Miksi kukaan hankkii lapsia?

Mä tykkään lapsista, enkä pelkästään omista.
Mun mielestä lapset ovat ihania pieniä ihmisiä, heidän kasvua ja kehitystä on vänkää seurata.

Mulla ei ollut pienenä suurta perhettä.
Ehkä osittain siksi meillä lapsiluku ei jäänyt yhteen.
Tykkään isohkosta perheestä. Ennen kaikkea tykkään olla äiti! Äitinä olo on ihanaa.
On ihana antaa ja vastaanottaa pyyteetöntä rakkautta.:heart:

Jonain päivänä lapset mahdollisesti saavat omia lapsia ja minusta tulee mummi, taas saan touhuta pienten palleroiden kanssa.

Isolla porukalla kokoonnutaan, jutellaan tulevista ja muistellaan vanhoja. Ollaan läsnä toistemme elämässä, huoooh.:heart:


Niin mitä sä kysyitkään?:D

Ihminen lienee kokee tarvetta lisääntyä ja tuottaa niitä kaltaisiaan pieniä Lispettejä ja Lasseja.
Normaalisti niitä Lispettejä ja Lasseja rakastaa, vaikka he eivät olisikaan sellaisia jollaiseksi heidät oli kuvitellut.
 
Viimeksi muokattu:
Jaa, paha sanoa.
Itse olen ihminen joka ei ole syntynyt "äidiksi", tämä on jokapäiväistä opettelua. Mulla on äärimäisen helppo ja hyväntuulinen lapsi, mutta kyllä sitä silti välillä miettii että olisiko mun kuitenkin pitänyt valita olla saamatta lasta. En tiedä miksi näin ajattelen, ehkä kun lapsi on isompi niin sitten se äiteys herää minussa.
Rakastan kyllä lastani ja ei ole mitään mitä en hänen puolestaan tekisi, tämä taitaa olla sisään rakenettu juttu ihmisillä joilla ei ole niitä mielenterveys ongelmia. Kyllä siitä on iso joka päivälle ja yksikin päivä mies kysyi minulta, olen koskaan laskenut kuinka monta kertaa päivässä tuo lapsi antaa minulle hyvät naurut.
Olisihan se omituista elää ilman tätä arkea mitä nyt elän, mutta kyllä sitä silti haaveilee niistä ajoista kun tämä asia on hoidettu kunnialla loppuun asti. Sitten voin olla mummo joka saa syödä rusinat pullasta.
 
[QUOTE="jopas";30421560]Ei kai mikään laji parittelisi tai kokisi voimakasta tarvetta paritteluun, jos lisääntyminen ei sitä vaatisi.[/QUOTE]Mummeliisa tarkoittaa parittelulla joskus jotain ihan muuta kuin sukupuoliydyntaa.
Sita ma yritin hanelle sanoa.
 
[QUOTE="jopas";30421543]Kyllä kai se valitettavasti on kaikkien lajien geenistöön evoluution myötä iskostunut, että pitää lisääntyä. Ihminen tosin kykenisi ajattelemaan ja ehkä harkitsemaankin, kuinka paljon antaa viettien viedä. Mutta on se varmasti monille tosi vaikeaa.[/QUOTE]

Voi jumalauta. Olen yrittänyt selittää ja vääntää rautalangasta, että ihmisellä on luontainen tarve harrastaa seksiä mutta jos seksi ei johtaisi lisääntymiseen, niin sitten ei johtaisi. Ihmiset eivät lopettaisi seksin harrastamista. Vauva-kuume on kulttuurinen ilmiö, ei biologinen. Mitä te luulette, että ihmiset ajattelivat siihen aikaan kun ei tiedetty, että seksin harrastaminen johtavan lisääntymiseen? Luuletteko, että ihmiset ajattelivat, että tartteis saada vauva, mitäköhän tässä nyt tekis, kokeillaanko tuleeko vauvoja vaikka jos syö puolukan?
 
Onhan se nyt biologinenkin ilmiö, tarve lisääntyä. Puhutaan biologisesta kellosta ja lisääntymisvietistä, puolison valinnasta tietyin tiedostamattomin kriteerein jne. Ihminenkin on lopulta eläin, vaikkakin meidän vietit ja vaistot ovat kaventuneet kehityksen kehittyessä ja valinnanvapauden kasvaessa.
 
Voi jumalauta. Olen yrittänyt selittää ja vääntää rautalangasta, että ihmisellä on luontainen tarve harrastaa seksiä mutta jos seksi ei johtaisi lisääntymiseen, niin sitten ei johtaisi. Ihmiset eivät lopettaisi seksin harrastamista. Vauva-kuume on kulttuurinen ilmiö, ei biologinen. Mitä te luulette, että ihmiset ajattelivat siihen aikaan kun ei tiedetty, että seksin harrastaminen johtavan lisääntymiseen? Luuletteko, että ihmiset ajattelivat, että tartteis saada vauva, mitäköhän tässä nyt tekis, kokeillaanko tuleeko vauvoja vaikka jos syö puolukan?
:LOL::LOL::LOL:

Hilarious!
Milläs nikillä sä ennen olit?
 
vierasa
Onhan se nyt biologinenkin ilmiö, tarve lisääntyä. Puhutaan biologisesta kellosta ja lisääntymisvietistä, puolison valinnasta tietyin tiedostamattomin kriteerein jne. Ihminenkin on lopulta eläin, vaikkakin meidän vietit ja vaistot ovat kaventuneet kehityksen kehittyessä ja valinnanvapauden kasvaessa.
Voisko tätä ajatusta viedä pidemmälle ja miettiä ovatko vapaaehtoisesti lapsettomat jollain tavalla kehittyneempiä ts vähemmän viettiensä armoilla?
 
Onhan se nyt biologinenkin ilmiö, tarve lisääntyä. Puhutaan biologisesta kellosta ja lisääntymisvietistä, puolison valinnasta tietyin tiedostamattomin kriteerein jne. Ihminenkin on lopulta eläin, vaikkakin meidän vietit ja vaistot ovat kaventuneet kehityksen kehittyessä ja valinnanvapauden kasvaessa.
Olisiko liikaa vaadittu jos joskus vaivaisitte päätänne hetken? Ok. Selitä nyt sitten minulle miten tämä "lisääntymisvietti" toimii. Mitä ihminen tekee silloin kun häneen iskee vauvakuume?
 
[QUOTE="Jukka";30421688]Eivät välttämättä. Monestihan vapaaehtoinen lapsettomuus johtuu ainoastaan yksilön haluttomuudesta sitoutua, ottaa vastuuta ja asettaa toisen yksilön tarpeet omiensa edelle.[/QUOTE]

Eikö se ole mitä vastuullisinta käytöstä jos ei seuraa (niitä teidän) viettejä jottei joku joudu kärsimään huonosta vanhemmuudesta? Sehän on nimenomaan jonkun toisen tarpeiden edelle asettamista. Valitettavasti on niitäkin vanhempia joiden on pakko saada lapsia oli kykyä vanhemmuuteen tai ei.
 
"Jukka"
Eikö se ole mitä vastuullisinta käytöstä jos ei seuraa (niitä teidän) viettejä jottei joku joudu kärsimään huonosta vanhemmuudesta? Sehän on nimenomaan jonkun toisen tarpeiden edelle asettamista. Valitettavasti on niitäkin vanhempia joiden on pakko saada lapsia oli kykyä vanhemmuuteen tai ei.
Tottakai. Jos tietää tai edes uskoo olevansa kykenemätön olemaan hyvä vanhempi, niin on erittäin vastuullista olla tekemättä lapsia. On myös olemassa vanhempia, joiden ei olisi pitänyt hankkia lapsia. Suurin osa kuitenkin kykenee hyvään vanhemmuuteen.
 
vierasa
[QUOTE="Jukka";30421688]Eivät välttämättä. Monestihan vapaaehtoinen lapsettomuus johtuu ainoastaan yksilön haluttomuudesta sitoutua, ottaa vastuuta ja asettaa toisen yksilön tarpeet omiensa edelle.[/QUOTE]

Tai näin jotkut vanhemmat vaan haluavat uskoa, koska on omalle psyykelle liian vaikeaa, että jotkut haluavat tehdä erilaisia valintoja elämässä. Moni vapaaehtoisesti lapseton on sitoutunut puolisoonsa ja lapsuuden perheensä, laittaa heidän tarpeitaan omiensa edelle, ottaa vastuun itsestään ja läheisistään ja saattaa olla esimerkiksi hyvin vastuullisessa työssä. Mutta ei vain halua lapsia.
 
[QUOTE="Jukka";30421775]Tottakai. Jos tietää tai edes uskoo olevansa kykenemätön olemaan hyvä vanhempi, niin on erittäin vastuullista olla tekemättä lapsia. On myös olemassa vanhempia, joiden ei olisi pitänyt hankkia lapsia. Suurin osa kuitenkin kykenee hyvään vanhemmuuteen.[/QUOTE]

Vähän ristiriitaista tuo logiikkasi. Eikö henkilö joka ei osaa asettaa toisten tarpeita omiensa edelle ja jättää lapset hankkimatta ole henkilö joka osaa asettaa toisen tarpeet omiensa edelle? Paradoksi. Vai tarkoitatko, että joku jättää lapset hankkimatta koska ajattelee ettei se olisi itselle kivaa ja tätä pidät osoituksena itsekkyydestä? Kummallista. Äidiksi haaveilijat nimittäin usein ilmoittavat haluansa lapsia koska se olisi heistä kivaa joten missä se toisten tarpeiden ajattelu silloin näkyy?

Fakta: sekä äitiys että lapsettomuus ovat aina itsekkäitä valintoja (miten ne voisivatkaan olla mitään muuta kun sitä toista ihmistä ei ole vielä olemassa) mutta vain lapsettomuus voidaan valita ajatellen tulevan lapsen tarpeita. Äidiksi ei voi alkaa ajatellen, että joku lapsi tarvitsee minua koska sitä lasta ei ole olemassa (paitsi adoptiossa tai sijaisäidiksi).
 
vierasa
Alkuperäinen kirjoittaja ääkkääk;30422028:
No jotkut sitten tekee sen valinnan että hankitaan (tai saadaan) lapsi. Niin mitä sitten. Se on väärä valinta?
No okei, voisko sitten sanoa, että ne jotka tekevät tietoisen valinnan asian suhteen ovat pidemmälle kehittyneempiä kuin ne, jotka sanovat, että eivät koskaan miettineet asiaa vaan tekivät lapsen pohtimatta asiaa?
 
"jeps"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;30420020:
"ei ihminen kadu tekemisiään vaan tekemättä jättämisiään".

Minä turvauduin tuohon samaan wanhaan viisauteen samassa asiassa. Tosin toisin päin, totesin, että jos teen lapsia, niin saatankin katua sitä, etten saanut kokea lapsetonta elämää kahdestaan elämäni rakkauden kanssa. Valitsin oikein, vaistoja kannattanee kai sitten kuunnella tässä asiassa, oli ratkaisu kumpi tahansa.
 
ääkkääk
[QUOTE="jeps";30422053]Minä turvauduin tuohon samaan wanhaan viisauteen samassa asiassa. Tosin toisin päin, totesin, että jos teen lapsia, niin saatankin katua sitä, etten saanut kokea lapsetonta elämää kahdestaan elämäni rakkauden kanssa. Valitsin oikein, vaistoja kannattanee kai sitten kuunnella tässä asiassa, oli ratkaisu kumpi tahansa.[/QUOTE]

Just näin.
 

Yhteistyössä