Räjähdänkö kohta, kun kalorivaje on 1900kcal päivässä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ikiliikkuja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Joo kuntopyörä näyttää myös kalorikulutuksen suoraan. Olin syöttänyt tiedot kumminkin tähän saakka toiseen mittariin.

Poljin äsken kuntopyörän mittarin mukaan 235kcal, 30 min ja 15,7km. Vastus oli 3/10.

Oiskohan tämä 235 lähinnä totuutta??

No se lienee paljon lähempänä totuutta. Se vastaa myös sitä ohjeellista 400 kcal/tunti - taulukkoarvoa. Miksi ihmeessä ylipäätään yrität laskea kalorikulutusta jollain muulla tavalla (ja väärin), jos pyörä näyttää sen suoraan?

Tarkalleen ottaen toki pyörän mittari näyttää vain polkimien pyörittämiseen tehdyn työn, eli siinä kuluneet kalorit. Pelkät elintoimintosi sekä muu liike siinä satulassa sen lisäksi kuluttavat jonkin verran lisää, mutta ei niin oleellisesti että sillä olisi suurta merkitystä.

En kyllä tiennyt, ettei polkijan paino vaikuta kulutukseen kuntopyöräilyssä :( Vieläkin mietityttää kyllä...

Isompi massahan niitä kuntopyörän polkimia polkee, niin eikö iso massa kuluta aina enemmän? Meneehän siihen polkemiseenkin energiaa.

Fysiikan kirjat esiin nyt!

Joku tuota kuntopyöräilyä vertasi hyvin painonnostoon. Ei ole eroa sillä kalorikulutuksessa, nostaako samoja 50 kg:n painoja yhtä monta kertaa 50 kiloinen vai 100 kiloinen. Sama kuntopyörällä. Ei ole eroa kalorikulutukssa siinä, polkeeko 50 kiloinen tai 100 kiloinen vaikkapa 100 W teholla kuntopyörää.

Oikeastaan kovin suurta eroa ei ole kalorinkulutuksessa edes siinä, ajaako saman matkan tasamaalla samalla tasaisella nopeudella 50 vai 100 kiloinen polkija. Ainoat erot tulevat lähdössä kiihdytysvaiheessa, jolloin 100 kiloisen kiihdytys samaan nopeuteen vie enemmän energiaa kuin 50 kiloisen. Ja oletettavasti 100 kiloisen poikkipinta-ala on aavistuksen suurempi kuin 50 kiloisen, joten ilmanvastus on hitusen suurempi. Isommalla massalla renkaiden ja laakereiden vierintävastus on myös aavistuksen suurempi. Isompia eroja tulee vasta, jos reitillä on korkeuseroja, koska ylämäessä tuplamassan nostaminen samaan korkeuteen vaatii tuplatyön (=energian kulutuksen), mutta sekin koskee vain sitä mäkikohtaa. Samoin pysähdyksissä ja uudelleen kiihdytyksissä isompimassainen joutuu tekemään isomman työn. Mutta jos on vain lähtö, tasamaata koko matka ja sitten pysähdys perillä, erimassaisten tekemät työt ovat varsin lähellä toisiaan.

En kyllä tajuu tekniikasta juuri, mutta eikö isompi moottori kuluta muka enemmän, kuin pieni?

Jooei. Moottorin kulutus riippuu siitä, mitä työtä se tekee, ei moottorin koosta. Laitetaan vaikka kaksi eri kokoista sähkömoottoria pyörittämään sitä sun kuntopyörääsi 50 kierrosta minuutissa vastuksella 3, niin tottakai molempien moottorien kuluttama sähköteho on tasan sama. (Erona enintään moottorien hyötysuhteiden ero, joka on prosentin osien luokkaa)

Tässähän kumminkin kulutukseen vaikuttaa varmaankin myös se, että onko polkijan paino 100kg vai puolet pienempi 50kg? Eikö niin?

Joo, ja varmaan kulutukseen vaikuttaa sekin, painaako kuntopyörä 25 vai 50 kiloa. Eikö? Miksi ei? Mutta polkijan paino vaikuttaisi? Mitäs jos laitat kuntopyörän tarakalle lisäpainoja ja laitat mäkiohjelman päälle, niin johan alkaa kaloreita kulumaan....

Miksi sitten kulutukseen vaikuttaa oikealla pyörällä se, painaako pyörä 10 kg vai 30 kg?

Siinäpä pohdittavaa....

Alkuperäinen kirjoittaja Yläkanttiin;30790794:
Onk sun peruskulutus mitattu jossain vai oletko arvioinut sen itse? Esimerkki: itse olen 65-kiloinen, lihasikas crossfitta, vapaapainoharjoittelua ja triathlonia harrastava nainen. Liikuntamäärät kovatehoista viikossa ehkä 5-6 tuntia, kevyempää 7. Voi mennä helposti kisatessa viisikin tuntia. Mulle on mitattu kokonaiskulutukseksi 2700-2900 kcal per päivä, pariinkin otteeseen pitkäkestoisillla mittauksilla. Se kulutus tulee nimenomAn noista kovatehoisista treeneistä, lepoaineenvaihdunta lienee jossain 1600 kcal hujakoilla, sitä ei ole mitattu erikseen.

Miksi te puhutte aina virheellisesti peruskulutuksesta? Peruskulutushan on sama, kuin koomakulutus, eli kulutus kun makaat sänkypotilaana. Tarkoitit varmaan puhuessasi peruskulutuksesta kokonaiskulutusta eli peruskulutusta aktiivisuuskertoimella? Eli sänkypotilaana olo + arkiliikunta esim. kävely kauppaan jääkaapille, töihin yms. Mun kokonaiskulutusta (peruskulutus x aktiivisuuskerroin) ei ole mitattu missään, mutta olen arvioinut sen erinäisistä mittareista mm. netissä. Painan nyt siis 100kg. Mun lepoaineenvaihdunta lienee nyt 1900kcal pintaan. Jos nyt olen ymmärtänyt oikein, että lihavan ihmisen lepoaineenvaihduntakin on normaalipainoista suurempi?

[QUOTE="Jenis";30790800]Anteeksi nyt, mutta tälle palstalle on tosiaan pesiytynyt hirmuinen määrä mesomorfeja, kilppariongelmaisia ja muita erikoistapauksia :D Keskimäärin homma on kuitenkin kautta ihmiskunnan historian toiminut niin, että kun syö vähemmän kuin kuluttaa, laihtuu. Miten esim. tuo sun päivittäinen kulutus on mitattu?[/QUOTE]

Vastasin jo toiseen viestiin, että olen arvioinut sen painon mukaan erinäisistä mittareista mm. netistä. Ainahan se on netissä, että jos kerrot jotain olevasi, ei ihmiset usko kumminkaan. Mä en ihan heti kumminkaan sukos et urheiluopiston henkilö ihan päin honkia mittailee tota mun lihasmäärää. mut joo.

No se lienee paljon lähempänä totuutta. Se vastaa myös sitä ohjeellista 400 kcal/tunti - taulukkoarvoa. Miksi ihmeessä ylipäätään yrität laskea kalorikulutusta jollain muulla tavalla (ja väärin), jos pyörä näyttää sen suoraan?

Tarkalleen ottaen toki pyörän mittari näyttää vain polkimien pyörittämiseen tehdyn työn, eli siinä kuluneet kalorit. Pelkät elintoimintosi sekä muu liike siinä satulassa sen lisäksi kuluttavat jonkin verran lisää, mutta ei niin oleellisesti että sillä olisi suurta merkitystä.

Siks, koska kuvittelin sen oman painon vaikuttavan kulutukseen,siks. Mut ok.

Fysiikan kirjat esiin nyt!

Joku tuota kuntopyöräilyä vertasi hyvin painonnostoon. Ei ole eroa sillä kalorikulutuksessa, nostaako samoja 50 kg:n painoja yhtä monta kertaa 50 kiloinen vai 100 kiloinen. Sama kuntopyörällä. Ei ole eroa kalorikulutukssa siinä, polkeeko 50 kiloinen tai 100 kiloinen vaikkapa 100 W teholla kuntopyörää.

Oikeastaan kovin suurta eroa ei ole kalorinkulutuksessa edes siinä, ajaako saman matkan tasamaalla samalla tasaisella nopeudella 50 vai 100 kiloinen polkija. Ainoat erot tulevat lähdössä kiihdytysvaiheessa, jolloin 100 kiloisen kiihdytys samaan nopeuteen vie enemmän energiaa kuin 50 kiloisen. Ja oletettavasti 100 kiloisen poikkipinta-ala on aavistuksen suurempi kuin 50 kiloisen, joten ilmanvastus on hitusen suurempi. Isommalla massalla renkaiden ja laakereiden vierintävastus on myös aavistuksen suurempi. Isompia eroja tulee vasta, jos reitillä on korkeuseroja, koska ylämäessä tuplamassan nostaminen samaan korkeuteen vaatii tuplatyön (=energian kulutuksen), mutta sekin koskee vain sitä mäkikohtaa. Samoin pysähdyksissä ja uudelleen kiihdytyksissä isompimassainen joutuu tekemään isomman työn. Mutta jos on vain lähtö, tasamaata koko matka ja sitten pysähdys perillä, erimassaisten tekemät työt ovat varsin lähellä toisiaan.

En tiennyt tota painojuttuu. Mäkinousuihin siis santsaamaan enemmänkin!

Mulla oli ylipainosena ( 130kg ) 2 sykemittaria. Tunnin aerobisessa kulutin 600-700 kcl, tunnin salitreenissä 700-900kcl. Nyt 50kg hoikempana kulutan aerobisessa tunnissa 350kcl, salilla 400kcl.

Jos nyt olen ymmärtänyt oikein, että lihavan ihmisen lepoaineenvaihduntakin on normaalipainoista suurempi?

Onhan siinä hieman eroa, kun esimerkiksi hengityslihakset joutuvat liikuttamaan massiivisempaa rintakehää, ja sydänkin tekemään mahdollisempi enemmän töitä mahdollisesti isomman verimäärän ja isomman virtausvastuksen kanssa. Mutta tässäkään tapauksessa se ero kaksinkertainen ole, vaan varmaankin joitain prosentteja.

Ylipäätään ei kannata yrittää laskea jotain tarkasti väärin, vaan parempi on olla suunnilleen oikeassa.

Miksi te puhutte aina virheellisesti peruskulutuksesta? Peruskulutushan on sama, kuin koomakulutus, eli kulutus kun makaat sänkypotilaana. Tarkoitit varmaan puhuessasi peruskulutuksesta kokonaiskulutusta eli peruskulutusta aktiivisuuskertoimella? Eli sänkypotilaana olo + arkiliikunta esim. kävely kauppaan jääkaapille, töihin yms. Mun kokonaiskulutusta (peruskulutus x aktiivisuuskerroin) ei ole mitattu missään, mutta olen arvioinut sen erinäisistä mittareista mm. netissä. Painan nyt siis 100kg. Mun lepoaineenvaihdunta lienee nyt 1900kcal pintaan. Jos nyt olen ymmärtänyt oikein, että lihavan ihmisen lepoaineenvaihduntakin on normaalipainoista suurempi?

Peruskulutus on nimenomaan se kulutus, joka joka tapauksessa tulee, jos makaan sängyssä tekemättä yhtään mitään. ja sen päälle sitten arkiaktiivisuus ja liikunta. Miten niin virheellisesti? kenen mielestä, sinunko?

jos olet näissä niin suuri guru, että vänkäät vastaan ihmisille, jotka oikeasti ovat perehtyneet aiheeseen liikunta+ravinto ja noiden optimoiminen suoritusta ajatellen, ihmettelen suuresti, miten et omista yhtään kunnon laitetta jolla mittaat omaa kulutusta ja suoritusta, vaan perustat tietosi johonkin netistä hakemiisi yleislaskureihin. Tai miten olet vuodessa onnistunut saamaan itsesi BMI 23:sta satakiloiseksi. Tuntuu että on hieman perusasiat hakusessa, jos näin on päässyt käymään.

[QUOTE="Mira";30790968]Mulla oli ylipainosena ( 130kg ) 2 sykemittaria. Tunnin aerobisessa kulutin 600-700 kcl, tunnin salitreenissä 700-900kcl. Nyt 50kg hoikempana kulutan aerobisessa tunnissa 350kcl, salilla 400kcl.[/QUOTE]

Ihan hyvä ero kulutuksissa!

Alkuperäinen kirjoittaja Yläkanttiin;30791134:
Peruskulutus on nimenomaan se kulutus, joka joka tapauksessa tulee, jos makaan sängyssä tekemättä yhtään mitään. ja sen päälle sitten arkiaktiivisuus ja liikunta. Miten niin virheellisesti? kenen mielestä, sinunko?

jos olet näissä niin suuri guru, että vänkäät vastaan ihmisille, jotka oikeasti ovat perehtyneet aiheeseen liikunta+ravinto ja noiden optimoiminen suoritusta ajatellen, ihmettelen suuresti, miten et omista yhtään kunnon laitetta jolla mittaat omaa kulutusta ja suoritusta, vaan perustat tietosi johonkin netistä hakemiisi yleislaskureihin. Tai miten olet vuodessa onnistunut saamaan itsesi BMI 23:sta satakiloiseksi. Tuntuu että on hieman perusasiat hakusessa, jos näin on päässyt käymään.

Kyllä, peruskulutus on se kulutus jonka kuluttaa sänkypotilaanakin. Peruskulutus + arkiaktiivisuus on kokonaiskulutus. Kokonaiskulutukseen voi lisätä lisäksi myös liikunnan. Monet puhuvat peruskulutuksesta tarkoittaessaan kokonaiskulutusta (ilman liikuntaa). Termit menee väärin. Ei muuten.

Ei tarvitse hermostua. Mikään guru en ole, mutta aiheesta olen minäkin vuosia lukenut. Olenhan sanonut, että mulla on kulutusta mittaava askelmittari. Itseasiassa kaksikin. Sykemittarin kyllä voisin myös hankkia. Miten lihosin vuodessa tähän kuntoon: lopetin tupakoinnin ja pian sen perään tulin raskaaksi ja lähes koko raskauden olin sänkypotilaana, siihen päälle alhaiset verensokerit ja alhainen verenpaine. Lisäksi raskautta ennen olin liikkunut erittäin paljon ja yht'äkkiä olin lähes sänkypotilas. Siinäpä se.

Nyt uus 'tyhmä' kysymys: miten vauvanvaunujen työntö lenkillä vaikuttaa kulutukseen?

No mitäs luulisit?

Lastenvaunut on on aika pitkälle sama tilanne kuin lisäkuorma polkupyörän päällä, eli ei kovin radikaalisti vaikuta. Se lisätyöhän tulee tasamaalla vierintäkitkan voittamisesta, eli ei ole kovin suuri. Ilmanvastus kävelynopeudella ei ole juuri havaittava. Ylämäkeen painaessa lisäys tietty on vähän suurempi.

Jos lisäkuormaa haluat niin laita parin kymmenen kilon reppu selkään ja juokse ylämäkeen, tai laita vanha autonrengas narun päähän ja toinen vyöhösi ja vedä sitä lappeellaan perässä.

Yksinkertaisinta on kai kuitenkin vaikka pidentää niitä lenkkejä, niin kulutus lisääntyy suoraviivaisesti. Kun teet kaksi kertaa pitemmän lenkin niin kulutuskin tuplaantuu. Eikä tarvita fysiikan kirjoja tai mittareita avuksi.

No mitäs luulisit?

Lastenvaunut on on aika pitkälle sama tilanne kuin lisäkuorma polkupyörän päällä, eli ei kovin radikaalisti vaikuta. Se lisätyöhän tulee tasamaalla vierintäkitkan voittamisesta, eli ei ole kovin suuri. Ilmanvastus kävelynopeudella ei ole juuri havaittava. Ylämäkeen painaessa lisäys tietty on vähän suurempi.

Jos lisäkuormaa haluat niin laita parin kymmenen kilon reppu selkään ja juokse ylämäkeen, tai laita vanha autonrengas narun päähän ja toinen vyöhösi ja vedä sitä lappeellaan perässä.

Yksinkertaisinta on kai kuitenkin vaikka pidentää niitä lenkkejä, niin kulutus lisääntyy suoraviivaisesti. Kun teet kaksi kertaa pitemmän lenkin niin kulutuskin tuplaantuu. Eikä tarvita fysiikan kirjoja tai mittareita avuksi.

Ok. Lenkkejä voin pidentää, jos saan vauvan viihtymään pidemmän lenkin. Nyt vauva herää jo tunnin lenkin lopussa ja alkaa hermostua+ hänellä on taas uusi ruoka-aika ja nälkä sitten pian.

Nyt paino on laskusuunnassa. Tänään 100,7-101,0, kun punnitsin 2 kertaa. Nyt pohdin vain sitä, että mitenköhän sen peruskulutuksen ja kokonaiskulutuksen arkiaktiivisuudella ilman liikuntaa saisi laskettua tarkimmin? Sykemittarilla, jollain muulla?

Nyt paino on laskusuunnassa. Tänään 100,7-101,0, kun punnitsin 2 kertaa. Nyt pohdin vain sitä, että mitenköhän sen peruskulutuksen ja kokonaiskulutuksen arkiaktiivisuudella ilman liikuntaa saisi laskettua tarkimmin? Sykemittarilla, jollain muulla?

Et sinä sitä pysty tarkasti laskemaan tai mittaamaan millään. Vaikka joku mittari tai laskukaava antaisikin jonkun luvun vaikka 8 desimaalilla, sen luotettavuus saattaa kuitenkin olla +/- 30 %. Tilanne on sama kuin sen kuntopyörän nopeusmittarin kanssa.

Mihin ihmeeseen niitä "tarkkoja" laskelmia tarvitsistkaan. Kyllä painonpudotus onnistuu ihan nyrkkikaavoilla ja puntarin avulla. Nuo sinun "tarkat" laskelmasi vain johtavat harhaan, kun yrität laskea tai mitata sellaista mikä ei mitattavissa ole, sen kuntopyöräilyn kalorinkulutuksen tapaan. Uskot turhaan virheellisiin lähtökohtiin perustuvia "tarkkoja" laskelmia, ja ihmettelet että miksi paino ei putoa vaikka kalorivaje on tarkkojen laskelmien mukaan sitä taikka tätä.

Et sinä pysty kovin tarkasti sen paremmin sen nautitun ravinnon kuin kulutetun energian määrääkään määrittämään, eikä se ole tarpeenkaan. Jokainen päiväkin on kulutukseltaan erilainen, jokainen treeni on hieman erilainen. Taulukkoarvot riittävät ihan hyvin, eikä niitäkään pidä viimeisen numeron tarkkuudella tuijottaa. Puntarissakin oleellisempi on se ensimmäinen numero kuin viimeinen numero.

Alku varmasti on juurikin tuota, että näyttää ettet laihtuisi. Sitten ne kilot vaan karisevat. Jatka ihmeessä. Tsemppiä. Ota myös huomioon, että lihas painaa enemmän kuin läski. Kun kuntoilet niin lihasmassa kasvaa ja saattaa näyttää ettet laihdu, mutta oikeasti oletkin timmimpi ja paino on aluksi samassa. Kyllä se siitä putoaakin tuolla menolla.

Alku varmasti on juurikin tuota, että näyttää ettet laihtuisi. Sitten ne kilot vaan karisevat. Jatka ihmeessä. Tsemppiä. Ota myös huomioon, että lihas painaa enemmän kuin läski. Kun kuntoilet niin lihasmassa kasvaa ja saattaa näyttää ettet laihdu, mutta oikeasti oletkin timmimpi ja paino on aluksi samassa. Kyllä se siitä putoaakin tuolla menolla.

Lihasmassa ei juurikaan kasva kävelemällä tai kuntopyörää polkemalla, siihen vaaditaan rankkaa punttitreeniä.

Yhteistyössä