Annatko syömistä kylässä olevalle lapselle?

• Viestiketjun aloittaja "plus"
  • Ensimmäinen viesti
!!!
[QUOTE="palstamamma";30295377]eiks ne opeta haarukan ja veitten käytön kouluskii miks opettaisin ite sitä aikasemmin sotkeevat vaa turhaa[/QUOTE]

No kyllä meidän kunnassa ainakin keväällä saatiin "lista" mitä olisi hyvä osata ennen kuin aloittaa syksyllä ykkösluokan.
-Haarukan ja veitsen käyttö
-Kohteliaat käytöstavat (huomenta, heippa, kiitos, anteeksi, jonottaminen)
-Osaa omatoimisesti käydä vessassa (joo ei tunnu olevan kaikille selvää... Tunnen 5v lapsen jonka pylly pyyhitään)
-Kenkien jalkaan laitto itse.
Oli siinä muutakin mutten enää muista.

Mun mielestä on erikoista että vanhemmat kuvittelevat nykyääm koulun ja päiväkodin kasvattavan heidän lapset ja lisäksi vielä naristaan huonosta koulu/päikkyruoasta ja vaaditaan omalle kullannupulle erikoiskohtelua...

"sipsi"
Kyllä on ankea jos lapsuus ajan ruokavalio koostuu vain kiusauksista keitoista ja laatikoista :O
Ja kerta kuussa sitten hese mättöä.
Luojan lykky meillä lapsemme osaa syödä sitä pihviäkin jopa kotona.
Ei ihme että nykypäivänä halutaan lapsettomia ravintoloita kuin juhlia
lapset kun ei osaa syödä hienompia ruokia kuten pilkkoa mahdollisesti pihviä.
Älä muuta sano :hug: Ankeaahan meillä varmaan onkin :) Hesellä ei käydä, kun ei niiden "mätöistä" tykätä... Luojan kiitos, että teillä osataan elää oikein ja lapsikin osaa pilkkoa pihviä :)

Ja varoen kuiskaan, että kyllä meillä joskus toki jotain "hienompaakin" (vaikka pidämmekin arkisista perusruoista koko perhe) saatetaan syödä. Ja tarjota ihan vieraillekin.

Oli muuten pakko kysäistä tyttäreltä lapsuuden ankeudesta vs. ruoistamme, vastaus oli "tähhh?"

"Hanna"
No ruokaa teen aina reilusti, joten vieraille riittäisi myös. Ja tottakai kutsutaan pöytään, jos vieraita ruoka-aikaan saapuu!

Kahvin kanssa sitten harvemmin onkaan mitään kastettavaa yllätysvieraille. Keksejä tai sellaisia ei meidän kaapeista löydy normaalisti, joten niitä hankitaan sitten ihan varta vasten.

Kyllä on ankea jos lapsuus ajan ruokavalio koostuu vain kiusauksista keitoista ja laatikoista :O
Ja kerta kuussa sitten hese mättöä.
Luojan lykky meillä lapsemme osaa syödä sitä pihviäkin jopa kotona.
Ei ihme että nykypäivänä halutaan lapsettomia ravintoloita kuin juhlia
lapset kun ei osaa syödä hienompia ruokia kuten pilkkoa mahdollisesti pihviä.
Mun mielestä aika ilkeä ja v- mäinen heitto.

"Mymy"
Joo puolustelin ensin tuon serkun käytöstä, mutta jos tosissaan oli tyly niin sitten huh vaan. Ei kannata kovin usein kyläillä, jos ei edes ole mukava?

Meille kun on tullut yllätysvieraita, niin olen paremminkin sellainen syömistentuputtaja. Jos ovat tulleet ruoka-aikaan, niin kahdelle saa yleensä jatkettua meidän perheen ruokia auttavasti. Muille ei riitä ja itse en jätä ruokaa välistä, koska imetän ja normaalistikin verensokerin romahtaessa olo on hirveä. Kananmunia olen keitellyt kaapista ja useasti leiponut kiireellä... jotain yleensä löytyy, vaikka sitten kaurapuuroa. Kovin varakkaita kun ei olla niin (yllätys)vieraat joutuvat joskus tyytymään pelkkään sämpylään ja voihin ynnä rusinoihin.

keitto
Asuin aikoinaan yhdessä kerrostalossa johon ensin muutti alakertaani yksi vanhus,
tai no vanhus noin 60v ;)
Seinänaapurikseen samalle tasanteelle muutti hetken päästä hänen tyttärensä perheineen.
Ensinnäkin että nuo niiden pennut kiljuivat kilpaa mummon postilaatikosta -avaa mummo ovii!
kuin olisi soittanut normaalisti ovikelloa..
Tämä mummo joutui ruokkimaan koko tyttären perheen tyttären ja hänen miehensäkin mukaanlukien,
arvatkaa mitä heillä syötiin ihan joka päivä KEITTOJA :X
Reilun vuoden asuin ja kuuntelin sitä showta ja kun kyllästyin valittamaan tuloksetta
(kuten moni muukin, ja ajatelkaa kyse ns osaketalosta, tosin tuossa rapussa kaikki olimme vuokralla) niin minäkin löysin toisaalta uuden asunnon.
Mutta voin sanoa ettei varmaan 2vuoteen minun tehnyt mieli jauheliha- kaali- kasvis tai makkarakeittoa :x
Oikeasti kun se pelkkä keiton haju sai minut jo kuukauden päästä etomaan, sitä oikeasti siis oli JOKA PÄIVÄ.
Muutamat ystäväni ei tätä uskoneet ja kutsuinkin heidät usein kylään meille viikonloppuisin mutta kolmentena viikonloppuna kun tuo mummo taas teki keittoa peräjälkeen kun ystäväni oli meillä yökylässä alkoi hänkin voimaan pahoin :D
Että onhan se keitto ruoka siitä simppeliä kun heittää vähän porkkanaa vettä ja suolaa perään niin on jatkettu mutta rajansa se keittojen syönnilläkin on :x

Kyllä todellakin annan kylässä olevalle lapselle syömistä (vaikka oman annokseni) jos hänellä on syystä tai toisesta nälkä ja vaikkei oliskaan. Kyse kun on lapsesta. Aikusillekin totta kai jotain loihditaan jos on tarpeen, meillä ei käy kuin toivottuja vieraita. Ja jos joskus joku ei-toivottu sattuisi tulemaan, hänenkin lapselleen tarjoaisin, lapsi kun tuskin on syy siihen ettei ole toivottu.

• Tykkää
Reactions: AivanSama
vieras,.
Näistä ylimääräisistä kanankoivista, yksi broilerin koipi-reisi painaa 350-400 g, ihanko totta jotkut varaavat niitä useamman/nenä? Kamalaa tuhlausta tai vaihtoehtoisesti ylensyöntiä. Jos meillä on koipi-reisiä ruuaksi (harvoin), syömme lapsen kanssa yhden puoliksi ja vain mies syö kokonaisen. Toki, jos minulla olisi varattuna niitä ruuaksi ja vieraat ilmottaisivat tulostaan riittävän hyvissä ajoin, tekisin koipi-reisistä jonkinlaisen broilerikastikkeen, sillä tavalla saisi riittämään useammalle.
Paljonkohan siinä yhdessä kanankoivessa todellisuudessa on syötävää, ei varmasti ole kokonaan. Mutta on se hyvä että edes mies saa kokonaisen syödäkseen. Peunallako te sitten mahanne täytätte?

viera.s
Paljonkohan siinä yhdessä kanankoivessa todellisuudessa on syötävää, ei varmasti ole kokonaan. Mutta on se hyvä että edes mies saa kokonaisen syödäkseen. Peunallako te sitten mahanne täytätte?
Normaali annos lihaa on 100 g/ateria ja koipi-reidessä sitä on ainakin 300 g. Joten totta tosiaan yhdestä riittää sekä minulle että lapselle. Vai onko teillä boilerisuikaleitakin paketti/nenä? Normaali lautasmallihan on sellainen, että lihaa tms. proteiininlähdettä on lautasella 100 g, riisiä/perunaa/pastaa saman verran ja puolet lautasesta on täytetty kasviksilla. Jaettunakin koipi-reidestä tulee kyllä lihaa enemmän.

Tiedän kyllä, että monet rääppii noita koipi-reisiä niin, että puolet lihasta menee roskiin. Varmaan monelle sellainen koipireisi, josta itse olen erottanut lapsen annoksen, olisi roskiskamaa. Mutta minä tykkään kaluta luut ihan puhtaiksi, syön myös rustot. Joten jäljelle jääneet kuivat luut painaa max 50 g. No koipi-reidet eivät ole ruokalistalla silloin kun on tiedossa että vieraita tulee kylään ihan siksikin, ettei se luiden kaluaminen toki ole kovin sivistyneen näköistä puuhaa. Ei muutenkaan kovin usein, mutta aina kun on, syödään ne kyllä ihan kokonaan.

Käytöstavat kunniaan :)
No jopas oli tökerö serkku. Sivistymätön ja ajattelematon moukka.
Mutta sivistämättömyyttä on myös ettei opeta perus käytöstapoja lapselle,miltei kaikilla lapsillahan nyt tunnetusti nälkä tulee kylässä.
En minä anna kahvipöydässäkään lasten kotona tai kylässäkään vetää eteensä sitä kahvikakkua ja piparilautasta ja rohmuta yksin ne.
Hyvät tavat kaunistaa ;)
Ja onkin hyvä opetella jo pienestä pitäen näitä tapoja että maistaa saa ja kuuluukin jos pöytään kutsutaan mutta sinne ei kerjätä eikä siitä suututa kun sinne ei pääse eikä sitä yksi ihminen syö myöskään tyhjäksi.

"Jopas"
Onko lisukkeet outo käsite? En ole se jolle vastasit kuitenkaan.

Meillä harvemmin kanankoipia on mutta jos on niin yleensä puolikas koipi muksua kohti, koska ei mene vaan alas. Riisiä, perunaa yms ei aina edes ole vaan mm.erilaiset kasvikset, salaatit ja raejuusto ovat lisukkeina. Gratinoidut kasvikset korvaa yleensä perunan ja mikäs paha perunassa muuten on? Aivan hyvää ja ravitsevaa, toki jos on paino-ongelmia niin kai sitä pelätään kuin ruttoa. Muusinakin peruna valtaa 1/4 lautaselta.
Lapsien on hyvä jo pienestä pitäen opetella kohtuullisia ruoka-annoksia syömään ja silloin ei tarvita kokonaisia koipia. Eri homma sitten kalan suhteen, sitä ei meilläkään rajoitella tai lihapullia yms.

vieras,.
Normaali annos lihaa on 100 g/ateria ja koipi-reidessä sitä on ainakin 300 g. Joten totta tosiaan yhdestä riittää sekä minulle että lapselle. Vai onko teillä boilerisuikaleitakin paketti/nenä? Normaali lautasmallihan on sellainen, että lihaa tms. proteiininlähdettä on lautasella 100 g, riisiä/perunaa/pastaa saman verran ja puolet lautasesta on täytetty kasviksilla. Jaettunakin koipi-reidestä tulee kyllä lihaa enemmän.

Tiedän kyllä, että monet rääppii noita koipi-reisiä niin, että puolet lihasta menee roskiin. Varmaan monelle sellainen koipireisi, josta itse olen erottanut lapsen annoksen, olisi roskiskamaa. Mutta minä tykkään kaluta luut ihan puhtaiksi, syön myös rustot. Joten jäljelle jääneet kuivat luut painaa max 50 g. No koipi-reidet eivät ole ruokalistalla silloin kun on tiedossa että vieraita tulee kylään ihan siksikin, ettei se luiden kaluaminen toki ole kovin sivistyneen näköistä puuhaa. Ei muutenkaan kovin usein, mutta aina kun on, syödään ne kyllä ihan kokonaan.
Minä en syö rustoja enkä kalua luita vaan syön kunnollista lihaa. Lisäksi kasviksia. Joutavia hiilarimössöjä en myöskään kelpuuta ruuakseni.

Niin vähän lihaa???? Kyllä mä vedän kerrallaan lähemmäs 150- 200g lihaa ja mies vähän enemmän.

isot koivet sinulla

ei todellakaan yhdessä kanankoivessa ole 300g lihaa
Ja syöt rustotkin :x ENtä ne kanan läskit? :x

vieras,.

Yhdessä 300 gramman painoisessa koipireidessä on syötävä osuus n. 100 grammaa.

isot koivet sinulla
Yhdessä 300 gramman painoisessa koipireidessä on syötävä osuus n. 100 grammaa.
Mutta nimimerkki viera.s ;) pistää luita myöden kaikki mulinexilla muussiksi ja jakaa ne kylään tuleville vieraille kehumalla olevan gurmee ruokaa :p :x
Tosiaan jos palstalaisten ruoka on kanan rustoja ja muuta paskaa niin :x mielummin näen nälkää niin kauan kunnes olen kotonani :D

"jep"
Mitähän hittoa... Siis noista koipireisistä. Jos ostan paketin niitä niin yleensä siinä on 3 koipea ja painoa paketilla n. 1.2kg eli yksi koipi painaa 400g, väitättekö te tosissanne että lapsen pitäs syödä tuollainen yksin ? :0 Kyllä mun mielestä puolikas riittää ! Ja siinä on sitä lihaa vähintään puolet. Sanoisin että 300g lihaa ja 100g max niitä rääppeitä mitå ei syödä. Ja todellakin 100-150g lihaa on oikea määrä ruoalle.

viieras
Antaisin lapselle, koska se on syytön huonotapaiseen äitiinsä. Meillä kaupat on sen verran lähellä, että ei mulla ole kaapit täynnä jotain vierasvaraa, vaan ostetaan sen verran kun syödään ja käydään vähintään joka toinen päivä kaupassa. Joskus yllättäen on tullut sovitun vieraan mukana lapsikatras (lapsenlapset) ja ei, mulla ei ole niille antaa maitoa, kun sitä meillä juo vaan oma lapsi ja sitä on aina se alle litra kaapissa. Yllätysvieraat tuovat omat tarjottavat mukanaan, jos sellaisia odottavat. Ei pitäisi olla vaikea tajuta.

Tai kerran tuli perhe käymään ja sanoivat puhelimessa, että olivat matkalla syömään sukulaisen luokse ja piipahtavat matkalla meillä. Olin varautunut keksien ja kahvin kanssa, pitkät juhlapyhät takana juuri ja kaupat kiinni. Meillä rouva alkoi valittelemaan kauheaa nälkää ja sitä jatkui niin kauan, että kaivoin pakasteesta jotain patonkia, kun meillä ei kerta kaikkiaan ollut mitään ruokaa tarjottavaksi.

Tottakai antaisin! Mä voisin jättää itse yhden aterian välistä ja keittää vaikka puuron myöhemmin, ei mun syömiset oo niin justiinsa :D

Eri asia jos sattuis päivittäin tai viikoittain, sitten pyytäisin ilmoittamaan etukäteen ja sanoisin, että en ole valmistautunut vieraiden tuloon.

Summa summarum, ap:n tilanteessa kysyisin lapselta onko milloin syönyt kunnon ruoan ja antaisin sen mukaan joko ruokaa tai välipalaa.

vaellellen
Miten täällä palstalla tänään näin hienosti osataankin kiertää aihetta. Yhdessä parisuhdekysymyksessä lähdetään nussimaan pilkunpaikkoja ja sanamuotoja, tässä ketjussa eksyttiin miettimään broilerinkoiven kalorimääriä.

Mut, joo minä annan syömistä kylässä olevalle lapselle. Mutta olen nähnyt ihmisiä jotka ei anna, joten ei serkkusi ainoa maailman semmoinen ihminen ole.

Yhteistyössä