Yksinhuoltajuus hakusessa!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja APUVAA
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

APUVAA

Vieras
Olen hakenut yksinhuoltajuutta lastenvalvojan kautta, mutta lapsen isä ei sitä hyväksynyt. Osaako joku kertoa kuinka saan asian oikeuteen käsiteltäväksi? Lähinnä se että tuleeko minun täyttää jokin lippulappunen ja saako sen lappusen vain oikeustalolta vai voiko täyttää esim. netissä? Pikaisia vastauksia odotellaan.. Kiitos jo etukäteen..

[QUOTE="Tomi";30801254]Miksi yrität viedä lapsen pois isältä?? Isällä on ihan yhtä suuri oikeus lapseensa kuin sinullakin. Hakekaa yhteishuoltajuutta.[/QUOTE]

Se kuka synnyttää on äiti. Äidin sisällä kasvaa lapsi. Lapsilla on äiti ja se vaan on kaikki.

[QUOTE="Tomi";30801254]Miksi yrität viedä lapsen pois isältä?? Isällä on ihan yhtä suuri oikeus lapseensa kuin sinullakin. Hakekaa yhteishuoltajuutta.[/QUOTE]

ei se yksinhuoltajuus poista isää minnekkään.Tapaamisoikeudet
jne säilyy samoina kuitenkin, ainoastaan päätösten teko siirtyy äidille.
toisaalta taas harvemmin se yksinhuoltajuuus auttaa äitiä (tai isää ) yhtään mitenkään, joten aina kun vaan vähänkin mahdollista sopia asioista keskenään niin yhteishuoltajuus on aina paras ratkaisu.

[QUOTE="hmm";30801328]ei se yksinhuoltajuus poista isää minnekkään.Tapaamisoikeudet
toisaalta taas harvemmin se yksinhuoltajuuus auttaa äitiä (tai isää ) yhtään mitenkään, joten aina kun vaan vähänkin mahdollista sopia asioista keskenään niin yhteishuoltajuus on aina paras ratkaisu.[/QUOTE]

Ja millä oikeudella päätösten teko siirretään äidille? Tietääkseni isälläkin on oikeus päätösten tekoon. Mitä jos sinulle myönnetään vain tapaamisoikeus? Olisitko tyytyväinen tälläiseen tilanteeseen?

[QUOTE="Tomi";30801334]Ja millä oikeudella päätösten teko siirretään äidille? Tietääkseni isälläkin on oikeus päätösten tekoon. Mitä jos sinulle myönnetään vain tapaamisoikeus? Olisitko tyytyväinen tälläiseen tilanteeseen?[/QUOTE]

yleensä yksinhuoltajuus määrätään vain vahvojen perusteiden nojalla, jos toinen vanhempi ei siihen itse suostu.Silloin jos toinen vanhempi systemaattisesti tekee haittaa päätöstentekojen kanssa (eli ei suostu allekirjoittamaan esim koulun lappuja, tai lääkärikäynneistä ja hoidosta päättämisestä ) niin silloin kannatan yksinhuoltajuutta.
itse en missään nimessä kannata yksinhuoltajuutta kiusanteon takia, (jota tiedän usein tehtävän ) ja vaikka yksinhuoltajuus olisikin niin mun mielestä toiselle vanhemmalle pitää ilmoittaa koulu- ja lääkäriasioista, vaikkei niihin lupaa enää tarvitse toiselta kysyä.
ja niinkuin jo edellisessä tekstissä kirjoitin, aina yhteishuoltajuus on parempi, jos se vaan jotenkin onnistuu.

En tunne aloittajan tapausta, mutta on tilanteita, joissa yksinhuoltajuus olisi viisas ratkaisu.

Tämä esimerkiksi silloin, jos vanhemmat eivät tule ollenkaan juttuun keskenään eivätkä pysty sopimaan mistään. Tai jos etävanhempi asuu hyvin kaukana lapsesta ja tapaamiset ovat etäisyyden vuoksi harvoin; tällöin lapsen käytännön asiat esim. luvat huoltajilta onnaavat huonosti, kun toinen huoltaja niin etäällä.

Toisen vanhemman yksinhuoltajuus ei suinkaan tarkoita sitä että se vanhemmuus jotenkin loppuisi siltä toiseltakaan vanhemmalta.

[QUOTE="huoh";30801370]En tunne aloittajan tapausta, mutta on tilanteita, joissa yksinhuoltajuus olisi viisas ratkaisu.

Tämä esimerkiksi silloin, jos vanhemmat eivät tule ollenkaan juttuun keskenään eivätkä pysty sopimaan mistään. Tai jos etävanhempi asuu hyvin kaukana lapsesta ja tapaamiset ovat etäisyyden vuoksi harvoin; tällöin lapsen käytännön asiat esim. luvat huoltajilta onnaavat huonosti, kun toinen huoltaja niin etäällä.

Toisen vanhemman yksinhuoltajuus ei suinkaan tarkoita sitä että se vanhemmuus jotenkin loppuisi siltä toiseltakaan vanhemmalta.[/QUOTE]

Kummalle lapsi kuuluu jos vanhemmat eivät tule ollenkaan juttuun keskenään? Kumman pitäisi saada yksinhuoltajuus? Monella äidillä tuntuu olevan sellainen ajatus että lapsi kuuluu minulle, jos isä ei toimi juuri niin kuin MINÄ haluan. Jos vanhemmat eivät pysty sopimaan mistään, yksinhuoltajuuden voi antaa ihan hyvin sitten isälle.

Minäkään en tiedä paljon aloittajan tapauksesta. Olisi voinut selittää enemmän, niin voisi sanoa onko hänellä oikeus yksinhuoltajuuteen.

Ota yhteys oikeusapuun, he tietävät miten menetellä. Joko ilmaiseen tai maksulliseen riippuen varallisuudesta. Ensin kysytään vielä isältä ja yritetään sovitella ennen oikeutta.

Olisi ihan hyvä kuulla enemmän yksityiskohtia tästä tilanteesta. Miksi haet yksinhuoltajuutta? Onko tähän joku hyvä syy? Molemmilla vanhemmilla on tosiaan omat oikeutensa.

[QUOTE="hmm";30801328]ei se yksinhuoltajuus poista isää minnekkään.Tapaamisoikeudet
toisaalta taas harvemmin se yksinhuoltajuuus auttaa äitiä (tai isää ) yhtään mitenkään, joten aina kun vaan vähänkin mahdollista sopia asioista keskenään niin yhteishuoltajuus on aina paras ratkaisu.[/QUOTE]

Jos omaa lastaan saa nähdä vain joka toinen vkl, eikä ole oikeutta tehdä päätöksiä, niin kyllä siinä ollaan viety lapsi pois isältä. Tuskin kovin moni äitikään suostuisi antamaan yksinhuoltajuutta isälle.

[QUOTE="Tomi";30801459]Kummalle lapsi kuuluu jos vanhemmat eivät tule ollenkaan juttuun keskenään? Kumman pitäisi saada yksinhuoltajuus? Monella äidillä tuntuu olevan sellainen ajatus että lapsi kuuluu minulle, jos isä ei toimi juuri niin kuin MINÄ haluan. Jos vanhemmat eivät pysty sopimaan mistään, yksinhuoltajuuden voi antaa ihan hyvin sitten isälle.

Minäkään en tiedä paljon aloittajan tapauksesta. Olisi voinut selittää enemmän, niin voisi sanoa onko hänellä oikeus yksinhuoltajuuteen.[/QUOTE]

Luonnollisesti yksinhuoltajuus on lähihuoltajalla, jos vanhemmat eivät tule ollenkaan juttuun keskenään.

Parempi lähihuoltaja on tietysti se joka edes jollain tavalla pystyy tukemaan lapsen välejä myös siihen etähuoltajaan, ja joka muutenkin pystyy ja on halukas järjestämään elämänsä siten että lapsen kehitys ja olosuhteet ovat mahdollisimman turvatut ja hyvät.

Olen hakenut yksinhuoltajuutta lastenvalvojan kautta, mutta lapsen isä ei sitä hyväksynyt. Osaako joku kertoa kuinka saan asian oikeuteen käsiteltäväksi? Lähinnä se että tuleeko minun täyttää jokin lippulappunen ja saako sen lappusen vain oikeustalolta vai voiko täyttää esim. netissä? Pikaisia vastauksia odotellaan.. Kiitos jo etukäteen..

Käy oikeustalolla kysymässä miten tämä asia hoidetaan. Kyllä sinun varmasti jotain lappusia pitää täytellä. :D Miten muutenkaan se hoituisi? Lapsen isällä on tietenkin myös lailliset oikeudet eli sinulla pitäisi olla aika hyvä syy tähän yksinhuoltajuuteen.

Alkuperäinen kirjoittaja no höh;30801639:
Jos omaa lastaan saa nähdä vain joka toinen vkl, eikä ole oikeutta tehdä päätöksiä, niin kyllä siinä ollaan viety lapsi pois isältä. Tuskin kovin moni äitikään suostuisi antamaan yksinhuoltajuutta isälle.

tapaamiiin huoltajuus ei edelleenkään vaikuta, vaikka olisi yhteishuoltajuus voi tapaamiset silti olla joka toinen vkl ja aika harvaan päätökseen loppujen lopuksi tarvitaan molempien suostumus, pääsääntöisesti kouluun (sinnekkään ei kovin usein ) joissain tapauksissa lääkäriin (leikkaukset jne ) passin hankkimiseen (senkin saa ilman toista tarvittaessa )

Lapsilla on oikeus molempiin vanhempiin. Vanhemmilla ei ole oikeuksia. Ei ihme että tämmösiä juttuja tulee kun ajatellaan vaan MINUN oikeuksia kun oikeasti kyse on lasten oikeuksista molempiin vanhempiin.
Luulisi että sana "lastensuojelu" avaisi fiksuimmille sitä kenen oikeuksia puolustetaan. Se että ei tykkää exästä ja voih.. Se pääsikin pitää uusia viiden vuoden välein, niin ei ole syy yksinhuoltajuuteen. Lastensuojelu arvioi miten lasten oikeudet parhaiten toteutuvat sekä onko olemassa jotain vaaraa lapsilla missään vaihtoehdoissa.
Eikä se että kommunikointi vanhempien kesken on vaikeaa, ei ole syy. Katsotaan vanhemman ja lasten välistä kommunikointia ja vuorovaikutusta.
Olen lähivanhempi ja en minä ole yhteyksissä exään muuten kuin koska lapset haetaan, kuka hakee, jne. Ollaan ihan hyvissä väleissä mutta en olisi eronnut alunperinkään jos olisin edelleen exän kanssa läheinen. No synttärit mietitään missä ja kuka järjestää samoin joulu vaatii järjestelyjä.

[QUOTE="mika69";30801729]
Eikä se että kommunikointi vanhempien kesken on vaikeaa, ei ole syy. Katsotaan vanhemman ja lasten välistä kommunikointia ja vuorovaikutusta.
Olen lähivanhempi ja en minä ole yhteyksissä exään muuten kuin koska lapset haetaan, kuka hakee, jne. Ollaan ihan hyvissä väleissä mutta en olisi eronnut alunperinkään jos olisin edelleen exän kanssa läheinen. No synttärit mietitään missä ja kuka järjestää samoin joulu vaatii järjestelyjä.[/QUOTE]

Eihän tuo teidän kommunikointi ole edes mitenkään vaikeaa.

Valitettavasti näkee tilanteita joissa kommunikointi on mahdotonta. Esim. että toinen vanhempi ei ole koskaan tavoitettavissa, haluaa tehdä kiusaa kaikista pikkuasioista eksälle lasten edun kustannuksella, esim. ei suostu kirjoittamaan lupalappuja tai tapaamisista sopiminen ei onnistu millään tavalla, jopa haluaa käyttää sitä nimellistä huoltajuuttaan hankaloittamalla ja estämällä lapsen arjen asioita, vaikka ei ehkä edes halua tavata sitä lastansa.

Silloin se yksinhuoltajuus on syytä hankkia.

Ja ei, ei tämä yleistä varmaan ole. Mutta kun näitä kaameimpia keisejä yritän työkseni sovitella, niin kyllä näitäkin vaan on, niin hulluja ex-pareja että ei voi ymmärtää miten aikuiset ihmiset jääkin niin jumiin siihen päättyneeseen suhteeseen ja eksäänsä, että päätarkoitus elämälle onkin eksän kiusaaminen, ei oman lapsen etu tai se, että kaikki pääsisivät edes jollain lailla elämässään eteenpäin.

Onnittelut sinulle eron asiallisesta hoitamisesta.

Meillä on ollut yhteishuoltajuus tähän asti (lapsi on 7 ja ollaan erottu ennen kuin lapsi täytti 1) ja kaikki on sujunut erittäin hyvin, aina on ollut tosi hyvät välit jne. Kunnes jokin aika sitten alkoi tulla ongelmia, isä alkoi mm. vaatia minulta korvauksia kuljetuksista kun hänellä on niin heikko tulotaso kuulemma, vaikka todellisuudessa hän on töissä ja itse olen kotihoidon tuella. Hän siis muutti kauemmas asumaan (vähän alle 100km päähän), olemme menossa tästä asiasta oikeuteenkin. Ja nyt isä ei vastaa lasta koskeviin viesteihin ja ei tule lasta koskeviin palavereihin (lapsella on pitkäaikaissairaus, siitä ei sen enmpää), joten oletuksena on että tuskin tulee pankkiin tai muuhunkaan konttoriin asioita hoitamaan. Lapselle isä on todella tärkeä ja todellakin haluan että lapsi tapaa isäänsä joka toinen viikonloppu niinkuin ennenkin. Yksinhuoltajuus vain helpottaisi kaikkien elämää, että saisin rauhassa asioda konttoreissa ja hoitaa lapsen asioita ilman turhee stressiä ja jännitystä tuleeko isä paikalle vai ei.. Ja sopimukseen olisi tarkoitus laittaa maininta että isällä on edelleen oikeus tietää lapsen asioista, esim. voi soitttaa kouluun tai lääkäriin jos tarvis ja saa tiedot... Joten kiitos, ei enää kommentteja joissa kerrotaan että olen paska mutsi.... Halusin vain tietää onko jollakin kokemusta ja kuinka asia on laitettu vireille jne..? KIITOS!!!!

[QUOTE="mika69";30801729]Lapsilla on oikeus molempiin vanhempiin. Vanhemmilla ei ole oikeuksia. Ei ihme että tämmösiä juttuja tulee kun ajatellaan vaan MINUN oikeuksia kun oikeasti kyse on lasten oikeuksista molempiin vanhempiin.
Luulisi että sana "lastensuojelu" avaisi fiksuimmille sitä kenen oikeuksia puolustetaan. Se että ei tykkää exästä ja voih.. Se pääsikin pitää uusia viiden vuoden välein, niin ei ole syy yksinhuoltajuuteen. Lastensuojelu arvioi miten lasten oikeudet parhaiten toteutuvat sekä onko olemassa jotain vaaraa lapsilla missään vaihtoehdoissa.
Olen lähivanhempi ja en minä ole yhteyksissä exään muuten kuin koska lapset haetaan, kuka hakee, jne. Ollaan ihan hyvissä väleissä mutta en olisi eronnut alunperinkään jos olisin edelleen exän kanssa läheinen. No synttärit mietitään missä ja kuka järjestää samoin joulu vaatii järjestelyjä.[/QUOTE]

Tottakai vanhemmilla on oikeutensa lapseen. Kyllä minä ajattelen lapsen oikeuksia, mutta myös vanhempien. Tätä on tietääkseni tutkittukin, että vuoroviikko-systeemi on paras lapsellekin.

[QUOTE="Tomi";30801886]Tottakai vanhemmilla on oikeutensa lapseen. Kyllä minä ajattelen lapsen oikeuksia, mutta myös vanhempien. Tätä on tietääkseni tutkittukin, että vuoroviikko-systeemi on paras lapsellekin.[/QUOTE]

Kuole, trolli.

Jokainen joka on jotain tutkimusta joskus lukenut ja lasten oikeuksien julistusta ja Suomen lakia,
tietää että koko ylläoleva lainaus on täyttä paskaa.

[QUOTE="Tomi";30801886]Tottakai vanhemmilla on oikeutensa lapseen. Kyllä minä ajattelen lapsen oikeuksia, mutta myös vanhempien. Tätä on tietääkseni tutkittukin, että vuoroviikko-systeemi on paras lapsellekin.[/QUOTE]

kuvitteletko että yhteishuoltajuus tarkoittaa vuoroviikko-systeemiä? jos luulet niin olet pahasti väärässä.

Meillä on ollut yhteishuoltajuus tähän asti (lapsi on 7 ja ollaan erottu ennen kuin lapsi täytti 1) ja kaikki on sujunut erittäin hyvin, aina on ollut tosi hyvät välit jne. Kunnes jokin aika sitten alkoi tulla ongelmia, isä alkoi mm. vaatia minulta korvauksia kuljetuksista kun hänellä on niin heikko tulotaso kuulemma, vaikka todellisuudessa hän on töissä ja itse olen kotihoidon tuella. Hän siis muutti kauemmas asumaan (vähän alle 100km päähän), olemme menossa tästä asiasta oikeuteenkin. Ja nyt isä ei vastaa lasta koskeviin viesteihin ja ei tule lasta koskeviin palavereihin (lapsella on pitkäaikaissairaus, siitä ei sen enmpää), joten oletuksena on että tuskin tulee pankkiin tai muuhunkaan konttoriin asioita hoitamaan. Lapselle isä on todella tärkeä ja todellakin haluan että lapsi tapaa isäänsä joka toinen viikonloppu niinkuin ennenkin. Yksinhuoltajuus vain helpottaisi kaikkien elämää, että saisin rauhassa asioda konttoreissa ja hoitaa lapsen asioita ilman turhee stressiä ja jännitystä tuleeko isä paikalle vai ei.. Ja sopimukseen olisi tarkoitus laittaa maininta että isällä on edelleen oikeus tietää lapsen asioista, esim. voi soitttaa kouluun tai lääkäriin jos tarvis ja saa tiedot... Joten kiitos, ei enää kommentteja joissa kerrotaan että olen paska mutsi.... Halusin vain tietää onko jollakin kokemusta ja kuinka asia on laitettu vireille jne..? KIITOS!!!!

Joka toinen viikonloppu? Siis lapsi on isällä jopa neljä päivää kuukaudessa, ja sinulla 26 päivää? Ei kovin tasa-arvoinen tilanne. Ja nyt olet viemässä päätösvallankin häneltä pois. Eli toisin sanoen omit lapsen täysin itsellesi.

Et varmaankaan ole paska mutsi, ei tässä siitä ole kyse. Oliko tämä ihan sovittu juttu alunperin? Isälle sopi että hän näkee lasta vain joka toinen viikonloppu?

" Isällä on oikeus tietää lapsen asioista" :D Ootko ihan varma että isälle kannattaa antaa näin paljon oikeuksia? Pitäisiköhän sekin oikeus ottaa vielä pois?

[QUOTE="Tomi";30801919]Jos minulla on mielipide jostain asiasta niin sinä vastaat siihen että "kuole, trolli"? Taidat olla alle 10-vuotias? Sinun kanssa ei kannata keskustella mistään.[/QUOTE]

Mielipide? Kun esität "tutkimustuloksia" joita ei ole olemassakaan. Ja lakeja joita ei myöskään ole olemassa? Mielenkiintoinen näkemys mielipiteestä.

Sorry kauheesti, jos et olekaan trolli. Kuvittelin että kukaan ihminen ei voi oikeasti olla noin kujalla.

[QUOTE="Tomi";30801915]Joka toinen viikonloppu? Siis lapsi on isällä jopa neljä päivää kuukaudessa, ja sinulla 26 päivää? Ei kovin tasa-arvoinen tilanne. Ja nyt olet viemässä päätösvallankin häneltä pois. Eli toisin sanoen omit lapsen täysin itsellesi.

Et varmaankaan ole paska mutsi, ei tässä siitä ole kyse. Oliko tämä ihan sovittu juttu alunperin? Isälle sopi että hän näkee lasta vain joka toinen viikonloppu?

" Isällä on oikeus tietää lapsen asioista" :D Ootko ihan varma että isälle kannattaa antaa näin paljon oikeuksia? Pitäisiköhän sekin oikeus ottaa vielä pois?[/QUOTE]

Lapsen isä ei halua ottaa lasta useammin.. aina ollut sama käytäntö... Kesälomallakin ehdotettu että lapsi voisi olla isän luona 2viiikkoa mutta ei käy tämmöinen hänelle, ei edes viikon jaksoissa...