Uskomatonta tämän palstan sivistyksen taso. Jeesuksen historiallisuus on kyllä ihan yleisesti tiedossa oleva asia. Asian olisit voinut tarkistaa vaikka googlella, mutta tässä teille uusavuttomille näitä dokumentteja, joiden pohjalta historiantutkijat ovat tulleet siihen johtopäätökseen, että Jeesus-niminen kansankiihottaja on elänyt 2000v sitten Palestiinan alueella.
- Roomalaiset ei-kristilliset historioitsijat Tacitus, Plinius, Suetonius ovat maininneet dokumenteissaan Jeesuksen,
- Juutalainen historioitsija Flavius Josefus on maininnut kirjoituksissaan Jeesuksen.
- Evankeliumit siinä mielessä, että vaikka ne eivät ole tarkoitettu historialliseksi kuvaukseksi, on niiden kirjoitusten perusteella pystytty päättelemään, että tradition takana on ollut todellinen henkilö.
- Muita UT:n ulkopuolisia kristilliä tekstejä, joissa on mainittu Jeesus.
- Myös Koraanissa mainitaan Jeesus, mutta en ole varma millaista painoarvoa tutkijat ovat tälle maininnalle antaneet.
Lisää aiheesta löytää ihan googlella, kotikaupunkisi kirjastosta jne.
EDELLEEN PUHUN JEESUKSESTA HISTORIALLISENA HENKILÖNÄ. Älkää sotkeko yliluonnollisia aineksia tähän mukaan.
Minulle henkilökohtaisesti on aivan se ja sama, onko Jeesus ollut olemassa vai ei. Olen uskonnoton ihminen, eikä minun maailmaani liikuta suuntaan eikä toiseen Jeesuksen oleminen tai olemattomuus. Minusta vaan on hullua, että jos tieteellisin menetelmin on tultu johtopäätökseen, että tällainen Jeesus-niminen kansankiihottaja on oikeasti joskus ollut olemassa, joku haluaa vängätä kovasti vastaan.
Tuota noin, Jeesuksen historiallisuus ei nyt kuitenkaan ole noin itsestään selvä asia ollenkaan. Noinhan yleisesti oletetaan, että jotain todisteita hepun olemassaolosta olisi, mutta todellisuus on kuitenkin toisenlainen.
Oletkos lukenut, mitä Tacitus, Plinius, Suetonius ja Josefus itse asiassa Jeesuksesta kirjoittavat? Hehän eivät suinkaan kirjoita itse Jeesuksesta yhtään mitään, vaan vain Roomassa ensimmäisinä vuosisatoina olleista kristus-lahkolaisista. Itse Jeesuksen elämästä tai henkilöstä he eivät mitään kerro. Se että ns. alkukristittyjä on ollut olemassa, ei tietenkään ole mitenkään kiistanalainen asia, eikä sitä tarvitsekaan todistella. Mutta se että on ollut olemassa Jeesukseen uskoneita kristittyjä ei tokikaan todista siitä että heidän uskon kohteensa on ollut todellinen henkilö.
Nämä mainitut historioitsijat ovat myös eläneet paljon Jeesuksen oletetun elinajan jälkeen, joten heilläkään ei ole ollut mitään sen parempaa tietoa Jeesuksesta kuin mitä kristus-lahkolaiset ovat itse kertoneet.
Toki on hyvinkin mahdollista, että kristus-lahkolaisten esikuva on ollut ihan todellinen henkilö, jopa Jeesus nimeltään, tai sitten esikuvia on voinut olla vaikka useampia, joista on muodostunut jonkinlainen synteesi taruilla höystettynä. Tai jotain muuta.
Pitää ottaa huomioon, että eihän tuohon aikaan ole ollut radioita, televisioita, puhelimia, internettiä eikä somea, ei edes lehtiä eikä luku- tai kirjoitustaitoakaan kuin harvoilla. Siksi kaikki tieto on ollut oikeastaan suupuheiden varassa, ja senhän tietää miten tieto muuttuu jo hetkessä huhuna kulkiessaan, ilman mitään mahdollisuutta varmentaa niitä mistään dokumenteistä. Voi vain kuvitella, miten Jeesus-kertomukset ovat eläneet ja muuttuneet ennen kuin ne ovat sadan vuoden ajan kulkeutuneet Palestiinasta Roomaan, ja vaihtaneet kieltäkin matkalla pariin kertaan.
Siis, summa summarum: Ei niitä Raamatun ulkopuolisia Jeesus-dokumentteja vain kertakaikkiaan ole olemassa.