muut lapset ja äiti heräävät tuntia liian aikaisin kun koululainen tekee aamutoimia kolistellen...haukotus.

  • Viestiketjun aloittaja "zzz"
  • Ensimmäinen viesti
"Jenis"
[QUOTE="bbbbb";30483059]Mutta teidän perheen systeemit on varmaan hyvät teille, eikä niitä voi ulkopuolelta arvostella. Laita korvatulpat, niin et herää aamulla?[/QUOTE]

Miten äidin korvatulpat estää pienempiä lapsia heräämästä?
 
"Kiraki"
Mää laitan vielä 7lk tytölle aamupalan nyt ku oon ollut syksyn kotona. Herään ennen sitä, ja huhuilen oven takana että herääs nyt. Silloin ku en oo kotona, niin herää kyllä itse ja ei ole ikinä (koputan puuta) myöhästynyt. Jos oon töissä, niin ainoastaan silloin kun on iltavuoro ja menen seuraavana aamuna töihin (ilta-aamu), niin en välttämättä herää laittamaan kouluun.
Tyttö tykkää, vaikka se on ehkä 5min kun jutellaan.
 
"salla"
mua vitutti aikoinaan olla yksin aamulla hereillä ja kouluun lähdössä (olin 5 ja 6 luokkalainen)
isä herätti minut lähtiessään töihin ja äiti ja nuoremmat sisarukset nukkui.
vaikka olin jo "iso" ei ollut kiva olla yksin ja lähteä ulos pimeään kävelemään ja toiset nukkui äitin kanssa
 
[QUOTE="zzz";30483025]Osaa tehdä oikein monia asioita, pitäis varmaan olla huolissaan jos 4 luokkalainen ei osais.
Laitatteko oikeasti 4 luokkalaiselle aamupalan valmiiksi ja katsotte että pääsee lähtemään kouluun? Olen luullut että tuon ikäiseltä vois jo odottaa omatoimisuutta tuossa asiassa... ei mua vituta, väsyttää vaan. Nuorimmalla unet katkonaiset, niin varmaan tuntuu että siinä on varmaan jo tarpeeksi, eikä kaipaa siihen mitään muuta katkoa.[/QUOTE]

Joskus laitan vielä kuudesluokkalaiselle aamupalan valmiiksi jos siltä tuntuu. Ja kyse ei ole siitä etteivätkö kaikki koululaiseni ole tarpeeksi itsenäisiä. Ekaluokkalainenkin tekee kaiken itsenäisesti aamuisin. Niin itsenäinen ei tarvitse olla vielä yläkoululaisenkaan että jos vanhemmat ovat kotona vapaalla niin ei herätä seuraksi (jos ei kipeä olla). Se vaan ei mahdu mun mieleen, vaikka viikonloppuaamuisin usein lapset herää itsenäisesti katsomaan telkkaria ja touhuilemaan omia aikojaan kun vanhemmat vielä nukkuvat. Mutta jos lapsella on kellollinen meno jonnekin viikonloppuaamuna niin herään silloinkin tietysti seuraksi.

Kyse on seuranpitämisestä, siitä että koululainen tuntee olevansa niin tärkeä että vanhempi pitää mielellään seuraa kun lapsi tekee lähtöä. Kyse on välittämisestä. Siitä että kannustetaan lasta vaikka lapsi varmasti on hänkin väsynyt ja nuutunut, siitä että vanhemmat osoittavat että se kouluunlähtevä on ihan yhtä tärkeä kuin muutkin. Eikä kaikkien tarvitse herätä. Mun mielestä riittää että yksi vanhemmista herää pitämään lapselle seuraa aamulla. Mutta ei niin että KAIKKI muut nukkuu kun yksi pieni lähtee aamulla, ja sitten iltapäivällä saa vielä huudot siitä kuinka piti taas meteliä.. Se on ihan hirveää henkistä lyttäämistä, kaikella tapaa.

Ja joo, mulla on vakavia unihäiriöitä eli tiedän mitä väsymyskin on. Viime yönä nukuin ruhtinaalliset 2h pätkissä. Silti ei tulisi mieleenkään rangaista lasta siitä että minä olen väsynyt.
 
vieras*
[QUOTE="zzz";30483025]Osaa tehdä oikein monia asioita, pitäis varmaan olla huolissaan jos 4 luokkalainen ei osais.
Laitatteko oikeasti 4 luokkalaiselle aamupalan valmiiksi ja katsotte että pääsee lähtemään kouluun? Olen luullut että tuon ikäiseltä vois jo odottaa omatoimisuutta tuossa asiassa... ei mua vituta, väsyttää vaan. Nuorimmalla unet katkonaiset, niin varmaan tuntuu että siinä on varmaan jo tarpeeksi, eikä kaipaa siihen mitään muuta katkoa.[/QUOTE]

istun kyllä neljäsluokkalaisen seurana aamulla kahvilla, puuropäivinä keitän puuron. Mikäli siis olen arkivapaalla tai iltavuorossa, yövuoron jälkeen kerkeän kotiin ennen lapsen kouluunlähtöä. Mun aamuvuoropäivinä mies ei lähde töihin ennen kuin lapset on lähteneet kouluun. Todellakaan en makoile lämpimän peiton alla nukkumassa kun lapsi lähtee väsyneenä aamuvarhaisella pimeässä kouluun

jos väsyttää sen kouluunlähettämisen jälkeen, otan aamutorkut, ei luulisi olevan ongelma teilläkään jos kerran molemmat vanhemmat olette kotona :eek:
 
[QUOTE="zzz";30483025]
Laitatteko oikeasti 4 luokkalaiselle aamupalan valmiiksi ja katsotte että pääsee lähtemään kouluun? Olen luullut että tuon ikäiseltä vois jo odottaa omatoimisuutta tuossa asiassa... ei mua vituta, väsyttää vaan. Nuorimmalla unet katkonaiset, niin varmaan tuntuu että siinä on varmaan jo tarpeeksi, eikä kaipaa siihen mitään muuta katkoa.[/QUOTE]

KYLLÄ. Se on katsos sitä että haluaa olla sen lapsen kanssa ja antaa hänen tuntea olevansa arvokas. Jopa mieheni herää aamulla samaan aikaan kuin minä ja lapset vaikka saisi nukkua tunnin pidempäänkin, ihan sen vuoksi että päivä on mukava aloittaa yhdessä.
 
Vieras_
Meillä kaikki on niin aamu-unisia, että ei ne aamulla juttuseuraa kaipaa. Kaikki rakastaisi sitä, että saisi lähteä yksin kouluun, töihin ja syödä sitä mitä tekee mieli. Nyt kyllä istutaan osittain samaan aikaan pöydässä ja kakki ollaan suhtkoht hiljaa.

Usein lapset jää "suihkuhuoneen" sohvalle istuun ja odottaan, että äiti häipyy töihin.
 
Vuorotyöläinen
Pikkukoululaisen kanssa herään kyllä vapaa/ilta- tai yövuoropäivinäkin laittamaan ne koulun. Yläkoululaiset jouluu joskus yksin lähtemään jos on ollut vaikka myöhäinen iltavuoro tai yövuoron meno ja pienemmät menee myöhempään.
Mut kyllä aika usein laitan myös yläkoululaisille aamupalan, vaikka ne osaa sen hyvin itsekin laittaa :)
 
"Ilona"
Olen kyllä samaa mieltä muiden kanssa, julmaa on ettei lapsen kanssa kukaan herää. Pieni nelosluokkalainen on vielä, ja mun mielestä teinitkin kaipaa vanhempansa läsnäoloa ja tukea vaikka ei sitä näyttäisikään.
 
"..."
Meillä 9- ja 15v laittavat ihan itse itsensä kouluun.ja yrittävät olla mahdollisimman hiljaa niin minä ja vauva voidaan nukkua. Joskus herään heidän kanssa aamulla,mutta jos olen tunteja valvonut yöllä tai herännyt 10x yössä niin en välttämättä jaksa pikku-murusille toivottaa hyvää koulupäivää..
Ollaan myös harjoiteltu ovien avaamista ja sulkemista hakkaamatta sekä valojen sammuttamista lähtiessä.
Kun heillä on lomaa ja minä olen herännyt aikaisemmin niin en myöskään herätä heitä yhdessä aamiaiselle kanssani.enkä myöskään aio herättää heitä aikaisemmin kun palaam työhön,jotta voin toivottavaa hyvää koulupäivää...
 
VierrS
Meillä pari isompaa (4 ja 5 vuotiaat)herää yleensä kun mies tekee lähtöä töihin vaikka ei tosiaan kolistele, kahvinkeittimedtä toki ääntä kuuluu. Ne tulee sitten mun viereen pötköttelemään ja saattavat torkahtaa vielä hetken( kuten minäkin)
 
kkkb
[QUOTE="zzz";30483025]
Laitatteko oikeasti 4 luokkalaiselle aamupalan valmiiksi ja katsotte että pääsee lähtemään kouluun? Olen luullut että tuon ikäiseltä vois jo odottaa omatoimisuutta tuossa asiassa...[/QUOTE]

Minusta vielä näin aikuisenakin on välillä kolkkoa ja ikävää nousta yksin aikaisin aamulla. On pimeää ja pitää varoa ettei herätä muita ym. Miltä luulet että se sinun LAPSESTASI tuntuu? Kyllä hän varmaan on ymmärtänyt että hän häiritsee teitä muita ja että hän on sinulle vain rasite.

Kyllä minusta olisi luonnollisempaa että itse heräisit lapsesi kanssa, kuulostaa jotenkin epänormaalilta että molemmat vanhemmat ovat kotona ja vain vetävät sikeitä (JA valittavat metelistä!?) kun pikkunen on menossa kouluun :(

Itse olen kuopus ja äiti taisi lopettaa aamuheräämiset kun olin kolmannella. Mutta vain sen takia että minulla oli lähes aikuisia sisaruksia jotka sitten heräsivät minun kanssani. Ei TODELLAKAAN olisi muuten jättänyt noin pientä lasta hoitamaan aamuaskareita yksin.
 
höhöö
Pieni koululainen ja häiritsee äidin unta, ihan oikeasti?? tosi surullista kuulla :( kumpikin vanhempi koisii, lapsesta viis. :( Sitäpaitsi oon sitämieltä, että jos pienempiä väsyttäisi niin ei ne tuollaisiin ääniin heräisi, kyllä tuo on jo ihan hyvä aika nousta. Lapsi nukkuu kyllä jos sitä väsyttää. Kuulostaa siltä, että ainut ketä harmittaa on äiti. :(
 
"jaaha"
Mulla on tuttu joka nukkuu 5-vuotiaan kanssa puolillepäivin ja vitosluokkalainen tekee aamuhommelit ja lähtee itekseen kun työtön mamma haluaa nukkua. Onko se oikein lapselle?
 
ap mieti vähän
En nyt oikein tajua tätä, et ap oikein millään näytä tajuavan, että sun jutut kuulostaa tosi paskoilta ja itsekkäiltä.
Ymmärrän sen että äiti jää pienten kanssa nukkumaan jos edes isä nousisi töihin mutta on tuo nyt sairasta että että kaikki muut jäävät makaamaan kun yksi lähtee kouluun ja ei saisi edes hengittää.

Älä nyt ainakaan tee enää yhtään kakaraa sinne joiden varjolla makaat.
 
"xXx"
Pitkään aikaan en olekaan lukenut yhtä julmaa ja karua tekstiä kuin mitä aloittaja näppikseltään suoltaa. Lapsiparka.

Hyvän provon tunnusmerkit täyttääkseen ap kohta paljastaa että on ko. lapsen äitipuoli...
 
[QUOTE="...";30483825]Meillä 9- ja 15v laittavat ihan itse itsensä kouluun.ja yrittävät olla mahdollisimman hiljaa niin minä ja vauva voidaan nukkua. Joskus herään heidän kanssa aamulla,mutta jos olen tunteja valvonut yöllä tai herännyt 10x yössä niin en välttämättä jaksa pikku-murusille toivottaa hyvää koulupäivää..
Ollaan myös harjoiteltu ovien avaamista ja sulkemista hakkaamatta sekä valojen sammuttamista lähtiessä.
Kun heillä on lomaa ja minä olen herännyt aikaisemmin niin en myöskään herätä heitä yhdessä aamiaiselle kanssani.enkä myöskään aio herättää heitä aikaisemmin kun palaam työhön,jotta voin toivottavaa hyvää koulupäivää...[/QUOTE]

Juu mä oon tän kannalla myös :) En varmasti aina jaksaisi minäkään herätä huonosti nukutun yön jälkeen tai edellisen päivän iltavuoron jälkeen toivottelemaan "hyvää koulupäivää muruset" Miksi pitäisi? Yläkouluikäiset ainakaan ei nauti siitä että äitimuori hengittää niskaan aamusta alkaen! :'D
 
mikone
Huhhuh.. Mahdetaan teillä elää niinkun huopatossutehtaassa sitten jos pienten unet on oikeasti noin herkässä?! Kuule jos ne pienet heräis pahasti kesken unien niin ne jatkais unia tai menis päikkäreille heti aamupäivästä jollon sinäkin voisit taas nukkua sitten.
 
Kyllä mä nousen seiskalta aamuisin ylös toivottelemaan koululaisille hyvät huomenet, vaikka iltavuoroni alkaa vasta kymmeneltä ja sen puolesta voisin siis nukkua puoli yhdeksään. Mutta mun mielestä lapset tarvii aikuista aamulla, vaikka kaikki noista hoitaa aamutoimet itsenäisesti.
Ei muakaan aina aamuisin naurata jos yö on ollut huono ja lyhyt, mutta lasten parasta ajattelen silti.
 
PuoliksiEitoivottu
Joku sitten älypäänä vetoaa jot sama asia olis itse aiemmin herätettä alkaa herätteleen lapset.. huhuh.

Ok, jotkut tekee lapsia vain koska niitä kuuluu tehdä. Se on surullista. Nämä sitten myös heittää lapsen pihalle kun lapsilisät loppuu. Ehkä AP ei sentään näihin kuulu mutta.. liian paljon näitä vanhempia on.
Tuli oma lapsuus mieleen. Äiti oli kotona mutta veteli sikeitä puolille päivin. Isä joskus meni myöhempään töihin ja aloitti meidän koululaisten kanssa aamun. Saimme myös tehdä suurimman osan kotitöistä ja yks veteli lonkkaa sohvalla. Olihan hän puheidensa mukaan jo osansa tehnyt eli synnyttänyt meidät. :O Kun täytin 17, suuren riitelyn seurauksena jouduin muuttamaan koska en kyennyt maksamaan asumisestani sitä mitä äiti pyysi.. isä toki salaa piti yhteyksiä ja toi ruokakasseja kämppääni jne. :) Minusta siis loppui lapsilisä ja se oli äitini mielestä merkki ettei tarvi kotona enää kuleksia. Olin hiljainen nuori ja pinko koulussa, en mikään teinirikollinen tms.
Siksipä tuo aihe onkin niin herkkä omalta kohdaltani kun näitä "ei niin rakkaudesta lasta halunneita" vanhempia täälläkin palstalla pyörii. :(

Voin vaan kuvitella miltä siitä esikoisesta tuntuu aamuisin nousta yksin ja muut nukkuu makosasti. Varmasti on kuullut äidin harmittelut kun herää.. Yrittää raukka sitten mahdollisimman hiljaa tehdä aamutoimet vaan eihän se tuon ikäiseltä aina suju hiljaa. Kun ei suju multakaan nelikymppisenä, hitto!
 
huh.. huh
Oon samaa mieltä monien kans tässä ketjussa, mielestäni on tärkeää, että jos äiti kotona on niin nousta itsekin ylös, oli sitten isompi tai pienempi koululainen. Oon ite työtön mutta kyllä mä siitä huolimatta joka aamu nousen ylös puoli 7 jälkeen kun 8v ja 10v lapset menee kouluun. Lapsille on tärkeä aamulla saada olla aikuisen kans ja kyllä se minun mielestä aika välinpitämättömältä vaikuttais jos lapsi itekseen herää ja äiti vetelee sikeitä... mä teen joskus niin, että jos ite oon kovin väsynyt niin sitten kun lapset on lähteny kouluun niin saatan sen jälkeen ottaa pienet torkut. Mutta ei tulis ikinä mieleenkään nukkua sillon kun lapset kouluun menee...
 
Just näin
[QUOTE="taas";30483079]Tehty liikaa lapsia. Olet kyllä todella törkä äiti kun annat lapsen yksin herätä. Olisit tehnyt vähemmän lapsia niin jaksaisit tehdä hänelle aamupalan ja toivottaa hyvää koulupäivää.[/QUOTE]

Just näin! Törkee äiti. Ja kehtaat vielä valittaa jostain pikku äänistä. Lapsi parka, ei tuon ikäisen tarvii joutua nousemaan yksin. Tosi ahdistavaa ja surkeeta. Yläkouluikäinen on eri asia. Pakota se surkee mies heräämään välillä, vuorotelkaa aamuja. On toi aika paskamaista vanhemmuutta, että pienelle lapselle annetaan liikaa vastuuta ja kehdataan itse valittaa että haluaisi nukkua. Yäk mikä asenne!!!
 

Yhteistyössä