Kyllä sillä lapsellakin on oikeus olla siellä kauppakeskuksessa.

Meilläpäin on ainakin kassoilla sen verran jonoa, että kassalle mennessä et voi sanoa, että onko se sinun edessäolevasi 2v laittamassa niitä tavaroita hihnalle, koska sinne kassalle on jonon takia matkaa.

Lähi s-marketissa aina vain yksi kassa käytössä
Siis onko joka kassalla 2-vuotias vai ärsyttääkö sua kaikki muutkin jotka kehtaa ehtiä ennen sua kassajonoon?
 
Koiramuki
[QUOTE="Minttu";30839585]Hei, minä muuten sanon lapselleni ettei keneenkään saa törmätä, eikä kärryjen kanssa juosta tai kiljua, tai työnnellä hyllyjä päin eikä muutenkaan holtittomasti, vaan nätisti siinä missä minäkin menen.[/QUOTE]

Tässä on selkeästi se, mitä lapselle myös opetetaan kauppareissuista ja mistä muut kaupassa asioivat tykkäävät. Niiden tavaroiden keräämisen lisäksi opetellaan huomioimaan muut ihmiset.
 
äälliätälliäpälliä
Suuri osa vanhemmista ei kuitenkaan osaa hallita sitä tenavaansa ja muiden ihmisten huomioonottaminen on täysin hukassa.
Ei lapsia voi koskaan täysin hallita. Sehän olis kamalaa jos ne olis niinkuin robotteja. Mä nappaa tiukassa paikassa pienimmän kainaloon ja huutoahan siinä usein tulee. Mutta sellaista se on sori vaan. Pahoillani olen metelistä ja ajattelen että muita varmaan ärsyttää mutta minkäs teet. Kyse on selviytymisestä ja meidänkin on pakko käydä ostamassa ruokaa silloinkin kun mies on poissa kotoa.
 
Nuo eivät ole yhteismitallisia asioita.
"Hallinta" ei sama kuin muiden huomioonottaminen.
Tavallaan melkein päinvastoin...
Täs ketjussa on jokunen "hallitsija".

Tosiaan mun ärsytyskynnykseeni on pikkuPettereillä ja- Pirkoilla hirvee matka.

Kaupan kassalla "jono" tai "ruuhka" ei o yksiselitteinen juttu. Empiiriset organoleptiset kokeiluni kertovat, et lähikaupassani "jono" tai "ruuhka" on määritelty viideksi henkilöksi, jonka jälkeen kassa kutsuu toisen hätiin.

Silloin yleensä tapahtuu seuraavaa: PikkuPetterien toiminta ei muutu - mut jonon kuudentena oleva palstaämmä tai- äijä saa päähänsä olla toisen kassan ensimmäinen. Yks jono - kaks kassaa ei omahyväisen kusen täyttämään päähän mahdu edes ajatuksena. Sit on kärryn täydeltä punnitsemattomia parsakaaleja ja ainii! - unohdin tarjouskahveja joita lähdetään noutamaan.

Jos lyöminen asiaa auttaisi, niin mielelläni auttaisin vaik pesäpallomailalla. Mut pitkälle kehittynyt tyhmyys ei lyömällä lähde.

Muropakettia hihnalle laittava pikkuPetteri ehtii vielä oppia tavoille ja häneltä sen ymmärtää jos hoksottimet keskittyvät muualle.
 
Jos oikeesti kaupassa asioiminen sen mukamas kiireen kanssa on niin vaikeaa, että ei millään mahdu sinne muutaman pienen lapsen ja hänen vanhempansa, eläkelläismummojen ja- vaarien sekä meidän muiden ns. tiellä pyörivien joukkoon, niin ehkä kannattaisi toviksi vetää henkeä ja pysähtyä miettimään sitä omaa hallintaansa ja hillintänsä puutetta.

Pieni lapsi on pieni lapsi, eläväinen liikkuva puliseva ihanuus, joka opettelee innokkaana uusia taitoja kaikkialla :heart:. Toki vanhempi katsoo perään jotta ei esim. karkaile sillä kärryllänsä holtittomana minne tahtoo - eikä siitä tässä keskustelussa ollut edes kysekään - mutta se että tuollaista puhdasta auttamisen iloa ja riemua ei siedetä vedoten omaan itseaiheutettuun kiireeseen...joo, ei vaan mahdu mun ajattelutapaani. Kuten sanoin jo aikaisemminkin, niin vaikka mulla olis mukamas kiire, niin eipä ole ikinä pienen apurin näkeminen ja askareisiin syventyminen ottanut kiukkuhermoon enkä usko että niin tulee edes käymäänkään :). Siinä vain on niin kaunista puhtautta menossa että mieluusti sitä jäisi vain katsomaan :heart:

Ja jos oikeesti on sitten niin kiire, niin - kannattais käydä kaupassa jo eilen :hug:
 
Puhtaus
Jos oikeesti kaupassa asioiminen sen mukamas kiireen kanssa on niin vaikeaa, että ei millään mahdu sinne muutaman pienen lapsen ja hänen vanhempansa, eläkelläismummojen ja- vaarien sekä meidän muiden ns. tiellä pyörivien joukkoon, niin ehkä kannattaisi toviksi vetää henkeä ja pysähtyä miettimään sitä omaa hallintaansa ja hillintänsä puutetta.

Pieni lapsi on pieni lapsi, eläväinen liikkuva puliseva ihanuus, joka opettelee innokkaana uusia taitoja kaikkialla :heart:. Toki vanhempi katsoo perään jotta ei esim. karkaile sillä kärryllänsä holtittomana minne tahtoo - eikä siitä tässä keskustelussa ollut edes kysekään - mutta se että tuollaista puhdasta auttamisen iloa ja riemua ei siedetä vedoten omaan itseaiheutettuun kiireeseen...joo, ei vaan mahdu mun ajattelutapaani. Kuten sanoin jo aikaisemminkin, niin vaikka mulla olis mukamas kiire, niin eipä ole ikinä pienen apurin näkeminen ja askareisiin syventyminen ottanut kiukkuhermoon enkä usko että niin tulee edes käymäänkään :). Siinä vain on niin kaunista puhtautta menossa että mieluusti sitä jäisi vain katsomaan :heart:

Ja jos oikeesti on sitten niin kiire, niin - kannattais käydä kaupassa jo eilen :hug:
IHQ ! Jää vaan katselemaan sinne kotiisi.
 
njoo
mulla 2v 8kk lapsi,lähi kaupassa asioidaan niin etä lapsellla ne pikku kärryt ,laittaa ostokset siihen ja kassalla hihnalle, mutta isommissa kaupoissa esim prismat ja cittarit pyrin laittamaan lapen esim autokärryyn, siellä nyt vaan tulee lapsella tylsää. en ole nähnyt että ttai huomannut että ketään häiritsisi, joskus kai sääliväst ikatsottu kun lapsi vetäny raivarit
 
"heh"
Lasta voi "hallita" olemasta haittana muille. Ei siis päästä törmäilemään, miten sattuu.
Niin justiinsa. Aina ne lapset on haittana! Ne on aina tiellä. Harva osaa hallita lapsiaan. Usea vanhempi ei välitä yhtään. Useimmilla on vanhemmuus hukassa. Suurin osa ihan paksoja. Onneksi sinä kuulut niihin harvoihin, jotka osaa ja pystyy. Kukaan ei välitä, milloinkaan, koskaan tai missään! Kukaan muu!

AAaaaaaaAAaapua! Miksi kukaan ei välitä! KUKAAN!
 
"xxx"
Tuntuu että kauhean monet äidit haluavat nyt ymmärtää tämän tahallaan väärin. Minusta on ihan kohtuullista olettaa, että vanhempi "hallitsee" eli hoitaa lapsensa niin, ettei hän satuta ja tarpeettomasti häiritse muita. Meteli ja kiukuttelu ja itkut sun muut on elämää, uskon että suurin osa sen tajuaa. Pienet opetteluvaiheet ovat ihan ok myös. Silti hiukan kyseenalaistin erään äidin opetushetkeä vihannesvaa'alla, kun takana oli pitkä jono eikä muita vaakoja käytössä. Kun ne hetket voi valita niin, ettei ihan tieten tahtoen hidasta muiden tekemisiä. Minusta se on vain muiden huomioonottamista.
 
vieras*
Aika monella työssäkäyvällä ihmisellä on kyllä ihan oikeasti kiire. Työpäivä matkoineen venyy helposti kymmentuntiseksi, sen työpäivän jälkeen pitäisi vielä tehdä kaikki kotihommat ja niin edelleen.
ei mun mielestä ole kohtuutonta olettaa että jokainen huomioi myös muiden ihmisten olemassaoloa sen verran ettei kohtuuttomasti vitkuttele.
Ihan oikeasti, jos on esimerkiksi hitaasti liikkuva vanhus, on ymmärrettävää että bussiin nousu ja poistuminen kestää. Mutta se, että bussin pysähtyessä ruvetaaan keräilemään niitä penskoja ja tavaroita pitkin sitä bussia ja sen jälkeen vielä kaikki muut matkustajat odottavat kun jeminajessica opettelee itse kävelemään bussista pois, tarkoittaa että aika moni myöhästyy esimerkiksi liityntälijoista koska pahimmillaan vastaava performanssi toistuu useita kertoja matkan aikana.
 
pha
Meilläpäin on ainakin kassoilla sen verran jonoa, että kassalle mennessä et voi sanoa, että onko se sinun edessäolevasi 2v laittamassa niitä tavaroita hihnalle, koska sinne kassalle on jonon takia matkaa.

Lähi s-marketissa aina vain yksi kassa käytössä
Kun nyt tuntuu olevan laajempikin ongelma kyseessä, niin ilmeisesti joidenkin elämästä on isompikin siivu hävinnyt kassoilla jonotteluun lasten vuoksi? Ilmeisesti Suomessa on myös paljon äitejä, jotka juuri pahimpaan ruuhka-aikaan antavat lapsensa vaikka seisauttaa koko jonon, vaikka olisi vain yksi kassa käytössä? Yeah, right. Jännä, etten mä ruuhka-Suomessa asuva ole ikinä törmännyt moiseen, saati myöhästynyt jostain lapsen kauppatreenin takia. Sen sijaan liikennevaloissa odottelun takia olen myöhästynyt, joten mielestäni muut autoilijat voisi kieltää silloin kun olen liikenteessä. Munhan ei tarvitse lähteä tärkeisiin menoihini ajoissa, vaan kyllä se syy on muissa jos en ehdi ajoissa.
 
"Minttu"
[QUOTE="xxx";30840017]Tuntuu että kauhean monet äidit haluavat nyt ymmärtää tämän tahallaan väärin. Minusta on ihan kohtuullista olettaa, että vanhempi "hallitsee" eli hoitaa lapsensa niin, ettei hän satuta ja tarpeettomasti häiritse muita. Meteli ja kiukuttelu ja itkut sun muut on elämää, uskon että suurin osa sen tajuaa. Pienet opetteluvaiheet ovat ihan ok myös. Silti hiukan kyseenalaistin erään äidin opetushetkeä vihannesvaa'alla, kun takana oli pitkä jono eikä muita vaakoja käytössä. Kun ne hetket voi valita niin, ettei ihan tieten tahtoen hidasta muiden tekemisiä. Minusta se on vain muiden huomioonottamista.[/QUOTE]

Olen 43- vuotias. Asun pääkaupunkiseudulla mutta paljon olemme reissanneet ympäri Suomea. Viikolla, pyhinä, kesällä, talvella, syksyllä, keväälläkin.

Kertaakaan elämässäni en ole nähnyt, saati jonottanut pitkään vaaoille. Koskaan en ole nähnyt pitkää jonoa vaa´an edessä.

Todella pienessä kaupassa on vain yksi vaaka. Kannattaa varmaan itse vältellä sitten sellaista kauppaa jos teillä joutuu kovasti jonottelemaan. Koska ei se pitkä jono yhden lapsen napinpainalluksesta synny. Vaikka kuinka olisi opetustilanne käynnissä.

Vaikea siis uskoa tuota kirjoittamaasi todeksi.
 
  • Tykkää
Reactions: Asiankannattaja
Mä en ihan ymmärrä miksi lapsella kestää aikuista kauemmin laittaa tavaroita hihnalle? Ton kääpiön ei tarvii edes käyttää aikaa kumarteluun toisin kuin minun, sehän tee tuon homman nopeammin kuin minä.
 
poppp
Aika monella työssäkäyvällä ihmisellä on kyllä ihan oikeasti kiire. Työpäivä matkoineen venyy helposti kymmentuntiseksi, sen työpäivän jälkeen pitäisi vielä tehdä kaikki kotihommat ja niin edelleen.
ei mun mielestä ole kohtuutonta olettaa että jokainen huomioi myös muiden ihmisten olemassaoloa sen verran ettei kohtuuttomasti vitkuttele.
Ihan oikeasti, jos on esimerkiksi hitaasti liikkuva vanhus, on ymmärrettävää että bussiin nousu ja poistuminen kestää. Mutta se, että bussin pysähtyessä ruvetaaan keräilemään niitä penskoja ja tavaroita pitkin sitä bussia ja sen jälkeen vielä kaikki muut matkustajat odottavat kun jeminajessica opettelee itse kävelemään bussista pois, tarkoittaa että aika moni myöhästyy esimerkiksi liityntälijoista koska pahimmillaan vastaava performanssi toistuu useita kertoja matkan aikana.
Aika moni pienen lapsen äiti on myös työssäkäyvä ihminen. Joten kiirettä pitää kyllä täälläkin. Parhaani yritän koko ajan kuitenkin.
 
"Aikuinen"
Nykyään ei lapsi saa olla missään eikä tulla mihinkään. Vanhusten valtakunta. Rollaattorilla kantapäille, invamopolla päälle. Mutta pääasia, ettei missään ole lapsia oman elämän rajallisuudesta muistuttamassa...
 
lololololoooo
[QUOTE="xxx";30840017]Tuntuu että kauhean monet äidit haluavat nyt ymmärtää tämän tahallaan väärin. Minusta on ihan kohtuullista olettaa, että vanhempi "hallitsee" eli hoitaa lapsensa niin, ettei hän satuta ja tarpeettomasti häiritse muita. Meteli ja kiukuttelu ja itkut sun muut on elämää, uskon että suurin osa sen tajuaa. Pienet opetteluvaiheet ovat ihan ok myös. Silti hiukan kyseenalaistin erään äidin opetushetkeä vihannesvaa'alla, kun takana oli pitkä jono eikä muita vaakoja käytössä. Kun ne hetket voi valita niin, ettei ihan tieten tahtoen hidasta muiden tekemisiä. Minusta se on vain muiden huomioonottamista.[/QUOTE]

Niin. ERÄÄN äidin! ????
 
[QUOTE="Aikuinen";30840081]Nykyään ei lapsi saa olla missään eikä tulla mihinkään. Vanhusten valtakunta. Rollaattorilla kantapäille, invamopolla päälle. Mutta pääasia, ettei missään ole lapsia oman elämän rajallisuudesta muistuttamassa...[/QUOTE]

Näin on, moni yritys menettää paljon asiakkaita tämän ajattelun takia. Esim. ravintolat voisivat panostaa myös niihin lapsivieraisiin, itse jos löydän hyvän lapsiystävällisen ravintolan niin siellä käyn aina.
 
"xxx"
[QUOTE="Minttu";30840062]Olen 43- vuotias. Asun pääkaupunkiseudulla mutta paljon olemme reissanneet ympäri Suomea. Viikolla, pyhinä, kesällä, talvella, syksyllä, keväälläkin.

Kertaakaan elämässäni en ole nähnyt, saati jonottanut pitkään vaaoille. Koskaan en ole nähnyt pitkää jonoa vaa´an edessä.

Todella pienessä kaupassa on vain yksi vaaka. Kannattaa varmaan itse vältellä sitten sellaista kauppaa jos teillä joutuu kovasti jonottelemaan. Koska ei se pitkä jono yhden lapsen napinpainalluksesta synny. Vaikka kuinka olisi opetustilanne käynnissä.

Vaikea siis uskoa tuota kirjoittamaasi todeksi.[/QUOTE]

Kaupassa oli useampi vaaka, mutta tämä oli ainoa, joka oli käytössä, muut olivat rikki/tarrat loppu. Ihanko totta tämä on niin vaikeaa kuvitella, vaikka olet ihan matkustanutkin?

Ja juu, tämä oli vain yksi esimerkki, joka mielestäni sopi tähän. Ettekö te oikeasti näe, kuinka epäkohteliaasti torppaatte kaikki vastakommentit, ja vieläpä melko aggressiivisesti? Miksi puututte nyt tähän minun "yhden äidin yksittäistapaukseen", kun aloittajan "rumaan mulkaisuun" on tullut sivutolkulla tukea?
 
üuiiiiijx h j
Minusta on aina niin ihana kun pikkuinen räkänokka koettaa vetää niitä odtoskoreja perässään ja sinkoilee eteeni kuin samalla kaataa pinon ruokatarvikkeita joita on kauppias esille laittanut hyllyjen päätyihin. Ja ihana on myös se kun pilkuisella on ne pikku kärryt jotka kaatuilevat kokoajan ja tavaroista puoletü rikki kassalle saapuessa jolloin ne risat saa mennä roskiin sillä ethän sinä risaa osta
 

Yhteistyössä