Räjähdänkö kohta, kun kalorivaje on 1900kcal päivässä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ikiliikkuja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä uskon, että ne kävely/juoksulenkkien kalorit menevät suht oikein, mutta toi pyöräilyjuttu menee jotenkin väärin.

Lisää vastusta ja unohda ne kalorit sen osalta ja kasvata lihaksia raskaammalla treenillä vaikka pikkupätkissä pitkin päivää.

Mä uskon, että ne kävely/juoksulenkkien kalorit menevät suht oikein, mutta toi pyöräilyjuttu menee jotenkin väärin.

Lisää vastusta ja unohda ne kalorit sen osalta ja kasvata lihaksia raskaammalla treenillä vaikka pikkupätkissä pitkin päivää.

Joo, mut mulla on lihasta jo paljon. Olin meinaa ennen normaalipainoinen ja liikunnallinen. Esim. ihan alapohkeissa on vain ehkä 1cm läskii ja ne on silti aika pökkelöt. Oon pikkuvastuksella, koska en tarvii lihasta lisää. Haluun vaan rasvan pois :)

Joo, mä kans alan pikkuhiljaa uskoo et ne kuntopyöräilyn kalorit menee väärin. Se selittäis sen, et miks en laihdu. Mut nyt kiinnostais saada kyllä tietoon, et millä tavoin ne menee väärin.

Toteaisin, että 30 km/h on mahdoton "nopeus" saavuttaa kuntopyörällä kun sen vauhdin saadakseen pitää jo maantiepyörääkin polkea jo ihan kunnolla ja jollain tavallisella pyörällä tuon nopeuden saavuttaminen on jo melkeinpä mahdotonta ;)
Lasket vaan ihan normipyöräilyn kaloreita, mikä puolessa tunnissa voisi olla noin 250 kcal. Ja sun kävely/hölkkä kuluttaa tunnissa about 500 kcal jos hölkkää on enemmän kuin kävelyä. Joten 1,5 tuntia noita olisi noin 750 kcal.
1300 kcal ei slti riitä päivän annokseksi, nosta se jonnekin 1600 kcal tienoille.

Alkuperäinen kirjoittaja Yläkanttiin;30789990:
Toteaisin, että 30 km/h on mahdoton "nopeus" saavuttaa kuntopyörällä kun sen vauhdin saadakseen pitää jo maantiepyörääkin polkea jo ihan kunnolla ja jollain tavallisella pyörällä tuon nopeuden saavuttaminen on jo melkeinpä mahdotonta ;)
Lasket vaan ihan normipyöräilyn kaloreita, mikä puolessa tunnissa voisi olla noin 250 kcal. Ja sun kävely/hölkkä kuluttaa tunnissa about 500 kcal jos hölkkää on enemmän kuin kävelyä. Joten 1,5 tuntia noita olisi noin 750 kcal.
1300 kcal ei slti riitä päivän annokseksi, nosta se jonnekin 1600 kcal tienoille.

ei tuo 30 kilsaa tunnissa mahdoton nopeus ole. viime vuonna poliisikin ehdotti että polkupyörille annettaisiin nopeusrajoitus 25km/h, ja jos 30 kilsaa olisi mahdoton niin tuo ehdotus kai on aika turha? muistan että muksuna lastenpyörällä jossa oli nopeusmittari päästiin yli 20 kilsan tuntinopeuksiin.

niin ja kuntopyörällä on helpompi päästä kovempiin tuntinopeuksiin koska ympäristöllä, tuulenvastuksilla yms ei ole vaikutusta.

mutta joo off topicia.

[QUOTE="kiskis";30789998]ei tuo 30 kilsaa tunnissa mahdoton nopeus ole. viime vuonna poliisikin ehdotti että polkupyörille annettaisiin nopeusrajoitus 25km/h, ja jos 30 kilsaa olisi mahdoton niin tuo ehdotus kai on aika turha? muistan että muksuna lastenpyörällä jossa oli nopeusmittari päästiin yli 20 kilsan tuntinopeuksiin.

niin ja kuntopyörällä on helpompi päästä kovempiin tuntinopeuksiin koska ympäristöllä, tuulenvastuksilla yms ei ole vaikutusta.

mutta joo off topicia.[/QUOTE]

Heh, testaapa polkea edes 5 minuuttia 30 km/h vauhtia ;) on pikkaisen eri asia kuin hetkellinen nopeus ajaa 30 minuuttia tai edes 5 minuuttia tuota vauhtia. Itse ajan sit vauhtia, mutta tosiaan alla on maantiepyörä, ei mikään kuntopyörä.
Mutta testaa ihmeessä ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Yläkanttiin;30790007:
Heh, testaapa polkea edes 5 minuuttia 30 km/h vauhtia ;) on pikkaisen eri asia kuin hetkellinen nopeus ajaa 30 minuuttia tai edes 5 minuuttia tuota vauhtia. Itse ajan sit vauhtia, mutta tosiaan alla on maantiepyörä, ei mikään kuntopyörä.
Mutta testaa ihmeessä ;)

no itseasiassa salilla kuntopyörillä tulee yleensä tunti vedettyä 25-30 kilsaa tunnissa. kun se on oikeasti ihan eri asia, kun sen ottaa kuntopyörän päällä rääkkitreeninä eikä tarvitse millään tavalla keskittyä ympäristöön niinkuin oikeassa pyöräilyssä, vaan keskittyminen on vain siinä liikuntasuorituksen ponnistelussa.

[QUOTE="kiskis";30790020]no itseasiassa salilla kuntopyörillä tulee yleensä tunti vedettyä 25-30 kilsaa tunnissa. kun se on oikeasti ihan eri asia, kun sen ottaa kuntopyörän päällä rääkkitreeninä eikä tarvitse millään tavalla keskittyä ympäristöön niinkuin oikeassa pyöräilyssä, vaan keskittyminen on vain siinä liikuntasuorituksen ponnistelussa.[/QUOTE]

Pidät kuntopyörien nopeusmittausta luotettavana? Minä en.

Alkuperäinen kirjoittaja Yläkanttiin;30790041:

Ja edelleen, ihan ot. Aloittaja on huonokuntoinen ja ylipainoinen, tuskin vetää puolen tunnin "rääkkitreenejä". Siitähän tässä oli kai kyse?

Siis tästä sun kuntopyörän mittarista on väitelty palstalla ennenkin. Usko nyt että se on väärässä se mittari.
Koita huviksesi lähteä ulos pyöräilemään, jos jaksat polkea puolessa tunnissa 15 kilometriä maantietä niin sitten uskon tuohon sun kuntopyörän lukemaan. Muuten en.

[QUOTE="kiskis";30790020]no itseasiassa salilla kuntopyörillä tulee yleensä tunti vedettyä 25-30 kilsaa tunnissa. kun se on oikeasti ihan eri asia, kun sen ottaa kuntopyörän päällä rääkkitreeninä eikä tarvitse millään tavalla keskittyä ympäristöön niinkuin oikeassa pyöräilyssä, vaan keskittyminen on vain siinä liikuntasuorituksen ponnistelussa.[/QUOTE]

Salilla se kuntopyörä ei liiku yhtään kilsaa tunnissa. Vaikka sen mittari näyttäisikin jotain nopeuksia, ei niillä ole mitään yhteyttä oikean pyörän todellisiin ajonopeuksiin. Mittarin lukema perustuu poljinkierroksiin, joka muunnetaan "ajonopeudeksi" jollakin oletetulla välityssuhdetta ja rengaskokoa mukailevalla kertoimella. Vastushan ei ole todellinen, vaan itse säädetty ja pysyy vakiona nopeudesta riippumatta. Ilmanvastus, joka todellisuudessa kasvaa nopeuden neliössä, on kokonaan huomiomatta. Vastatakseen todellisuutta jotenkin vastuksen pitäisi kasvaa jyrkästi nopeuden noustessa, mutta niinhän ei ole. Ei siis kannata kuvitella kuntopyörän mittarilukemien vastaavan oikeaa pyörällä ajoa kuin hyvin etäisesti.

Ellet usko, ota ja mene polkemaan muutama kilometri oikealla pyörällä 30 km/h keskinopeudella.

Alkuperäinen kirjoittaja Yläkanttiin;30790041:

Ihmettelen suuresti jos kaikki maailman kuntopyörien nopeusmittarit näyttävät päin persettä. on myös treeniohjelmia, joissa tarkoituksena on polkea tuota vauhtia.

en ota kantaa siihen mihin ap pystyy, vaan väitteeseesi siitä ettei 30 km/h ole mahdollista ja etten esimerkiksi minä pystyisi tekemään sitä edes viittä minuuttia.

Mutta tervetuloa sinullekkin kokeilemaan salille ja huomaamaan kuinka erilaisia välineitä kuntopyörä ja polkupyörä ovat. Kuntopyörän mahdollisiin nopeuksiin todellakin vaikuttaa mm. säädettävä kitka, suoritukseen keskittyminen ympäristön sijaan, ilmanvastuksen puuttuminen ja tämä kaikki tekee mahdolliseksi polkea sillä yhtäjaksoisesti kovempaa vauhtia, kuin polkupyörällä.

Salilla se kuntopyörä ei liiku yhtään kilsaa tunnissa. Vaikka sen mittari näyttäisikin jotain nopeuksia, ei niillä ole mitään yhteyttä oikean pyörän todellisiin ajonopeuksiin. Mittarin lukema perustuu poljinkierroksiin, joka muunnetaan "ajonopeudeksi" jollakin oletetulla välityssuhdetta ja rengaskokoa mukailevalla kertoimella. Vastushan ei ole todellinen, vaan itse säädetty ja pysyy vakiona nopeudesta riippumatta. Ilmanvastus, joka todellisuudessa kasvaa nopeuden neliössä, on kokonaan huomiomatta. Vastatakseen todellisuutta jotenkin vastuksen pitäisi kasvaa jyrkästi nopeuden noustessa, mutta niinhän ei ole. Ei siis kannata kuvitella kuntopyörän mittarilukemien vastaavan oikeaa pyörällä ajoa kuin hyvin etäisesti.

Ellet usko, ota ja mene polkemaan muutama kilometri oikealla pyörällä 30 km/h keskinopeudella.

en ole missään vaiheessa väittänyt että kuntopyörä ja polkupyörä ovat sama asia, vaan ottanut kantaa väitteeseen ettei kuntopyörällä voi ajaa 30 km/h. ja koska se kuntopyörä ei siitä mihinkään todellisuudessa liiku vaikka kuinka polkisi, kyse on nimenomaan laskennallisesta nopeudesta, tai muuten tämä keskustelu olisi harvinaisen vammainen väittely siitä, siirrynkö tunnissa 30 kilometriä eteenpäinjos poljen kuntopyörällä.

Siis tästä sun kuntopyörän mittarista on väitelty palstalla ennenkin. Usko nyt että se on väärässä se mittari.
Koita huviksesi lähteä ulos pyöräilemään, jos jaksat polkea puolessa tunnissa 15 kilometriä maantietä niin sitten uskon tuohon sun kuntopyörän lukemaan. Muuten en.

Juurikin näin. Jos tasamaalla vedät tuon 15 km/h puoleen tuntiin, tai 30 km tuntiin, kannattaa pian harkita jotain kisojakin.

Googlailin vielä erilaisia taulukoita, kohtalainen kuntopyöräily kuluttaa n 400kaloria tunnissa. Jos sulla on pieni vastus niin tuskin on tuon enempää vaikka miten sotkisit. Suurella vastuksella 'täysiä polkiessa' menee tietysti enempi.
30km/h maantiella pyöräily kuluttaa noiden taulukoiden mukaan 850 kcal tunnissa.

[QUOTE="kiskis";30790064]en ole missään vaiheessa väittänyt että kuntopyörä ja polkupyörä ovat sama asia, vaan ottanut kantaa väitteeseen ettei kuntopyörällä voi ajaa 30 km/h. ja koska se kuntopyörä ei siitä mihinkään todellisuudessa liiku vaikka kuinka polkisi, kyse on nimenomaan laskennallisesta nopeudesta, tai muuten tämä keskustelu olisi harvinaisen vammainen väittely siitä, siirrynkö tunnissa 30 kilometriä eteenpäinjos poljen kuntopyörällä.[/QUOTE]

Yhdessä kuntopyörässä tuo poljinkierrosten ja nopeusmittarin lukeman välinen "välityssuhde" on laitettu yhdenlaiseksi ja toisessa toisenlaiseksi. Niillä ei ole mitään oikeaa merkitystä, eikä niiden perusteella voi alkuunkaan luotettavasti laskea kalorikulutuksia, eikä mittarilukemia voi verrata siihen mikä ajonopeus oikealla pyörällä vastaavalla poljinteholla olisi.

Jos taas kuntopyörässä on luotettava tehonmittaus, siitä saa kuluneet joulet suoraan.

Yhdessä kuntopyörässä tuo poljinkierrosten ja nopeusmittarin lukeman välinen "välityssuhde" on laitettu yhdenlaiseksi ja toisessa toisenlaiseksi. Niillä ei ole mitään oikeaa merkitystä, eikä niiden perusteella voi alkuunkaan luotettavasti laskea kalorikulutuksia, eikä mittarilukemia voi verrata siihen mikä ajonopeus oikealla pyörällä vastaavalla poljinteholla olisi.

Jos taas kuntopyörässä on luotettava tehonmittaus, siitä saa kuluneet joulet suoraan.

edelleenkään en ole väittänyt että kuntopyörä ja polkupyörä olisivat verrannollisia, vaan vastasin lauseeseen "Toteaisin, että 30 km/h on mahdoton "nopeus" saavuttaa kuntopyörällä". Oletan, ettei tuossa tarkoitettu kuntopyörän fyysistä liikkumista eteenpäin, joten AINOA mittaustapa on kuntopyörän laskennallinen mittaus, jolla todellakin pääsee 30 km/h. Tämä on ainoa asia jota olen yrittänyt selittää, eikä siihen mitenkään vaikuta se kuinka lujaa pääsee/ei pääse polkupyörällä ryteikössä.

[QUOTE="kiskis";30790060]Ihmettelen suuresti jos kaikki maailman kuntopyörien nopeusmittarit näyttävät päin persettä. on myös treeniohjelmia, joissa tarkoituksena on polkea tuota vauhtia.

en ota kantaa siihen mihin ap pystyy, vaan väitteeseesi siitä ettei 30 km/h ole mahdollista ja etten esimerkiksi minä pystyisi tekemään sitä edes viittä minuuttia.

Mutta tervetuloa sinullekkin kokeilemaan salille ja huomaamaan kuinka erilaisia välineitä kuntopyörä ja polkupyörä ovat. Kuntopyörän mahdollisiin nopeuksiin todellakin vaikuttaa mm. säädettävä kitka, suoritukseen keskittyminen ympäristön sijaan, ilmanvastuksen puuttuminen ja tämä kaikki tekee mahdolliseksi polkea sillä yhtäjaksoisesti kovempaa vauhtia, kuin polkupyörällä.[/QUOTE]

Kyllä ne mittarit näyttävät jo lähtökohtaisesti kaikki päin persettä, koska ne ovat mittaavinaan olematonta suuretta, eli nopeutta kiinteälle laitteelle. Ne ovat siinä vain kivana lisänä, vähän kuin autosimulaattorin nopeusmittari. Kuntopyörän nopeusmittari näyttää vain jotain poljinkierrosten kerrannaista, jokaisessa erilaisessa kuntopyörässä vielä eri tavalla.

Nopeusmittarilukemiin perustuvat treeniohjelmat ovat myös tarkalleen ottaen puppua, mutta pupputreeniohjelmiahan kyllä riittää ja maailmaan mahtuu. Saahan sitä polkea mittarin mukaan, ei siinä mitään, jos mieli on hyvä. Ja ehkä se käytännön tasolla riittääkin summittaiseksi ohjeeksi tavalliselle pulliaiselle.

Kävelyä ja hölkkää (tunti) ja kuntopyöräilyä (puoli tuntia). En ole laihtunut yhtään ja se tässä tympäiseekin. Mittaan myös mittanauhalla kadotettuja sententtejä ja niitä on lähtenyt eri paikoista 1-5cm. Helvetin kilot silti samat. Anteeksi kirosana.

Niin. Kilot ovat ennallaan, mutta osa läskistä on muuttunut lihaksiksi ja tulos näkyy jo mittanauhallakin. Suosittelen jatkamaan samaan malliin. Pian se alkaa näkyä puntarissakin.

[QUOTE="kiskis";30790087]edelleenkään en ole väittänyt että kuntopyörä ja polkupyörä olisivat verrannollisia, vaan vastasin lauseeseen "Toteaisin, että 30 km/h on mahdoton "nopeus" saavuttaa kuntopyörällä". Oletan, ettei tuossa tarkoitettu kuntopyörän fyysistä liikkumista eteenpäin, joten AINOA mittaustapa on kuntopyörän laskennallinen mittaus, jolla todellakin pääsee 30 km/h. Tämä on ainoa asia jota olen yrittänyt selittää, eikä siihen mitenkään vaikuta se kuinka lujaa pääsee/ei pääse polkupyörällä ryteikössä.[/QUOTE]

Lause " 30 km/h on "mahdoton" nopeus saavuttaa kuntopyörällä" on huonosti muotoiltu. Kirjoittaja halusi ilmeisestikin tarkoittaa sitä, että kun polkee kuntopyörää niin, että sen mittari näyttää 30 km/h, samalla poljinteholla ei oikea pyörä varmastikaan kulje 30 km/h, tasamaallakaan. Ryteiköistä ei kukaan tässä puhunut mitään. Tämä siksi, että kuntopyörän vastus ja vastuksen kasvu nopeuden mukaan ei vastaa ajamista oikealla pyörällä.

Kuntopyörällähän voit vaikka laittaa vastuksen nollille, ja polkea helposti mittarin mukaan 40 km/h

Lause " 30 km/h on "mahdoton" nopeus saavuttaa kuntopyörällä" on huonosti muotoiltu. Kirjoittaja halusi ilmeisestikin tarkoittaa sitä, että kun polkee kuntopyörää niin, että sen mittari näyttää 30 km/h, samalla poljinteholla ei oikea pyörä varmastikaan kulje 30 km/h, tasamaallakaan. Ryteiköistä ei kukaan tässä puhunut mitään. Tämä siksi, että kuntopyörän vastus ja vastuksen kasvu nopeuden mukaan ei vastaa ajamista oikealla pyörällä.

Kuntopyörällähän voit vaikka laittaa vastuksen nollille, ja polkea helposti mittarin mukaan 40 km/h

Kyllä, tätä juuri tarkoitin. Että sitä 30 km/h maantiellä ajettavaa nopeutta ja kulutusta ei saavuta kuntopyörällä sitten mitenkään. Eli se nopeus on siinä täysin irrelevantti, kun se ei ole mitenkään todellinen.
Luuleeko arvon kiskis muuten olevansa ainoa, joka on kuntopyörällä salilla polkenut ;) tulee varmaan yllätyksenä, että Suomen talvessa lajinomainen harjoittelu triathlonisteilla ja pyöräilijöillä tehdän nimenomaan sisällä. Usein omalla pyörällä harjoitusvastuksella tai spinningpyörällä, mutta ikävästi joskus joutuu turvautumaan jopa kuntosalin kuntopyörään. :(

Alkuperäinen kirjoittaja Yläkanttiin;30790043:
Ja edelleen, ihan ot. Aloittaja on huonokuntoinen ja ylipainoinen, tuskin vetää puolen tunnin "rääkkitreenejä". Siitähän tässä oli kai kyse?

Tähän väliin pakko kommentoida, että en ole mikään ihan huonokuntoinen kumminkaan. Lihosin noin vuodessa raskauden aikana ja tätä ennen olin erittäin liikunnallinen, hoikka ja liikuin myös 5 krt viikossa + hyötyliikunta. Nyt en esim. puuskuta henkihieverissä lenkillä ja kuntopyöräillessä vaikka vedän täysiä. Tästä huomaan, että ylipainosta huolimatta kuntoni on ihan hyvä. Välillä mietin jopa, ettei tällä kunnolla pitäsi olla tätä kroppaa.

Ei taida olla kyllä mun mittarista ollut kyse. Jollain muullakin samaa ongelmaa ollut näköjään. Minä nimittäin kirjoitan tästä täällä ensikertaa.

Yhteistyössä