40+ odottajat vol 4 (päiv. yksärillä)

Seulontaverikokeet, oliko niin että syömättä ja juomatta? Saako ees lasin vettä juua?

Mulle on tullut eineshimo. Tölkkilihapullat, roiskeläppä, spagettivuoka, naaaam. En oo ennen juurikaan popsinut. Sipuli on aivan karmean hajuista, ja grillimakkara. Turvotusta ei enää ole koko aikaa, mutta toisinaan kuitenkin vielä. Se kaikkein ikävin vaiva on taas alkanut, peräpukamat. Prkl. Olenko ainut niistä kärsivä??? Onko jollain nähty sukupuoli jo nt ultrassa?
 
Minä en Äiti muista näköjään ees muutamaa viikkoa takaperin, mut luulen et ei niissä verikokeissa mitään syömisrajoituksia ollu. Vai oliko..? Millon sinulla on nt, laita heti kuulumiset tänne :)

Pistele vaan pizzat nassuun ja nauti, eikö oo ihanaa kun voi pikkusen raskauden varjolla nautiskella enemmän ku ennen?

Minulla ei oo mitään kokemusta peräpukamista, sorry Äiti :unsure:. Nyt tietysti ajattelet et voi #$&* eikö muilla oo mitään... juu ei oo peräpukamia mut samperi tätä vessassa ramppaamista! Miten voi olla että just oot käyny ja saat pöksyt ylös ni taas lähettiin? Vähän ku taivutat ruotoo ni taas mentiin :mad: Hermo menee.

Julistankin täten hermoakiristäviä raskausvaivoja koskevan keskustelun avatuksi. Pam. Meitä kärsiviä on muitakin. Onhan?
 
Moi,

Seuloissa ei oo paastoa. Vain jos on jotain muutakin. Mulla oli sokerirasitus samalla.

Ärsyttäviä raskausoireita on piisannut. Alussa oli repiviä kipuja ja heti kärkeen turposi häpyhuulet ja ovat siis edelleenkin ihan palloina ja istumiseen vaikuttaa mukavasti... Selkäkipuja oli siinä nt-ultran aikoihin ja sitten alkoikin ummetus. Kun näistä pääsin, niin sitten alkoikin jo viikolla 17 liitoskivut. Peräpukamia ei ole ollut, mutta kaksi kertaa on jo ollut fissuura. Haavaumat on aina kipeitä. Nyt on ollut nilkkojen ja sormien turvotusta ja erittäin tiukkoja kipuja, kun vatsanahka ja vatsanpeitteet yrittävät pysyä mukana kasvussa. Koskee ihan järkyttävästi. Harkkasuppareitakin on. Aika kipee siis olen. Jossain välissä oli myös sellainen 3 viikon päänsärkyjakso johtuen liian matalasta verenpaineesta. Meni onneksi ohi... Hiukan tuo vatsan ikävä kiristely huolestuttaa... On niin tukala olla. Mutta neiti on aktiivinen ja sillä voimalla mennään.

Vauvis ja neiti 32+2
 
Joo ja toki pissillä juostaan. Toisina päivinä on juuri samanlaista kuin sulla Sahris... Toisinaan hiukan rauhallisempaa. Riippuu pienen asennosta. Ja siis kävellähän minä en voi kuin hyvin pieniä matkoja. Tekee liian kipeää ja alkaa supistaa...
 
Mehän aletaan olla samiksia, Vauvis :) ! Ummetusta täällä kans, tosin kun aamuisin syö kauraa, se auttaa hurjan paljon. Ja toi vatsan kiristely - ihan hirveetä. Vähän kun syö ni lopun iltaa saa töröttää pystyssä ku tönkkösuolattu muikku, ahistaa ja sattuu eikä henki kulje :eek:. Kävely, istuminen ja seisominen tekee muutenkin sellasta kipua ja painetta tonne alas, että tuntitolkulla saa parannella. Sitkeesti jos jaksaa yrittää ni saa selän kipeeks. Töihin pitäis jonkun ajan kuluttua kyetä, neuvolasta sanovat vaan että saathan tuota käydä yrittämässä, mut herkästi tuut sitten hakemaan saikkua.

Niin ja tää jatkuva huohottaminen ja puuskutus... muistan lapsuudesta et äidin vanha täti hengitti samalla tavalla...(y)

Sahris ja Joku ihan kohta 24+4
 
Hei, onko täälä ketään lähiaikoina plussanneita? Tai imettäviä odottajia?
Ite oon 40v 4 lapsen äiti. Muksut 18,15,10(ed liitosta) ja 6kk. Imetän edelleen ja plussasin vajaa 2vk sitten joka oli ihana yllätys Nuorimmaisen synnyttyä ajateltiin et olis kiva saada vielä yks laps pienellä ikäerolla, en kumminkaan uskonu että täysimetyksellä ja tässä iässä näin äkkiä tärppäisNyt vaan toivotaan että kaikki menee hyvin loppuun asti Neuvolaan en oo vielä ollu yhteydessä kun ti on pojan 6kk neuvola niin ajattelin sillon varata aikaa kun tätskä on sama. Pikkasen kumminkin huolettaa kun eka testi oli nega minkä tein sinä päivänä kun menkkojan piti alkaa. 2pv myöhemmin oli haalee plussa ja si tein vielä digitaalisen jossa luki raskaana 1-2vk vaikka pitäis olla pidemmällä? voikohan imetys vaikuttaa raskaushormoonin määrään virtsassa?
 
Onneks osasin varautua, että raskaana oleminen ei oo välttis yhtä juhlaa. Onhan tässä oiretta ollu yhtä sun toista.

Mulla on pukamia. Niitä oli jonkin verran jo ennen raskautta ja pysyivät hyvin kurissa apteekin itsehoitolääkkeillä, jos sattuivat äitymään jostain syystä. Vähällä olen päässyt näiden kanssa nyt raskausaikanakin eli pari kertaa ne on vaivanneet enemmän. Jonkun mielestä ne varmaan vaivais enemmänkin, mutta mä taidan olla niin tottunu niihin etten pienestä hätkähdä. Nyt just parhaillaan on kyl pari ärsyttävää ulostunkevaa yksilöä, jotka käytännössä tuntuu koko ajan. Bepanthenillä olen pahimpia sisään tunkenut. Alkuraskaudessa ei saa käyttää niitä käsikauppalääkkeitä. Lääkäriin vaan, jo kovin vaivaavat, kyllä niihin helpotusta on. Mulla ne toki äityy kovasta ulostemassasta ja yritänkin syödä paljon leseitä ja kuituja. Mansikat ja mustikat näyttää olevan varsin hyviä vatsalleni myöskin. Ja kunnon haalean veden huuhdonnat ison vessakäynnin jälkeen, ni ei ala kutisee. Tällainen infopläjäys mun pukamista :)

Vessakäynnit on riesana täällä myöskin, ei kai ihan yhtä pahoina kuin joillain kylläkään. Mä pystyn ihan hyvin pidättämään vielä. Yöllä on nyt ollut hieman rauhallisempaa (koputa puuta) eli käyntejä on ollut 3-4 ja näistäkin viimeinen on ollut periaatteessa just ennen heräämisaikaa. Olen varautunut siihen 5-6 käynnin tahtiin taas jossain vaiheessa, kun vauva menee alaspäin.

Päätä mulla särki (ja vähän huippas istuviltaan tai makuulta ylösnoustessa) sinne 20 raskausviikon paremmalle puolelle ja se oli rasittavaa. Verenpaineet ja hemoglobiinit on olleet hyvät koko ajan eli ei ollu sellasta syytä siihenkään. Raskaushormonit ja lisääntyvä nesteen ja veren määrä tais olla syynä. Se meni onneksi ohi, aiheutti nimittäin niskajännityssärkyä sivutuotteenaan ja se on inhaa.

Jonkun verran on levottomiajalkoja ollu, vähemmän kuin mitä osasin odottaa. Tämäkin on vaiva, josta kärsin aina silloin tällöin ennen raskauttakin eli taipumusta löytyy. Pohkeiden kramppeja ei ole ollut kuin häivähdyksinä yöaikaan ja niitä voi vielä tulla lisääkin. Varaudun tässäkin siis pahimpaan.

Hurja ruokahalu mulla olis. Painoa tullut kymmenisen kiloa, josta turvotusta vaihdellen sen 1-2kg.

Helmi1234 ja poitsu 31+4
 
Sympatiat pissahätäisille. Ei varmasti oo kivaa ravata yöt ja päivät vessassa. Itse ravaan vielä vaan päivisin klo 6 alkaen. Mulle jäi ekasta odotuksesta sellanen ikävä isohko ulkoinen pukama, henkisesti raskas asia. Aattelin silloin, että odotan toista raskautta vielä (jos vaikka lisää puskee) ennen kuin pyydän poistoa. Nyt se on ärtynyt myös tästä suolen toiminnasta ja viereen on pukkaamassa uusia (tiedä sitten kuinka pitkäikäisiä he ovat). Ei oo kyllä ummetusta nyt, vähän päinvastoin. Pitää neuvolassa pyytää jotain lääkettä, en tajunnut ettei noita reseptivapaita saa käyttää.
Nt ultra vasta ens viikolla, mutta neuvola keskiviikkona. Yritetään niitä sydänääniä löytää. Kamalaa tulee jos ei löydy taaskaan. Mä en kyllä tajua, että kroppako ei mitenkään olisi ilmoittanut jos kkm olisi tapahtunut.

Huimaus on jo tuttua, vaikka hemppa ja vp hyvät. Ja se hengästyminen ihan pienestäkin...tsiisus. Mieli tekis metsälle mut tää aloitekyvyttömyys on kanssa musertavaa.

Ä74 ja menossa 10+3
 
Pieni helpotus tuli kun saatiin neuvolassa sydänäänet kuulumaan melko nopeesti, 170 oli syke. Vähän korkealtahan tuo kuulostaa, mutta käsittääkseni normaali vielä?? Sitten jännittämään ensi viikon nt ultraa, huhhuh.

Ja kuulemma lähes kaikkia reseptivapaita pukamavoiteita saa käyttää. Ostoksille.

Pahin turvotus on hävinnyt. Puoli kiloa tullut vaan painoa. Ihana kun metsistä alkaa löytyä "saalista", tykkään käydä. Onko muita samoilijoita täällä?
 
Ihanaa Äiti kun äänet löyty! Nyt varmaan helpotti. Joko uskot että siellä oikeasti muhii pieni ihmisenalku? 170 on varmaan ihan normaali, sehän pikkuhiljaa hidastuu kun napero kasvaa :)

En tiiä mitä sinä saalistat -hirviä, metsoja, jäniksiä, mustikoita vai kantarelleja - mutta minulla on nyt jääny samoilut väliin kun toi maha on ollu niin hellänä ja ne kestosupparit iltaisin tuntuu niin pahalle :unsure: Onneks miehessä ei oo mitään vikaa ja se on hoitanu saalistukset.

Sahris 25+0 ja +6 kg kantarellipannun ääreltä, nam!
 
Meilläki oli sykkeet korkeat jonki aikaa. 170 oli iha normaali. Sit ne laski siihen n. 150 ja tänään ottivat käyrää niin näytti vaihtelevan 120-170 ja meni ihan vauvan liikkeiden mukaan. Mun istukka on edelleen sentin päässä kohdunsuulta. Ei siis ole liikkunut kuin korkeintaan lähemmäs vikapaikkaa. Uusi kontrolli 36. viikolle. Tämä lääkäri otti nauhalle jotain virtauksia, joista katsovat toisen lääkärin kanssa yhdessä mitä siinä reunan läheisyydessä menee ja onko ne riski alatiesynnytyksessä.

Aamulla nousin ennen viittä, ku hieman jännitin tätä käyntiä. Nyt vedän päikkärit.

32+1
 
Kyllä mä Sahris uskon, että siellä on. Mutta mikä. Yöllä, ennen tuota neuvolaa siis, näin unta että ultrassa näkyi oikean kokoinen elävä vauva, mutta jonka jalkojen tilalla oli toinen pää. Että vähän sit jännittää se nt ultra.

No eikös se ollut Helmi hyvä uutinen, ettei oo liikkunut? Sori, mä en ihan ole kartalla tuosta.. Mikä siinä on vaarana?
 
Istukka on tällä hetkellä liian lähellä kohdun suuta ja estää alatiesynnytyksen. Myös runsaan ja vaarallisen verenvuodon vaara on monikymmenkertainen korkeammalla sijaitseviin istukoihin verrattuna. Verenvuodon todennäköisyys lisääntyy joka päivä. Olen kuulemma erikoistapaus kun ei ole vuotanut vielä ollenkaan. Toivottavasti ei alakaan vuotaa.

Mut muuten on kaikki iha jees niin eiköhän tää tästä ☺

Mua jännitti kyl kans melkoisesti se niskaultra. Ikä nostaa riskiä jo nii paljon. Pidän sinulle peukkuja 74:n
 
Moi,

Täällä kiristää vatsaa ihan toden teolla. Vauva on perätilassa ja puskee päätään ylöspäin ja potkii alavatsaa... Kävin neuvolassa tänään, kun ahdisti niin paljon ja ajattelin, jos on vaikka liikaa lapsivettä. Lapsivettä normaalisti ja vauva jo sen kokoinen, että tuskin itse kääntyy... Parin viikon päästä saattaa siis olla kääntöyritys edessä. Jos ei käänny, niin alkaakin sitten tiukka pohtiminen uskallanko synnyttää alateitse vai mennäänkö suoraan sektioon. Kahdesta huonosta vaihtoehdosta pitäisi valita parempi. Vauva kasvaa arviolta keskikäyrällä edelleenkin. Nukkuminen on aika vaikeaa lonkkien takia ja nyt käskettiin ottaa yöksi gramma panadolia. Kokeillaan.

Helmille tsemppiä istukan kanssa! Jospa se vielä nousisi ylemmäksi! Mullahan on lisäistukka etuseinämässä ja se hiukan pelottaa minuakin. Lähinnä, että irtoaisi eikä jäisi erikseen irrotettavaksi.

Kaikille tsemppiä!

Vauvis ja istuva prinsessa 33+0
 
Onks Mytin rakenneultra jo ohi?
On raskaudessa kyl kaikkea huolta. Mut kyl meistä pidetään hyv ää huolta onneks.

Tietääks joku mitä se supistuksia mittaava laite sairaalassa antaa lukemaa jos tulee supistuksia? Mulla siinä oli jotain 17 ja lähes 100 väliltä. Suurimman osan aikaa oli n. 20.
 
Helmi, ne luvut riippuu siitä, miten kireällä vyöt on...se on tavallaan sun henkilökohtainen luku, josta ei sinällään voi päätellä hirveästi tai ainakaan verrata naapurin kanssa. Kätilöt pyrkii asettamaan nollan tilanteeseen, jossa ei supista ja sitten luku nousee kun vyö syystä tai toisesta kiristyy. Mulla jo harkkasupparit nosteli lukuja lähemmäs sataa.

Riskiluvuista: mulle yksityinen gyne sanoi, että ne luvut on aina raskauskohtaisia, joten edellisen raskauden luvuista ei voi ennustaa mitään. Tämän gyne kertoi kun kerroin omista hyvistä luvuistani ekassa raskaudessa...

Ja vielä sykkeistä: 170 on tosiaan ihan normaali. Mulla kuopuksen sykkeet heitti kerran yli 200 :D ja silloin th:kin vähän hätkähti...mutta kun sykkeet sitten laskivat taas, niin kukaan ei huolestunut :)
 
Täällä ollaan pöllämystyneenä!

Miulla on ollu yöllä levottomia jalkoja ja koko kroppa ollu levoton välillä. Mutta vielä oon pystyny piikkimatolla makaamaan selälläni ja se on rauhottanu uneen.

Pukaman tapasia ollu jo enne raskautta ja ainakin nyt ihan ok meiningillä. Kunhan muistaa nestettä juoda tarpeeks, koittaa es kävelyllä käydä ja syödä oikeenlaista sapuskaa niin toivottavasti ei pahenis.

Rakenneultra oli eilen torstaina.
Sinne meno sen 100 kilsaa oli omanlaisensa meno, joka verotti energioitani ihan pirusti. Siitä ei sen enempää.
No, kaikki oli kohillaan, vastas raskausviikkoja. Paino 446g ja vilkas tapaus. Ei meinannu onnistua kaik mittaukset, kun ehti käännellä väännellä itteensä :) Ja potki melkosesti.

Sukupuoltahan halusin tietää....
Toiveet kääns "häränpyllyä" eli poikahan siellä. Hui!

Kyllä täs menee jonki aikaa sulatellessa asiaa, koska oikeen missään sortissa pojat ei oo ollu tuttui, läheisii. Ei omas lapsuudes eikä aikuisiälläkään. Vaik suvussa täl hetkel pikkupoikia 2 kappaletta.
Terve kaikin puolin ultran mukaan vesseli on. Siitä lähettävä ja ihme kun on niin tottakai olen superonnellinen. Oon varmaan jonkun mieles höpö, kun silti harmittaa...
No, ns. alusta alotan masuasukkiin tutustumisen. Henkisempii juttui kehiin. Ja kaik muut energiaa vievät asiat, ihmiset pois "häiritsemästä".

Jotenki on halu vaan päästä järjestelemään huushollia vähätavaraisemmaks, puhistaa tilaa uudelle. Tehdä uudelle tulokkaalle vermeitä... Mutta töitä viel tehtävä, kun kroppa antaa myötä.

Kaks viikkoo sitte masu pullahti näkyviin ja kuulemma oli poikamasun mallinen etu-ulkoneva, ei sivuille leviävä. "Nakkivaatteita" päälle ja menoks kun viel jaksaa :geek:

T: Mytti 21+5


Onks Mytin rakenneultra jo ohi?
On raskaudessa kyl kaikkea huolta. Mut kyl meistä pidetään hyv ää huolta onneks.

Tietääks joku mitä se supistuksia mittaava laite sairaalassa antaa lukemaa jos tulee supistuksia? Mulla siinä oli jotain 17 ja lähes 100 väliltä. Suurimman osan aikaa oli n. 20.
 
Helmi, osaan niin nyt samaistua tohon istukkaongelmaan. Minulla sama juttu, vaikka viikkoja vähemmän. On kuulemma ihan kohdunsuulla ja kontrolli rv 32. Minun tuurilla se ei hievahda mihinkään. Toivottavasti sinulla vielä siirtyy parempiin asemiin :)

Voi Vauvis, sinulla ei tämä raskaus taida olla helpoimmasta päästä. Tsempit :unsure: Minulla samanlaisia kolotuksia mutta huomattavasti lievempinä. Uskon ettei tunnu oikein kivalle, mutta onneks jokusen viikon päästä kituminen palkitaan :)

Joposeni, miten sinun pikkuisella on mennyt :love: ? Entä sinulla itelläs?

Mytti, onnea rakenneultran kuulumisista! Pienet pojat :cool: on yhtä ihania kuin tytötkin:oops:, mutta on ne erilaisia. Molemmista on kokemusta. Oliko sinulla tyttötoiveen lisäks tyttöolo? Minulla tosiaan ihan alkuun oli tyttöolo, mutta nt-ultrasta lähtien ihan poikaolo, enkä siis tiiä kumpi masussa on. Masukin oli jotain ihme "välimallia", takaa ei raskautta huomaa mut ei oo myöskään sellanen poikakoripallomaha. Samanlainen kuin edellisissä, ekalla kertaa siis poika ja toisella tyttö :rolleyes: Miehelle tietysti soisin oman pojan, tyttö sillä jo on.

Ihana tunne olla utelias vaavan suhteen, mutta kun olen netistä katellu - en vielä ostanu - käytettyjä vaatteita, melkein kaikki on joko tyttö- tai poikapaketteja. Joks teillä muilla on kaikki valmiina? Minä ajattelin että annan shoppailun riistäytyä kun viimeinen kolmannes alkaa (mikäs rv se on?? Jotai parin viikon päästä), nyt oon vaan katellu vaunuja ja vaatteita :love:

Minulla toi masuvilistäjä ei mahda olla kovin suuri, kun tuntuu että se hyvin mahtuu heittelemään vaikka minkälaista kärrinpyörää! Liikkeetkään ei ole vielä hirveän voimakkaita, mut niitä tuntuu ihan joka puolella. Uusimpana villityksenä on hyppiä tasajalkaa suoraan alaspäin. Minun pikkuinen :love:
 
Oli ns. ulkopuolella olleita ennusmerkkejä tytöstä. Mutta siskon tyttö sano kuvani nähdessään, että samanlaine masumuoto kuin hänellä oli kahden pojan kans et oikees sit oli.

Oon jo uskaltanu hommata parilla kahvipaketilla ison pussin kestovaippajuttui (y) Ja par pyyhettä, peittoo ja täkkiä vähällä pennosella sain. Tutuilla ois kuulemma vähän käytetyt vaunut, joita pitäs käydä vilasemassa elokuun lopulla. Missäköhän hinnoissa ns. vanhat vaunut liikkuu? Ei oo tuttujen lapsi tykänny vaunuissa olosta eikä niillä oo käyty vaunulenkeillä. 3 v. sitte kuulemma uutena ostetut.

Oon miettiny miten kauan pystyy matkustelemaan yhes koos...Kun n. 5 viikkoo enne laskettua aikaa ois toiveissa viel matkustaa junalla/bussilla Keski-Suomesta Helsinkiin halailemaan Ammaa.
Ja syksymmällä Ouluun ja siel kirppiksille :)

Istukasta omastani niin se oli nyt etuseinämässä. Pysyykö siin vai "liikkuuko" johkin muualle?

Mytti & Mytykkäinen 21+6
 
Ei ne istukat vissiin ihan holtittomasti liikuskele, vaan kohdun kasvaessa vain liikkuvat paikaltaan ylöspäin. Etuseinäistukka liikkuu etuseinässä ylemmäs ja takaseinäistukka vastaavasti takana. Mei nlatäti sanoi että kaikilla hänen tapaamillaan joilla istukka ollu kohdunsuulla, se on loppua kohti noussu pois "tieltä". Helmi tuntuu olevan aika poikkeus, saa tosiaan nähdä miten itelle käy :)

Miten sinulla Mytti muuten vauvan liikkeet tuntuu, etuseinäistukkahan saattaa vaimentaa niitä aika paljon?
 
Mitä mahan muotoon tulee,
mä sanon, että höpö höpö :) Mulla on kahdesta "selvästä poikamahasta" tupsahtanut kaksi tyttöä (melko varmaa tietoa) ja uskonkin, että kyse on enempi odottajan ruumiinrakenteesta kuin mistään muusta. Ja joo, siihen uskon, että tyttöä odottaessa saattaa makea maistua paremmin kuin yleensä ja niinpä sitä saattaa levitä ihan "luonnollisista syistä" muualtakin kuin itse vatsasta.

No, voihan se olla hupaisaa yritttää päätellä jotain masun muodosta, mutta mua lähinnä ärsytti moiset spekulaatiot ja sanoinkin aina, että meillä päin on semmoinen uskomus, että jos rakenneultrassa näkyy pippeli, vauva on poika ja muussa tapauksessa tyttö :D

Sahris, iso kiitos kysymästä! Hyvin meillä menee. Tyllerö on nyt 3,5kk ja tosi valpas ja läsnäoleva vauva! Ei voi valittaa, kaikki on mennyt tosi hyvin ekan kuukauden tutustumisen jälkeen. Hyvä tyyppi tuli ja isosiskokin on omaksunut uuden roolinsa ihailtavan hyvin!
 
  • Tykkää
Reactions: Mytti
Kyllä tuntuu liikkeitä :giggle: Ja ehkä etuseinäistukan takia lähes aina oikeella sivulla tuntuu eniten potkuja. Esmeks eilen illalla melkonen jumppatunti tuntu olevan!
Ei ne istukat vissiin ihan holtittomasti liikuskele, vaan kohdun kasvaessa vain liikkuvat paikaltaan ylöspäin. Etuseinäistukka liikkuu etuseinässä ylemmäs ja takaseinäistukka vastaavasti takana. Mei nlatäti sanoi että kaikilla hänen tapaamillaan joilla istukka ollu kohdunsuulla, se on loppua kohti noussu pois "tieltä". Helmi tuntuu olevan aika poikkeus, saa tosiaan nähdä miten itelle käy :)

Miten sinulla Mytti muuten vauvan liikkeet tuntuu, etuseinäistukkahan saattaa vaimentaa niitä aika paljon?
 

Yhteistyössä