Miksi poltit tupakkaa raskausaikana?

• Viestiketjun aloittaja "tiltti"
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="...";30743775]Pauhaat täällä muiden ihmisten asuinympäristöstä ja saasteiden vaikutuksesta. Miten on, sinäkö pidät happinaamaria ulkoilessasi? Mihin tällä pyrit?

Jos hengität (ja varmaan hengität) ja olet tupakoinut raskausaikanasi, se tekee siis omankin teoriasi mukaan kaksinkertaista pahaa syntymättömälle lapselle. Joten lopeta nyt jo tuo meuhkaaminen, olet tekopyhä! Nolaat itsesi.[/QUOTE]

Mä ulkoilen maseudulla. Taloa ympäröivät (silloinkin kun olin raskaana ja lapset pieniä) metsä, pellot ja vesistö.

Mutta sä sen sijaan viet sit vielä syntyneen lapsesikin kadulle ja kärräät rattaissa jotka ovat kivasti juuri autojen pakoputkien tasolla. Jokapäiväinen pienhiukkas-altistusja vähän karsinogeeneja seassa. Kyl on terveellistä!

En tuhoa lastani
Tuohon mä en osaa vastata. Ehkä ovat vielä addiktoituneempia kuin minä. Ehkä lopettaminen todella tuntuu vielä pahemmalta. Tai ehkä ovat joskus lopettaneet ja lihonneet sen seurauksena kilotolkulla ja uskovat ylipainon tupakointia vaarallisemmaksi. Tai ehkä eivät ole edes tarkoituksella tehneet niitä lapsia vaan tulleet raskaiksi sattuman oikusta ja eivät halua luopua nautinnostaan.

Tupakointihan ei oikeasti ole vaarallisinta mitä odottaja voi tehdä, kai tuota voi oikeuttaa tai liennytellä monin eri syin.
Ei niin. Huumeet taitaa mennä edelle.

Mutta tupakan poltosta on aina haittaa sikiölle. Sinunkin lapsesi kärsii niistä polttamastasi 30 tupakasta edelleen. Tupakka jättää jäljen. Aina.

Tupakoidessasi katkaiset sikiön hapen saannin ja se vaikuttaa lapsen kehitykseen. Vaikka kuinka joku puolustaa että lapsi oppi sitä ja tätä, niin ilman sitä tupakkaa olisi oppinut helpommin ja nopeammin.

Kaverini poltti raskausajan, ja lapsi ääntelee vieläkin omituisesti ja sanoo vain muutamia sanoja vaikka ikää on jo 3v.

[QUOTE="...";30743807]Tuo "ryyppääminen" on vaikea sana tässä yhteydessä, sitähän käytetään paljon puhekielessä. Mutta kyllä se lasillinenkin viiniä juoneen, tekee alkoholia raskausaikana käyttäneen äidin.[/QUOTE]

Mutta eikö sitten olisi raskauden aikana pari röökiä polttanutta parempi kutsua äidiksi, joka on käyttänyt raskausaikana tupakkatuotteita. Mun mielestä tupakoitsija kertoo ihmisestä, joka tupakoi säännöllisesti.

En tuhoa lastani
No höh... mut siis eihän niitä voi verrata ja se on ihan eri asia, vaikka vaikutus onkin sama. Sen yhden pöllin vetäminen raskauden alussa on kertakaikkiaan oltava paljon pahempi, kuin kaupunki- ilman vetäminen keuhkoihin 24 h vuorokaudessa koko raskaanaolo ajan. Ja siis kai sä nyt ymmärrät, että jos sä olet vetänyt yhden röökin raskaanaollessasi sun on oltava ihan kamalan paha ihminen ja huono äiti.

:)
Ja näin niitä luuseriäitejä näköjään löytyy jotka puolustaa lapsensa myrkyttämistä.

Voi teitä tyhmiä!

Ei niin. Huumeet taitaa mennä edelle.

Mutta tupakan poltosta on aina haittaa sikiölle. Sinunkin lapsesi kärsii niistä polttamastasi 30 tupakasta edelleen. Tupakka jättää jäljen. Aina.

Tupakoidessasi katkaiset sikiön hapen saannin ja se vaikuttaa lapsen kehitykseen. Vaikka kuinka joku puolustaa että lapsi oppi sitä ja tätä, niin ilman sitä tupakkaa olisi oppinut helpommin ja nopeammin.

Kaverini poltti raskausajan, ja lapsi ääntelee vieläkin omituisesti ja sanoo vain muutamia sanoja vaikka ikää on jo 3v.
No mites noi 60 ja 70- luvuilla syntyneet? Sielä pitäis olla aika hyvä ontanta näistä tupakoinniin jättämistä jäljistä. Onko siis mielestäsi kaikki tämänhetken 30- 50 vuotiaat heikosti oppineita ja jotenkin kehityksiltään häiriintyneitä?
Ihan mielenkiinnosta haluaisin kuulla mielipiteesi tähän asiaan.

((( Noina vuosina röökiä vedettiin kaikkialla ja ketjussa, passiivistelta tupakoinnilta ei välttynyt kukaan eikä missään. Ei kaupassa, ei linja- autossa, ei kirjastossa, ei missään )))

Ja näin niitä luuseriäitejä näköjään löytyy jotka puolustaa lapsensa myrkyttämistä.

Voi teitä tyhmiä!
????
Ja sitten löytyy näitä sun kaltasia ääliöitä, joiden suhteellisuuden taju on totaalisen kadoksissa!

Mä en hittovie tajua tätä melttoamista. Mä en ole missään vaiheessa ollut sitä mieltä, että raskaana ollessa olisi järkevä tupakoida. Eikä mun mielestä tupakoimisessa ole ikinä mitään järkeä. Mun mielestä on silti naurettavaa lynkata joku, siksi, että se on raskaana ollessaan vetänyt yhden röökin.

• Tykkää
Reactions: TiiBii ja Inanna
[QUOTE="...";30743783]Hei muuten, tuolla aikaisemmassa keskustelussa oli vedetty jo käsite "white trash" näihin tupakoiviin äiteihin. Kertokaahan tupakoivat ihan mielenkiinnosta, mikä on koulutustasonne?[/QUOTE]

No itsehän olen perustutkinto tasoa ja vielä siivooja, eli kunnon WT ja silti lopetin plussaan.

Tunnen yo tutkinnon omaavan esimiestason naisen joka poltti koko raskausajan.
Oma entinen esimieheni poltti ja oli firmansa omistaja, koulutuksesta en tiedä.
Entinen naapurini oli jonku sortin kotiäiti ja poltti kaikkien raskauksiensa ajan.
Ero viimeisellä kahteen edelliseen on että ainakin tuo esimiestason nainen yritti polttaa salassa kun taas kyseinen kotiäiti kessutteli maha pystyssä missä vaan.

Viimeksi muokattu:
"..."
Mä ulkoilen maseudulla. Taloa ympäröivät (silloinkin kun olin raskaana ja lapset pieniä) metsä, pellot ja vesistö.

Mutta sä sen sijaan viet sit vielä syntyneen lapsesikin kadulle ja kärräät rattaissa jotka ovat kivasti juuri autojen pakoputkien tasolla. Jokapäiväinen pienhiukkas-altistusja vähän karsinogeeneja seassa. Kyl on terveellistä!
Ai ihanaa sä asut muumilaaksossa! No siinä tapauksessa, olet kyllä täydellinen äiti ;)

Minäkin asun muuten maalla. Mutten ikinä oo osannut nostaa itseäni jalustalle sen takia, kiitos sinun nyt osaan! Se on jännä mistä vivuista sitä yritetään vetää, kun tiedetään olevan alakynnessä..

Puhutaanko sitten seuraavaksi sun tupakoinnista.. ;)

[QUOTE="...";30743907]Ai ihanaa sä asut muumilaaksossa! No siinä tapauksessa, olet kyllä täydellinen äiti ;)

Minäkin asun muuten maalla. Mutten ikinä oo osannut nostaa itseäni jalustalle sen takia, kiitos sinun nyt osaan! Se on jännä mistä vivuista sitä yritetään vetää, kun tiedetään olevan alakynnessä..

Puhutaanko sitten seuraavaksi sun tupakoinnista.. ;)[/QUOTE]

????
Lopeta nyt tuommonen fanaattinen ja järjetön keuhkoaminen. Ymmärrät nyt varmaan itsekkin, että olet hiukan kohtuuton?
... toivottavasti...

Syyllistämisketjut ovat jotenkin omituisia.

Mä en tajua, mitä kukaan niistä saa. Vai tuleeko sit syyllistäjälle pare mieli tai onko niillä alunperin niin huono itsetunto että toisten huonous nostaa sitä?
Se on sitä kruunun kiillotusta.

Näkeehän sen, kun oikein vonkataan että tulkaa nyt puolustelemaan itseänne jotta saa lisää vettä myllyyn.

Entisen paikkakunnan neuvolatäti oli fiksu, se kannusti polttavia lopettamaan, kerto faktat faktoina mutta KANNUSTI. Ei vittuillut tai syyllistänyt.
Hän sanoi että jokainen polttamatta jätetty tupakka on plussaa, jokainen vaan puoleen väliin poltettu tupakka on plussaa ja jokainen kokonaan savuton päivä iso plussa. Tavoite on kokonaan savuton raskaus, mutta jokainen askel kohti sitä on plussaa.

Hän sanoikin että syyllistämällä ja meuhkaamalla ei saa muuta aikaseksi kun sen, ettei tupakoitsevat kehtaa neuvolassa kertoa polttavansa. Vaan polttavat sitten salaa, ja hänen sanojensa mukaan tällöin motivaatio lopettaa on pienempi.

[QUOTE="...";30743910]No ei se kyllä ihan noin mene :D miksi kaunistella asioita vain, jotta sille tupakoivalle äidille tulisi parempi mieli?[/QUOTE]

Mä en nyt ymmärrä, että miten tä eroaa alkoholia käyttäneestä äidistä?

Tä niin kutsuttu "kaunistelu" taitaa olla ihan vaan sun päässä.

[QUOTE="...";30743907]Ai ihanaa sä asut muumilaaksossa! No siinä tapauksessa, olet kyllä täydellinen äiti ;)

Puhutaanko sitten seuraavaksi sun tupakoinnista.. ;)[/QUOTE]

Luehan koko ketju. Mä jo aiemmin sanoin etten ole syytön. Ja annoin luvan sille, joka on, kivittää.

Sä sit ilmeisesti olet toiminut jokaikisen ohjeen mukaan koska näin teit. Eli sinä olet täydellinen. Tämä siitä :flower:

:attn: Jossei joka prkleen päivä muisteta tehdä uutta aloitusta tästä aiheesta, niin se on sitten sitä kaunistelua :attn:

Eiköhän meillä, teillä ja noilla muilla ole kaikilla tiedossa tupakoinnin haitat raskausaikana ja muutenkin. Joku "Hyi hitto te oksetatte mua"-alotus palstalla TUSKIN saa ketään lopettamaan polttamista.

Nää asiat käydään kumminkin ihan faktapohjalta neuvoloissa läpi.
Ei yksikään yhtään maailmaa seuraava tai neuvolassa käynyt pääse sanomaan ettei tiennyt vaaroista.

Joten eihän näitä ketjuja tehdä muusta syystä kun mässäilyn halusta ja oman kruunun kiillotuksen takia.

Tri68
Olisi kuitenkin syytä tehdä ihmiset tietoisiksi siitä faktasta ettei sähkötupakki olen missään määrin haitallista itselleen tai sikiölle.
Tätä ollaan paljon tutkittu mutta ei vielä niin paljon että mikään suuri instanssi saisi lupaa julkaista tietoa,näillä näkymin menee vielä muutama vuosi.

"..."
:attn: Jossei joka prkleen päivä muisteta tehdä uutta aloitusta tästä aiheesta, niin se on sitten sitä kaunistelua :attn:

Eiköhän meillä, teillä ja noilla muilla ole kaikilla tiedossa tupakoinnin haitat raskausaikana ja muutenkin. Joku "Hyi hitto te oksetatte mua"-alotus palstalla TUSKIN saa ketään lopettamaan polttamista.

Nää asiat käydään kumminkin ihan faktapohjalta neuvoloissa läpi.
Ei yksikään yhtään maailmaa seuraava tai neuvolassa käynyt pääse sanomaan ettei tiennyt vaaroista.

Joten eihän näitä ketjuja tehdä muusta syystä kun mässäilyn halusta ja oman kruunun kiillotuksen takia.
No varmasti suuri osa jotka ovat tätä ketjua kommentoineet ja tupakoitsijoita kritisoineet, ovat lukeneet tämän erään muumilaaksossa asuvan äidin kirjoituksia. Voin kyllä myöntää, että ei varmaan mun ainakaan olisi tullut niin kärkkäästi kommentoitua, jos ei hänen tekstejään, ja todella tökeröä puolusteluaan ei olisi tullut luettua.

Siinä vaiheessa kun alkaa muita syyllistämään saasteiden hengittämisestä, vaikka itse hengittää suoraan syöpäkäärylettä, josta menee kaikki suoraan sikiöön, niin minulla loppuu se ymmärrys.

Ja siinä vaiheessa jos ei raskaus saa lopettamaan tupakointia, ei varmasti enää mikään saa. Itseään saa myrkyttää vaikka hengiltä, mutta puolustuskyvyttömällä lapsella on oikeutensa.

"hohhoijaa"
[QUOTE="...";30743949]No varmasti suuri osa jotka ovat tätä ketjua kommentoineet ja tupakoitsijoita kritisoineet, ovat lukeneet tämän erään muumilaaksossa asuvan äidin kirjoituksia. Voin kyllä myöntää, että ei varmaan mun ainakaan olisi tullut niin kärkkäästi kommentoitua, jos ei hänen tekstejään, ja todella tökeröä puolusteluaan ei olisi tullut luettua.

Siinä vaiheessa kun alkaa muita syyllistämään saasteiden hengittämisestä, vaikka itse hengittää suoraan syöpäkäärylettä, josta menee kaikki suoraan sikiöön, niin minulla loppuu se ymmärrys.

Ja siinä vaiheessa jos ei raskaus saa lopettamaan tupakointia, ei varmasti enää mikään saa. Itseään saa myrkyttää vaikka hengiltä, mutta puolustuskyvyttömällä lapsella on oikeutensa.[/QUOTE]
Vädä ny ittes hirteen,oot sen verran säälittävä.

"kirva"
Se on ihan tosi, että suurin syy siihen, että äidit polttavat raskausaikana on riippuvuus. Ja se riippuvuus on todella voimakas, usein sitä voimakkaampi mitä pidempään on polttanut. Jotkut pystyvät lopettamaan heti plussaan, toisilla se vie hetken ja jotkut eivät kykene lopettamaan ollenkaan. Kiitos nykyisen neuvolajärjestelmän, tietämättömyys ei ole ongelma. Lopettaminen on vaan pirun vaikeaa. Lopetin itse vuosia ennen raskaaksi tulemistani ihan muista syistä kuin sikiön (jota silloin ei ollut) terveys. Ei ollut helppoa, ei. Ja repsahduksiakin tuli.

Eli tajuan kyllä sen, että lopettamisen kanssa kamppailevia äitejä ei auta syyllistää. Kun ei se hyödytä mitään. Toisaalta ainut, mikä harmittaa on sitten tuon tavan selittely.. Tai ei edes selittely, vaan vähättely. Todetkaa rauhassa, että lopettaminen oli pirun vaikeaa ja välillä tuli sortumisia. Se on tajuttavissa. Mutta tupakoinnin (jokaisen henkosen) merkityksen vähättely ja nitinä jostain ilmansaasteista saa kirjoittajan kuulostamaan siltä, että hän vähättelee oikeasti merkittävää asiaa.

"Apila"
[QUOTE="hohhoijaa";30743964]Vädä ny ittes hirteen,oot sen verran säälittävä.[/QUOTE]

Ai vähän niinku tupakoitseva äiti lapsensa? Kyllä musta tällä ihmisellä on ihan pointti tässä.. Onko sulla?

"Apila"
[QUOTE="kirva";30743988]Se on ihan tosi, että suurin syy siihen, että äidit polttavat raskausaikana on riippuvuus. Ja se riippuvuus on todella voimakas, usein sitä voimakkaampi mitä pidempään on polttanut. Jotkut pystyvät lopettamaan heti plussaan, toisilla se vie hetken ja jotkut eivät kykene lopettamaan ollenkaan. Kiitos nykyisen neuvolajärjestelmän, tietämättömyys ei ole ongelma. Lopettaminen on vaan pirun vaikeaa. Lopetin itse vuosia ennen raskaaksi tulemistani ihan muista syistä kuin sikiön (jota silloin ei ollut) terveys. Ei ollut helppoa, ei. Ja repsahduksiakin tuli.

Eli tajuan kyllä sen, että lopettamisen kanssa kamppailevia äitejä ei auta syyllistää. Kun ei se hyödytä mitään. Toisaalta ainut, mikä harmittaa on sitten tuon tavan selittely.. Tai ei edes selittely, vaan vähättely. Todetkaa rauhassa, että lopettaminen oli pirun vaikeaa ja välillä tuli sortumisia. Se on tajuttavissa. Mutta tupakoinnin (jokaisen henkosen) merkityksen vähättely ja nitinä jostain ilmansaasteista saa kirjoittajan kuulostamaan siltä, että hän vähättelee oikeasti merkittävää asiaa.[/QUOTE]

Saman itse pistin merkille, eli tämä puolustelu ja selittely aiheesta. Sikiön hyvinvoinnin vähättely. Sitähän se on. Onko tupakoitseminen raskauden aikana edes puolustettavissa?

Mulla esimerkiksi tuttavapiirissä on eräs äiti, joka poltti kun korseeni ihan jokaisen kolmen lapsensa raskauden ajan. Kaikki lapset syntyivät tuntuvasti etuajassa, ja huomattavasti normaalia pienikokoisempina. Lasten pienikokoisuus oli ollut tiedossa koko raskauden ajan. Kaikki terveydenhoitajasta lääkäriin suosittelivat tupakoinnin lopettamista. Mutta ei, kunnse lopettaminen oli niin stressaavaa. Tämä oli selitys. Kyllä siinä kolmannen lapsen kohdalla mulla meinasi usko loppua.. Että kuoleeko tämä lapsi tällä kerralla. Milloin se äiti alkaa ajattelemaan omilla aivoillaan.

"Hohhoijaa"
[QUOTE="Apila";30743996]Ai vähän niinku tupakoitseva äiti lapsensa? Kyllä musta tällä ihmisellä on ihan pointti tässä.. Onko sulla?[/QUOTE]

Johan tuossa joku teki selväksi ettei ole vaarallista polttaa sähkötupakkia,voisit lukea etkä heti vain hyökätä toisten kirjoituksiin.

[QUOTE="kirva";30743988]Se on ihan tosi, että suurin syy siihen, että äidit polttavat raskausaikana on riippuvuus. Ja se riippuvuus on todella voimakas, usein sitä voimakkaampi mitä pidempään on polttanut. Jotkut pystyvät lopettamaan heti plussaan, toisilla se vie hetken ja jotkut eivät kykene lopettamaan ollenkaan. Kiitos nykyisen neuvolajärjestelmän, tietämättömyys ei ole ongelma. Lopettaminen on vaan pirun vaikeaa. Lopetin itse vuosia ennen raskaaksi tulemistani ihan muista syistä kuin sikiön (jota silloin ei ollut) terveys. Ei ollut helppoa, ei. Ja repsahduksiakin tuli.

Eli tajuan kyllä sen, että lopettamisen kanssa kamppailevia äitejä ei auta syyllistää. Kun ei se hyödytä mitään. Toisaalta ainut, mikä harmittaa on sitten tuon tavan selittely.. Tai ei edes selittely, vaan vähättely. Todetkaa rauhassa, että lopettaminen oli pirun vaikeaa ja välillä tuli sortumisia. Se on tajuttavissa. Mutta tupakoinnin (jokaisen henkosen) merkityksen vähättely ja nitinä jostain ilmansaasteista saa kirjoittajan kuulostamaan siltä, että hän vähättelee oikeasti merkittävää asiaa.[/QUOTE]

Ei. Sinäkään et lukenut ketjua kokonaan. En milloinkaan väittänyt etteikö tupakka olisi vaarallista. Sanoin vain että niin ovat ilmansaasteet myös.

Ja jopa selvensin sen ensimmäisen huomautukseni jälkeen pari viestiä myöhemmin.

Ei kyllä oo minun vikani jos sinäkään et osaa lukea.

kmgda
Juu. Sen yhden savukkeen hirvikolarin jälkeen. Ja toisessa raskaudessa poltin yhden savukkeen hautajaisissa. Kolmannessa ei tainnut mennä alun lopun jälkeen yhtäainutta. Neljännestä en muista että olisin polttanut.

Ehkä noi kaksi röökiä puolessatoista vuodessa sit tekivät musta raskauden ajan tupakoineen.
Etkös sä sanonut polttaneesi ehkä sen 1-2 ASKIA koko raskauden aikana? Se on vähän enemmän kuin yksi savuke hautajaisissa ja yksi hilvikolarin jälkeen

Yhteistyössä