muut lapset ja äiti heräävät tuntia liian aikaisin kun koululainen tekee aamutoimia kolistellen...haukotus.

• Viestiketjun aloittaja "zzz"
  • Ensimmäinen viesti
arkham
Ei se lapsi siitä traumoja saa jos joutuu yksin kouluun heräämään ja lähtemään. Mutta siitä saattaa saadakin että kun reippaasti itsensä hoitaa kouluun niin kiitokseksi saa marmatusta ja haukkuja siitä että sänky narisee, hammasmuki kolisee ja nuoremmat herää. Nuorempien herkkäunisuus (saa olla todella herkkäunisia lapsia jos nukkuvat eri huoneessa ja ovi kiinni ja heräävät tommosiin normaaleihin ääniin) ei ole isomman vika millään lailla.

Siellä on kaksi vanhempaa koko päivän kotona, joka päivä. Ei olisi mitenkään mahdotonta tai edes vaikeaa järjestää asioita niin että kumpikin vanhempi saa tarvitsemansa määrän unta joka päivä ja jaksaa perhearkea. Nuo äänet joita ap kuvaili on ärsyttäviä ja ymmärrän hyvin sen kun väsyneenä kuuntelee niitä ja tuntuu että koko talo tärisee joka askeleella ja kolahduksella. Mutta se vain tuntuu siltä, se on ihan siellä omassa päässä että ne äänet on muka tosi kovia. Ei siis lapsen vika eikä mikään syy moitteisiin tai valitukseen.

Surkeaa elämää sellanen jossa pitää tuntea syyllisyyttä siitä että sänky narahtaa kun nousee ylös :( Oli sitten lapsi tai aikuinen niin surkeaa se on.

Menis ap samaan aikaan nukkumaan illalla kun lapsetkin niin jaksais aamulla, ei aikuinen tarvii kymmentä tuntia unta. Eihän siellä illalla kumminkaan voi edes telkkaria katsoa kun pienet herää ääniin.

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Miten niin pitkälle, jos kerran mielestänne tuo tapaus kertoo ongelmista ja vahingoittaa lasta? Kaikki kuorossa tuomitsee ja moittii. Jos se ei ole niin väliksi, niin miksi sitten tälläinen haloo? Mielenterveysongelmat on nostettu esille ja sanottu, ettei "äiti jaksa edes lastaan hoitaa" ynnä muuta.
Tuo tuomitseminen ja moittiminen on se keskustelu jota täällä syntyy kun kirjoittaa tänne keskustelupalstalle. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa kuin sinäkin olet tänne kirjottanutta moittinut koska hän on toiminut toisella tapaa kuin sinä katsot hyväksi joten äläpä jeesustele. :)

"Pippuriina"
[QUOTE="Jaa";30487031]Mie laitan 30-vuotiaalle miehelle aamupalaa... :whistle:[/QUOTE]

Ja mun mies keittää joka aamu kahvit 37-vuotiaalle naiselle. Silti pidän itseäni ihan omatoimisena.

Näistä pienistä asioista, kuten yhdessä syömisestä, näkee sen huolenpidon ja perheen yhteisöllisyyden ihan konkreettisesti.

On erilaisia perheitä, on vuorotyöläisiä, on uniongelmaisia, ja kaikille ei ole mahdollista syödä yhdessä aamiaista tai päivällistä tai iltapalaa. Se on ikävää. Mutta näiden tapauksien perusteella ei pidä vähätellä yhdessä syömisen arvoa.

Ei se lapsi siitä traumoja saa jos joutuu yksin kouluun heräämään ja lähtemään. Mutta siitä saattaa saadakin että kun reippaasti itsensä hoitaa kouluun niin kiitokseksi saa marmatusta ja haukkuja siitä että sänky narisee, hammasmuki kolisee ja nuoremmat herää. Nuorempien herkkäunisuus (saa olla todella herkkäunisia lapsia jos nukkuvat eri huoneessa ja ovi kiinni ja heräävät tommosiin normaaleihin ääniin) ei ole isomman vika millään lailla.

Siellä on kaksi vanhempaa koko päivän kotona, joka päivä. Ei olisi mitenkään mahdotonta tai edes vaikeaa järjestää asioita niin että kumpikin vanhempi saa tarvitsemansa määrän unta joka päivä ja jaksaa perhearkea. Nuo äänet joita ap kuvaili on ärsyttäviä ja ymmärrän hyvin sen kun väsyneenä kuuntelee niitä ja tuntuu että koko talo tärisee joka askeleella ja kolahduksella. Mutta se vain tuntuu siltä, se on ihan siellä omassa päässä että ne äänet on muka tosi kovia. Ei siis lapsen vika eikä mikään syy moitteisiin tai valitukseen.

Surkeaa elämää sellanen jossa pitää tuntea syyllisyyttä siitä että sänky narahtaa kun nousee ylös :( Oli sitten lapsi tai aikuinen niin surkeaa se on.

Menis ap samaan aikaan nukkumaan illalla kun lapsetkin niin jaksais aamulla, ei aikuinen tarvii kymmentä tuntia unta. Eihän siellä illalla kumminkaan voi edes telkkaria katsoa kun pienet herää ääniin.
Juuri näin. :)

[QUOTE="Jenis";30487115]No kellä tässä nyt masennuskin jo on?[/QUOTE]

Se on esimerkki ja yleinen sairaus jossa toimintakyky ja aloitekyky laskee, ei voi olla vaikuttamatta perheeseen ja lapsiin. Kansansairaus johon sairastuu hyvin moni elämänsä aikana. Kun niin kovin kiva on arvostella toista ja kilpaa kehua miten itse herää klo 5 keittämään perunoita ja tekemään gourmet aamiaista niin kannattaa muistaa, että noita perheitä on paljon ja se ei ehkä auta, että vertaa aina siihen ihanne-elämään (=satumaailmaan).

Tuo tuomitseminen ja moittiminen on se keskustelu jota täällä syntyy kun kirjoittaa tänne keskustelupalstalle. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa kuin sinäkin olet tänne kirjottanutta moittinut koska hän on toiminut toisella tapaa kuin sinä katsot hyväksi joten äläpä jeesustele. :)
No jotenkin kuvittelin, että esimerkiksi perhesurmien jälkeen idiootitkin tajuaisivat, että pahoinvoivia perheitä on.

No jotenkin kuvittelin, että esimerkiksi perhesurmien jälkeen idiootitkin tajuaisivat, että pahoinvoivia perheitä on.
Kuten jo sanoin niin niin pitkään kun itsekin jaat täällä kuolemattomia totuuksia joilla opastat muita kasvattamaan lapsensa paremmin niin anna muidenkin idioottien niin tehdä. :)

Tässä ketjussa ei kukaan ole tappamassa ketään tai edes sairastamassa masennusta.

Tuohan ei ole opastamista, että tuomitaan huonoksi vanhemmaksi ja se ei auta sitä aapeeta. :)
Kuten jo sanoin niin niin pitkään kun sinäkin sitä teet täällä niin älä jeesustele. Ja sanavalintaan nyt on turha jäädä junnaamaan (ku ei enää muuhun pysty), onhan se opastamista sanoa että on huonoa vanhemmuutta ettei herää lapsen kanssa aamulla vaan kääntää kylkeä moittien että lapsen pitäisi olla hiljempaa että isi ja äiti saa jatkaa uniaan häiriintymättä.

Viimeksi muokattu:
"Jenis"
Se on esimerkki ja yleinen sairaus jossa toimintakyky ja aloitekyky laskee, ei voi olla vaikuttamatta perheeseen ja lapsiin. Kansansairaus johon sairastuu hyvin moni elämänsä aikana. Kun niin kovin kiva on arvostella toista ja kilpaa kehua miten itse herää klo 5 keittämään perunoita ja tekemään gourmet aamiaista niin kannattaa muistaa, että noita perheitä on paljon ja se ei ehkä auta, että vertaa aina siihen ihanne-elämään (=satumaailmaan).
Niin, ja toisilla on syöpä, ja toisilla ei ole ruokaa ollenkaan, ja toiset on isättömiä/lapsettomia/äidittömiä tai muuten vaan heikkolahjaisia.

Minä nyt kuitenkin yritän edelleen pysyä asiassa, eli siinä että ap:n tapauksessa on 2 tervettä (kunnes toisin todistetaan) aikuista jotka ovat molemmat koko päivän kotona, ja heistä kumpikaan ei vaivaudu nousemaan sängystä edes siksi aikaa, että saattelisi alakouluikäisen lapsensa (ihan itse "hankitun") koulutielle. Myös itsekkyys on nykypäivänä yleinen kansansairaus.

Kuten jo sanoin niin niin pitkään kun sinäkin sitä teet täällä niin älä jeesustele. Ja sanavalintaan nyt on turha jäädä junnaamaan (ku ei enää muuhun pysty), onhan se opastamista sanoa että on huonoa vanhemmuutta ettei herää lapsen kanssa aamulla vaan kääntää kylkeä moittien että lapsen pitäisi olla hiljempaa.
En jeesustele vaan kerron, että siihen voi olla syytkin miksi tämä vanhempi ei jaksa herätä ja se ei auta, että kiilottaa kruunuaan "herään joka ikinen aamu laittamaan seiskaluokkalaiselleni aamiaisen ja pitämään seuraa" :D Sinun tyylisi ei ole ollut rakentavaa (et edes halua keskustella mahd ongelmista joita perheellä joka ei jaksa voi olla) vaan moitit ja arvostelet ja tuot esille kuinka itse olet täydellinen äiti.

[QUOTE="Jenis";30487179]Niin, ja toisilla on syöpä, ja toisilla ei ole ruokaa ollenkaan, ja toiset on isättömiä/lapsettomia/äidittömiä tai muuten vaan heikkolahjaisia.

Minä nyt kuitenkin yritän edelleen pysyä asiassa, eli siinä että ap:n tapauksessa on 2 tervettä (kunnes toisin todistetaan) aikuista jotka ovat molemmat koko päivän kotona, ja heistä kumpikaan ei vaivaudu nousemaan sängystä edes siksi aikaa, että saattelisi alakouluikäisen lapsensa (ihan itse "hankitun") koulutielle. Myös itsekkyys on nykypäivänä yleinen kansansairaus.[/QUOTE]

Itse teet oletuksia, ettei "vaivaudu" vaikka voi olla että kärsii uniapneasta tai mistä hyvänsä tai, että lapsi on vaikka aamuisin mielummin omissa oloissaan ja nauttii siitä, että kotona suurperheessä on hiljaista. Varmaan ehkä käsität, että on erilaisia lapsia myös.

En jeesustele vaan kerron, että siihen voi olla syytkin miksi tämä vanhempi ei jaksa herätä ja se ei auta, että kiilottaa kruunuaan "herään joka ikinen aamu laittamaan seiskaluokkalaiselleni aamiaisen ja pitämään seuraa" :D Sinun tyylisi ei ole ollut rakentavaa (et edes halua keskustella mahd ongelmista joita perheellä joka ei jaksa voi olla) vaan moitit ja arvostelet ja tuot esille kuinka itse olet täydellinen äiti.
Se vanhempihan on kertonut miksi ei jaksa herätä (vauva). Sitä hän ei ole kertonut miksi ei voisi järjestellä asioita niin että jaksaisi niin tehdä (siellä on toinenkin aikuinen läsnä koko ajan) vaikka vinkkejä siitäkin on annettu kuinka ja paljon.

Sinun syysi siihen jaksamattomuuteen on se että äiti hautoo itsemurhaa/perhesurmaa eikä ole muuta vaihtoehtoa kuin valtuuttaa lapsi heräämään yksi jotta näin ei tapahdu. Sekään ei ole mielestäni kovin rakentavaa keskustelua. Eikä myöskään se kuinka arvostelet heidän lapsiaan jotka heräävät saamattomiksi yms... Ja edelleen olen sitä mieltä että lapsi ei voi olla vastuussa vanhempiensa jaksamisesta missään tilanteessa (eli lapsen ei tarvitse olla pesemättä hampaitaan jotta korkki ei putoa altaaseen ja äiti herää).

Ja kyllä, minä saan sanoa että en ikinä niin tekisi omalle lapselleni koska en todella niin tekisi. En silti ole sanonut olevani siitä syystä täydellinen.

Viimeksi muokattu:
"Jenis"
Itse teet oletuksia, ettei "vaivaudu" vaikka voi olla että kärsii uniapneasta tai mistä hyvänsä tai, että lapsi on vaikka aamuisin mielummin omissa oloissaan ja nauttii siitä, että kotona suurperheessä on hiljaista. Varmaan ehkä käsität, että on erilaisia lapsia myös.
Mä mitään oleta, vaan luen nuo ap:n kirjoitukset ennenkuin alan riehumaan kaikenmaailman masennuksista ja perhesurmista. Ap sanoo ekassa viestissä että "inhottaa herätä turhan takia". Ei sano että "kärsin kroonisesta masennuksesta ja mieheni on neliraajahalvauspotilas", esimerkiksi.

Äiti joka nukkuu ja mies herää
Huh mitä passausta ja hyysäystä jos mammat herää joka aamu laittamaan mukuloille aamupaloja, vaikka ovat jo kouluikäisiä! :D Kyllä kasvaa itsenäistä porukkaa varmasti heistä. Hehe.
Eivät paskan vertaa välitä vanhemmistaan kun omilleen pääsevät. Tuon ikäisillä kuin 4lk voi olla jo oma herätyskello olemassa. Kyllä näen lapseni luokalla olevia jotka vanhempien töiden vuoksi ovat paljon yksin kotona koulun jälkeenkin.

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Se vanhempihan on kertonut miksi ei jaksa herätä (vauva). Sitä hän ei ole kertonut miksi ei voisi järjestellä asioita niin että jaksaisi niin tehdä (siellä on toinenkin aikuinen läsnä koko ajan) vaikka vinkkejä siitäkin on annettu kuinka ja paljon.

Sinun syysi siihen jaksamattomuuteen on se että äiti hautoo itsemurhaa/perhesurmaa eikä ole muuta vaihtoehtoa kuin valtuuttaa lapsi heräämään yksi jotta näin ei tapahdu. Sekään ei ole mielestäni kovin rakentavaa keskustelua. Eikä myöskään se kuinka arvostelet heidän lapsiaan jotka heräävät saamattomiksi yms...

Ja kyllä, minä saan sanoa että en ikinä niin tekisi omalle lapselleni koska en todella niin tekisi. En silti ole sanonut olevani siitä syystä täydellinen.
=D Perhesurmat on yksi esimerkki siitä mihin ongelmat voi johtaa vai kiistätkö? Tässä on jännä kun väität, että liioittelen, mutta kukahan se tässä liioittelee? Kauhean metelin nostat aiheesta ja sitten kun sinulle muistuttaa, että ehkä perheellä on voimavarat vähissä niin tyrmäät heti, että tässäkö nyt puhutaan perhesurmista? :D

vieras*
kaikkia välinpitämättömiä, itsekeskeisiä ihmisiä on hyysättävä ja paapottava ettei vaan satu perhesurmia, eikä missään nimessä saa tavullakaan vihjaista että heidän käytöksessään olisi yhtään mitään parannettavaa :attn:

[QUOTE="Jenis";30487201]Mä mitään oleta, vaan luen nuo ap:n kirjoitukset ennenkuin alan riehumaan kaikenmaailman masennuksista ja perhesurmista. Ap sanoo ekassa viestissä että "inhottaa herätä turhan takia". Ei sano että "kärsin kroonisesta masennuksesta ja mieheni on neliraajahalvauspotilas", esimerkiksi.[/QUOTE]

Monilla jää masennus hoitamatta mistä voi lukea ja ottaa selvää itsekin.
Vähän suvaitsevaisuutta ja ymmärrystä peliin mammat ;D

=D Perhesurmat on yksi esimerkki siitä mihin ongelmat voi johtaa vai kiistätkö? Tässä on jännä kun väität, että liioittelen, mutta kukahan se tässä liioittelee? Kauhean metelin nostat aiheesta ja sitten kun sinulle muistuttaa, että ehkä perheellä on voimavarat vähissä niin tyrmäät heti, että tässäkö nyt puhutaan perhesurmista? :D
Eli sinäkään et siis keskustellut että mitä mahdollisia ongelmia juuri tällä perheellä on ettei jaksa herätä? Miksi muiden sitten pitäisi niitä arvuutella, varsinkin kun ihan selkeästi ap jo aloituksessa mainitsi väsymyksen syyn.

Minä en ole sanonut sinun liioittelevan.

Enkä ole nostanut mitään meteliä mistään asiasta, saati (liioitellut asiaa), anteeksi korjaan; miettinyt mistä tämän perheen ongelmat johtuvat, yhtään isommaksi kuin ap:n kertomat faktat antavat ymmärtää.

"sipsi"
Minä tulen tällä palstalla käydessäni aina vain vakuuttuneemmaksi siitä, että sisälukutaidossani on jotain todella pahasti vikana. Tai sitten olen totaalisen sanasokea.

Ap kirjoitti, että nukkuisi mielellään hieman pidempään. Minä en yksinkertaisesti aloitusviestistä löydä yhtään mitään masennukseen tai perhesurmiin viittaavaa. isä kuulemma ei herää - kuten ei omakaan puoliso herää vaikka talo ympäriltä sortuisi. Käsitin, että äiti on herkkäuninen ja herää siksi :)

Monilla jää masennus hoitamatta mistä voi lukea ja ottaa selvää itsekin.
Vähän suvaitsevaisuutta ja ymmärrystä peliin mammat ;D
Mä en aio elää maailmassa missä kaikilla aikuisilla jotka toimii väärin on masennus ja kaikilla lapsilla jotka toimii väärin on "joku" diagnoosi. Ja kenellekään ei ikinä voi sanoa että "teet väärin" vaan kaikkia pitää vaan silittää poskelle ja ymmärtää ja pistää muut paimentamaan ja mahdollistamaan väärintoiminnan jatkuminen.

Voin ymmärtää silloin kun se oikeasti on tarpeellista mutta en silitä poskesta lapsenipyörän varastajaa vaan teen rikosilmoituksen ja sanon vanhemmalle jos hän kohtelee lastaan väärin.

Hoida sinä se kaikkien hyysääminen ja herää hetken päästä todellisuuteen kuinka suurin osa niistä hyysätyistä käyttää sinua vain hyväksesi ja vain murto-osa on kiitollinen avustasi. Mä autan mielummin suoraan sitä murto-osaa ja skippaan suorilta sen väärintoimijoiden ymmärtämisen. :)

Jaahas..
Ihan ohi aiheen, mutta miten mulle tulee ap:n kertomuksesta sellainen olo, että kyse on viitsimättömyydestä, laiskuudesta ja itsekkyydestä eikä suinkaan mistään masennuksesta.
Mistä tuo masennus tähän keskusteluun tunki? Ja onko ap:n mieskin masentunut?
Että kumpikaan ei todellakaan jaksa nousta esikoisen kanssa ylös? Ei se yhdestä tunnista voi olla kiinni, se hyvinvointi, vai voiko? Menisi sitten tuntia aikaisemmin nukkumaan.

Eli sinäkään et siis keskustellut että mitä mahdollisia ongelmia juuri tällä perheellä on ettei jaksa herätä? Miksi muiden sitten pitäisi niitä arvuutella, varsinkin kun ihan selkeästi ap jo aloituksessa mainitsi väsymyksen syyn.

Minä en ole sanonut sinun liioittelevan.

Enkä ole nostanut mitään meteliä mistään asiasta, saati (liioitellut asiaa), anteeksi korjaan; miettinyt mistä tämän perheen ongelmat johtuvat, yhtään isommaksi kuin ap:n kertomat faktat antavat ymmärtää.
No naureskellaan heti jos sanon, että jollekin vanhemmalle tuo nukkuminen pitkään aamuisin voi olla tosi tärkeää henkisen jaksamisen kannalta ja ehkäistä monenlaisia ongelmia. Voitteko sen myöntää? Siis tarkoitan muitakin kun sinua!

Ai miksikö tarviisi arvuutella? No olisiko vaikka siksi, että se auttaa ymmärtämään ja auttamaan? : D Miten sä luulet, että arvostelu ja kauhistelu auttaa. Mittasuhteet asialle tulee kun muistaa, että siellä voi tosiaan olla ihan SYITÄ miksi se on vaikeaa herätä ihmisten aikoihin ja jaksaa välittää, että lapsen on kiva nousta kouluun.

Yhteistyössä