Tammikuun tuikkeet 2016 ¤¤ toukokuussa ¤¤

Hei!

Ihania ajatuksia Rosie Riveter, todellakin kannattaa nauttia tilanteesta niin täysillä kuin pahoinvoinnilta sun muilta vaan voi, ja surra vasta sitten jos jotain surtavaa ilmenee... Tammikuussa on tulossa pienille villasukille ja -tumpuille käyttöä :), ellei toisin todisteta.

Itsellä onneksi suurin pahoinvointi on pysynyt poissa, oikeastaan olo on mitä loistavin kun muistaa syödä riittävän usein ja pieniä annoksia :)

Ajatuksetkin harhailee pitkin päivää sinne tänne, lähinnä omaan napaan :D

Hauskaa viikon jatkoa!

Heip! Jokohan sitä uskaltaisi ryhmään liittyä =) Positiivisen testin tein jo kaksi viikkoa sitten (dpo10 ja haalean haalea viiva, joka sitten lähti vahvistumaan) ja nyt siis menossa 5+6. Kuitenkaan en ole asiaa todeksi uskonut, joten olen vain taustaillut tähän asti. Eli toinen lapsi tulossa, esikoinen 2,5 vuotta --> Mamma2012/36.v/2.lapsi/JS ja laskettu aika 7.1.

Oireet ovat rantautuneet eli väsymys painaa ja samoin huono olo... rinnat eivät vielä ole kipeytyneet, mutta turvotus jo aikamoinen. Huh. Ja uutena oireena edelliseen raskauteen verrattuna on alakuloisuus? Onko kenelläkään muulla havaittavissa pientä alakuloisuutta? Inhottava tunne, sillä lapsi on todellakin toivottu ja hetken aikaa sitä tosiaan yritettiinkin. En tiedä mistä tunne kumpuaa, - johtuuko hormooneista, pahoinvoinnista, väsymyksestä vaiko esim. tupakoinnin lopettamisesta?

Alkuraskauden ultran ajattelin varata muutaman viikon päähän, jotta nähdään onko "vauveli" oikeassa paikassa ja lyökö sydän. Neuvolaankin soitin, tosin siksi, että tämä raskaus menee meidän asuessa ulkomailla ja halusin selvittää kuinka toimitaan seurannan ja ultrien kanssa.

Ihanaa masun kasvatusta kaikille :wave:

• Tykkää
Reactions: iloksi ja Blue Bird
Jep Iilo, täällä myös yksi oireeton, tosin viikkojakin pari vähemmän kuin sinulla. Täytyy sanoa, että nautin täysin rinnoin tästä oireettomuudesta. Uskon, että joudun vielä tekemään lähempää tuttavuutta vessanpöntön kanssa ihan liiankin kanssa. Nimimerkillä aiemmin hyperemeesistä kärsinyt.

Blue Bird 4+6

Mulla on viikkoja ja päiviä varmaankin suunnilleen saman verran, ja täytyy sanoa, että noin viikko sitten pasahti mahan kohdalle monta senttiä lisää ja samalla rinnat tuli niin kipeiksi, että pitää vähän ähkiä kun rintsikoita ottaa pois :D Onneksi ei oo kovin vielä huolinut pyttyä kaulailla, pientä ellotusta vaan :)

Hei, mitä iloksi:lle kuuluu? Ja muille "hiljasemmille" myös? :wave:

Uusille moikat taas. :)

Täällä "pientä" ärtymystä ilmoilla... Kyrsii turvotus, jota on tasaisesti hiusrajasta pottuvarpaisiin ja vielä enemmän kyrsii tulehtuneet akillesjänteet, jotka rajottaa lenkkeilyä, jolla tota turvotusta ehkä vois saada vähän pois. :headwall: Muuten oireet on aika lieviä vielä, etoo, mutta ylös ei vielä sentään tule, rintoja hieman aristaa ja alavatsa jomottelee välillä. Huimaus on ainoa oire, joka on jo häiritsevällä tasolla.

Alakulosta kyseltiin ja sitä on ajottain muiden tunteiden ohessa. Tuntuu, että hormoonit saa seilaamaan koko tunnekartan laidasta laitaan ja joka poukaman kautta. Välillä kaikki on tosi ihanaa, hetken kuluttua kaikki on hanurista, sitte naurattaa, seuraavaks raivostuttaa ja lopulta itkettää. :D Lienee normaalia. Mä oon muutenki masentuneisuuteen taipuvainen, ni pitää kyllä välillä vähän tsempata, että pysyy mieli valosena, edes pääpiirteittäin.

Neiti Pelargonia, ei kyllä käy kateeksi tuo, miten joudut säätämään jo nyt äitiysraha-asioiden kanssa. :hug: Stressaavia tuollaset...

Rosie 6+1

• Tykkää
Reactions: iloksi
Tervetuloa uusille.

Seurailen vauvahaaveita 2016 ja himotestaajia ja sieltä on tullut pari odottaja tännekin. Ihana juttu :wave:

Tilasin viikkonäytöllisen digitestin ja haluan nähdä sen +3 viikkoa ja sen pitäisi tulla varmasti, koska viime viikolla tuli jo se kolme viikkoa hedelmöityksestä. Mitä teen, jos testi ei näytäkään kolmas viikkoa? Silloinhan raskaus on mennyt kesken, mutta mitään vuotoja ei siis ole. Hmmh...

Oireita on järjetön nännikipu, uimahallin suihkukin sattui nänneihin.:stick:
Pahaa oloa tulee varsinkin aamuisin aamupalan jälkeen ja tulee aaltoina. Eilen illalla oli liian pitkä ruokaväli ja punttisalitreeni niin melkein konttasin kotiin, kun oli niin kamala olo. Suolaisen syöminen helpotti. Toivottavasti ei tästä pahene. Eikös aamupahoinvointi tule yleensä vasta 7 viikosta eteenpäin? Näin ainakin olin lukevinani... On tietysti kovin henkilökohtaista.

Miten teillä sujuu seksi? Nännikivun takia mun on vaikea päästä tunnelmaan, kun esileikki on sitten vähän vajavaista: /

Blue Bird minkälainen se hyperemeesi on? Millä viikoilla alkoi? Jouduitko ihan tiputukseen?

Ei kai tässä muuta. Palaillaan :D

Yyteri 6+0

Yyteri. Minulla tuo hyperemeesi tarkoitti jatkuvaa pahoinvointia ja oksentelua aamusta iltaan. Paino tippui vielä silloisesta alhaisesta lähtöpainostakin. Tiputuksessa olin pariin otteeseen ja töistä jouduin olemaan kokonaan poissa kolme viikkoa. Sen jälkeen sinnittelin päivät töissä, mutta illat meni kotona maatessa ja oksennellessa. Eipä paljon pystynyt osallistumaan kotitöihin ja vanhemman lapsen hoitoon. Alkoi noin viikolla 7, mutta en osaa sanoa tarkalleen, milloin loppui, kun olo alkoi helpottaa pikku hiljaa. Ekassa raskaudessakin pahoinvointi oli hankalaa, mutta tuo toinen oli vielä pahempi. Nyt elättelen toiveita, ettei näin vanhana tulisi enää noin pahana :D . Tuosta raskaudesta on nyt jo lähes 10 vuotta aikaa. Olisihan toisaalta voinut olla vieläkin pahempi ja vaikka koko raskauden kestänyt olotila.

Tervetuloa myös minun puolesta uusille! :heart:

Täällä sulatellaan edelleen ylläriä aika sekavissa fiiliksissä. Mä en käsitä miten en tajunnut heti ekoista oudoista oloista mistä kyse. Oireita on kyllä suht sopivasti. Pientä pahaa oloakin jo havittavissa. asentohuimausta, turvotusta ja tuvonnutta oloa. Nälkä tulee yöllä, kiukku tulee puskista ja sitten yhtäkkiä taas on todella onnellinen olo. ja tämä väsy on kyllä jostain syvältä. vanhin kun on vajaa 9v ja kolme muuta sen alle niin väsyä ei oikein ehtisi. Nyt olen kaksi päivää "surrut" sitä, että ehdin juuri viime viikolla myymään meidän ihanan vauvapeiton ja kotidopplerin livekirpulla :LOL: voi luoja!!! mikä sattuma.

Omaa kuntoakin olen nyt alkanut hoitamaan ennen tätä ylläriä ja aloitin juuri hetki sitten sellaiset ravintolisät auttamaan aineenvaihdunnan heräämisessä. Tilasin ihan varmuudeksi heti 3kk jutut ja enhän mä niitä uskalla käyttää :O Nyt täytyy ottaa omaan pt:n yhteyttä, jotta tekee mulle ohjelman odotus ajalle, koska mun kunto ei ole kovinkaan hyvä vielä ja painokin oli 10kg tiputettavaa. heti kun otin aikaa itselle, niin käy näin.... :LOL:. Liikkua kyllä aion jotta pysyisi nyt vauvakin hyvän kokoisena loppuun asti, ettei joudu sektioon. yli 4kg painavaa en saa alakautta synnyttää enää. Kaksi jäänyt pahasti kiinni ja toinen näistä meinasi viedä hengen. Onneksi tiedän, että seurannat tulee olenmaan hyviä, jos tässä kaikki menee loppuun asti =)

Neuvolaan soittelin ja sain ekan aja 8+ viikolle ja samalla ultrataan onko viikot nyt niinkuin pitääkin, koska mullahan jo viime kierto oli outo ja ylipitkä. Luultavasti on siis ihan tammikuinen, mutta otettiin aika jo hyvään aikaan niin jos tuleekin viikoissa heittoa kovasti niin ehtii käydä seulonnat. Onko muut huomannu muuten, että neuvola menis päivän edellä lasketussa ajassa? mulla on ollut näin aina, joka odotuksessa. En ymmärrä mikä laskuri niillä on käytössä, mutta menen tuon la:n mukaan mikä on alunperin laskurit antanut =) Neuvolan laskurilla la olis rv39+6.

Yyteri: mulla on aina laahannut nuo digin viikkonäytölliset perässä joten en menisi heti kyllä luopumaan toivosta jos ei näytäkään 3+. Mulla on lähes 3+ viikolla näyttänyt 1-2. jos tiedät missä kohtaa päivässä sulla on hormonia selvästi enemmän pissassa niin tähtää testus sinne. Mä hokssin, että illalla taitaa olla mulla paljon hormonia kun liuskoihin tuli niin nopeaa iltapissasta viiva vahvaksi. Mä tässä mietin josko hakisi vielä yhden digin, mutta taidan jättää väliin, kun stressi vaan nousee jos tulos ei miellytä.

Matu rv4+4

ai niin. neuvolasta hoitaja sanoi, että jos la alkaa oikein vaivaamaan niin sitten voidaan kyllä ultrata jo aiemmin. ei sen takia tarvi yksityiselle mennä =) Täytyy vähän miettiä. toisaalta 8+ viikolle on aikaa melko vähän.

Moikka, täältä tulis yks plussaaja lisää. 4+6 tänään ja kolmas lapsi tulossa. Veljekset -99 ja -00. Itse olen 36-vuotias. Tiesin olevani raskaana samana päivänä, jolloin menkat piti alkaa. Ne on alkanu aina kellolleen tarkasti. Rintoja alkoi nipistelemään, eikä menkkoja kuulunutkaan. Sen jälkeen rinnat on ollu turvoksissa ja kipeet, hyvä kun mahtuu liiveihin. Samoin housut jäi samantien pieniksi, nappi puristaa kun maha on niin turvoksissa.

Meillä on uusioperhe kuvio. Miehelläni ei ole ennestään lapsia. Eikä me asuta vielä yhdessä. Yhdessä ollaan kyllä oltu jo muutama vuosi. Raskaus yllätti meidät molemmat, etenkin mies on edelleen shokissa ;) vaikka kumpikin kyllä tiedetään, että voi tulla raskaaksi, jos ei käytä ehkäisyä :LOL: Mutta joka tapauksessa, uutinen on iloinen, vaikka vaatiikin sulattelua. Itselläni on hieman pelkoa/jännitystä ainakin siihen asti, että kuulen sydänäänet!

Ensimmäinen neuvola on jo kahden viikon päästä 7+0. Mulla on APC-resistenssi, joka vaikuttaa raskauteen... tai toivottavasti ei vaikuta. Mutta sitä siis seurataan.

• Tykkää
Mamma2012: mulla on kyllä huomattavissa alakuloisuutta :( osittain kyllä johtuu siitä, että joudun miettimään raha-asiat aika tarkkaan ja ne pitää mielen vakavana.. Nyt varsinkin kun ekat huonot olot pisti peruuttamaan kokonaisen työpäivän, niin takaraivossa takoo vain "kuinka monta euroa siinä meni".. Typerää, mutta tiukilla mennään. Vuotoilu ei helpota ajatuksia, vaikka juuri nyt tuntuukin olevan kaikki ok.

Onko muilla pohjaton nälkä? Syön varmaan parin tunnin välein, kun se tuntuu helpottavan mahan oloa. Saa nähdä monta kiloa tällä systeemillä saa vyötärölle :D

Moikka kaikille uusille!

Täälläkin oireita riittää. Viimeyö meni unen ja valveen rajamailla kun pahoinvointi oli niin voimakasta. Alkoi jo illalla ja helpotti vasta aamupäivällä. Useampi yö mennyt näin ja päivät menee sit töissä haukotellessa. Vatsaa turvottaa, päätä jomottaa, väsyttää, hajut tulee kovin voimakkaina ja repäisykipuja on nyt ollut muutamana päivänä, rinnat on arat ja painavat.
Pahoinvointi alkoi jo ennen kuin menkat oli myöhässä, joka saikin tekemään testin. Oireiden voimakkuuden vuoksi tein vielä digin ja kyllähän se näytti ihan samaa kuin olin ajatellut ovulaatio- oireiden perusteella. Silti edelleen ihmetyttää oireiden voimakkuus näin aikaisin.
Taas alkaa pahoinvointi pahentua yötä kohden. Viikkoja vasta 4+5.

"lilo"
Onnea kaikille uusille plussanneille!

Täällä alkaa huoli ja stressi vaan olla aika hallitsevaa kun oireet vaan niinku meinaa kadota kokonaan...enää ei ole yhtään fiilis että olisi raskaana... jotenki alkaa tuntua että tämä oli tässä...

Voi harmi lilo, ymmärrän. Mutta ei se oireettomuus välttämättä huonoa enteile, toiset ovat raskauden alkuviikkoina oireettomia ja silti kaikki sujuu, kuten pitää. Jos kovasti huolettaa, niin voisithan pian käydä varhaisultrassa tarkistamassa, miten masussa voidaan.

No niin, sittenhän se pian selviää. Onnea ultraan, toivottavasti saat hyviä uutisia ja rauhallisen mielen. Uskon, että kaikki on kohdallasi hyvin. Alkuraskaus on siitä jännää aikaa, kun ei se juuri alkanut raskaus tosiaan aina tunnu miltään.

Stemppiä huomiselle lilo ja onnea ultraa!

Te joilla raskausmonivitamiini käytössä niin otatteko vielä sen lisäksi foolihappolisää? Apteekin täti sanoi että monivitsku riittää, mut mielestäni neuvolan täti puhui aikaa varatessa raskausmonivitamiinista + foolihaposta.

Lilo, ota iisisti nyt vaan. :hug: Oireista on aika vaikeeta päätellä mitään, kun ne voi vaihdella ihan laidasta laitaan. Monella, esim mullakin, on myös niin, että noin jokatoinen päivä oireet on selvemmät ja välissä taas huomaamattomammat. Uskallan väittää, että me kaikki pidetään sulle peukkuja huomenna, että kaikki ois hyvin. :)

Miten teillä sujuu seksi? Nännikivun takia mun on vaikea päästä tunnelmaan, kun esileikki on sitten vähän vajavaista: /
Kukaan ei oo tarttunu tähän kysymykseen. Taidetaan olla niin ujoja vielä. :D Mullakaan ei oo mitään sanottavaa, kun puoliso on viimeisen kuukauden ollu lähes 24/7 työssään kiinni. Huomaan tosin, ettei halujakaan oikein ole ja se taitaa johtua tästä epävarmuudesta, kun ei tiedä, onko tuolla ihmisenalkua vai ei. Varjelen kohtuani vaistomaisesti kaikelta, vaikka tiedän, ettei tarvitse. :ashamed:

Onko muilla pohjaton nälkä? Syön varmaan parin tunnin välein, kun se tuntuu helpottavan mahan oloa. Saa nähdä monta kiloa tällä systeemillä saa vyötärölle :D
Mulla on aina pohjaton nälkä. :D Mutta pakko vähän katsoa, mitä syön, kun haluan pitää painonnousun maltillisena. Kilo jo tullut normaalipainoon nähden ja todellakin toivon, että se on vain turvotusta. En ainakaan ole normaalia enempää syönyt. Mulla nousi edellisissä raskauksissa paino ihan holtittomasti, vaikka yritin olla ruoan kanssa tarkkana, ja olo oli sitten todella tukala. Syytän kyllä silloin hoitamattomana ollutta kilpirauhasen vajaatoimintaa, joten nyt, kun on lääkkeet, voisi painokin pysyä hanskassa.

Ensimmäinen ruokahimo on tosin ilmestynyt: keitetyt kananmunat. Onneksi ovat terveellistä syötävää, niin voi huoletta nassuttaa aamuin illoin. :p

Joku uusikin taisi olla? Moi vaan! :wave:

Rosie 6+2

Viimeksi muokattu:
AS81 mä syön raskauvitamiineja ja foolihappoa yhdessä. Näin munkin mielestä neuvolatäti sanoi ja ei apteekin tätikään huomauttanut mitään asiasta vaikka varmasti näki mitä ostin. Näiden lisäksi napsin myös kalkkitabletteja, koska maitotuotteita syödään todella vähän.

Rosie eikös kananmunat nosta kolesteroli arvoja, jos paljon syö? Eihän ne nyt epäterveellisimmästä päästä tosiaan ole, mutta joku päivärajoitus niissäkin varmaan on...
Ruokahimot ei ole oikeastaan mitään. Makeaa en suuhuni pysty laittamaan joten suolainen uppoaa paremmin, mutta tänäänkään en ole syönyt aamupalan jälkeen mitään. Ei vaan tee mieli.

Lilotosi paljon tsemppiä ultraan. Varmasti jännittää ihan hirveästi, kun muakin jännittää jo nyt vaikka ultraan on vielä viikko. Uskon,että oireettomuus ei tarkoita mitään vakavaa. Tule sitten huomenna kertomaan mitä näkyi.

Yyteri ja 6+1

Viimeksi muokattu:
Rosie eikös kananmunat nosta kolesteroli arvoja, jos paljon syö? Eihän ne nyt epäterveellisimmästä päästä tosiaan ole, mutta joku päivärajoitus niissäkin varmaan on...
Ei nosta. :) Tosin 80-luvulla niin luultiin ja jotenki se luulo on jääny elämään jonain urbaanina legendana. :headwall: Kananmuna sisältää paljon kolesterolia, mutta mulla on ihan toimiva maksa, joka sitte sopeutuu ja tuottaa itse vähemmän, kun ravinnosta tulee enemmän. :) Suomessa on oltu varovaisia suositusten muuttamisen kanssa (kuten kaikessa, ainahan me laahataan jäljessä), mutta kyllä kaikenlaiset linnunmunat on ihan optimaalista ravintoa ihmiselle. :)

• Tykkää

Yhteistyössä