Ei ole totta, ruotsi alkaa jo 6. luokalla - eikö pakkoruotsin pitänyt loppua kokonaan eikä suinkaan lisääntyä

• Viestiketjun aloittaja järjetöntä
  • Ensimmäinen viesti
pakko on pakko
Pakkoruotsia pohjoismaisella yhteistyöllä puolustavien kannattaisi muistaa, että Pohjoismaat eivät ole kovin yhtenäinen joukko, vaan ne eroavat toisistaan mm. seuraavien "pikkujuttujen" osalta:

- kieli
- valuutta
- NATO-jäsenyys
- EU-jäsenyys

,,,
Englanti ei ole pakollinen, kuten on moneen kertaan todettu. Silti se on suurimmassa osassa kouluja ainoa vaihtoehto. Jostain syystä vapaavalintaisuus ei ole lisännyt kielivalikoimaa. Miten siis pakkoruotsin poistaminen automaattisesti tarkoittaisi kielivalikoiman lisääntymistä?

Pakkoruotsi voidaan puolestani poistaa sitten, kun on tarjolla toteuttamiskelpoinen vaihtoehtoinen opetussuunnitelma. Pelkkä pakkoruotsi paha- huutelu ei sellainen ole.
Suurin osa oppilaista haluaa opiskella englantia, koska siitä on hyötyä. Sinun mukaasiko oppilaiden pitäisi ottaa riski ja opiskella jotain muuta kieltä? Ruotsi EI OLE tärkeä kieli, joten sen opiskeleminen ei ole välttämätöntä. En tiedä, millaisessa maailmassa sä elät, jos kuvittelet, ettei englannin osaamattomuudesta olisi yksilölle haittaa tulevaisuudessa.

Olisipa joku vaatinut RKP:ltäkin toteuttamiskelpoista opetussuunnitelmaa. Nyt kouluissa joudutaan miettimään, miten lisäkoulutus maksetaan ja miten muutoksesta olisi vähiten haittaa oppilaille.

Vaihtoehtoinen opetussuunnitelma:
- peruutetaan pakkoruotsin aikaistaminen
- poistetaan pakkoruotsi kokonaan kaikista opintoasteista
- 5-6 luokalla oppilaat saavat valita, mitä kieltä he haluavat lukea pakollisena B-kielenä seiskalta alkaen. Yläkouluissa on jo useamman kielen opettajia, koska niitä luetaan jo valinnaisina. Opettajista tietenkin voisi olla aluksi pulaa, mutta nopeasti tilanne muuttuisi.
- Ruotsin osaaminen virassa ei olisi enää pakollista (tai siis se, että on paperi osaamisesta), vaan kielivaatimukset perustuisivat todelliseen tarpeeseen.

vieras*
Täällä on pakkoruotsittajat jo moneen kertaan sanoneet, että itselle tarpeellisia kieliä voi opiskella lisää myöhemminkin. Sama pätee varmasti myös ruotsiin.
Ai nytkö niitä voikin lukea myöhemmin, ihan ymmärsin että monet ruotsin kammoajat vetosivat juuri siihen että näin ei voi tehdä, kun perhe ja työ vie kaiken ajan :D

Niinpä kielitaito jää niin kovin vähäiseksi ruotsin takia, kun sitäkään ei haluta lukea mutta tunneilla on pakko venyä :)

,,,
Ihmettelen väitettäsi, ettei pakkoruotsin vastustajat suhtaudu ruotsin opiskeluun rationaalisesti ja hyötyjä tunnustaen. Mielestäni pakkoruotsin kannattajia ei voi kehua rationaalisesta suhtautumisesta ja realistisesta suhtautumisesta hyötyihin ruotsin osaamisesta.
Pakkoruotsin kannattajat hyökkäävät yleisesti pakkoruotsin vastustajien henkilöä vastaan ja kehittelevät syitä, miksi näiden mielipiteellä ei ole mitään merkitystä. Tai kuten täälläkin on nähty, kehittelevät omasta päästään ongelmia, jotka ovat täysin ratkaistavissa tai ei oikeastaan ongelmia ollenkaan, ja leikkivät sitten tyhmää, kun näitä yritetään selittää. Samalla he ovat täysin sokeita tämänhetkisen tilanteen paljon suuremmille ongelmille. Pakkoruotsin kannattajat (tai puolustelijat) kuvittelevat, että heidän oikeutensa on suurempi kuin toisten.

Enbuske on sanonut saman paljon hienommin kuin itse pystyisin:

"Pakkoruotsin vastustajat ovat oikeassa. He ovat oikeassa yksinkertaisesti siksi, että heistä siltä tuntuu. Ei ole olemassa hyvää tai pahaa itsessään, on vain hyvää ja pahaa jonkun kokemana."

"No, mikä pakkoruotsin vastustajissa sitten on niin hienoa? Se on liike, joka pyrkii pois suomalaisille tyypillisestä passiivisen aggressiivisesta alamaisen asemasta. Aiemmin suomalainen oli nöyrä ja katkera. Hän odotti, että järjestelmä kertoo miten pitää elää."

"Toisin kuin monet muut aktiiviset ryhmät, pakkoruotsin vastustajat eivät ole vaatimassa sellaista taloudellista etua itselleen, joka maksettaisiin muiden lompakoista. He vain vastustavat itseensä kohdistuvaa pakkoa. Ja kaikkien pakkojen pitäisi olla todella hyvin perusteltuja. Hyväksyttäviä pakkoja ovat juuri ja juuri esimerkiksi verotus, yksityisomaisuuden suoja ja valtion väkivaltamonopoli. Ja niidenkin ainoana tehtävänä pitäisi olla vain ihmisten vapauden turvaaminen."

Pakkoruotsin vastustajat ovat oikeassa — Tuomas Enbuske

Siitä vaan kumoamaan Enbusken perusteluita, jos pystytte. Vai onko hänkin persu?

,,,
Ai nytkö niitä voikin lukea myöhemmin, ihan ymmärsin että monet ruotsin kammoajat vetosivat juuri siihen että näin ei voi tehdä, kun perhe ja työ vie kaiken ajan :D

Niinpä kielitaito jää niin kovin vähäiseksi ruotsin takia, kun sitäkään ei haluta lukea mutta tunneilla on pakko venyä :)
Lapsena koulussa kielitaitoa on helppo kehittää. Ilmeisesti itse et ole opiskellut vaikeita kieliä aikuisena kuten minä, sillä se on jo huomattavasti vaikeampaa, kun suu ei opi enää uusia äänteitä niin helposti eikä korva erota. Huomaa helposti tippuvansa nuorempien tahdista vaikka nuorena oli edellä muita.

Tosin kyllä nytkin aikuiset opiskelevat, mutta he saattavat hyvinkin tehdä sen työajalla. Esimerkiksi ministeriöissä opiskellaan ranskaa, jotta pärjättäisiin EU-Suomessa. Eikö olisi ollut parempi ja halvempaa, että he olisivat voineet jo suoraan rekrytoida ranskaa osaavia?

vieras*
Lapsena koulussa kielitaitoa on helppo kehittää. Ilmeisesti itse et ole opiskellut vaikeita kieliä aikuisena kuten minä, sillä se on jo huomattavasti vaikeampaa, kun suu ei opi enää uusia äänteitä niin helposti eikä korva erota. Huomaa helposti tippuvansa nuorempien tahdista vaikka nuorena oli edellä muita.

Tosin kyllä nytkin aikuiset opiskelevat, mutta he saattavat hyvinkin tehdä sen työajalla. Esimerkiksi ministeriöissä opiskellaan ranskaa, jotta pärjättäisiin EU-Suomessa. Eikö olisi ollut parempi ja halvempaa, että he olisivat voineet jo suoraan rekrytoida ranskaa osaavia?
Eikös EU Suomessa pitänyt pärjätä englannilla, kun Ruotsissakin pärjää englannilla, ai niin joo Ranskalaiset ovat niin ummikkoja kielen suhteen, että mikään muu ei onnistu kuin ranska... hieno maa :)

aapee.

Mitä väliä, kun sitä ei kuitenkaan tarvitse. Hukkaan menee sekin vähäinen kielitaito, joka ruotsin kielen tunneilla on hankittu, kun sitä ei missään käytä.

Täällä on jo moneen kertaan todettu, että kieltä oppii paremmin, kun on oikeasti motivaatiota sitä lukea ja tarve sen oppimiseen.

vieras*
Mitä väliä, kun sitä ei kuitenkaan tarvitse. Hukkaan menee sekin vähäinen kielitaito, joka ruotsin kielen tunneilla on hankittu, kun sitä ei missään käytä.

Täällä on jo moneen kertaan todettu, että kieltä oppii paremmin, kun on oikeasti motivaatiota sitä lukea ja tarve sen oppimiseen.
Tuollainen asenne... mitä välii... mä opiskelen vain sitä mitä itseä huvittaa ei vie kovin pitkälle... välillä kato kun on tosi tylsää ja tylsiä aineita ja silti niitä tarvitsee.

,,,
Eikös EU Suomessa pitänyt pärjätä englannilla, kun Ruotsissakin pärjää englannilla, ai niin joo Ranskalaiset ovat niin ummikkoja kielen suhteen, että mikään muu ei onnistu kuin ranska... hieno maa :)
Mitäs minä sanoin siitä tyhmäksi heittäytymisestä? Vaikka Suomessa pärjäisikin englannilla, niin se ei tarkoita sitä, että esimerkiksi etelä-Euroopassa ranska voisi olla huomattavasti hyödyllisempi kieli, koska romaanisena kielenä se voi olla monelle vahvempi kieli. Asiakirjoja nimittäin tulee eteen ranskaksikin ja siitä olisi joskus hyvä jotain ymmärtää, tai ainakin olisi mukavaa, jos ei tarvitsisi odottaa englanninkielistä käännöstä. Mutta tietenkin jos maailma loppuu pohjoismaihin, eikä voi ymmärtää, että jotkut tarvitsisivat työssään muitakin kieliä, niin eihän sitä voi käsittää. Ruotsilla ei ainakaan tee niissä piireissä yhtikäs mitään.

-.-
Itse kun olin ala-asteella noin 15 vuotta sitten 3.luokalla sai valita ruotsin/englannin välillä. Sama juttu oli paikkakunnan ruotsinkielisessä koulussa jossa kielet oli suomi/englanti. Ystäväni kävi koulua ja puhui hyvää suomea ja valitsi luonollisesti tämän. Ruotsi alkoi sitten normaalisti seiskalla minulla eikä jäänyt päähän

"Heinäkenkä"
Pakkoruotsi on tullut 1970-luvulla peruskoulu-uudistuksen yhteydessä. Uudistusta tehtäessä kouluhallituksen ruotsinkielisen osaston edustaja perusteli pakollista ruotsia seuraavasti: “Suomen kaltaisessa maassa pienen vähemmistön on pakko oppia valtaväestön kieli eli suomi, jos haluaa työtä pienen kotipaikkansa ulkopuolelta – varsinkin ruotsinkielisellä rannikolla. Ruotsinkielisiltä lapsilta kuluu siihen valtavasti aikaa ja voimia. Jos suomenkielisillä ei olisi tätä vastaavaa rasitetta, he voisivat käyttää aikansa ja voimansa hyödyllisemmin esim. englantiin tai matematiikkaan, jolloin ruotsinkieliset lapset joutuisivat epäoikeudenmukaiseen asemaan” (Opetusneuvos Asseri Joutsimäki, Opettaja-lehti 10/2004).

Seuratkaa mm. vapaakielivalinta.fi sivuja.

http://vapaakielivalinta.fi/forum/viewtopic.php?t=2287&view=unread&_link_timestamp=1421838977#unread

pakko on pakko
[QUOTE="xxxx";30604566]Nyyh, aina suomenruotsalaisia kiusataan, vaikka saatte kiittää sivistyksestänne meitä.[/QUOTE]

Saamme kiittää venäläisiä siitä, että meillä on suomen kieli. Ruotsin vallan alla suomen kielellä ei ollut mitään oikeuksia ja asiantuntijat ovat arvelleet, että Ruotsin osaksi jääminen olisi lopulta hävittänyt suomen kielen. Mutta Venäjän autonomisena alueena suomen kieli pääsi kehittymään ja Suomi nousi kukoistukseen päästyään irti siirtomaaisännän elkein toimineesta Ruotsista.

suomenruåtsalainen kateus
[QUOTE="Heinäkenkä";30605125]Pakkoruotsi on tullut 1970-luvulla peruskoulu-uudistuksen yhteydessä. Uudistusta tehtäessä kouluhallituksen ruotsinkielisen osaston edustaja perusteli pakollista ruotsia seuraavasti: “Suomen kaltaisessa maassa pienen vähemmistön on pakko oppia valtaväestön kieli eli suomi, jos haluaa työtä pienen kotipaikkansa ulkopuolelta – varsinkin ruotsinkielisellä rannikolla. Ruotsinkielisiltä lapsilta kuluu siihen valtavasti aikaa ja voimia. Jos suomenkielisillä ei olisi tätä vastaavaa rasitetta, he voisivat käyttää aikansa ja voimansa hyödyllisemmin esim. englantiin tai matematiikkaan, jolloin ruotsinkieliset lapset joutuisivat epäoikeudenmukaiseen asemaan” (Opetusneuvos Asseri Joutsimäki, Opettaja-lehti 10/2004).

Seuratkaa mm. vapaakielivalinta.fi sivuja.

vapaakielivalinta.fi • katso viestiketjua - pakkoruotsi ekalta, vapaaehtoista ruotsia yläkoulussa?[/QUOTE]

Tässähän se on selvästi sanottuna syy pakkoruåtsiin: se on suomenruåtsalainen kateus.

En oikein ymmärrä
Ymmärtäisin, jos se kuudesluokkalainen tai yläasteikäinen, kiukuttelisi täällä asiasta, mutta mitä ihmettä se peruskoulunsa suorittanutta enää vaivaa vaikka koulussa opiskeltaisiin mongoliaa.. Minä aikoinaan aloitin seiskalla innostuneena ruotsinkielen opettelun innostuneena, kunnes luokkakaverit saivat minulle kerrottua omien vanhempiensa kertoneen tämän olevan turha oppiaine, "pakkoruotsia" eikä siitä saa pitää.
Harmittaa vieläkin, kun tuo naapurimaa sattuu olemaan näin lapsiperheelle helppo lomakohde, mutta syrjäkylillä vanhempien ihmisten kanssa joutuu kielen kanssa takeltelemaan .

pakko on pakko
Alkuperäinen kirjoittaja En oikein ymmärrä;30606137:
Ymmärtäisin, jos se kuudesluokkalainen tai yläasteikäinen, kiukuttelisi täällä asiasta, mutta mitä ihmettä se peruskoulunsa suorittanutta enää vaivaa vaikka koulussa opiskeltaisiin mongoliaa.. Minä aikoinaan aloitin seiskalla innostuneena ruotsinkielen opettelun innostuneena, kunnes luokkakaverit saivat minulle kerrottua omien vanhempiensa kertoneen tämän olevan turha oppiaine, "pakkoruotsia" eikä siitä saa pitää.
Harmittaa vieläkin, kun tuo naapurimaa sattuu olemaan näin lapsiperheelle helppo lomakohde, mutta syrjäkylillä vanhempien ihmisten kanssa joutuu kielen kanssa takeltelemaan .
Koska ihmisillä on tapana haluta lapsilleen parempaa, kuin mitä itse on kokenut. Vaikka minua ei pakkoruotsi enää henkilökohtaisesti vaivaa, koska olen kaikki mahdolliset vaiheet sitä jo kärsinyt virkamiesruotsiin saakka, niin haluan, että lapseni ei tarvitse kärsiä tarpeettomasta poliittisesta pakkokielestä suomenruotsalaisten itsekkyyden tähden.

,,,
Koska ihmisillä on tapana haluta lapsilleen parempaa, kuin mitä itse on kokenut. Vaikka minua ei pakkoruotsi enää henkilökohtaisesti vaivaa, koska olen kaikki mahdolliset vaiheet sitä jo kärsinyt virkamiesruotsiin saakka, niin haluan, että lapseni ei tarvitse kärsiä tarpeettomasta poliittisesta pakkokielestä suomenruotsalaisten itsekkyyden tähden.
Eikä tarvitse edes olla lapsia, jos haluaa ihmisille oikeudenmukaisempaa kohtelua. Puhumattakaan siitä, että olisi hyvä, jos Suomi olisi kilpailukykyinen ja talous kunnossa, kun itse olen jo eläkkeellä. Tai ehkä silloin pitäisi muuttaa johonkin kaksikieliseen kuntaan, joille valtio maksaa ruotsinkielisistä reilusti, niin että siitä summasta riittää paljon kaikkeen muuhunkin, joista yksikieliset kunnat joutuvat säästämään...

vierailija
Koululta tuli viesti, että elokuussa 2016 alkaa ruotsin kieli jo kuudesluokkalaisilla. Mitä hemmetin järkeä siinä on?

Pakkoruotsi on täysin turhake kieli. Tässä taloudellisessa tilanteessa pitäisi rahaa säästää. Musiikin- ja kuvaamataidontunteja on jo vähennetty säästöjen takia. Mistähän rahat revitään tähän aikaistettuun ruotsin kielen opetukseen? Samassa yhteydessä varmaan siirretään hammashoitolat pois koulujen läheltä ja keskitetään jonnekin 20 km:n päähän isoon keskusyksikkön, jonne vanhemmat joutuvat jatkossa roudaamaan koululaiset.

Täysin käsittämätöntä touhua. Kuka tämän päätöksen takana oikein on? Onko uudistus valtakunnallinen vai koskeeko vain meidän kaupunkia.
Vaikka olen itse 5lk. Ja pikku koulussa, ei kuitenkaan estä minua vastaamasta tähän. Ruotsin opetus lisääntyy yhdellä tunilla. Koko luokamme on inoissaa ruotsista koska on helpompaa aloittaa ylä asteella ruotsi. Osaa sanoja ja on mukavampi käydä ruotsissa laivalla. Se myös koskee kaikkia kouluja. (anteeksi kirjoitan vähän hätäisesti joten aihe saattaa kadota) joten, vad är gör?

Yhteistyössä