Ei ole totta, ruotsi alkaa jo 6. luokalla - eikö pakkoruotsin pitänyt loppua kokonaan eikä suinkaan lisääntyä

• Viestiketjun aloittaja järjetöntä
  • Ensimmäinen viesti
vieras*
Ja tämän tiedät miten? Miten se sinun elämääsi haittaisi, jos nämä kahden kielen lukijat olisivatkin lukeneet vaikka englantia ja venäjää? Monella on esimerkiksi lukihäiriö, mutta voi olla vaikka sukulaisia toisissa maissa. Mutta sinun mielestäsi heillekin tärkein kieli on ruotsi, eikä sukulaistensa äidinkieli.
Ajat siis sittenkin vähemmistöjen asiaa?

säpäle harmaana
Mitä mieltä olette Ahvenanmaan ratkaisusta? Enkä halua nyt kuulla mitään höpinää itsehallinnosta tai yksikielisyydestä.

Siis, Ahvenanmaa poisti pakkosuomen kouluistaan, vaikka Ahvenanmaalla on yhtä iso suomenkielinen vähemmistö kuin mantereella ruotsinkielinen. Perustelu oli se, että haluttiin monipuolistaa kieliopintoja.

Pakkoruotsin puolustajat: mitä mieltä olette Ahvenanmaan ratkaisusta?
En edelleenkään ole puolustaja, mutta voitko sinä kertoa, minkälaisia tuloksia tuolla on sitten syntynyt. Onko tosiaan kielitaito monipuolistunut ja vienti lähtenyt uusille urille? Vai onko kyse vain tyytyväisemmistä oppilaista?

pakko on pakko
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30596605:
Eli miten suomalaisten kielitaito paranisi ja monipuolistuisi, jos oletetaan, että kieltenoppimiskapasiteetti pysyy samana. Jos puolet oppilaista ei osaa ruotsia, miten he oppisivat niitä muita kieliä sitten paremmin? Eihän tuo liity siihen, että kieli on ruotsi tai että se on pakollinen, vaan siihen, miten oppilaat oppivat ja miten opetetaan.
Ruotsi on poliittinen pakkoaine, jota ei haluta oppia. Samat oppilaat oppivat englantia ihan hyvin. Kun poliittinen pakkoaine poistetaan, kieltenopiskelu neutralisoituu ja toisen kielen opiskelu sujuu yhtä hyvin kuin englanninkin.

,,,
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30596580:
Ehkä minä asun sitten jotenkin poikkeuksellisen ruotsinkielistä elämää, kun kuulen sitä kyllä aika monessakin paikassa. Paljon enemmän kuin saksaa ja venäjää.

Ja miten teinille perustellaan? No vaikka siten, että neljättä kieltä ei voi ottaa, eikä ehkä kannattaisikaan, jos nyt jo kielet menevät sekaisin. Ja niitä voi sitten myöhemmin lukea. Ihan samalla tavalla kuin selittäisin, että kaikkia valinnaisaineita ei voi valita. Ihan tosissasiko tätä kysyit?
Minä kuulen ruotsia ehkä viisi kertaa vuodessa, maksimissaan. Venäjää varmaan joka viikko, melkein päivittäin, saksaa ja ranskaakin silloin tällöin, samoin espanjaa. Lisäksi kieliä, joita en edes tunnista. Ja minä puhuinkin siitä, että RUOTSI ja SAKSA menevät sekaisin, koska ne ovat samanlaisia. Venäjä olisi sen verran erilainen, että se on helppo pitää erillään. Sinunko mielestä hänen pitää siis lopettaa pitempi saksa, koska ruotsia on kuitenkin pakko lukea? Miksi olisi niin suuri rikos lukea englantia, saksaa ja venäjää?

pakko on pakko
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30596614:
En edelleenkään ole puolustaja, mutta voitko sinä kertoa, minkälaisia tuloksia tuolla on sitten syntynyt. Onko tosiaan kielitaito monipuolistunut ja vienti lähtenyt uusille urille? Vai onko kyse vain tyytyväisemmistä oppilaista?
Pakkosuomea ei ole palautettu, joten olettavasti ratkaisuun ollaan tyytyväisiä. Ei tullut myöskään maailmanloppua eikä ilmestyskirjan petoa.

säpäle harmaana
Ruotsi on poliittinen pakkoaine, jota ei haluta oppia. Samat oppilaat oppivat englantia ihan hyvin. Kun poliittinen pakkoaine poistetaan, kieltenopiskelu neutralisoituu ja toisen kielen opiskelu sujuu yhtä hyvin kuin englanninkin.
No niin tulihan se sieltä. :D Niin eihän ne lapset halua oppia ruotsia, kun ovat pienen ikänsä kuulleet kauhutarinoita pakkoruotsipolitiikkahurrihirviöstä. Toimisikohan asennekasvatus?

pakko on pakko
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30596631:
No niin tulihan se sieltä. :D Niin eihän ne lapset halua oppia ruotsia, kun ovat pienen ikänsä kuulleet kauhutarinoita pakkoruotsipolitiikkahurrihirviöstä. Toimisikohan asennekasvatus?
Niin, kun 3/4 kansasta on sitä mieltä, että pakkoruotsi pitäisi poistaa, niin kai se välittyy lapsiinkin. RKP:n tavoitehan on, että lapset pakotettaisiin opiskelemaan pakkoruotsia jo 1. luokalla, jotta heidät saataisin paremmin aivopestyä, kun ei ole vielä väärää asennetta. Itse vastustan lasten käyttämistä politiikan pelinappuloina.

säpäle harmaana
Pakkosuomea ei ole palautettu, joten olettavasti ratkaisuun ollaan tyytyväisiä. Ei tullut myöskään maailmanloppua eikä ilmestyskirjan petoa.
Niin, eli sinulla on näistä(kin) eduista vaan oletus. Tämähän se pointtini tässä on koko ajan ollut. Odotetaan jotain kansantalouden kasvua ja viennin räjähdysmäistä nousua, mutta mitään konkreettista totuuspohjaa tälle oletukselle ei ole.

säpäle harmaana
Niin, kun 3/4 kansasta on sitä mieltä, että pakkoruotsi pitäisi poistaa, niin kai se välittyy lapsiinkin. RKP:n tavoitehan on, että lapset pakotettaisiin opiskelemaan pakkoruotsia jo 1. luokalla, jotta heidät saataisin paremmin aivopestyä, kun ei ole vielä väärää asennetta. Itse vastustan lasten käyttämistä politiikan pelinappuloina.
Siis oikeasti? Kieltenopiskelu on jo aivopesua? :D Tämä kuulostaa jo vähän harhaiselta.

No jos lähdetään tälle harhapolulle, niin mitä ilmestyskirjan petoja nousee, jos se pelottava RKP voittaisi ensi vaalit? Kerrohan nyt mikä se sinun kauhukuvasi on?

pakko on pakko
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30596637:
Niin, eli sinulla on näistä(kin) eduista vaan oletus. Tämähän se pointtini tässä on koko ajan ollut. Odotetaan jotain kansantalouden kasvua ja viennin räjähdysmäistä nousua, mutta mitään konkreettista totuuspohjaa tälle oletukselle ei ole.
Sinun mielestäsi Suomi on yksin oikeassa (vanhan Etelä-Afrikan ja Neuvostovaltioiden ohella) ja kaikki muut maat väärässä? Muualla tarpeettoman pikkukielen pakko-opetusta ei ole katsottu järkeväksi. Jopa Suomeen kuuluvalla Ahvenanmaalla tajuttiin tämä, samoin Ruotsissa ei opeteta pakolla maan isoa vähemmistökieltä suomea.

,,,
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30596637:
Itselläsi ei ole mitään esimerkkiä pakkoruotsin hyödyistä. Jos sitä kuitenkin on harrastettu jo 40 vuotta, niin siitä vain esittelemään tutkimustuloksia. MUTU-tietämys kertoo, että hyötyä ei ole ollut.

pakko on pakko
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30596643:
Siis oikeasti? Kieltenopiskelu on jo aivopesua? :D Tämä kuulostaa jo vähän harhaiselta.

No jos lähdetään tälle harhapolulle, niin mitä ilmestyskirjan petoja nousee, jos se pelottava RKP voittaisi ensi vaalit? Kerrohan nyt mikä se sinun kauhukuvasi on?
RKP voittaa joka vaalit, koska sillä on kiintiöpaikka hallituksessa.

Mistä muusta kyse on kuin aivopesusta, kun pakkoruotsin aikaistusta perustellaan sillä, että lapsilla on vanhempana "väärä asenne"? Ei minkään muun aineen opiskeluajankohta määräydy sillä perusteella, että pitää aloittaa aikaisemmin, ettei lapsille kehity väärää asennetta.

säpäle harmaana
Sinun mielestäsi Suomi on yksin oikeassa (vanhan Etelä-Afrikan ja Neuvostovaltioiden ohella) ja kaikki muut maat väärässä? Muualla tarpeettoman pikkukielen pakko-opetusta ei ole katsottu järkeväksi. Jopa Suomeen kuuluvalla Ahvenanmaalla tajuttiin tämä, samoin Ruotsissa ei opeteta pakolla maan isoa vähemmistökieltä suomea.
Mistä ihmeestä sinä revit näitä oletuksiasi? Miksi sinä jatkuvasti oletat, että minä olen viimeiseen asti taistelemassa pakkoruotsin säilymiseksi tai että minä olen ollut keksimässä koko lakia.

,,,
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30596643:

Onhan siitä jo esimerkkejä. Joissain kunnissa on alkamassa pakkoruotsi ensimmäisenä kielenä ja jopa ensimmäiseltä luokalta, vaikka vanhemmat vastustavat tätä. Koska RKP:n mielestä vanhemmilla ei ole oikeutta valita englantia lastensa ensimmäiseksi vieraaksi kieleksi.

vieras*
Itselläsi ei ole mitään esimerkkiä pakkoruotsin hyödyistä. Jos sitä kuitenkin on harrastettu jo 40 vuotta, niin siitä vain esittelemään tutkimustuloksia. MUTU-tietämys kertoo, että hyötyä ei ole ollut.
Kun tekee itselleen jostain aineesta pakon ei sitä opi, ja kun siirtää sen asenteen lapsilleen eivät myöskään he opi... kenen syy? No yhteiskunnan tietenkin :D Näin se usein menee.

,,,
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30596649:
Mistä ihmeestä sinä revit näitä oletuksiasi? Miksi sinä jatkuvasti oletat, että minä olen viimeiseen asti taistelemassa pakkoruotsin säilymiseksi tai että minä olen ollut keksimässä koko lakia.
Taidan tietää, kuka nimimerkin takana on...

pakko on pakko
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30596649:
Sinä puolustat jatkuvasti nykytilaa, koska ei ole muka tutkimustuloksia, miten pakkoruotsin poisto vaikuttaisi. Kuitenkaan et osaa sanoa mitään positiivista nykyisestä pakkoruotsijärjestelmästä. Vain sen, että mitään ei saa muuttaa. Ei, vaikka pakkoruotsi ei alunperinkään tullut minkään tutkimustulosten tai asiantuntijoiden perusteella, vaan RKP:n kiristämänä.

vieras*

Mistä muusta kyse on kuin aivopesusta, kun pakkoruotsin aikaistusta perustellaan sillä, että lapsilla on vanhempana "väärä asenne"? Ei minkään muun aineen opiskeluajankohta määräydy sillä perusteella, että pitää aloittaa aikaisemmin, ettei lapsille kehity väärää asennetta.
Hallituspaikka on siis mielestäsi sama kuin voitto? Persut eivät hallitukseen edes lähteneet vaikka sitä heille tarjottiin.

säpäle harmaana

Et vastannut kysymykseen. Mitä kamalaa se RKP tekee, kun pääsee vallankahvaan ja saa kaikki aivopestyä? Sen jälkeen kaikki puhuvat vain ruotsia? Voi mikä painajainen! :D

säpäle harmaana
Sinä puolustat jatkuvasti nykytilaa, koska ei ole muka tutkimustuloksia, miten pakkoruotsin poisto vaikuttaisi. Kuitenkaan et osaa sanoa mitään positiivista nykyisestä pakkoruotsijärjestelmästä. Vain sen, että mitään ei saa muuttaa. Ei, vaikka pakkoruotsi ei alunperinkään tullut minkään tutkimustulosten tai asiantuntijoiden perusteella, vaan RKP:n kiristämänä.
Miksi minun pitäisi sanoa mitään positiivista nykyisestä pakkoruotsijärjestelmästä?

pakko on pakko
Kun tekee itselleen jostain aineesta pakon ei sitä opi, ja kun siirtää sen asenteen lapsilleen eivät myöskään he opi... kenen syy? No yhteiskunnan tietenkin :D Näin se usein menee.
Neuvostoajan Virossa ei pidetty pakkovenäjästä. Oliko heilläkin vain vanhempien siirtämä väärä asenne? Ja koko ongelma olisi korjaantunut sillä, että venäjän pakko-opiskelu olisi aloitettu jo synnytyslaitoksella, jotta väärää asennetta ei olisi ehtinyt syntyä? Eihän pakkovenäjästä ole mitään haittaa, koska voi vapaa-ajalla opiskella muita kieliä. Ja onhan pakkomatematiikkakin.

Yhteistyössä