Miksi ruotsia tai ruotsinkieltä pitäisi vihata???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Gluteus maximus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mutta Suomessa ei ole pakko valita englantia missään vaiheessa. Ainoastaan jos haluaa opiskella A2-kieltä ja A1 ei ole englanti niin silloin A2 on automaattisesti englanti. Mutta Suomessa voi koulunsa käydä opiskelematta englantia jos niin haluaa.
No täälläpäin on kyllä niin, että jos A1 ei ole ollut englanti, niin A2:ssa tai B1:ssä ei ole riittävästi enkun lukijoita. Eli koko enkun ryhmää ei synny ja lapsi jää ilman enkun opetusta.

meillä ei oo vaihtoehtoja. tai ainakaan sillon ku minä kävin koulussa. 3. luokalla tuli suomi ja 5. englanti. ei saanu valita. se vaan oli näin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No tässä nyt ensin yksi foorumi:

http://ungdomar.se/forum.php

Skypestä voi etsiä ruotsinkielistä juttuseuraa, siellä on se haku jossa voi maan tai kielen perusteella etsiä. Sitten lapsesi voisi laittaa nettiin myös kirjeenvaihtoilmoituksen jossa toivoo ruotsinkielistä ystävää ja sitten voisi jutella myös esim. skypen kautta.
Täng juu :flower: Junnu ei siis ole mitenkään ruotsin vastainen, sitä vaan harmittaa, kun ruotsia ei oikein missään voi käyttää. Junnu oppi englanninkin netin kautta ja olisi valmis oppimaan ruotsinkin, jos vaan löytyy ne 16 veetä kollia kiinnostavat foorumit.

Alkuperäinen kirjoittaja MySelene:
meillä ei oo vaihtoehtoja. tai ainakaan sillon ku minä kävin koulussa. 3. luokalla tuli suomi ja 5. englanti. ei saanu valita. se vaan oli näin.
Varmaan kuntakohtaista. Kun mun muksut kävi peruskoulua, ekana tietty tuli äidinkieli, olipa se öäidinkieli sitten mikä tahansa. Kolmannella tuli eka vieras kieli eli se A1. Valittavana oli englanti, ruotsi, ranska, saksa ja espanja. Koska suurin osa valitsui englanninm, A2 kielen valinnassa riittävä ryhmäkoko löytyi muihin kieliin paitsi englantiin. Myöskään B1 kieleksi ei ollut riittävästi enkun ottajia, joten ryhmää ei ikinä perustettu. Naapurin poika on peruskoulussa opiskellut suomea, venäjää, ruotsia ja saksaa. Olisi halunnut englantiakin, mutta se vaan ei järjestynyt, kun otti A1 kieleksi muun kuin enkun.

Ruotsia ja ruotsalaisia vastaan ei oo mitään, mutta toi suomenruotsalaisten svenska talande bättre folk -asenne on syvältä. Valitettavasti monet kuvittelevat olevansa jotain paljon parempaa vain siksi että puhuvat ruotsia. Ja kuten joku aiemmin sanoi, ajavat kyllä härskisti omia etujaan, koulutuspaikkoja on varattu suhteessa järkyttävän suuri osa heille jne. Ja valtaväestön pitää edelleen opetella pienen ryhmän kieli, vaikka jostain oikeasti tärkeästä kielestä olisi paljon enemmän hyötyä.

Eikös tässä taannoin joku valittanut kun joku virkamies ei ollut laittanut sähköpostin poissaoloilmoitusta ruotsiksi? Tällä menolla ei ainakaan sympatioita saa. Puhumattakaan näistä ahvenanmaalaisten halusta liittyä Ruotsiin. Muuttaisivat sinne sitten jos ei kerran kelpaa.
Ja juu, puhun ihan hyvää Ruotsia, olen kaksikielisessä kunnassa töissä enkä ikinä ole laittanut poissaoloilmoitusta ruotsiksi. Enkä laita.

Minä kun ulkomaalainen olen myös ihmetellyt että minkän ihmen takia täällä on kaksikielisyys. Mun mielestä on se tosi epareily suomalaisten enämistön kohta. Kun se on itsenäinen Suomen valtio ja täällä suomalaisel pitäis pärjätää kaikkissa paikkoissa omalla suomenkielellä (sairalassa, koulussa, kaupassa jms). Mutta olen itsekin löydanyt täältä paikkoja missä suomen kielellä ei pärjää.
Ei ruotsin kielessä eikä ruotsailaisissä oleka mitää vikaa, mutta vikaa on se vaatimus suomalaisille osataa ruotsia. Paljo ruotsalaisia itse ei edes opi suomen kieltä ollenka...ja vaati vaan suomalaistelt ruotsin kielen käyttöä- ja see on törkeasti ebakohtelias. Sama hyvin vois vaatia myös Ruotsissä- että suomen kieli toiseks kieleksi. Sitten jo vastaa itkuu tulisi. Ja jos puhutaan oikeudenmukaisuksistä...sitten Suomessä ei edes oo kovin paljo routsinkielisiä enää...on paljo myös venejän kielisiä ja myös vironkielisiä- pitäis ne myös sitten tehtä virallisiks kieliksi? Olis jo oikeudenmukaista. Saksakin vois sitten otta toiseksi valtionkieleksi turkki. Viro vois otta myös venejää ja suomen. Ja sitten vois aina olla myös näin että vähimistöl ei tarvii osataa mitää muuta kieltä kun omansa...ja paikalliset joutuvaat sitten oppimaan monta kielta pakollisena- muuten sanotakse että ne diskrimineerivat vähemistö:D
Tottakai se on hyvää osata montaa kieltä- mutta se valikoiminen pitais olla vapaehtoista ja paikallisille ei voi olla vaatimusta osata kahta kieltä. Mä asun itse myös Suomessä. Olen ollut täällä muutama vuotta- olis mun mielestä tosi epäkohtelijas sen maan kohta jos mä en opiskeleks sitä kieltä. Niinhän mä olenkin oppinut...kirjoitamistä pitää vielä harjoitellä :D Mutta täällä on ruotsalaisiä kuka on asunut täällä koko oma ikänsä ja ei osaa sanoa sanakaan Suomea. Sellaiset ihmiset voisivat kyllä kerrä kattoa peilia ennen kun tulevat vaatima omia oikeuksia :D

[
Tottakai se on hyvää osata montaa kieltä- mutta se valikoiminen pitais olla vapaehtoista ja paikallisille ei voi olla vaatimusta osata kahta kieltä. Mä asun itse myös Suomessä. Olen ollut täällä muutama vuotta- olis mun mielestä tosi epäkohtelijas sen maan kohta jos mä en opiskeleks sitä kieltä. Niinhän mä olenkin oppinut...kirjoitamistä pitää vielä harjoitellä :D Mutta täällä on ruotsalaisiä kuka on asunut täällä koko oma ikänsä ja ei osaa sanoa sanakaan Suomea. Sellaiset ihmiset voisivat kyllä kerrä kattoa peilia ennen kun tulevat vaatima omia oikeuksia :D[/quote]

no tätä samaa olen itsekin ihmetellyt. Miten ihmeessä semmoisia suomalaisia voi ollakin jotka eivät osaa sanaakaan suomea. Suomalaisiahan ruotsinkielisetkin ovat. Missäs tynnyrissä oikein asuvat, pakollahan sitä suomea tulee kuultua jos kodista ulos astuu, tv:n tai radion avaa.

Venäjävihan vielä jotenkin ymmärrän, koska meillä sellainen historia (joo ollaan oltu ruotsinvallankin alla, mutta siitä on melkoisen kauan) Minusta ruotsalaiset on oikein mukavia =)

No mä en ymmärrä venäjävihaakaan. Pitäisi oppia päästämään menneestä irti jos haluaa hyvää tulevaisuutta. Yleensäkin tuollainen yleinen ilmapiiri jossa jotain porukkaa vihataan ja haukutaan on täysin lapsellista. Vankilaan joutuisivat vanhemmat jotka kehtaavat moista opettaa lapsilleen edes vitsillä.

Koska ruotsalaiset on vitun paskoja homoja jotka puhuu niin vitun rumaa kieltä hyi helvetti!
ja tää pakkoruotsi on suomen häpeä nro 1!!!
ruotsi on vitun turha valtio ja paska naapuri! suomen olisi pitänyt miehittää koko alue 40 luvulla ja tehdä ruotsista suomen siirtomaa.
p.s
hurrit ei ole suomalaisia vaan he ovat ruotsalaisia jotka väittää olevansa muka ''suomalaisia'' hahaha ihan yhtä typerää olisi että väittäisin olevani ruotsalainen! RKP itse alunperin väitti että suomenruotsalaiset ovat ruotsalaisia ja nyt he väittävät olevansa suomalaisia, mitä helvettiä?!

Enpä usko, että Suomessa vihataan varsinaisesti ruotsin kieltä juuri lainkaan. Se. että tällainen mielikuva on syntynyt, on lähinnä osoitus pakkoruotsia kannattavien onnistuneesta propagandasta, jossa he yrittävät mustamaalata vapaan kielivalinnan kannattajia tekemällä tällaisen "ruotsin kieltä vihaavan" olkinuken.
Luulenpa, että te ruotsin kieltä moittivat vihaatte nimenomaan pakkoruotsia ettekä ruotsin kieltä sinänsä.

[QUOTE="Heli";29651687]Minulle on ihan sama kuka puhuu mitäkin kieltä, kunhan vain minua tai lapsiani ei pakoteta opettelemaan jotain turhaa kieltä. Siitä pakosta kai se 'viha' kumpuaa.[/QUOTE]

Juuri näin.

en vihaa ruotsia enkä ruotsinkieltä. Pakkoruotsia vihaan kyllä, koska se vie ihan turhaa aikaa ja resursseja , jotka voisi käyttää kouluissa johonkin hyödyllisempään oppiaineeseen.

ruotsalaiset ovat mielestäni ylimielisiä ja ärsyttäviä. Suomalaiset ovat niin nöyriä, tälläkin palstalla kaikki niitä kehuvat. Ruotsalaisten palstoilla ei ikinä kehuta suomalaisia.

Se ns. Viha kumpuaa juurikin siitä pakosta. Mutta jos totta puhutaan niin pakkosaksasta tai pakkoranskastakin olisi enemmän hyötyä kuin Ruotsista. Outoa vaatia 5 miljoonaa ihmistä puhumaan kieltä jota puhuu Suomessa vain vähän päälle 200 000. Siitä saattaa jäädä työpaikkakin kiinni.

Kaikki kielet vapaaehtoisiksi. Englanti voisi jäädä.

• Tykkää
Reactions: Occamin partaveitsi
Se ns. Viha kumpuaa juurikin siitä pakosta. Mutta jos totta puhutaan niin pakkosaksasta tai pakkoranskastakin olisi enemmän hyötyä kuin Ruotsista. Outoa vaatia 5 miljoonaa ihmistä puhumaan kieltä jota puhuu Suomessa vain vähän päälle 200 000. Siitä saattaa jäädä työpaikkakin kiinni.

Kaikki kielet vapaaehtoisiksi. Englanti voisi jäädä.

Juuri näin. Kepistä ei seuraa positiivisia tuntemuksia, eikä epätasa-arvoisesta kansalaisten kohtelusta..

Yhteistyössä