Eiväthän virolaiset ole slaaveja. He ovat sukulaiskansaamme, enkä itse näe heidän ja meidän välillä keskimäärin mitään radikaaleja kulttuurieroja. Mitä virolaisilla on takana vähän köyhempiä aikoja, eivät ole tottuneet niin hyvään elintasoon sosiaaliturvaan, joten ovat yritteliäämpiä. Köyhistä oloista tuleville on myös ihan yleisesti tärkeämpää näyttää vaurautta ulospäin kuin niille, joilla on aina kaikki ollut hyvin ja elävät samaa elintasoa, johon jo lapsuudessaan ovat tottuneet. Pätee kulttuuritaustasta riippumatta paremman elämän makuun päässeisiin, myös länsimaisiin köyhästä perheestä tulleisiin äkkirikastuneihin, vaikka toki ihmiset ovat yksilöitä eikä ilmiö siksi ihan kaikkia koske. Mutta yleinen ilmiö kuitenkin, rikkaiden sukujen vesat pyrkivät yleensä pikemminkin pitämään kynttilän vakan alla eivätkä rikkauttaan tuo esiin. Toisaalta ihan ymmärrettävää tuntea ylpeyttä, jos on itse saanut käännettyä elämänsä ihan toiselle mallille, peritty rikkaus ei samalla tavalla anna aihettakaan brassailuun.
Thaimaalaisia vastaan minulla ei ole mitään, mutta aika hassua, että heidät otit esimerkiksi kulttuurista, jonka koet positiiviseksi. Hehän ovat myös yritteliästä porukkaa, mikä on minusta positiivinen juttu, mutta sinä varmasti tuomitset monet sen esiintymismuodot. Thaihieromot on aikast yleisiä ja niitä "lisäpalveluja" tarjotaan käytännössä kaikissa. Suomeen tulevilla thaimaalaisilla marjanpoimijoilla on useimmiten perheet kotimaassa ja äidit jättävät pienet lapsensa kuukausiksi mummojen hoiviin tullakseen tänne töihin. Miten sinä voit sen hyväksyä, kun tuomitset huomattavasti lyhyemmätkin työmatkat lasten ollessa pieniä?