Kyllä sillä lapsellakin on oikeus olla siellä kauppakeskuksessa.

"Minttu"
Alkuperäinen kirjoittaja üuiiiiijx h j;30840110:
Minusta on aina niin ihana kun pikkuinen räkänokka koettaa vetää niitä odtoskoreja perässään ja sinkoilee eteeni kuin samalla kaataa pinon ruokatarvikkeita joita on kauppias esille laittanut hyllyjen päätyihin. Ja ihana on myös se kun pilkuisella on ne pikku kärryt jotka kaatuilevat kokoajan ja tavaroista puoletü rikki kassalle saapuessa jolloin ne risat saa mennä roskiin sillä ethän sinä risaa osta
Enkä ole myöskään koskaan nähnyt yhdenkää lapsen kaatavan ostoskärryjä tai -koreja.

Jostain erittäin harvinaisista yksittäistapauksista vedätte ongelmia. Sinulle xxx, ongelmasi ei ollu lapsi, vaan se, ettei muut vaa´at toimineet, eli ongelma oli kaupan puolella. Olisit heille valittanut että tarrat olivat loppu jne. sen sijaan että syyttelit yhtä lasta.

"xxx"
[QUOTE="Minttu";30840118]Enkä ole myöskään koskaan nähnyt yhdenkää lapsen kaatavan ostoskärryjä tai -koreja.

Jostain erittäin harvinaisista yksittäistapauksista vedätte ongelmia. Sinulle xxx, ongelmasi ei ollu lapsi, vaan se, ettei muut vaa´at toimineet, eli ongelma oli kaupan puolella. Olisit heille valittanut että tarrat olivat loppu jne. sen sijaan että syyttelit yhtä lasta.[/QUOTE]

Missä kohtaa syyttelin lasta? Tietenkin ongelma oli se, että vaa'at eivät toimineet. Mutta äidin kohdalla arviointivirhe tapahtui siinä, että otti sen ainoa vaa'an lapsen opetukseen juuri silloin, kun varmasti muitakin tilaisuuksia olisi tullut.
Etkö näe omaa uhriutumistasi?

"Minttu"
[QUOTE="xxx";30840123]Missä kohtaa syyttelin lasta? Tietenkin ongelma oli se, että vaa'at eivät toimineet. Mutta äidin kohdalla arviointivirhe tapahtui siinä, että otti sen ainoa vaa'an lapsen opetukseen juuri silloin, kun varmasti muitakin tilaisuuksia olisi tullut.
Etkö näe omaa uhriutumistasi?[/QUOTE]

What!? No pakko sanoa että en nyt oikein näe :D.

Spencer Hastings
Kiukutellaan pienistä lapsista kaupassa, sitten kiukutellaan vähän isommista lapsista kaupassa, sitten teineistä, sitten nuorista aikuisista ja viimeiseksi ihan aikuisista, joista kukaan ei osaa käyttäytyä kaupassa oikein. Miten se lapsi voi oppia, jos häntä ei ole otettu normaaliin elämään mukaan jo pienestä?

"Kiire" on harvinaisen usein ihan itse luotua ja organisointikyvyn puutosta. Kenenkään ei todellakaan tarvitse elää sellaista elämää, että kuukauden ruokaostoksiin on korkeintaan 15min aikaa ruuhka-aikana, ja sen vuoksi siellä ei saa olla ketään muuta, kun juuri sinulla on niin valtava kiire kun kaikki tärkeät projektit odottavat. Mutta kai se tuntuu niin tärkeältä ja hienolta kuvitella, että mitä kiireempää ja hektisempää on, niin sitä korvaamattomampi on yhteisölleen ja yhteiskunnalle. Ja totuus kuitenkin on se, että sun kiire ja sun elämäsi ei ole yhtään sen tärkeämpää, kuin niiden muiden asiakkaiden.

Ei mikään ihme, että suomalaisia kupsahtelee nuorena verenpainetauteihin ja sydäreihin, kun kaikki on niin järkyttävän vaikeeta ja stressaavaa. Voivoi meitä länsimaalaisia raukkoja, kun joudumme supermarketissa ensin jonottamaan vaa'alle, sitten jonottamaan kassalle, ja ehkä jopa - herra isä - pyytämään joskus kanssa-asiakkaalta, että "anteeksi, siirtäisittekö kärryänne, että saan tuolta tuon mozzarellan."
Niille lapsillekin voi puhua ja pyytä siirtymään, jos he ovat edessä.

"wieras"
Meillä taapero istuu joko autokärryissä, työntää pikku kärryjä tai kävelee vaan muuten vieressä. Ei meillä ole ainakaan ollut mitään ongelmia kaupassa. Innokkaasti saan apua taaperolta ja kassalla laitetaan yhdessä tavaroita hihnalle. Ei ole mennyt sen enempää aikaa tavaroiden laittamiseen hihnalla kun muutenkaan. Helppo syyttää taaperoa vaikka hän ei edes aiheuttaisi mitään ongelmia. Kyllä se puolen minuutin viivästys johtui siitä taaperosta, joo-o, nii-ih. Voi, voi kun kallista aikaa meni nyt hukkaan. Niin ja töissä se käyn minäkin.

.......
Ahdistavia ajatuksia täällä. Meillä ainakin arki on tiukkaa ja huomioita ja asioita on miljoona. Se että saa päivän ja aikataulut ja kaiken sujumaan on melkoista tasapainoilua. Yritän olla kaikille ystävällinen ja kohtelias ja opettaa myös lapsiani esimerkillä. Aina kaikki ei kuitenkaan mene niin hienosti. Tuntuu että lapsia ei saisi näkyä tai kuulua missään. Eikä vanhempien elämässä lasten olemassaolo saisi näkyä mitenkään, ei töissä eikä vapaalla. Pienten lasten vanhempi kuitenkin pitää huolta myös toisesta ihmisestä. Mun mielestä pitäisi arvostaa tätä asiaa enemmän. Pikkulapsivuodet kuitenkin kestävät vain hetken. Samoin kun joku toinen saattaa pitää huolta ikääntyneistä vanhemmistaan kaiken muun elämän ohella. Miksi tämä ei merkitse mitään? Jos elämään ei mahdu kuin minäminäminä ja mun kiireet niin...

sama wieras jatkaa
Niin ja monesti edellä on edellinen asiakas ja olemme ehtineet lappaa kaikki tai suurimman osan ostoksista hihnalle, kun edellinen asiakas siirtyy vasta pakkaamisvaiheeseen. Täällä joillakin tuntuu olevan pelkästään kassalla ekana se taapero ja sitten vasta muut asiakkaat/ei muita asiakkaita laisinkaan. Ohhoh onpa outoja kauppoja.

......
Tietysti taaperollakin on oikeus olla siellä kauppakeskuksessa ja arvostan aina heitä, joista näkee että ovat siellä todellakin kasvatusmielessä lapsensa kanssa. Eikä lapset silloin huitele pitkin käytäviä omineeen kärryjen kanssa ja tuupi mummoja, tai nuole vatnukaspurkkien ym päältä jokaista mikä osuu käteen ja pistävät takaisin hyllyyn. Tai kauho irtiksiä näpeillään.. näitä kammoan, anteeksi. Niitä näkee aivan liikaa ja voi vaan ihmetellä missä ne vanhemmat sen "kiireensä" kanssa oikein ovat. Paras on ollut kun vieras lapsi ryntää mun kärryjen ostoksien kimppuun rääppimään tai hihnan päässä jo maksettuja ostoksia rääpii ja vanhempi vain hymähtelee omia ostoksiaan lappaessa hihnalle. Eihän se jos oma lapseni niitä ostoksiamme hipeltää tarkoita niiden olevan muidenkin lasten.. mutta tässäkin on vika vanhemmissa ei siinä lapsessa. ;)

Mutta ei sitä opi jos ei opeteta. Meitä on moneen junaan toki. On hellyyttävää katsella aina niitä, joita opastetaan käyttäytymään ja harjoitellaan kaupassa olemista. :) Ehkä ne toisenlaiset tapaukset vähenee tälleen.. niitä voi mulkoilla kyllä mutta ei muita käytöstavat osaavia/opettelevia.

momnew
Riippuu päivästä. Joskus kauppareissut lasten kansa on ihan hirveitä ja joskus taas kaikki menee tosi hyvin. Kyllä mä kiellän ja yritän pitää lapset jotenkuten hallinnassa koko ajan ja yritämme suoriutua aina nopeasti ja sujuvasti. En kyllä edes muista että olisin koskaan nähnyt jotain aivan hillitöntä menoa ja välinpitämättömiä vanhempia kaupassa. Ja kyllä mekin käydään kaupoissa paljon. Omituista että sä näet kokoajan hirviölapsia ja kamalia vanhempia kaupoissa.

"hmh"
En tiedä missä näitä moittivasti tuijottelijoita sitten lienee. Itseäni harvoin häiritsee jonkun muun kauppatoiminta; toki jos itsellä sattuu olemaan jostain syystä kiire koska aikataulut on kusseet niin eihän siitä ilostu jos jono on pitkä/eteen sattuu hidas asiakas joka voi olla lapsi, vanhus tai muuten vaan hidas. Mutta harvoin tätä mulle sattuu.

Ja harvoin sattuu sitäkään että kukaan pahalla silmällä katsoisi. Olen aikanaan asioinut omien lasteni kanssa kaupassa ja nykyään myös lastenlasten kanssa. En edes muista koska olisin saanut mitään muuta kuin suopeita katseita lasten kanssa liikkuessani.

Toki siihen, että opettaa lapsille kauppakäyttäytymistä kuten kärryn vetämistä, tavaroiden lastaamista hihnalle tai maksamista, kuuluu myös se että opettaa jonokäytöstä, käytäväkäyttäytymistä ja toisten kaupan asiakkaiden tarpeiden huomioonottamista. Olen aina opettanut mukanani olevia lapsia liikkumaan kaupassa siististi, välttämään juoksemista tai törmäilyä, ja antamaan muiden asiakkaiden päästä myös suorittamaan omia asiointejaan. Ja jos kassalla sattuu olemaan pitkä jono, niin lapsi ei todellakaan yksin lastaa yhtään mitään hihnalle vaan lastataan yhdessä.

Sen kerran hermostuin yhteen vanhempaan, kun hänen kaksi tenavaansa kurasaappaineen kiipesivät siihen missä minunkin olisi pitänyt lastata omat ostokseni omiin muovikasseihin, niin nämä tenavat vaan möyrivät siinä kassitasanteella rivissä ja kaiken lisäksi olivat ottamassa minun ostoksiani (makeisia sattui olemaan ostosten joukossa) omiin taskuihinsa. Ja vanhempi ei suvainnut millään lailla rajata lapsosia, ja kaiken lisäksi katsoi minua pahalla silmällä kun kerroin tenaville että minun pitäisi saada nämä kassit tähän ja mahtua pakkaamaan, voisitteko väistää.

Että pahan silmän voi saada ehkä toisilta silloin jos vanhemmalla itsellään on vähän huono ns. pelisilmä.

[QUOTE="xxx";30840109]Kaupassa oli useampi vaaka, mutta tämä oli ainoa, joka oli käytössä, muut olivat rikki/tarrat loppu. Ihanko totta tämä on niin vaikeaa kuvitella, vaikka olet ihan matkustanutkin?

Ja juu, tämä oli vain yksi esimerkki, joka mielestäni sopi tähän. Ettekö te oikeasti näe, kuinka epäkohteliaasti torppaatte kaikki vastakommentit, ja vieläpä melko aggressiivisesti? Miksi puututte nyt tähän minun "yhden äidin yksittäistapaukseen", kun aloittajan "rumaan mulkaisuun" on tullut sivutolkulla tukea?[/QUOTE]

Jos vaa´at ovat rikki tai vaakatarrat loppu, niin se ny ei o Perttipienokaisen syy.

Omaa tekaistua kiirettäni lukuunottamatta mä en keksi ainuttakaan tekosyytä miksi hommia opettelevan pienokaisen aika olisi vähemmän tärkeää kuin minun.

Milloin noit hetkiä eteen tulee, niin mä osaan laskea kymmeneen.

Aikuisten kohdalla laskutaitoni saattaa päättyä kolmeen.

"xxx"
Jos vaa´at ovat rikki tai vaakatarrat loppu, niin se ny ei o Perttipienokaisen syy.

Omaa tekaistua kiirettäni lukuunottamatta mä en keksi ainuttakaan tekosyytä miksi hommia opettelevan pienokaisen aika olisi vähemmän tärkeää kuin minun.

Milloin noit hetkiä eteen tulee, niin mä osaan laskea kymmeneen.

Aikuisten kohdalla laskutaitoni saattaa päättyä kolmeen.
Siis edelleen, missä kohtaa olen syyttänyt lapsia??
Miten teistä ei kukaan ymmärrä lukemaansa?

no jaa
Joo kyllä varmasti tässäkin keskustelussa on käynyt ilmi että kaikki lastensa kanssa kaupassa asioivat ädiit eivät suinkaan saa osakseen moittivia katseita. Kyllä se taitaa olla ihan äitikohtaista, jos äiti ei yhtään katso kokonaistilannetta ja on itse lähtökohtaisesti vaan vihainen toisille kaupan asiakkaille (mitäs ovat samassa kaupassa) niin ihan varmasti joku katsoo moittivasti.

Aggressio synnyttää aggressiota.

Polkkahontas
"Ei kellään voi niin kiire olla etteikö joutaisi lapsen puuhasteluja odottamaan"
"Lapsilla on oikeus olla kaikessa mukana"

Mammat ovat taas irti todellisuudesta, täysin. Tässä ei sinänsä ole mitään uutta. Hormonien vaikutus naisen aivotoimintaan on kirjaimellisesti jäätävä.

mulle on kyl ok et muksut opettelevat kaupassa käyntiä. siinä vaiheessa yleensä palaa hiat kun kiipeillään keräilykaukalossa mun pekonien ja makkaroiden päällä ja äiti vaan hymyilee. ei se lapsi kuole pienestä käskemisestä tai jos nostaa sen pois toisen maksettujen ruokien päältä.

• Tykkää
Reactions: Asiankannattaja
"Vieraana"
Alkuperäinen kirjoittaja Ei näin;30839519:
Uskomatonta miten niin monet mammat kuvittelevat että kun se ikioma panopokaali on mukana niin on oikeutus tehdä missä vain ja lähes mitä vain vaikka siitä aiheutuisi muille ihmisille haittaa. Koska lapsi.
Panopokaali...voi hyvänen aika, luulin jo kuulleeni kaikki sanat, tuo oli uutta.
Mutta on aivan totta että tuollaisia vanhempia on olemassa joiden mielestä lapsi, etenkin oma, saa tehdä mitä vaan. Jos muuta ajattelee, on muka lapsikielteinen. Heh heh. Kaupassa saa kyllä käydä mielestäni vapaasti lapsetkin.

"Vieraana"
No kyllä mulla yleensä on kaupassa kiire, saattaa olla 15min aikaa tehdä kaikki ostokset ja jonottaminen päälle. Ja mä kyllä iloisesti hymyilen näille taaperoille, vaikka oikeasti ärsyttääkin odotella kun laittavat niitä ostoksia hihnalle. Saa jonottaa muutenkin ja sitten vielä jokin hidaste edessä, no thanks.

On epätodennäköistä, että kaikki taaperot tulis sinne samaan aikaan, mutta siinä se pointti olikin, pitäis käyttäytyä niin, että ajattelee niitä muitakin. Käyttäytyä kuten muutkin, eli taaperot kärryssä. Miksi just se sinun kullannuppusi pitäis saada olla se taapero joka siellä kaupassa niitä kärryjä vetää ja möngertää kaikkien tiellä?

Oma taaperoni istuu kiltisti kärryissä, koska hän ei ole aikuinen niin hänen ei pidä yrittää toimia siellä kaupassa kuten aikuiset
Nimenomaan näin. Itselläkin usein ollut 15 minuuttia aikaa kaupassa, pitkä työpäivä takana, bussi menee tiettynä aikana. Seuraava bussi menee vasta tunnin päästä. Liian pitkä matka kävellä kotiin kun on koko päivän kävellyt töissä. Kyllä se vähän vois ärsyttää Pinin kaltaiset vanhemmat jotka kiusallaan toisivat lapsensa harjoittelemaan jotain toimintoa kauppaan ruuhka-aikana. Ei muakaan lapsi ärsyttäis vaan vanhempi.

sorge vaan
Ja sama kaikki nappien painamiset yms. Miksi sen lapsen pitää saada painaa sitä hissin nappia just silloin, kun siellä hississä on muitakin? Meillä on ainakin opetettu, että joka kerta ei saa painaa sitä nappia, joskus on lapsen vuoro ja silloin hän saa painaa.

Sitten on näitä, joiden lapsen on saatava painaa sitä joka ikinen kerta (tulee huuto muuten), äly hoi, sille lapselle kannattais opettaa, ettei hän saa tehdä aina sitä mitä haluaa (tsemppiä teini-ikään näille mutseille)

Se ei ole muiden ihmisten tehtävä odotella, että sinun janikajessicasi painaa sitä nappia, tai lastaa ne ostokset hihnalle tms. Se ei todellakaan ole muiden velvollisuus, kuten tässäkin ketjussa nyt moni mamma luulee.

"quu"
Ja sama kaikki nappien painamiset yms. Miksi sen lapsen pitää saada painaa sitä hissin nappia just silloin, kun siellä hississä on muitakin? Meillä on ainakin opetettu, että joka kerta ei saa painaa sitä nappia, joskus on lapsen vuoro ja silloin hän saa painaa.

Sitten on näitä, joiden lapsen on saatava painaa sitä joka ikinen kerta (tulee huuto muuten), äly hoi, sille lapselle kannattais opettaa, ettei hän saa tehdä aina sitä mitä haluaa (tsemppiä teini-ikään näille mutseille)

Se ei ole muiden ihmisten tehtävä odotella, että sinun janikajessicasi painaa sitä nappia, tai lastaa ne ostokset hihnalle tms. Se ei todellakaan ole muiden velvollisuus, kuten tässäkin ketjussa nyt moni mamma luulee.
peesi

Yhteistyössä