Annatko syömistä kylässä olevalle lapselle?

• Viestiketjun aloittaja "plus"
  • Ensimmäinen viesti
"Lissu"
Mihin ap hävisi :D
Minusta ensinnäkin on epäkohteliasta alkaa valittamaan kylässä nälkää.
Sen verran pitäsi tapoja osata että kylässä ei monguta ruokaa.
Ja toinen jos nyt lapselta sammakko suusta pääsi niin apeelta se suurempi tuli kun kehtasi tulla palstalle itekemään kuinkä hänen kullinnuppu ei saanut ruokaa.
Opetelkaa ne alkeellisemmat käytöstavat jotta ette pety. Kaikki ei tee makaroonivelliä jota voi kädenkäänteessä jatkaa.
Toki kun lapselta sammakko suusta pääsi olisi ollut serkultasikin kohteliasta tarjota lapselle edes leipää, jos muuten oli lasketut ruuat. Jos siitä leivästä lapsesi olisi kieltäytynyt niin sitten ei lapsellakaan kyllä olisi nälkä.

"mä vaan"
Tottakai antaisin! Mä voisin jättää itse yhden aterian välistä ja keittää vaikka puuron myöhemmin, ei mun syömiset oo niin justiinsa :D

Eri asia jos sattuis päivittäin tai viikoittain, sitten pyytäisin ilmoittamaan etukäteen ja sanoisin, että en ole valmistautunut vieraiden tuloon.

Summa summarum, ap:n tilanteessa kysyisin lapselta onko milloin syönyt kunnon ruoan ja antaisin sen mukaan joko ruokaa tai välipalaa.
Mä joutuisin tekemään noin jokapäivä jos alkaisin meillä pitämään jotakin pelastusarmeijan ruokajonoa :D
Meillä on aina joku kylässä. Enkä todellakaan ala soittelemaan kaikkien 4 lapseni kavereita läpi kuka meille tulee minäkin päivänä ja kuka haluaa mitäkin syödä ja minkäkin verran :D

vieras..
No kyllä meidän kunnassa ainakin keväällä saatiin "lista" mitä olisi hyvä osata ennen kuin aloittaa syksyllä ykkösluokan.
-Haarukan ja veitsen käyttö
-Kohteliaat käytöstavat (huomenta, heippa, kiitos, anteeksi, jonottaminen)
-Osaa omatoimisesti käydä vessassa (joo ei tunnu olevan kaikille selvää... Tunnen 5v lapsen jonka pylly pyyhitään)
-Kenkien jalkaan laitto itse.
Oli siinä muutakin mutten enää muista.

Mun mielestä on erikoista että vanhemmat kuvittelevat nykyääm koulun ja päiväkodin kasvattavan heidän lapset ja lisäksi vielä naristaan huonosta koulu/päikkyruoasta ja vaaditaan omalle kullannupulle erikoiskohtelua...
No nämähän on esim. eskarissa opeteltavia asioita. Ihmettelen tuota kohtaa 5v lapsi, jonka pylly pyyhitään. No meillä pyyhitään kakalla käynnin jälkeen vielä 6 vuotiaan pylly. Muistaakseni 5-vuotiaana alkoi opettelemaan pissan jälkeen pyyhkimistä, ja se sujuukin hyvin.

!!!
No nämähän on esim. eskarissa opeteltavia asioita. Ihmettelen tuota kohtaa 5v lapsi, jonka pylly pyyhitään. No meillä pyyhitään kakalla käynnin jälkeen vielä 6 vuotiaan pylly. Muistaakseni 5-vuotiaana alkoi opettelemaan pissan jälkeen pyyhkimistä, ja se sujuukin hyvin.
Onko teidän lapsi erityislapsi kun pylly vielä pyyhitään ? Kyllä n. 4v alkaa opettelemaan pyllyn pyyhintää ! :0 Ei ole kyllä normaalia pyyhkiä tuon ikäiseltä pyllyä. Pyyhkiikö ne muka päikyssä teidän lapsen pyllyn ? :D

viera.s
Niin vähän lihaa???? Kyllä mä vedän kerrallaan lähemmäs 150- 200g lihaa ja mies vähän enemmän.
Tiesitkö, että suositus on syödä viikossa max 500 g lihaa? Sinulla se tulee täyteen kolmella aterialla, joten toivottavasti syöt usein myös pelkästään kasvisruokaa. Suuri lihamäärä lisää syöpäriskiä merkittävästi.

Ja mitä niihin rustoihin ja nahkoihin tulee, niin oikeastihan ne ovat terveellisempiä kuin pelkkä puhdistettu broilerinliha. Toki jos tekisin vieraille koivista broilerinkoivista viillokkia tms., perkaisin mukaan vain pelkän lihan ja antaisin nahat ja rustot koiralle. Tai söisin itse. :p

Nahkojen ja rustojen lisäksi monet jättää syömättä suuren osan lihaakin, koska eihän haarukalla ja veitsellä saa kaikkea irti.

Tiesitkö, että suositus on syödä viikossa max 500 g lihaa? Sinulla se tulee täyteen kolmella aterialla, joten toivottavasti syöt usein myös pelkästään kasvisruokaa. Suuri lihamäärä lisää syöpäriskiä merkittävästi.

Ja mitä niihin rustoihin ja nahkoihin tulee, niin oikeastihan ne ovat terveellisempiä kuin pelkkä puhdistettu broilerinliha. Toki jos tekisin vieraille koivista broilerinkoivista viillokkia tms., perkaisin mukaan vain pelkän lihan ja antaisin nahat ja rustot koiralle. Tai söisin itse. :p

Nahkojen ja rustojen lisäksi monet jättää syömättä suuren osan lihaakin, koska eihän haarukalla ja veitsellä saa kaikkea irti.
En syö koskaan pelkkää kasvisruokaa. Mitä tulee nykyisiin suosituksiin, niin pidän niitä aika pitkälle huuhaana. Aion edelleen syödä kuten syön. Jotenkin mun on vaikea uskoa, että nykyisissä kasviksissa syöpäriskit olisivat yhtään sen vähäisemmät, kuin lihassakaan.

Mitä tulee muiden lasten ruokkimiseen, niin ihan mielelläni mä annan lapsille aina ruokaa. Voi olla, että mielipiteeni muuttuu, jos lasteni kaverit alkavat hyrrätä meillä päivittäin. Tuskin mä kuitenkaan koko kylän kersoja vaivaudun ruokkimaan.

viera.s
Onko teidän lapsi erityislapsi kun pylly vielä pyyhitään ? Kyllä n. 4v alkaa opettelemaan pyllyn pyyhintää ! :0 Ei ole kyllä normaalia pyyhkiä tuon ikäiseltä pyllyä. Pyyhkiikö ne muka päikyssä teidän lapsen pyllyn ? :D
Onpas sinulla mielessäsi kapea aikahaarukka tämän taidon oppimiselle. 4-vuotias alkaa harjoittelemaan, mutta 5-vuotias jonka pylly pyyhitään on kauhistelun aihe? Että sinä päivänä kun lapsi täyttää 5 v, pyllyään itse pyyhkimätön muuttuu joksikin vajukiksi?

Juttelin meidän päiväkodissa asiasta ja siellä sanottiin, että viskarivuoden aikana olisi hyvä opetella, eskareilta taitoa jo odotetaan. Oma lapseni täytti juuri 5-vuotta ja kotona huhuilee pyyhkimään ja yleensä menenkin, siis isomman hädän jälkeen, päiväkodissa varmaankin pyyhkisi itse kuten kotonakin, jos en pääse auttamaan.

!!!
Onpas sinulla mielessäsi kapea aikahaarukka tämän taidon oppimiselle. 4-vuotias alkaa harjoittelemaan, mutta 5-vuotias jonka pylly pyyhitään on kauhistelun aihe? Että sinä päivänä kun lapsi täyttää 5 v, pyllyään itse pyyhkimätön muuttuu joksikin vajukiksi?

Juttelin meidän päiväkodissa asiasta ja siellä sanottiin, että viskarivuoden aikana olisi hyvä opetella, eskareilta taitoa jo odotetaan. Oma lapseni täytti juuri 5-vuotta ja kotona huhuilee pyyhkimään ja yleensä menenkin, siis isomman hädän jälkeen, päiväkodissa varmaankin pyyhkisi itse kuten kotonakin, jos en pääse auttamaan.
Erikoinen lapsi jos ei alle vuodessa opi pyllyä pyyhkimään. Jos joka päivä käy kakalla ja yrittää itse niin meneekö siinä paria vk kauempaa et osaa pyyhkiä :D

"Viivi"
Tätä ei tarvitsisi pohtia, jos ihmiset uskaltaisivat kohdata toisensa ja keskustella heti aiheesta. Ihan reippaasti voi kysyä suoraan, että "voisiko lapseni saada myös jotain syötävää, kun hänellä on nälkä?". Ei se ole sen kummempaa. Jos tuntuu nololta, niin vaikka selitää, että tällä kertaa jäi ruokailu välistä. Puhu. Kuuntele. Kohtaa toinen ihminen. Kasvotusten

laskupala
En ole mikään ruokinta automaatti kylään poikkeajille. Minulla ei ole autoa ja kauppa ei ole ihan nurkalla joten meillä suunnitellaan ja lasketaan ruuat. Kuulostaa nyt ikävämmältä kuin onkaan. Yksin kertaisesti niin että en kanna mitään ylettömiä määriä kotiin enkä valmista mitään jättiastiallisia ruokia. Meillä ei kukaan tykkää syödä montaa kertaa samaa ruokaa. Meitä on vaan minä ja 2 lasta niin ostokset ei muutenkaan ole niin suuria. Pihvit ym. on ihan käytännössä laskettu koska en valmista varuilta mitään vaan valmistetaan se mikä syödään. Entisessä asuinpaikassa kävi usein ystävä perhe kylässä ex tempore. Oikeesti kun 6 henkinen perhe ampasee kylään niin on viety jo lamputkin jääkaapista. Heillä ihan tapana että lapset tulee ovesta sisään ja heti pyytelemässä jotain,,inhottavaa.

"..."
No meillä kyllä ruokitaan aina vieraatkin muksut ja aikuisetkin, jos haluavat. Sekä yllätysvieraat että kutsutut kaverit.
Mutta; ymmärrän mainiosti, ettei kaikilla ole tähän mahdollisuutta! Siksipä olen opettanut lapsille, että kaverien luona syödään vaan, jos tarjotaan. Ja jos perhe käy syömään, niin ei mennä siihen pöydän viereen norkkumaan vaan annetaan ruokarauha.

"äiti kolmelle"
No minä teen yleensä niin paljon ruokaa, että siitä riittää myös lasten kavereille jos tulevat kylään ja ovat meillä vielä ruoka-aikana. Tosin viime viikolla kävi niin, että meillä oli sellaista ruokaa mitä oli varattu vain omalle perheelle, ja lapsen kaveri jäikin meille koulun jälkeen pitemmäksi aikaa (en tiennyt etukäteen). Siinä sitten ruoka-aikaan kun laitoin pienemille lapsille ruokaa lautaselle tämä kaveri tuli viereen nälkäisen näköisenä, en tietenkään kehdannut olla tarjoamatta hänelle ruokaa. Siinä sitten kun mies tuli kotiin, hän jäi ilman koko ruokaa (itselläni oli kiljuva nälkä, joten söin samalla lasten kanssa), mutta tein hänelle sitten jotain pakastepizzaa tilalle. :) Tästä lähtien päätän varautua myös yllärivieraisiin, muttei se helppoa ole, kun muutenkin yrittää kiristää kukkaron nyörejä ruokaostoksilla.

"äitee"
Minulla on nälkä ja ei huvita tehdä itse ruokaa itseasiassa meidän koko 6 henkisellä perheellämme on nälkä tuossa 14.00 aikoihin kun kaikki olemme kotona, joten osotteita kiitos kehiin ketkä tekee noihin aikoihin ruokaa ja tarjoaa aina muillekin.
Tosin minä en sitten syö mitään makaroonipaskaa vaan kunnon kotiruokaa ja aina parempi jos on ravintolatason ruokaa :)

Yhteistyössä