Miksi kukaan hankkii lapsia?

Olisiko liikaa vaadittu jos joskus vaivaisitte päätänne hetken? Ok. Selitä nyt sitten minulle miten tämä "lisääntymisvietti" toimii. Mitä ihminen tekee silloin kun häneen iskee vauvakuume?
Ei mulla siihen tarkempaa tietoa sen toiminnasta ole. Uskon sen liittyvän esim. hormoneihin ja siihen, kun puolisoa valitaan; halutaan mahdollisimman hyvä lisääntymiskumppani jälkikasvulle tiedostamattomasti. Varmasti lisääntymisvietti on evoluution edetessä vähentynytkin, kun íhmisen tietomäärä on lisääntynyt.

Mut vauvakuumeen iskiessä taitaa ihminen alkaa taivutella puolisoaan vauvan kannalle, tai sinkkuna etsiä puolisoa kiivaasti ;)
 
äääkkääk
Ja miehet näkee nuoret naiset seksikkäinä, koska nuoruus liittyy hedelmällisyyteen. Kyllä se lisääntyminen ja seksi liittyy toisiinsa muullakin kui kulttuurin tasolla.
 
vierazz
Voi jumalauta. Olen yrittänyt selittää ja vääntää rautalangasta, että ihmisellä on luontainen tarve harrastaa seksiä mutta jos seksi ei johtaisi lisääntymiseen, niin sitten ei johtaisi. Ihmiset eivät lopettaisi seksin harrastamista.
Nyt on kyllä niin paksua väitettä, että pyydän perustelemaan lähdeviitteiden kera, ennen kuin uskon. Odotan malttamattomana historian/sosiologian/antropologian/bilogian/oikeastaan minkä tahansa alan julkaisua, jossa alan tutkija kertoo tästä teoriasta, jonka mukaan seksi on tuollainen lisääntymisestä irrallinen ilmiö.

Vauva-kuume on kulttuurinen ilmiö, ei biologinen. Mitä te luulette, että ihmiset ajattelivat siihen aikaan kun ei tiedetty, että seksin harrastaminen johtavan lisääntymiseen? Luuletteko, että ihmiset ajattelivat, että tartteis saada vauva, mitäköhän tässä nyt tekis, kokeillaanko tuleeko vauvoja vaikka jos syö puolukan?
Niinhän sitä Kalevalassakin... Ei vain, vakavissaan, onhan ne lapsettomat maailman sivu vaikka mitä poppakonsteja koettaneet ja taikoja tehneet saadakseen lapsen. et kai yritä tosiaan väittää, että lasten haluaminen on jokin nykyajan ilmiö?
 
"kieppi"
Itsekkäistä syistä. Minulla oli huonot vanhemmat ja kurja lapsuus. Halusin todistaa, että pystyn parempaan kuin omat vanhempani. Tähän asti olen onnistunut. Vanhemmuus on ollut todella terapeuttista ja itse asiassa terapeuttini sanoikin, että minulta on ollut fiksu veto lisääntyä: olen tavallaan saanut toisen, ehjän lapsuuden omien lasteni kautta.
 
Voi jumalauta. Olen yrittänyt selittää ja vääntää rautalangasta, että ihmisellä on luontainen tarve harrastaa seksiä mutta jos seksi ei johtaisi lisääntymiseen, niin sitten ei johtaisi. Ihmiset eivät lopettaisi seksin harrastamista. Vauva-kuume on kulttuurinen ilmiö, ei biologinen. Mitä te luulette, että ihmiset ajattelivat siihen aikaan kun ei tiedetty, että seksin harrastaminen johtavan lisääntymiseen? Luuletteko, että ihmiset ajattelivat, että tartteis saada vauva, mitäköhän tässä nyt tekis, kokeillaanko tuleeko vauvoja vaikka jos syö puolukan?
Mä tein just puolukoista vispipuuroa. Tuleekohan mulle viitoset? :O
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
leleleme
Minä en tehnyt lapsia matkiakseen kaveria vaan siksi kosna lapset ovat minulle tärkeitä :)

Tiedän tapauksia joissa vaan halutaan rahaa ja matkitaan kaveria säälittävää sellanen käytös
 
Perhe ja lapset on kivoja. On mies joka puhuu ja pussaa ja jonka kanssa kasvattaa hauskoja vintiöitä.
Perhe niin iso juttu, että mä koin nuorena että en löydä muista jutuista yhtä paljon sisältöä tuovaa juttua elämään (uskovaisuuden lisäksi). Ok, matkustelu, harrastukset ja mielenkiintoinen työ on kivoja, mutta mulle ne ei riitä. Jotkin loputtomat shoppailureissut kyllästyttäisi.

Halusin että tiedän miltä tuntuu suurimmasta osasta ihmisiä, eli perheellisiä.

Lapset pehmentää, möyhentää, pistää elämän uusiksi, siinä ruljanssissa on ihan tiltissä välillä, mutta lopputuloksena on (oman kokemuksen perusteella) pehmeä, naisellinen ja asiat oikeisiin mittasuhteisiin laittava ihminen (toki kaikilla ei tätä tapahdu).

Mietin joskus jotain muuta, paljon sisältöä tuovaa asiaa. Joku aikuisten kommuuni olisi kiva. Tai olisi ihana olla jossain tutkijatiimissä tai projektityöryhmässä jotka puurtaa jonkun asian parissa 24/7. Joskus kun katsoo dokkareita jonkun Disney-elokuvan piirtäjien arjesta niin siinä suunnilleen asutaan kimpassa, juodaan kahvia litratolkulla ja tilataan pizzoja jotka syödään tietokoneen ääressä. Ah, ihanaa.

Mutta vauva ja isompi lapsi....se on jotenkin niin osa elämää, luontoa, perusjuttuja ettei sitä voi selittää. Elämä itse.
 
Ei mulla siihen tarkempaa tietoa sen toiminnasta ole. Uskon sen liittyvän esim. hormoneihin ja siihen, kun puolisoa valitaan; halutaan mahdollisimman hyvä lisääntymiskumppani jälkikasvulle tiedostamattomasti. Varmasti lisääntymisvietti on evoluution edetessä vähentynytkin, kun íhmisen tietomäärä on lisääntynyt.

Mut vauvakuumeen iskiessä taitaa ihminen alkaa taivutella puolisoaan vauvan kannalle, tai sinkkuna etsiä puolisoa kiivaasti ;)
No voi hyvänen aika. Kun olen täällä selittänyt miksi vauvakuume-ilmiötä ei voi olla olemassa, niin sitten sinä tulet sanomaan, että et tiedä mitään, jotain hormooneja ja blaa blaa. Se, että joku etsii puolisoa ei tarkoita, että sille olisi biologinen perusta. Ns. vauvakuume on kulttuurinen ilmiö.
 
vierazz
No voi hyvänen aika. Kun olen täällä selittänyt miksi vauvakuume-ilmiötä ei voi olla olemassa, niin sitten sinä tulet sanomaan, että et tiedä mitään, jotain hormooneja ja blaa blaa. Se, että joku etsii puolisoa ei tarkoita, että sille olisi biologinen perusta. Ns. vauvakuume on kulttuurinen ilmiö.
Selityksillesi odotellaan edelleen niitä lähdeviitteitä. Ks. yllä.
 
"Malviina"
Ihmisen jolla ei ole ollut vauvakuumetta on vaikea tajuta mitä se on. Olkoot se sitten biologista, kulttuurillista tms. niin kyllä se on olemassa. Itse olen sen kokenut ja mulla on vauvakuume nytkin.

Miten voit toisten puolesta väittää ettei vauvakuumetta ole? Mitä tämä sitten muka on? Haluan vauvan ja tunne on välillä aivan pakottava. Itken välillä surusta kun en saa toista lasta. Kaipuu toiseen lapseen on todella suurta, ei sitä pysty edes kuvailemaan kunnolla miltä tämä tuntuu.

Olen saanut lapsen ja ennen häntäkin vauvakuume oli todella kova. Ei se ollut mitään sellaista, että pitää tehdä lapsi kun muutkin tekee. Ei vaan mä halusin lapsen, olin halunnut jo vuosia ja aivan sama saivatko muut niitä vai ei. Kummallinen ajattelutapa, että lapsi tehdään sen takia, että muutkin tekee.
 
erjaleena777
[QUOTE="nanna";30419813]Mä en ole siis oikeastaan eläinihminen (oman koiran siedän, ja tykkäänkin siitä, mutta en rakasta kuten lapsiani).
Miksi siis hankkisin lauman eläimiä, jos en niitä halua? Samahan se on lapsissakin, miksi kukaan hankkisi lapsia, jos ei niitä halua?[/QUOTE]

Miksi sulla sitten on koira ylipäätään? Anna se jollekin joka oikeasti haluaa pitää huolta siitä.
 
No voi hyvänen aika. Kun olen täällä selittänyt miksi vauvakuume-ilmiötä ei voi olla olemassa, niin sitten sinä tulet sanomaan, että et tiedä mitään, jotain hormooneja ja blaa blaa. Se, että joku etsii puolisoa ei tarkoita, että sille olisi biologinen perusta. Ns. vauvakuume on kulttuurinen ilmiö.
Ai, mä olen kuvitellut, että kaikelle on biologinen perusta.

Mulla ei ole erityisemmin ollut vauvakuumetta, mutta mun mies on niin hot, että olis ollut typerää olla tekemättä sen kanssa lapisa. Oli kyllä hyviä valintoja, mies sekä lapset.
Hittovie, näkisitpä ne ;)

Mites muuten, kun nisäkkäillä ja kaikella elävällä on tarve lisääntyä, niin johtuuko sientenkin itiöiminen kulttuurisesta taustasta?
Oikeesti, se, että vauvakuume olisi kulttuurinen ilmiö, on ihan puppua. Kaikilla eläimillä ja eläväisellä on vaan sisäänrakennettu tarve lisääntyä. En mä tiedä tarviiko sitä selitellä millään. Ihmisistä löytyy ainoat edustajat, jotka valitsevat olla lisääntymättä. Senkin luonnonoikut ;)
 
asian vierestä tai ei
Kaikilla eläimillä ja eläväisellä on vaan sisäänrakennettu tarve lisääntyä.
Tämä on kyllä käsittämättömimpiä asioita ihmisyydessä, ja jonka takia täällä tuleekin roikutta paljon, utelias kun olen. Kun minä tulin raskaaksi, niin ei se hetkauttanut ollenkaan ja koin sen lähinnä todella mielenkiintoiseksi ja hämmentäväksi prosessiksi, mutta minkäänlaisia äidinvaistoja ei löytynyt, vaikka yritinkin pinnistää. Seksiäkään en halunnut enää harrastaa ennen sterilisaatiota, sen jälkeen sitten senkin edestä. Tuota viettiä, ilmiötä, mikä se nyt onkaan, on hirveän kiinnostavaa seurata ulkopuolisen silmin, itse en pysty noita asioita tuntemaan, eikä kyllä haluttaisikaan, mutta vierastan kyllä tuota luonnonoikuttelua ja suoraan biologiaan vetoamiseen kun sen verran paljon muitakin veloja on tullut tavattua, että ajatus ehdottomasta biologisesta luonnonvoimasta tuntuu hyvin vieraalta.

Kenties ihminen vain pääsee aivojensa varassa tuollaisen yläpuolelle (jos niin voi sanoa, ei lastenteko huono asia ole) tai jotain, mutta hyvin uhkarohkeaa väittää, että kulttuurilla ja tietoisuudella ei olisi asian kanssa tekemistä. Se on ihan eri asia kuinka paljon mikäkin vaikuttaa, mutta yksilötasollahan vaihtelut voivat olla ihan mitä tahansa. Mutta en minä myöskään ymmärrä yhtään biologian pois sulkemistakaan, kyllä velankin keho kuitenkin huutaa seksiä eniten ovulaation aikaan, vaikka lapsi olisikin maailman epämiellyttävin asia. Kyllähän vauvakuume voi puhjeta itsestä riippumattomista syistä (vaikka nämä teinit siellä pohjoisessa tai kun perhepiiriin tulee lapsia yms.) tai sitten se voi tulla sisäsyntyisesti ja siihen voi vaikuttaa opitut käsitykset asiasta tai sitten ei.

Mitenkä muuten vauvabuumi/babybuumi pitäisi nähdä?

Absurdia väitellä asiasta josta ihmisillä selkeästi on aivan erilaisia henkilökohtaisia kokemuksia. En minäkään väittäisi kenellekään, että abortti on helppo juttu, koska minä nyt en sellaisesta hetkahda ja naureskelisin sitä itkeskelevälle, että tuota ne hormonit ja eläimellinen lisääntymisvietti nyt tekevät tai että abortti on vain yhteiskunnan demonisoima kauhea asia, josta ihminen itse tekee ongelman ja suurentelee sitä. Yhtä lailla mielipuolista olisi huudella minulle, että olen salaa loppuelämän asiaa sureva ja asian kauheuden kieltävä tunteeton murhaaja, jonka koko elämä onkin oikeasti mennyt pilalle abortin takia, mutta en vain huomaa koko asiaa kaikessa suuressa ignoranttiudessani. Eh.

(Mun mies on niin hot, että olisi typerää tehdä sen kanssa lapsia, veisi vain aikaa ja huomiota panemiselta, hittovie, näkisittepä sen, ei voi pitää näppejä irti :D)
 
Vähän viilausta mutta tajuavatko/haluavatko eläimet lisääntyä, vai ovatko kiiman vallassa? Kun ne parittelevat niin ajattelevatko ne että nyt perustetaan perhe?
No, hoivavietti monilla emoilla on. Mutta tarpeesta lisääntyä en olisi niin varma.
 
"M33"
Kaikilla eläimillä ei ole sisäänrakennettua tarvetta lisääntyä. Mitään lisääntymisviettiä ei ole olemassa. Halu hankkia lapsia on psykologinen, sosiaalinen ja kulttuurinen ilmiö, ei mikään biologinen automaatio. Tuntuu, että jotkut ihmiset pitävät itseään vähemmän kuin ihmisinä, eräänlaisina biologisina automaatteina ilman kykyä omaan harkita isoja päätöksiä omien elämänarvojen pohjalta. Sellaiseen minun on vaikea samastua ja sellaista mahdoton kunnioittaa.
 
[QUOTE="M33";30423889]Kaikilla eläimillä ei ole sisäänrakennettua tarvetta lisääntyä. Mitään lisääntymisviettiä ei ole olemassa. Halu hankkia lapsia on psykologinen, sosiaalinen ja kulttuurinen ilmiö, ei mikään biologinen automaatio. Tuntuu, että jotkut ihmiset pitävät itseään vähemmän kuin ihmisinä, eräänlaisina biologisina automaatteina ilman kykyä omaan harkita isoja päätöksiä omien elämänarvojen pohjalta. Sellaiseen minun on vaikea samastua ja sellaista mahdoton kunnioittaa.[/QUOTE]

Sanoo hän jolla ei ilmeisesti koskaan ole ollut vauvakuumetta? Mulla vauvakuume iskee yllättäen, voimakkaana, ilman että lapsenteko on ollut muuten mielessä. Kestää aikansa ja menee ohi. Mä poden vauvakuumetta varmaan 50-vuotiaanakin...
Ne on ne hormonit, katos. :)
 
hahaa
[QUOTE="M33";30423940]En ole sen tyyppinen ihminen, joka kärsisi kuumeista saati tekisi päätöksiä sellaisten perusteella. Kyse on psykologisesta ominaisuudesta.[/QUOTE]

Ja sitä ollaan NIIIIN fiksuja :D
 
[QUOTE="M33";30423889]Kaikilla eläimillä ei ole sisäänrakennettua tarvetta lisääntyä. Mitään lisääntymisviettiä ei ole olemassa. Halu hankkia lapsia on psykologinen, sosiaalinen ja kulttuurinen ilmiö, ei mikään biologinen automaatio. Tuntuu, että jotkut ihmiset pitävät itseään vähemmän kuin ihmisinä, eräänlaisina biologisina automaatteina ilman kykyä omaan harkita isoja päätöksiä omien elämänarvojen pohjalta. Sellaiseen minun on vaikea samastua ja sellaista mahdoton kunnioittaa.[/QUOTE]

Lisääntyminen on kaiken perusta.
Syö, selviydy ja lisäänny. Alkeellisimmat vietit.

Ihminen on aika pitkälti viettiensä vietävissä. Mun mielestä on hassua edes yrittää kieltää moista. Mun on taas kovin vaikea samaistua tai kunnioittaa niitä, jotka ei kykene myöntämään omia inhimillisiä vajaavuuksiaan tai tosiasioita.

Se, että voi päättää olla tekemättä lapsia, ei siltikään tarkoita sitä, etteikö sitä viettiä olisi tai sitä, että ne, jotka tekevät lapsia, ovat vain sätkynukkeina toimivia ameeboita.
 

Yhteistyössä