Se on sitten herne saamelaisten nenässä

Niin samoinhan romanitkin ovat osa suomea. Ihan naurettavaa ja noloa vetää päälle joku kolttuväännös, joka ei omaan kulttuuriin oikeasti mitenkään liity. On suomessa muslimejakin. Olisi vähän outoa, että missi pistäisi päälleen jonkun itse lakanasta askarrellun kaavun jossa on silmänreiät. Noloa ja lapsellista.
Otetaanko sit saamelaisten edutkin pois, kuten saamenkieliset uutiset Ylellä?
 
  • Tykkää
Reactions: Lunatic
Mun mielestä se ainakin on halveerausta "esitellä" saamelaista kulttuuria pukemalla joku ei-saamelainen oikeaan tai feikki saamelaisasuun johonkin hölmöihin kisoihin johonkin hölmöön ja noloon maailmojen tanssit-osioon. Phyi olkoon! Ei laita jenkkiuen edustajakaan päähän sulkaa ja hapsumekkoa päälle.
Se on todennäköisesti iloinen esitys ja tanssi, sä vedät siihen nolouden. Ei siellä ryppyotsaisesti olla.
 
vierailija
Voi tuska.

Helander valittaa että "ei työssäkäyvillä saamelaisilla ole aikaa muiden valistamiseen saamelaisuudesta." No jos joku muu ystävällisesti tekee sen heidän puolesta, niin kauhea parku.

Ja viimeinen lause:"kouluopetuksen kautta suomalaiset kansallispuvut saisivat enemmän näkyvyyttä." Ei maailmalla tiedetä meidän puvuista jos me itse vaan tiedetään, mutta ei näytetä niitä heille.

No, antaa olla.
Valistaa heidän puolesta, miten, kun eivät tiedä mitään? Hohhoh, tajuatko miten tyhmiä sun juttus on.
 
Valistaa heidän puolesta, miten, kun eivät tiedä mitään? Hohhoh, tajuatko miten tyhmiä sun juttus on.
No kun ovat niin megakiireisiä töittensä puolesta niin joku vähän auttaa. Muut heimothan eivät käy töissä...

Annas olla kun joku saamelainen tulee samanlaisessa t-paidassa ja farkuissa kuin minä vastaan, niin loukkaannun! Koska mulla on oikeus loukkaantua, mun pukeutuminen on mun kulttuuria.
 
vierailija
Jos saamelaisilla on sen verran itsekunnioitusta ja kunnoitusta perinteitään kohtaan niin pakkoko jonkun bimbon on juuri saamelaisten perinnepuvun tekele vetää yllensä? Miksi ei laittanut esim burkhaa?

Ja mitä se sinua kaivelee jos toiset yrittää varjella kulttuuriaan.
Vaalia perintöään lastenlapsille. Ei se puku ole mikään naamiaisasu.
Oikein sanottu!
 
vierailija
Jos joku asia on jollekin kansalle arvokasta perinnettä ja pyhää, jota itse kohtelevat kunnioittaen ja ylpeydellä, niin eikö sitä vaan voida kunnioittaa? Tuskin itsekään pidät siitä, jos sinulle tärkeitä ja pyhiä asioita valjastetaan myymään jotain sellaista, joiden arvoja et jaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Boobabe
vierailija
Mua taas järkytti miten ilkeästi se saamelaisten puhemies/nainen vastasi Kantolalle. Naureskelua ja ivaa. Tässä ei häpäisty saamelaisia kysymällä vaateasiaa, mutta Kantolaa pistävät alta lipan julkisesti.
miten niin ilkeästi? kertoi että niitä pukuja ei noin vain lähetetä minnekkään, koska niitä ei osteta muulloinkaan kaupoista vaan tehdään mittatilaustyönä..
ei siis ole mahdollista 9pv varoitusajalla saada sinne pukua, sekö on ivallista ja naureskelua?
 
Jos joku asia on jollekin kansalle arvokasta perinnettä ja pyhää, jota itse kohtelevat kunnioittaen ja ylpeydellä, niin eikö sitä vaan voida kunnioittaa? Tuskin itsekään pidät siitä, jos sinulle tärkeitä ja pyhiä asioita valjastetaan myymään jotain sellaista, joiden arvoja et jaa.
Jos Suomea mainostetaan mun fundamentalistiuskovaisuudella (siis ei karrikoimalla vaan tosissaan) niin siitä vaan. Mäkin olen jonkin sortin vähemmistön edustaja. :rolleyes:

Finland: land of Päivi Räsänen -stylish women.
 

Yhteistyössä