Lapsen tapaamissopimus asiaa, apua (pitkä romaani)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Apua kaipaisin :(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Apua kaipaisin :(

Vieras
Olen ihan paniikin ja suunnattoman stressin vallassa. Ensi viikolla tulossa lastenvalvojalle aika lapsen tapaamista koskien.

(taustaa) : Minulla on pian 7-vuotta (s. -03) täyttävä lapsi, jonka yksinhuoltajana olen ollut kohta 5-vuotta (-05 vuodesta). Sain lapsen miehen kanssa, jota lapsi ei kuitenkaan kiinnostanut ja isyyskin tuntui oleva vieras termi. Erosimme kun lapsi oli n. vuoden vanha ja lapsi jäi minulle. Ero oli valtatava helpotus, etenkin minulle (tyypillinen alkoholi-, mustasukkasuus- ja perheväkivalta-tausta). Tein kovasti työtä sen eteen että lapseni tapaisi isäänsä (kuskailin lasta pitkin poikin - aina miehen luokse tai lähiympäristöönsä) ja että heille muodostuisi edes jonkinlainen suhde. Ajattelin että jos parisuhteemme aikana hän ei vaan osannut ottaa rooliansa haltuun ja näin erottuamme hän jollain tavalla muuttuisi ja kuitenkin kantaisi vastuunsa lapsestaan. Näin ei kuitenkaan käynyt vaikka alku näyttikin lupaavalta ja ajattelin että työni tuottaa jonkinlaista hedelmää... Ex-mieheni kuitenkin keksi että haluaakin perheemme takaisin, johon enään en ollut suostuvainen kun olimme aikasemminkin kovasti huovannut ja soutanut eron ja yhteenpaluun välillä. Ja asiat ei vaan koskaan muuttuneet... Tilanteemme kärjistyi kovin ja välimme tulehtuivat lopullisesti (sain tappouhkauksia ym. ex.ltäni). Ex.ni ymmärsi lopulta että paluuta entiseen ei enään ole ja jätti minut lopulta rauhaan sekä lopetti yhteydenpidon lapseensa. Vuoden verran eikä lapseni kuullut mitään isästänsä niin tein ratkaisevan siirron ja otin yhteyttä oikeusaputoimistoon, josta sain asianajajan. Vaadin yksinhuoltajuutta sekä oikeuden kautta elatusapujen maksujen määräystä lapsen täysikäisyyteen asti (isä ei maksanut elareita). Haaste meni isälle, johon hän ei vastannut ja meni vielä toinen ja tulos samanlainen, jolloin oikeus antoi yksinhuoltajuuden minulle.

-07 alkuvuonna kuulin seuraavan kerran lapseni isästä, jolloin hän vaatikin lapsen tapaamisia. Hän asui eri kaupungissa, joten virka-avun voimin saimme laadittua lastenvalvojalla kumpaakin mielyttävän tapaamissopimuksen 1xkk max.4h ajan vain ko. vuodeksi ns. koetapaamiset, lapsen kotona. Isä ei kuitenkaan noudattanut tapaamissopimusta vaan tapasi lastansa ainoastaan 4 kertaa 11 tapaamiskerran sijasta. Nekään tapaamiset eivät sijoittuneet sovituille päiville, mutta joustin. Ajattelin että, en voi olla niin ilkeä ja estää lastani näkemästä isäänsä jos siihen olisi mahdollisuus. Seuraavana vuotena meillä ei ollutkaan voimassaolevaa tapaamissopimusta, mutta lapseni näki silti vielä -08 alkuvuonna vielä isänsä, jonka jälkeen hän jälleen katosi.

Viime syksynä -09 isä yhtäkkiä lähestyikin minua ja vaati tavata lasta, en enään suostunut. Perustelin että lapsi ei ole nähnyt isäänsä n. 2 vuoteen ja eihän voi tulla yhtäkkiä vaatimaan että haluaakin nähdä lapsensa heti kuin hänelle itselle sopii. Lapsestä hän ei kysynyt mitään, ei vointeja, kuulumisia tms. ainoastaan että HÄN HALUAA. Pyysin häntä hoitamaan tapaamisasiat muita teitä, itselläni loppunut jousto!

No nytten on ensi viikolla tulossa lastenvalvojan aika, jossa meidän kummankin on oltava paikalla - keskustelemassa saman pöydän ääressä miten menetellä tapaamisten kanssa. Olen aivan paniikissa, enkä tiedä yhtään miten menetellä tai miten kuuluisi menetellä. Osaako kukaan ohjeistaa tai neuvoa minua minkälainen ehdotus kannattaisi yrittää sopia? Isä vaatii tapaamista suoraan 4 kertaa kuussa ja selostanut lastenvalvojalle että minä olen yrittänyt estää häntä tapaamasta lasta!

Harmittaa niin tämä asia, miten isällä voi säilyä oikeudet lapseensa jos kerta toisen jälkeen hylkää lapsensa. Lapsellani on ollut aivan loistava isä hänen elämässänsä 3v. asti, ei tietenkään biologinen mutta muuten rakastava ja heidän välillä luottamuksellinen isä-poikasuhde. Lapseni oirehti silloin -07 todella rankasti, lähinnä levottomuutena kun ei tiennyt mikä juttu tämä oikein on kun yhtäkkiä hänen isänsä astuikin hänen elämäänsä, mutta tuli ja meni miten sattui. Lastahan mies ei tullut tuolloinkaan katsomaan, lähinnä vakoilemaan minun elämääni ja kovasti yritti ystävystyä nykyisen mieheni kanssa (leveili kaikilla panojutuilla ja kerskui työpaikoilla sekä palkoillansa). Lapselle sanoi koko ajan odota hetki, isä tulee kohta katsomaan... Viipyi käynneillä 10min- max. 1h. Lapsi ihmeissään ovella ai nytkö sun isä jo täytyy lähteä, johon isä että ruoat lämpenee autossa... :(

Meidän perhe voi tällä hetkellä hyvin, esikoisestani tuli kesällä isoveli ja siitä kovin onnellinen. Oikeasta isästänsä hän ei enään puhu mitään. Kesällä pyysi isäpuoltansa tunnustamaan hänenkin isyytensä (kun jouduimme tulokkaasta tekemään isyydentunnustuksen kun emme naimisissa). Pelkään että mitä jälkiä tämä jättää poikaani, jos taas kerran tapaamiset katuu isän motivaation puutteeseen. Jos hän taas jaksaa leikkiä tätä vaan hetken...

Meillä tällä kertaa uusi lastenvalvoja, enkä tiedä kuinka tietää taustojamme. Soitin lastenvalvojalle ja toivoin että olisin saanut ns. oman tapaamisajan, että olisin voinut kertoa hänelle tapahtuneista ja edellisestä tapaamissopimuksen onnistumisesta mutta ei kuulema onnistu. Joten jouduin puhelimessa sen sitten selostaa. Nainen tuntui kovasti olevan isän puolella ja lapsella on oikeus tuntea isänsä... Itsehän teit valintasi millaisen miehen kanssa lapsen ja perheen perustit (lasten hankkiminen ei ollut suunniteltua, tulin ehkäisystä huolimatta raskaaksi...), tiettääkö lapsesi että kuka on hänen oikea isänsä!? siis täh, olin juuri 30min selittänyt hänelle taustoja jo parisuuhteestamme viimeiseen tapaamiseen niin kuinkakohan paljon hän edes kuunteli! Yritin kysellä mitä teen jos tämäkään sopimus ei pidä, mutta mitään kuulema lakia ei ole joka velvoittaisi isää estämästä ja aina uudestaan hakemasta tapaamisia... Tuntuu kuin me olisimme aivan lainsuojattomia, kukaan ei puolusta eikä suojele meitä, lapsi on vaan joku heittopussi ja leikkikalu jota voi pompottaa miten vaan ja hylätä milloin vaan ja särkeä sen sydämen, eikä ketään edes kiinnosta.

Pahalta tuntuu lapsen puolesta. Täytyy vain toivoa, että asiat menevät parhain päin. Voimia sinulle! En kyllä ymmärrä ollenkaan noita "lapsella on oikeus tuntea isänsä" -juttuja, jos kerran tapaamiset ei onnistu tai niistä tulee vain paha mieli. Kurja juttu.

ota mukaan tuo kirjoittamasi selostusi tapahtumien kulusta.
(paitsi ei tuota mitä arvioit lastenvalvojasta). ei haittaa, vaikka olisi tarkat päivämäärät ylhäälln tyyliin, sovitut tapaamsipäivät ja mitkä olivat oikeasti toteutuneet tapaamisajat.
jos sinulla on varaa niin ole yhteydessä asianajajaan.
Nykyinen miehesi voisi myös hakea esikoisesi huoltajuutta, jos hän on siihen valmis. Biologisella isällä olisi edelleen tapamaisoikeus, mutta teitä olisi kaksi neuvottelemassa asiasta.
Ja keksity neuvottelussa tuomaan esiin se, että olet huolissaan, siitä että lapsesi ahdistuu noista jatkuvista pettymiksistä, kun tapaamkset perutaan.

Meillä on samankaltainen tilanne alkupäästä... Ex tapasi lasta alussa, sitten lopetti kokonaan. Pelkään tulevaa... Ettei saisi juuri tuollaisia päähänpistoja.

Ehdottaisin tapaamissopimukseksi sitä 1krt /kk, 4h, lapsen kotona. Muuta ei oikein voi tehdä.

Alkuperäinen kirjoittaja ivl:
Meillä on samankaltainen tilanne alkupäästä... Ex tapasi lasta alussa, sitten lopetti kokonaan. Pelkään tulevaa... Ettei saisi juuri tuollaisia päähänpistoja.

Ehdottaisin tapaamissopimukseksi sitä 1krt /kk, 4h, lapsen kotona. Muuta ei oikein voi tehdä.

Tätä minäkin ehdottaisin, paitsi ei missään nimessä teidän kotonanne vaan jossain neutraalissa paikassa. Kunnilla on tiloja tälläisiä tapaamisia varten.

Korosta sitä, että isä on pettänyt lapsen luottamuksem liian monesti.

Kiitokset ihanille vastaajille! Näin mielessäni ajattelin, että pitäydyttäisiin siinä edelliskertana laaditussa sopimuksessa ja vaikka jonkun koeajan jälkeen sitten voisi miettiä muuta. Paikkaa olen kanssa miettinyt, koti ei olisi välttämättä paras paikka, ei mieheäni kohtaan eikä minua, mutta pojalleni se taas olisi tutuin ja turvallisin. Niin kovin hankalatilanne... Jos valvottuja ehdotan tai jotain muuta paikkaa niin onko minulla siihen oikeus? Lastenvalvoja ei puhelimessa ottanut mitään kantaa, sanoi että sinun täytyy keskustella siitä lapsen isän kanssa.

Onko kellään kokemusta valvotuistatapaamisista, miten ne on toiminut?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kiitokset ihanille vastaajille! Näin mielessäni ajattelin, että pitäydyttäisiin siinä edelliskertana laaditussa sopimuksessa ja vaikka jonkun koeajan jälkeen sitten voisi miettiä muuta. Paikkaa olen kanssa miettinyt, koti ei olisi välttämättä paras paikka, ei mieheäni kohtaan eikä minua, mutta pojalleni se taas olisi tutuin ja turvallisin. Niin kovin hankalatilanne... Jos valvottuja ehdotan tai jotain muuta paikkaa niin onko minulla siihen oikeus? Lastenvalvoja ei puhelimessa ottanut mitään kantaa, sanoi että sinun täytyy keskustella siitä lapsen isän kanssa.

Onko kellään kokemusta valvotuistatapaamisista, miten ne on toiminut?

Ainoa syy miksen ehdottanut valvottuja tapaamisia on se, että niitä on hyvin hankala saada läpi. Kyselin mahdollisuutta samaan kun pohdimme LVn kanssa tapaamisia, ex ei tullut paikalle sillä kertaa. Kysyin valvotuista tapaamisista. Hän sanoi paikkojen olevan todella vähissä, ne ovat varattuja sellaisille, jotka ovat esim hakanneet lapsia tms.

Sen sijaan tapaamiset voitaisiin järjestää esim tutun ja luotettavan sukulaisen luona...? Meille LV ehdotti joko minun tai exän äidin kotia. Jos exä joskus päättää innostua lapsestaan, niin aion ehdottomasti ehdottaa tämmöistä järjestelyä. Minun ei tarvitsisi olla paikalla, silti lapsi olisi turvallisen aikuisen kanssa, eikä exä tulisi kotiini.

Toimisiko teillä? Minkälaiset välit sinulla on ex-anoppiin esim?

Olisko mitään neutraalia paikka kodin läheisyydessä? puisto yms.
Mun mielestä sä voisit ottaa uudelleen yhteyttä asianajajaan ja antaa oikeuden
päättää kuinka paljon isä tapaa lastaan ja missä. Se olis kannattanut hoitaa jo silloin
kun hait yksinhuoltajuutta.
Mun ex:llä on oikeus tavata lapsiaan 3h/viikko kodin läheisyydessä, oikeuden päätöksellä,
päätös tuli kuukausi sitten. Ei ole vuoteen nähnyt lapsiaan, omasta halustaan.

Ei tarvitse olla ollu väkivaltainen lapsia kohtaan, että saa valvotut. Meillä just kesken koko homma ja oikeuden lappuja taas odottelen... valvottuja haen (isä alkoholisti)
Mutta ota mukaasi ne oikeudenpäätökset, mitä olet saanut kun huoltajuudenkin sait... eikös niistä nyt pitäs aika hyvin asiat selvitä. Ja lapsen mielipidettä kannattaa kysyä. Esim. oletko käynyt isän kanssa hiihtämässä? tähän voisi vastaus olla niin uskomaton stoori, et lv:ki uskois heti...