoin saamelaisilla olisi tuhannen taalan paikka tuoda esille sitä sorrettua kulttuuriaan, näkyville (vaikka noita missikisoja nyt ei taideta noteerata missään).

Mutta ei mee mun jakeluun. Ja yritän lopettaa kun menee jankutukseksi.
Kerropas mulle, millä lailla saamelaiset olisivat voineet tuoda esiin kulttuuriinsa kohdistuvaa sortoa sitä kautta, että valtaväestön missi ottaisi heidän pukunsa omaan käyttöönsä? Millä lailla se olisi edistänyt saamelaisten asiaa?

Ja entäs, jos he kokevatkin juuri tuollaisen saamenpuvun käytön halveeraamiseksi?
 
Mutta ihan pakko on pitää joko aitoa tai kopiota, vaikka se loukkaisi saamelaisia?



Kerropas mulle, millä lailla saamelaiset olisivat voineet tuoda esiin kulttuuriinsa kohdistuvaa sortoa sitä kautta, että valtaväestön missi ottaisi heidän pukunsa omaan käyttöönsä? Millä lailla se olisi edistänyt saamelaisten asiaa?

Ja entäs, jos he kokevatkin juuri tuollaisen saamenpuvun käytön halveeraamiseksi?
No sehän tässä koko homman juju on että ovat herkkänokkaista porukkaa.

Tai tuossa aloitusviestissä laittamani lehtijutun sen saamelaisvastaavan mielipiteet oli mun mielestä hyvin loukkaavia ja ivallisia Sunneva Kantolaa kohtaan. Kantola ei kysynyt että saadaanko heittää teidän gakti kuralätäkköön vaan saadaanko me tuoda sitä esille.

Mutta se oli ihan kaaaameaaa saamelaisista.
 
vierailija
Ei ole todellista, Echo vaikuttaa ihan joltain keksityltä hahmolta. Niin älyttömiä juttuja tulee nyt.
Jeesus olis varmaa myös kannustanut saamelaisia halventavaan kohteluun, vai mitä luulette?

(Se on saamelaisia halventavaa, jos he itse sen niin kokevat. Vai onko tässä tapauksessa uhri syyllinen, kun ei vaan tajua että heitähän kunnioitetaan näillä tämmöisillä tempuilla? Vähän niin kun jotku naiset ei tajua miten heitä ihaillaan esim. lääppimällä. kehtaavatkin valittaa ja olla eri mieltä.)
 
Mutta ihan pakko on pitää joko aitoa tai kopiota, vaikka se loukkaisi saamelaisia?



Kerropas mulle, millä lailla saamelaiset olisivat voineet tuoda esiin kulttuuriinsa kohdistuvaa sortoa sitä kautta, että valtaväestön missi ottaisi heidän pukunsa omaan käyttöönsä? Millä lailla se olisi edistänyt saamelaisten asiaa?
Kysytkö tosissasi? Minkä takia vähemmistöt yleensä tykkäävät että heidän kulttuuriaan tuodaan esille eikä pidetä piilossa? Eiku joo, ne taitavat yleensä tykätä olla hiljaa ja unohdettuina, niinhän se olikin....
 
Ei ole todellista, Echo vaikuttaa ihan joltain keksityltä hahmolta. Niin älyttömiä juttuja tulee nyt.
Jeesus olis varmaa myös kannustanut saamelaisia halventavaan kohteluun, vai mitä luulette?

(Se on saamelaisia halventavaa, jos he itse sen niin kokevat. Vai onko tässä tapauksessa uhri syyllinen, kun ei vaan tajua että heitähän kunnioitetaan näillä tämmöisillä tempuilla? Vähän niin kun jotku naiset ei tajua miten heitä ihaillaan esim. lääppimällä. kehtaavatkin valittaa ja olla eri mieltä.)
Jos saamelaiset kokevat sinänsä ystävällisen teon halventavaksi, niin turha heidän valittaa sitten kun ovat vähän unohdettuja.

Edelleen, turistien raha kyllä kelpaa ja suomalaisten verorahat.
 

Yhteistyössä